Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Thuppu View PostEli meinaat et 2tkm ajetut öljyt on samassa pisteessä kuin 200tkm ajetut?
Toivon todella, ettei kukaan "paskashokin" pelossa pilaisi omaa ajamisen iloaan niillä 15-vuotiailla askiöljyillä venyttäen ja paukuttaen. Kiinnostaisi myös tietää paljonko tuollaiseen vanhaan askiin sitten uskaltaa öljyä lisätä, määrä kun todennäköisesti poikkeaa melkoisesti alkuperäisesta monessakin tapauksessa erinäisten jäähdytysletku- ja tiivistevuotojen takia. Vai pitääkö paskashokin välttämiseksi lisäöljyt valuttaa jostain romiksen askista, että tulee taatusti tasalaatuista kamaa? Saako filtterin sentään vaihtaa uuteen jos/kun öljypohjan irroittaa?1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostEli meinaat et 2tkm ajetut öljyt on samassa pisteessä kuin 200tkm ajetut?
Eli se laatikko "ei mene rikki" niillä 200tkm ajetuilla öljyilläkään.
Ne "uudet öljyt" ovat uusia vain muutama tuhat kilometriä ja sen jälkeen laatu pysyy hyvin tasaisena ja ehdottomasti riittävänä koko kytkinpintojen luonnollisen käyttöiän.
Toiminta tottakai muuttuu öljyjen "sisäänajovaiheen" ajaksi, mutta se ei ole se suunniteltu "normaalitila".
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostToiminta tottakai muuttuu öljyjen "sisäänajovaiheen" ajaksi, mutta se ei ole se suunniteltu "normaalitila".325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Ei öljynvaihdosta voi haittaakaan olla, jos se suoritetaan oikein, joten tästä on aika turha jauhaa. Mitä olen ajan saatossa kuullut näistä laatikkorikoista, useimmat ovat hajonneet joko öljynpuutteen, väärin tehdyn öljynvaihdon takia, tai sitten yksinkertaisesti ne vanhat öljyt ovat jo olleet niin vanhoja, että niiden voitelukyky on osittain mennyt ja laatikko on täynnä kytkinpakoista irronnutta sedimenttiä ja metallipölyä. Viimeksi mainittu on myös melko todennäköinen syy siihen, miksi sellaiset laatikot, jotka ovat kykeneet liemensä säilyttämään, mutta ovat hajonneet siitä huolimatta. Sitä ongelmaa kun ei mitenkään poisteta, että ajan saatossa öljynkiertoon menee yhä enemmän sakkaa, joka aikanaan laatikon rikkoo, ellei sitä poisteta ja samalla vaihdeta uutta suodatinta ja putsata magneettipintoja. Eli ainoa järkevä ratkaisu laatikon eliniän maksimoimiseksi, on vaihtaa ne öljyt tietyin väliajoin, huuhdella laatikko ja vaihtaa uusi suodatin.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostEi öljynvaihdosta voi haittaakaan olla, jos se suoritetaan oikein, joten tästä on aika turha jauhaa. Mitä olen ajan saatossa kuullut näistä laatikkorikoista, useimmat ovat hajonneet joko öljynpuutteen, väärin tehdyn öljynvaihdon takia, tai sitten yksinkertaisesti ne vanhat öljyt ovat jo olleet niin vanhoja, että niiden voitelukyky on osittain mennyt ja laatikko on täynnä kytkinpakoista irronnutta sedimenttiä ja metallipölyä. Viimeksi mainittu on myös melko todennäköinen syy siihen, miksi sellaiset laatikot, jotka ovat kykeneet liemensä säilyttämään, mutta ovat hajonneet siitä huolimatta. Sitä ongelmaa kun ei mitenkään poisteta, että ajan saatossa öljynkiertoon menee yhä enemmän sakkaa, joka aikanaan laatikon rikkoo, ellei sitä poisteta ja samalla vaihdeta uutta suodatinta ja putsata magneettipintoja. Eli ainoa järkevä ratkaisu laatikon eliniän maksimoimiseksi, on vaihtaa ne öljyt tietyin väliajoin, huuhdella laatikko ja vaihtaa uusi suodatin.
Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli, ZF:n, GM:n ja BMW:n insinöörit tyhmyyksissään ovat laittaneet pilkun väärään paikkaan laskelmissaan laatikon öljyjen kestosta ja laatikon kestosta?
Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?
Mindfuck.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTyypillisten laatikkoöljyjen/hydrauliöljyn ominaisuudet muuttuu ensimmäisen
2tkm:n aikana enemmän kuin seuraavan 98tkm:n aikana.
Keksi sinä yhdellä sanalla termi ko.muutokselle.
Eli, ZF:n, GM:n ja BMW:n insinöörit tyhmyyksissään ovat laittaneet pilkun väärään paikkaan laskelmissaan laatikon öljyjen kestosta ja laatikon kestosta?
Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?
Sinun kanssasi tästä asiasta on kyllä ihan turha keskustella, kun joka kerta vedät peliin jotain täysin käsittämätöntä kuten tämän tarunhohtoisen insinöörikansan joka elelee jossain ZF-maassa ja siellä taskulaskimellaan suunnittelee vaihteistoja 102tkm ajetulle öljylle.
I put on my robe and wizard hat.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Mites kun tuosta mun autosta on edellinen omistaja vaihtanu öljyt...niin nyt niitä sit pitää vaihtaa säännöllisesti :think
Mutta mikä on sopiva vaihtoväli...60tkm vai kenties enemmän?e39 530iA ///M Sport -02
Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai)
ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f
Comment
-
-
Originally posted by ApriliaMan View PostMites kun tuosta mun autosta on edellinen omistaja vaihtanu öljyt...niin nyt niitä sit pitää vaihtaa säännöllisesti :think
Mutta mikä on sopiva vaihtoväli...60tkm vai kenties enemmän?
Itse olen ajatellut, että tämä on ihan normaalia. Laatikon toiminta kuitenkin normalisoituu heti kun aski lämpiää (~2km ajoa).
Vai onko kyseinen käytös merkki siitä, että öljyt tulisi vaihtaa?
Mielestäni laatikko toimii muuten just niin kuin pitääkin. Mutta jos kuitenkin talveks vaihdattais :think
Comment
-
-
Originally posted by ApriliaMan View PostMites kun tuosta mun autosta on edellinen omistaja vaihtanu öljyt...niin nyt niitä sit pitää vaihtaa säännöllisesti :think
Mutta mikä on sopiva vaihtoväli...60tkm vai kenties enemmän?
Comment
-
-
Originally posted by TKGL View PostOnko normaalia, että kovalla pakkasella laatikko luistaa kylmänä ihan pirusti ja vaihdot on tosi rajuja?
Itse olen ajatellut, että tämä on ihan normaalia. Laatikon toiminta kuitenkin normalisoituu heti kun aski lämpiää (~2km ajoa).
Vai onko kyseinen käytös merkki siitä, että öljyt tulisi vaihtaa?
Mielestäni laatikko toimii muuten just niin kuin pitääkin. Mutta jos kuitenkin talveks vaihdattais :think
Comment
-
Comment