Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by Hemi View Post
    Tottakai vaihtaa "kuin uutena" kun kerran sisässä on uudet öljyt.
    Aja muutama tuhat kilometriä ja voilaa`...ne ei enään olekkaan uudet ja laatikio käytös on taas kuin silloin ennen....
    Eli niiden öljyjen ei kuulukkaan olla uudet...kuin uutena.
    Eli meinaat et 2tkm ajetut öljyt on samassa pisteessä kuin 200tkm ajetut?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      Originally posted by Thuppu View Post
      Eli meinaat et 2tkm ajetut öljyt on samassa pisteessä kuin 200tkm ajetut?
      Taitaa tämä automaattiaskin öljyvaihto olla niitä harvoja asioita, joissa ainoastaan "yksi kärpänen ei voi olla väärässä - paska on hyvää."

      Toivon todella, ettei kukaan "paskashokin" pelossa pilaisi omaa ajamisen iloaan niillä 15-vuotiailla askiöljyillä venyttäen ja paukuttaen. Kiinnostaisi myös tietää paljonko tuollaiseen vanhaan askiin sitten uskaltaa öljyä lisätä, määrä kun todennäköisesti poikkeaa melkoisesti alkuperäisesta monessakin tapauksessa erinäisten jäähdytysletku- ja tiivistevuotojen takia. Vai pitääkö paskashokin välttämiseksi lisäöljyt valuttaa jostain romiksen askista, että tulee taatusti tasalaatuista kamaa? Saako filtterin sentään vaihtaa uuteen jos/kun öljypohjan irroittaa?
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • lao
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2010
        • 278
        • Tampere

        Originally posted by hattiwatti View Post
        Mitäs tuli hintaa hommalle? :think
        ZF 6HP26 öljynvaihto, huuhtelu, öljypohja, synt.öljy 12L = 450e lukee kuitissa

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Thuppu View Post
          Eli meinaat et 2tkm ajetut öljyt on samassa pisteessä kuin 200tkm ajetut?
          Se laatikko on suunniteltu toimimaan niillä 100tkm...tai 200tkm ajetuilla öljyillä, ei 2tkm ajetuilla öljyillä.
          Eli se laatikko "ei mene rikki" niillä 200tkm ajetuilla öljyilläkään.
          Ne "uudet öljyt" ovat uusia vain muutama tuhat kilometriä ja sen jälkeen laatu pysyy hyvin tasaisena ja ehdottomasti riittävänä koko kytkinpintojen luonnollisen käyttöiän.
          Toiminta tottakai muuttuu öljyjen "sisäänajovaiheen" ajaksi, mutta se ei ole se suunniteltu "normaalitila".

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Originally posted by Hemi View Post
            Toiminta tottakai muuttuu öljyjen "sisäänajovaiheen" ajaksi, mutta se ei ole se suunniteltu "normaalitila".
            On kyllä mielenkiintoisia termejä, oikein öljyjen sisäänajo.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Ei öljynvaihdosta voi haittaakaan olla, jos se suoritetaan oikein, joten tästä on aika turha jauhaa. Mitä olen ajan saatossa kuullut näistä laatikkorikoista, useimmat ovat hajonneet joko öljynpuutteen, väärin tehdyn öljynvaihdon takia, tai sitten yksinkertaisesti ne vanhat öljyt ovat jo olleet niin vanhoja, että niiden voitelukyky on osittain mennyt ja laatikko on täynnä kytkinpakoista irronnutta sedimenttiä ja metallipölyä. Viimeksi mainittu on myös melko todennäköinen syy siihen, miksi sellaiset laatikot, jotka ovat kykeneet liemensä säilyttämään, mutta ovat hajonneet siitä huolimatta. Sitä ongelmaa kun ei mitenkään poisteta, että ajan saatossa öljynkiertoon menee yhä enemmän sakkaa, joka aikanaan laatikon rikkoo, ellei sitä poisteta ja samalla vaihdeta uutta suodatinta ja putsata magneettipintoja. Eli ainoa järkevä ratkaisu laatikon eliniän maksimoimiseksi, on vaihtaa ne öljyt tietyin väliajoin, huuhdella laatikko ja vaihtaa uusi suodatin.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Ramzez View Post
                Ei öljynvaihdosta voi haittaakaan olla, jos se suoritetaan oikein, joten tästä on aika turha jauhaa. Mitä olen ajan saatossa kuullut näistä laatikkorikoista, useimmat ovat hajonneet joko öljynpuutteen, väärin tehdyn öljynvaihdon takia, tai sitten yksinkertaisesti ne vanhat öljyt ovat jo olleet niin vanhoja, että niiden voitelukyky on osittain mennyt ja laatikko on täynnä kytkinpakoista irronnutta sedimenttiä ja metallipölyä. Viimeksi mainittu on myös melko todennäköinen syy siihen, miksi sellaiset laatikot, jotka ovat kykeneet liemensä säilyttämään, mutta ovat hajonneet siitä huolimatta. Sitä ongelmaa kun ei mitenkään poisteta, että ajan saatossa öljynkiertoon menee yhä enemmän sakkaa, joka aikanaan laatikon rikkoo, ellei sitä poisteta ja samalla vaihdeta uutta suodatinta ja putsata magneettipintoja. Eli ainoa järkevä ratkaisu laatikon eliniän maksimoimiseksi, on vaihtaa ne öljyt tietyin väliajoin, huuhdella laatikko ja vaihtaa uusi suodatin.
                Eli, ZF:n, GM:n ja BMW:n insinöörit tyhmyyksissään ovat laittaneet pilkun väärään paikkaan laskelmissaan laatikon öljyjen kestosta ja laatikon kestosta?
                Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
                Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
                Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
                Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
                Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
                Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Cell View Post
                  On kyllä mielenkiintoisia termejä, oikein öljyjen sisäänajo.
                  Tyypillisten laatikkoöljyjen/hydrauliöljyn ominaisuudet muuttuu ensimmäisen
                  2tkm:n aikana enemmän kuin seuraavan 98tkm:n aikana.
                  Keksi sinä yhdellä sanalla termi ko.muutokselle.

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Eli, ZF:n, GM:n ja BMW:n insinöörit tyhmyyksissään ovat laittaneet pilkun väärään paikkaan laskelmissaan laatikon öljyjen kestosta ja laatikon kestosta?
                    Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
                    Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
                    Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
                    Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
                    Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
                    Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?


                    Mindfuck.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tyypillisten laatikkoöljyjen/hydrauliöljyn ominaisuudet muuttuu ensimmäisen
                      2tkm:n aikana enemmän kuin seuraavan 98tkm:n aikana.
                      Keksi sinä yhdellä sanalla termi ko.muutokselle.

                      Eli, ZF:n, GM:n ja BMW:n insinöörit tyhmyyksissään ovat laittaneet pilkun väärään paikkaan laskelmissaan laatikon öljyjen kestosta ja laatikon kestosta?
                      Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
                      Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
                      Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
                      Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
                      Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
                      Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?
                      Mitkä ominaisuudet siellä muuttuvat, ja mikä on tyypillinen öljy, jos tämä ei kaikkia koske?

                      Sinun kanssasi tästä asiasta on kyllä ihan turha keskustella, kun joka kerta vedät peliin jotain täysin käsittämätöntä kuten tämän tarunhohtoisen insinöörikansan joka elelee jossain ZF-maassa ja siellä taskulaskimellaan suunnittelee vaihteistoja 102tkm ajetulle öljylle.

                      I put on my robe and wizard hat.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • ApriliaMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 235
                        • Lohja

                        Mites kun tuosta mun autosta on edellinen omistaja vaihtanu öljyt...niin nyt niitä sit pitää vaihtaa säännöllisesti :think

                        Mutta mikä on sopiva vaihtoväli...60tkm vai kenties enemmän?
                        e39 530iA ///M Sport -02
                        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Jotku insinöörit on ollu tämmöstä mieltä: http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=213
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • TKGL
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 260
                            • Tampere

                            Originally posted by ApriliaMan View Post
                            Mites kun tuosta mun autosta on edellinen omistaja vaihtanu öljyt...niin nyt niitä sit pitää vaihtaa säännöllisesti :think

                            Mutta mikä on sopiva vaihtoväli...60tkm vai kenties enemmän?
                            Onko normaalia, että kovalla pakkasella laatikko luistaa kylmänä ihan pirusti ja vaihdot on tosi rajuja?

                            Itse olen ajatellut, että tämä on ihan normaalia. Laatikon toiminta kuitenkin normalisoituu heti kun aski lämpiää (~2km ajoa).

                            Vai onko kyseinen käytös merkki siitä, että öljyt tulisi vaihtaa?

                            Mielestäni laatikko toimii muuten just niin kuin pitääkin. Mutta jos kuitenkin talveks vaihdattais :think

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by ApriliaMan View Post
                              Mites kun tuosta mun autosta on edellinen omistaja vaihtanu öljyt...niin nyt niitä sit pitää vaihtaa säännöllisesti :think

                              Mutta mikä on sopiva vaihtoväli...60tkm vai kenties enemmän?
                              En muista kumpi, mutta suositeltu vaihtoväli on joko 120tkm tai 160tkm. Muistaakseni tuo jälkimmäinen.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by TKGL View Post
                                Onko normaalia, että kovalla pakkasella laatikko luistaa kylmänä ihan pirusti ja vaihdot on tosi rajuja?

                                Itse olen ajatellut, että tämä on ihan normaalia. Laatikon toiminta kuitenkin normalisoituu heti kun aski lämpiää (~2km ajoa).

                                Vai onko kyseinen käytös merkki siitä, että öljyt tulisi vaihtaa?

                                Mielestäni laatikko toimii muuten just niin kuin pitääkin. Mutta jos kuitenkin talveks vaihdattais :think
                                Ei ole normaalia. Onko laatikon öljyt tasot tarkistettu (asian oikeasti osaavan henkilön toimesta)?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎