Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    Originally posted by TJJ View Post
    No niin, tänään sitten lopetin muutaman vuoden jahkailun ja vaihdoin öljyt autoni ZF 5HP19 laatikkoon. Hiukan yli 6L meni öljyä, tein normaalin vaihdon ilman huuhtelua. Siis öljypohja irti, puhdistus, uusi suodatin ja tiiviste. Tarkoitus olisi tehdä sama vielä uudestaan muutaman 100km jälkeen.

    Vanhat öljyt oli aika mustat, mutta ei palaneen hajuiset eikä muutenkaan mitään pikeä/karkeaa vaan vielä ihan öljymäistä. Öljypohjan magneeteissa oli mustaa töhnää mutta ei suurempia metallihiukkasia. Autolla ajettu 137tkm. Ja nyt sitten jännitetään...

    Tuossa kuvia.

    Öljypohja:


    Ikiöljyä:


    Ihan samanväristä oli mullakin 5HP18: sessa Esso LT71141 öljy kun vaihdoin. mittarissa oli silloin n. 197000. Toisen kerran vaihdoin kun oli jotain 205000. Nyt on rullattu 291000 ja pelaa virheettömästi edelleen. Vaihtomäärät oli n 5,5 L. Ajattelin että vois taas ens talven jälkeen lutrailla.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by 525TDS Touring View Post
      Ihan samanväristä oli mullakin 5HP18: sessa Esso LT71141 öljy kun vaihdoin. mittarissa oli silloin n. 197000. Toisen kerran vaihdoin kun oli jotain 205000. Nyt on rullattu 291000 ja pelaa virheettömästi edelleen. Vaihtomäärät oli n 5,5 L. Ajattelin että vois taas ens talven jälkeen lutrailla.
      Taitaa tuo öljyn väri muuttua jo aika nopeasti tuollaiseksi, netissä oli kuvia 64tkm ajetusta jossa öljyt ja öljypohja näytti samoilta kuin minulla. Olisi mielenkiintoista tietää miten öljyn koostumus/toimivuus muuttuu eri km-lukemilla, pelkästään väristä sitä ei voi päätellä. Toisaalta eipä sitä pelkistä km-lukemistakaan voi päätellä, koska lämpötilakin vaikuttaa siihen merkittävästi.
      E39 528iA

      Comment

      • 10+
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2084
        • Nivala

        Originally posted by TJJ View Post
        Lukihan se tuossa: ZF 5HP19 eli M52TU/M54-koneiden laatikko, tosin ei se öljy varmaan tuolta ole uutena näyttänyt.
        Asiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
        E39 M5 -00

        Ex E60 530Da M-Sport -04
        Ex E39 M5 -00
        Ex E39 M5 -00 Individual
        Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
        Ex E36 3.0 M3 -93
        Ex E36 2.5 Cabrio -94
        Ex E36 3.2 M3 -97
        Ex E36 2.5 Coupe -93

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by 10+ View Post
          Asiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
          Katsotaan nyt kannattiko vai ei... Ajelen varmaankin vielä aika pitkään epäluuloinen ilme päällä ja odotan kauhulla koska laatikko sekoaa, se siitä ajamisen ilosta...
          E39 528iA

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            Eikös BMW:n automaateilla ajavilla ole aina hieman epäluuloinen ilme, etenkin vaihteistoöljyjä vaihtamattomilla Täällä alkaa jo ilme muuttua varovaiseksi hymyilyksi...
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by 10+ View Post
              Asiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
              Tuota....mistä nyt voit päätellä että ko.öljyt oli vaihtokunnossa? Etäanalyysi? Entä mistä löytyy se tieto millä laatutasolla ko.laatikko on suunniteltu toimimaan? Tämän näköisethän ne nimittäin on jo alle 10tkm:n ajolla?
              Ei kai ne moottoriöljytkään ole vaihtokunnossa heti kun ne tulevat 500km:n ajossa mustiksi/tummiksi?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Lukihan se tuossa: ZF 5HP19 eli M52TU/M54-koneiden laatikko, tosin ei se öljy varmaan tuolta ole uutena näyttänyt.
                Tarkoitin lähinnä sitä että mihin laatikkoon on laitettu "ikuiset"/"ikiöljyt".
                Ne ei nimittäin ole näissäkään laatikoissa kuitenkaan suunniteltu ikuisiksi, vaan pelkästään kestämään n.x1.5-x2.0 sen mitä ko.laatikko kestää noin muutenkin?
                Muutuiko laatikon käytös muuten ja mihin suuntaan?

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Taitaa tuo öljyn väri muuttua jo aika nopeasti tuollaiseksi, netissä oli kuvia 64tkm ajetusta jossa öljyt ja öljypohja näytti samoilta kuin minulla. Olisi mielenkiintoista tietää miten öljyn koostumus/toimivuus muuttuu eri km-lukemilla, pelkästään väristä sitä ei voi päätellä. Toisaalta eipä sitä pelkistä km-lukemistakaan voi päätellä, koska lämpötilakin vaikuttaa siihen merkittävästi.
                  Ja tähän voi lisätä vielä sen kun itselläni ja työnkin puolesta tulee paljoltikin vaihdeltua öljyä laatikoihin joihin ne huolto ohjelman mukaan pitääkin vaihtaa, ei pois laskettu öljy ole koskaan mustaa vaan punaista. Vain yhdessä th700 jossa öljy oli keittänyt turbiininlukon luiston aiheuttaman lämmön vuoksi, oli se mustaa (ja varmaankin lukon kitkalevyistä murentunut tomu mukana värjäämässä).
                  Mutta jos öljynvaihtoväli normi atfllä menee pykälän yli ja loodalla on ajettu ~ 60tkm samoilla niin kyllä se vielä punaista on sekin, ei kovin pian muutu ehjässä laatikossa mustaksi. Long lifellähän tosin saisi ajaa ainakin 60tkm ? vaihtamatta, joten ei se väri kuitenkaan aina korreloi sen öljyn toimivuuden kanssa. Jos itselläni olisi 5hp niin ehkä ajelisin 60-100tkm käyttötavasta / olosuhteista riippuen ja vaihtaisin sitten flushing menetelmällä kaikki, mutta tämä nyt on vain yhden korjaajan yksi mielipide... Jos taas laatikolla on ajeltu +200tkm ikinä vaihtamatta niin se lienee sama ajaa niillä sisällöillä tietysti määrän tarkistaen remonttiin asti ja jatkaa remontin jälkeen uusilla öljyillä ja järkevillä vaihtoväleillä.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Ja tähän voi lisätä vielä sen kun itselläni ja työnkin puolesta tulee paljoltikin vaihdeltua öljyä laatikoihin joihin ne huolto ohjelman mukaan pitääkin vaihtaa, ei pois laskettu öljy ole koskaan mustaa vaan punaista. Vain yhdessä th700 jossa öljy oli keittänyt turbiininlukon luiston aiheuttaman lämmön vuoksi, oli se mustaa (ja varmaankin lukon kitkalevyistä murentunut tomu mukana värjäämässä).
                    Mutta jos öljynvaihtoväli normi atfllä menee pykälän yli ja loodalla on ajettu ~ 60tkm samoilla niin kyllä se vielä punaista on sekin, ei kovin pian muutu ehjässä laatikossa mustaksi. Long lifellähän tosin saisi ajaa ainakin 60tkm ? vaihtamatta, joten ei se väri kuitenkaan aina korreloi sen öljyn toimivuuden kanssa. Jos itselläni olisi 5hp niin ehkä ajelisin 60-100tkm käyttötavasta / olosuhteista riippuen ja vaihtaisin sitten flushing menetelmällä kaikki, mutta tämä nyt on vain yhden korjaajan yksi mielipide... Jos taas laatikolla on ajeltu +200tkm ikinä vaihtamatta niin se lienee sama ajaa niillä sisällöillä tietysti määrän tarkistaen remonttiin asti ja jatkaa remontin jälkeen uusilla öljyillä ja järkevillä vaihtoväleillä.
                    En tiedä mistä nyt puhutaan, mutta minä taas en ole ZF:n laatikoista heruttanut vielä ulos kuin tummahkoa/kahvinruskeaa öljyä ulos.
                    En siis niistäkään muutamasta jotka on kolarivaurioituneisiin e46:iin vaihdettu alle 10tkm ajettuina?

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Muutuiko laatikon käytös muuten ja mihin suuntaan?
                      Käytöksen muuttumisen tutkiminen on vielä kesken, ainakaan mitään huonompaa ei ole esiintynyt. Alustavasti tuntuu tältä: viive ja nykäisy D- ja R-asennoille kytkettäessä pieneni, auto lähtee D-asennosta nopeammin liikkeelle/kiihtyy paremmin (voi olla kuvittelua), laatikko/moottori kuulostaa hiljaisemmalta(?), nykäyksiä/karkeita vaihtoja ei ole esiintynyt (mutta ne oli muutenkin täysin satunnaisia/ei toistettavia, joten yhden päivän lyhyen otannan perusteella on vaikea sanoa niistä mitään varmaa).

                      Sen toisessa viestiketjussa kertomani kaasun löysäyksen ja nopean uudelleenpainamisen jälkeisen nykäisyn tutkiminen on kesken. Hitaissa nopeuksissa se oli yhä havaittavissa, mutta hiukan pehmeämpänä kuin ennen ja taas kovemmassa nopeudessa sitä ei saanut esiin vaikka ennen se onnistui silloinkin jatkuvasti. Tuo taitaa olla monen tekijän summa ja varsinainen syy on väljyys jossain kohdassa voimansiirrossa ja laatikon vaihteen kiinnioton terävyys sitten tekee tuon selvemmäksi. En vaan tiedä mistä sitä väljyyttä hakisi ja mikä noissa on normaalia ja mikä ei. Tai ehkä vika onkin momentinmuuntimessa...

                      Kuten sanottu, aion vaihtaa öljyt ja suodattimen vielä uudestaan, joten vasta sitten teen lopulliset johtopäätökset (ja tilaan uuden laatikon)...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by 10+ View Post
                        Asiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
                        Perustele?

                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Ja tähän voi lisätä vielä sen kun itselläni ja työnkin puolesta tulee paljoltikin vaihdeltua öljyä laatikoihin joihin ne huolto ohjelman mukaan pitääkin vaihtaa, ei pois laskettu öljy ole koskaan mustaa vaan punaista.
                        Eikai tuo Esson öljy uutenakaan ole punaista.

                        Comment

                        • EOL
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 175
                          • Kankaanpää, Finland

                          Elikkäs omaan vm.96 540IA on kanssa vaihdettu automaattilaatikon öljyt edellisen omistajan toimesta tampereella merkkiliikkees.
                          Mittarissa oli vaihtohetkellä 137tkm ja aikaisemmista vaihdoista en tiedä kun auto on saksasta tuotu.
                          Ja ihan hyvin se on kyllä nyt toiminut tai ei ainakaan mitään huomattavaa vikaa ole ollut tosin ensimmäinen oma auto ja bmw niin osaa sen tarkemmin sanoa mut eteenpäin kuitenkin menee eikä laatikkokaan tunnu luistavan ainakaan kierrosluvun perusteella ja vaidostakin on nyt kuitenkin kohta 3 vuotta.
                          Last edited by EOL; 10-07-2008, 16:23.

                          Comment

                          • mistral
                            Newbiemmer
                            • Jul 2007
                            • 13

                            e46 330da, laatikkoöljyt vaihdettu n.35tkm sitten n.115tkm kohdalla nyt mittarissa kohta 150tkm. Talvella oli merkittävästi jouheammat vaihdot, ei mitään ongelmia esiintynyt sen jälkeen / ennen vaihtoa. Vaihdon yhteydessä asentaja sanoi, että turbiini silmämääräisesti täysin kunnossa ja pois otetut öljyt vaikutti huonoilta.

                            Aluksi arvelutti miten käy ettei riko toimivaa laatikkoa, mutta omalla kohdalla hyvä fiilis jäi ja tekisin uudestaan. Huomioitavaa mun mielestä on se, että faktaa ei varmaan löydy siitä pidentääkö vaihto laatikon ikää merkittävästi vai ei. Uskon kuitenkin siihen, että laitteita pitää huoltaa jos haluaa että ne pysyy kunnossa.

                            Comment

                            • MikkoK
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 748
                              • Oulu

                              Originally posted by Hemi View Post
                              En tiedä mistä nyt puhutaan, mutta minä taas en ole ZF:n laatikoista heruttanut vielä ulos kuin tummahkoa/kahvinruskeaa öljyä ulos.
                              En siis niistäkään muutamasta jotka on kolarivaurioituneisiin e46:iin vaihdettu alle 10tkm ajettuina?
                              Saman väriset öljyt laskettiin vastikään omasta ZF:stä ulos... Mersun tomaatissa ne oli AINA punaset. Huoltomies meinas tuosta ZF:stä että vaihtoväli n. 60tkm tai kerran vuodessa... Samakait ne on vaihella ku ei oo mahoton homma eikä mahottoman kalliita nuo öljyt ja suodatin.

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Originally posted by mistral View Post
                                Vaihdon yhteydessä asentaja sanoi, että turbiini silmämääräisesti täysin kunnossa
                                Olipa fakiiri huoltomies! Olisipa itsellänikin tuollainen telepaattinen kyky!

                                Niin ja jo sadannen kerran: BMW:n tomaattiöljy on lifetime-lootissa uutena ruskeaa. Jokainen vanhankansan laatikon avaaja toteaa ensimmäisenä että onpas likaiset öljyt..
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎