Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
-
-
Originally posted by 525TDS Touring View PostIhan samanväristä oli mullakin 5HP18: sessa Esso LT71141 öljy kun vaihdoin. mittarissa oli silloin n. 197000. Toisen kerran vaihdoin kun oli jotain 205000. Nyt on rullattu 291000 ja pelaa virheettömästi edelleen. Vaihtomäärät oli n 5,5 L. Ajattelin että vois taas ens talven jälkeen lutrailla.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostLukihan se tuossa: ZF 5HP19 eli M52TU/M54-koneiden laatikko, tosin ei se öljy varmaan tuolta ole uutena näyttänyt.E39 M5 -00
Ex E60 530Da M-Sport -04
Ex E39 M5 -00
Ex E39 M5 -00 Individual
Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
Ex E36 3.0 M3 -93
Ex E36 2.5 Cabrio -94
Ex E36 3.2 M3 -97
Ex E36 2.5 Coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by 10+ View PostAsiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
Comment
-
-
Eikös BMW:n automaateilla ajavilla ole aina hieman epäluuloinen ilme, etenkin vaihteistoöljyjä vaihtamattomillaTäällä alkaa jo ilme muuttua varovaiseksi hymyilyksi...
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by 10+ View PostAsiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
Ei kai ne moottoriöljytkään ole vaihtokunnossa heti kun ne tulevat 500km:n ajossa mustiksi/tummiksi?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostLukihan se tuossa: ZF 5HP19 eli M52TU/M54-koneiden laatikko, tosin ei se öljy varmaan tuolta ole uutena näyttänyt.
Ne ei nimittäin ole näissäkään laatikoissa kuitenkaan suunniteltu ikuisiksi, vaan pelkästään kestämään n.x1.5-x2.0 sen mitä ko.laatikko kestää noin muutenkin?
Muutuiko laatikon käytös muuten ja mihin suuntaan?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTaitaa tuo öljyn väri muuttua jo aika nopeasti tuollaiseksi, netissä oli kuvia 64tkm ajetusta jossa öljyt ja öljypohja näytti samoilta kuin minulla. Olisi mielenkiintoista tietää miten öljyn koostumus/toimivuus muuttuu eri km-lukemilla, pelkästään väristä sitä ei voi päätellä. Toisaalta eipä sitä pelkistä km-lukemistakaan voi päätellä, koska lämpötilakin vaikuttaa siihen merkittävästi.
Mutta jos öljynvaihtoväli normi atfllä menee pykälän yli ja loodalla on ajettu ~ 60tkm samoilla niin kyllä se vielä punaista on sekin, ei kovin pian muutu ehjässä laatikossa mustaksi. Long lifellähän tosin saisi ajaa ainakin 60tkm ? vaihtamatta, joten ei se väri kuitenkaan aina korreloi sen öljyn toimivuuden kanssa. Jos itselläni olisi 5hp niin ehkä ajelisin 60-100tkm käyttötavasta / olosuhteista riippuen ja vaihtaisin sitten flushing menetelmällä kaikki, mutta tämä nyt on vain yhden korjaajan yksi mielipide... Jos taas laatikolla on ajeltu +200tkm ikinä vaihtamatta niin se lienee sama ajaa niillä sisällöillä tietysti määrän tarkistaen remonttiin asti ja jatkaa remontin jälkeen uusilla öljyillä ja järkevillä vaihtoväleillä.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostJa tähän voi lisätä vielä sen kun itselläni ja työnkin puolesta tulee paljoltikin vaihdeltua öljyä laatikoihin joihin ne huolto ohjelman mukaan pitääkin vaihtaa, ei pois laskettu öljy ole koskaan mustaa vaan punaista. Vain yhdessä th700 jossa öljy oli keittänyt turbiininlukon luiston aiheuttaman lämmön vuoksi, oli se mustaa (ja varmaankin lukon kitkalevyistä murentunut tomu mukana värjäämässä).
Mutta jos öljynvaihtoväli normi atfllä menee pykälän yli ja loodalla on ajettu ~ 60tkm samoilla niin kyllä se vielä punaista on sekin, ei kovin pian muutu ehjässä laatikossa mustaksi. Long lifellähän tosin saisi ajaa ainakin 60tkm ? vaihtamatta, joten ei se väri kuitenkaan aina korreloi sen öljyn toimivuuden kanssa. Jos itselläni olisi 5hp niin ehkä ajelisin 60-100tkm käyttötavasta / olosuhteista riippuen ja vaihtaisin sitten flushing menetelmällä kaikki, mutta tämä nyt on vain yhden korjaajan yksi mielipide... Jos taas laatikolla on ajeltu +200tkm ikinä vaihtamatta niin se lienee sama ajaa niillä sisällöillä tietysti määrän tarkistaen remonttiin asti ja jatkaa remontin jälkeen uusilla öljyillä ja järkevillä vaihtoväleillä.
En siis niistäkään muutamasta jotka on kolarivaurioituneisiin e46:iin vaihdettu alle 10tkm ajettuina?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMuutuiko laatikon käytös muuten ja mihin suuntaan?
Sen toisessa viestiketjussa kertomani kaasun löysäyksen ja nopean uudelleenpainamisen jälkeisen nykäisyn tutkiminen on kesken. Hitaissa nopeuksissa se oli yhä havaittavissa, mutta hiukan pehmeämpänä kuin ennen ja taas kovemmassa nopeudessa sitä ei saanut esiin vaikka ennen se onnistui silloinkin jatkuvasti. Tuo taitaa olla monen tekijän summa ja varsinainen syy on väljyys jossain kohdassa voimansiirrossa ja laatikon vaihteen kiinnioton terävyys sitten tekee tuon selvemmäksi. En vaan tiedä mistä sitä väljyyttä hakisi ja mikä noissa on normaalia ja mikä ei. Tai ehkä vika onkin momentinmuuntimessa...
Kuten sanottu, aion vaihtaa öljyt ja suodattimen vielä uudestaan, joten vasta sitten teen lopulliset johtopäätökset (ja tilaan uuden laatikon)...
Comment
-
-
Originally posted by 10+ View PostAsiaa. Vihdoinkin saadaan jotain totuuden pohjaa tuolle että KYLLÄ ne laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa vaikka kuinka jotku mestarit toisin väittää.
Originally posted by WSE1 View PostJa tähän voi lisätä vielä sen kun itselläni ja työnkin puolesta tulee paljoltikin vaihdeltua öljyä laatikoihin joihin ne huolto ohjelman mukaan pitääkin vaihtaa, ei pois laskettu öljy ole koskaan mustaa vaan punaista.
Comment
-
-
Elikkäs omaan vm.96 540IA on kanssa vaihdettu automaattilaatikon öljyt edellisen omistajan toimesta tampereella merkkiliikkees.
Mittarissa oli vaihtohetkellä 137tkm ja aikaisemmista vaihdoista en tiedä kun auto on saksasta tuotu.
Ja ihan hyvin se on kyllä nyt toiminut tai ei ainakaan mitään huomattavaa vikaa ole ollut tosin ensimmäinen oma auto ja bmw niin osaa sen tarkemmin sanoa mut eteenpäin kuitenkin menee eikä laatikkokaan tunnu luistavan ainakaan kierrosluvun perusteella ja vaidostakin on nyt kuitenkin kohta 3 vuotta.Last edited by EOL; 10-07-2008, 16:23.
Comment
-
-
e46 330da, laatikkoöljyt vaihdettu n.35tkm sitten n.115tkm kohdalla nyt mittarissa kohta 150tkm. Talvella oli merkittävästi jouheammat vaihdot, ei mitään ongelmia esiintynyt sen jälkeen / ennen vaihtoa. Vaihdon yhteydessä asentaja sanoi, että turbiini silmämääräisesti täysin kunnossa ja pois otetut öljyt vaikutti huonoilta.
Aluksi arvelutti miten käy ettei riko toimivaa laatikkoa, mutta omalla kohdalla hyvä fiilis jäi ja tekisin uudestaan. Huomioitavaa mun mielestä on se, että faktaa ei varmaan löydy siitä pidentääkö vaihto laatikon ikää merkittävästi vai ei. Uskon kuitenkin siihen, että laitteita pitää huoltaa jos haluaa että ne pysyy kunnossa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEn tiedä mistä nyt puhutaan, mutta minä taas en ole ZF:n laatikoista heruttanut vielä ulos kuin tummahkoa/kahvinruskeaa öljyä ulos.
En siis niistäkään muutamasta jotka on kolarivaurioituneisiin e46:iin vaihdettu alle 10tkm ajettuina?
Comment
-
-
Originally posted by mistral View PostVaihdon yhteydessä asentaja sanoi, että turbiini silmämääräisesti täysin kunnossa
Niin ja jo sadannen kerran: BMW:n tomaattiöljy on lifetime-lootissa uutena ruskeaa. Jokainen vanhankansan laatikon avaaja toteaa ensimmäisenä että onpas likaiset öljyt..---
Comment
-
Comment