Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Josunapalm View Post
    Tuskin kun oli jo irtopalasia ennen vaihtoa.

    Ei automaattilaatikossa kuitenkaan irtonaisia metalliosia normaalisti ole.

    Comment

    • Macinaggio
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 119
      • Espoo

      Originally posted by Hemi View Post
      Sitten kun se öljynvaihto on virallisessa huolto-ohjeessa/ohjelmassa niin asiahan on päivänselvä että ne kuuluukin vaihtaa.
      Minä en sellaiseen vielä ole törmännyt, joten joku muu saa inttää ja mutuilla ihan niin kuin tahtoo.
      No tehtaan "suositushan" on vaihtaa auto uuteen aina uuden mallin tullessa myyntiin, eli 7 vuoden välein. Tässä ajassa saksalainen ajaa autolla 100-200 tuhatta kilometriä, eikä tällöin olekaan mitään syytä vaihtaa vaihteistoöljyä. Jos kuitenkin haluaa tai joutuu ajamaan autolla, jonka parasta ennen päiväys on vanhentunut ajat sitten, kannattaa huolto-ohjelmassa käyttää maalaisjärkeä, eikä suhtautua kirjaimellisesti valmistajan suosituksiin, jotka eivät yli-ikäistä autoa enää varsinaisesti koskekaan. Tehdas ja huoltoverkosto palvelee niitä asiakkaita jotka ajavat ajanmukaisella kalustolla, eikä niitä jotka kitkuttelevat eteenpäin autovanhuksillaan tarvikeosien ja omatoimisen huoltamisen avulla.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Macinaggio View Post
        No tehtaan "suositushan" on vaihtaa auto uuteen aina uuden mallin tullessa myyntiin, eli 7 vuoden välein. Tässä ajassa saksalainen ajaa autolla 100-200 tuhatta kilometriä, eikä tällöin olekaan mitään syytä vaihtaa vaihteistoöljyä. Jos kuitenkin haluaa tai joutuu ajamaan autolla, jonka parasta ennen päiväys on vanhentunut ajat sitten, kannattaa huolto-ohjelmassa käyttää maalaisjärkeä, eikä suhtautua kirjaimellisesti valmistajan suosituksiin, jotka eivät yli-ikäistä autoa enää varsinaisesti koskekaan. Tehdas ja huoltoverkosto palvelee niitä asiakkaita jotka ajavat ajanmukaisella kalustolla, eikä niitä jotka kitkuttelevat eteenpäin autovanhuksillaan tarvikeosien ja omatoimisen huoltamisen avulla.
        Ymmärrän toki juuri tämän 100%:sti kuitenkin juuri mielikuvallisen itsepetoksen logiikan puolusteltaessa näiden askien öljynvaihtoja.
        Eli juuri tuo "maalaisjärki" joka ei perustu mihinkään muuhun kuin jo äidinmaidosta saatuun romanttiseen mielikuvaan teknisten osien/osakokonaisuuksien hellimisestä puhtaalla öljyllä ja näin "sopujen" säilyttämisestä itse mekaniikan kanssa.
        Eli omatunto ei anna mahdollisuutta olla ko.öljyjä vaihtamattakaan koska alitajuisesti tämä on yhtä kuin rakkaastaan "huonosti pitämistä".
        Se "maalaisjärki" on kuitenkin ainoa asia joka mahdollistaa maailmanjärjestyksessä paljon muitakin asioita joille oikeasti ei ole tieteellistä perustetta, mutta mahdollistaa kaiken huuhaan, kuten astraaliparantamiset, kaivonkatsonnat, käsillä parantamiset ja juuri vaikkapa nämä nykyisten laatikoiden öljynvaihdot.
        Mikään tekninen argumentti tai sen puuttuminen ei merkitse mitään, koska "maalaisjärki" sanoo toisin.
        Eli se että laatikon valmistaja ja sen suunnitelleet sadat insinöörit, eikä autoa myyvä organisaatio(+sen osakkeenomistajat) eivät ymmärrä eikä tiedä asiasta niin kuin "maalaisjärjellä" Pentti Peruskuluttaja" pienessä mielessäään tietää.
        Sitten pitää ohittaa myös se tosiasia, että kun tätä Long Life järjestelmää ei käytä vain BMW vaan se on nykypäivää joka paikassa muutenkin, tietää taas "Pentti Perusautoilija" "maalaisjärkineen" enemmän kuin juuri nyt tälläkin hetkellä näitä suunnittelemaa muutama miljoona insinööriä.
        Eli logiikka millä ne öljyt siellä laatikossa vain eivät "maalaisjärjellä" voi kestää x2-x3 sitä mitä sen laatikon pakkojen kytkinpinnat kestää maksimissaan muutenkaan, on kuitenkin puhtaasti mutua ja huuhaata, niin kauan kunnes puolueetonta tieteellistä tutkimustulosta on olemassa ja jonka myös valmistaja hyväksyy.
        Mikään ei kestä ikuisesti, eikä mitään "ikiöljyjä" ole olemassakaan, vaan niillä öljyilläkin on tasan varmasti elinkaarellinen alku ja loppu.
        Nyt vain on niin että valmistaja lupaa sen olevan selvästi pidempi kuin niiden kytkinpakkojen pintojen kestoikä maksimissaan, vaihdettiin öljyjä tai ei.
        Ok, me kaikki tiedämme GM:n valmistamien 5-pykäläisten 530D laatikoiden ongelmat, mutta samalla me tiedämme myös että vastaavissa Bensakoneellisten ZF laatikoissa ongelmia ei ole juuri lainkaan.
        Kummassakaan laatikossa niiden ongelmat tai ongelmattomuus ei johdu niiden öljyistä, eikä tuon ongelmallisen GM laatikon suunnitteluvirhe venttiilikoneistossa poistu vaikka niitä öljyjä vaihdeltaisiin "maalaisjärjellä" 10tkm:n välein.
        Vastaavat 9/98-uudemmat bensakoneiden ZF laatikot tulevat poistumaan keskuudestamme kunniakkaasti vasta metallimurskaimen leuoissa ilman ihtä ainutta öljynvaihtoa, samoin kuin nykyisten 6-pykäläisten laatikot.

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 938
          • Espoo

          Originally posted by Hemi View Post
          Vastaavat 9/98-uudemmat bensakoneiden ZF laatikot tulevat poistumaan keskuudestamme kunniakkaasti vasta metallimurskaimen leuoissa ilman ihtä ainutta öljynvaihtoa, samoin kuin nykyisten 6-pykäläisten laatikot.
          Alkaa E90- ja E60-sarjalla olemaan jo sen verran ikää, että näkyisi jo. Eikö noita 6-pykäläisiäkään (mm. 6HP19 ) "kulu" ollenkaan?

          Kiinnostaa, koska itsellä on sellainen. Mutta muistan olleen puhetta, että alkupään 6-vaihteisissa oli laatuvikaa ja niitä paukkui. Mutta varmaan ovat menneet takuuseen (tehtaalta uusi tilalle), joten ei näy kyselyinä romiksilta(?).
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by E39-530A View Post
            Alkaa E90- ja E60-sarjalla olemaan jo sen verran ikää, että näkyisi jo. Eikö noita 6-pykäläisiäkään (mm. 6HP19 ) "kulu" ollenkaan?

            Kiinnostaa, koska itsellä on sellainen. Mutta muistan olleen puhetta, että alkupään 6-vaihteisissa oli laatuvikaa ja niitä paukkui. Mutta varmaan ovat menneet takuuseen (tehtaalta uusi tilalle), joten ei näy kyselyinä romiksilta(?).
            Näyttää sitä että myös nämä nykyiset 6-pykäläiset ovat tuon 5hp19 kaltaisia ikiliikkujia niin bensa kuin nyt myös dieselaskeissa.
            Eli näillähän parhailla on jo kiskottu +500tkm ilman mitään ongelmia ja ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa.
            Itse en näitä uudempia ole myynyt enkä välittänyt vielä yhtäkään minkään muun kuin kolarivaurion vuoksi ja Suomen takuupurkaamoketjussakin kierto on erittäin hidasta(nämäkin käytännössä kaikki erilaisten muiden vaurioiden tuottamia).
            Näissä ei ole menekkiä edes "paskashokkiin" kuolleiden tilalle joten näyttäisi siltä että kytkinmassaa näissä uusissa kuusipykäläisissä tulee niin vähän että käyttöikä lienee lähempänä miljoonaa kuin 500tkm ja näin siis ilman öljynvaihtoja. Aika tämän sitten näyttää, mutta tuo 500tkm menee nyt ns."heittämällä".
            Eli tällä hetkellä on selvää ylitarjontaa suhteessa kysyntään näiden uudempien kuusipykäläisten niin bensa kuin nyt siis dieselaskienkin kohdalla.
            Uusissahan näissä joissakin oli sähkövikaa joka ilmeni oikeastaan uudesta asti ja ne kaikki on vaihdettu takuisiin.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Kerros Hemi, että mikäköhän laatikko mahtaisi olla seiskassani? Eli auto on E38 740iA 11/96 M62 motilla. Vin-numeron perusteella malliksi tulee A5S 440Z. Mitäkohän tuo mahtaa tarkoittaa? Onko tässä nyt sitten se ZF:n laatikko? Mielestäni olin huomaavinani laatikon pohjassa vihreän laatan, mutten siihen silloin kiinittänyt sen tarkempaa huomiota.

              Varsinainen kysymys siis on, onko autossani tällainen pommilaatikko, mitä joissakin 5-sarjan Bemareissa on, vai onko tiedossa vielä runsaasti huolettomia kilometrejä (tällä hetkellä ajettu n. 203 tkm)? Laatikko toimii ainakin tällä hetkellä aivan moitteetta ja öljyjä on tuskin koskaan vaihdettu. Olen tässä kuitenkin harkinnut öljyjen vaihtoa, mutta toisaalta olen taas miettinyt, että olisiko sittenkin järkevämpää vain tarkastuttaa öljyn taso, kun mielestäni suurin syy näiden laatikoiden rikkoontumiseen tuntuu olevan vähentynyt öljyn määrä.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Ramzez View Post
                Kerros Hemi, että mikäköhän laatikko mahtaisi olla seiskassani? Eli auto on E38 740iA 11/96 M62 motilla. Vin-numeron perusteella malliksi tulee A5S 440Z. Mitäkohän tuo mahtaa tarkoittaa? Onko tässä nyt sitten se ZF:n laatikko? Mielestäni olin huomaavinani laatikon pohjassa vihreän laatan, mutten siihen silloin kiinittänyt sen tarkempaa huomiota.

                Varsinainen kysymys siis on, onko autossani tällainen pommilaatikko, mitä joissakin 5-sarjan Bemareissa on, vai onko tiedossa vielä runsaasti huolettomia kilometrejä (tällä hetkellä ajettu n. 203 tkm)? Laatikko toimii ainakin tällä hetkellä aivan moitteetta ja öljyjä on tuskin koskaan vaihdettu. Olen tässä kuitenkin harkinnut öljyjen vaihtoa, mutta toisaalta olen taas miettinyt, että olisiko sittenkin järkevämpää vain tarkastuttaa öljyn taso, kun mielestäni suurin syy näiden laatikoiden rikkoontumiseen tuntuu olevan vähentynyt öljyn määrä.
                ZF5hp30 ja sama kuin e39 540ia, eli porsiihan se jossain vaiheessa

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  ZF5hp30 ja sama kuin e39 540ia, eli porsiihan se jossain vaiheessa

                  Mikäs sen sitten varsinaisesti rikkoo? Vanhuus, öljyjen puute, tyyppivika, öljyjen vaihto??

                  Miten minä ymmärsin tämän threadin jutuista, että ne varsinaiset ongelmat olisivat joissakin E39 dieseleissä?

                  Comment

                  • Keke71
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 340
                    • Kiiminki

                    Noh, mun käsityksen mukaan loota pitäis olla tossa E39:ssä 5hp24. Mutta vannomaan en mene

                    Make / Model / Model Year – BMW (A5S 440Z)

                    Make Model Style Model Year
                    From – Up to Code OE Part # ZF Part #

                    BMW 540i E39 Sedan (M60) 1997 – 1998 01/97 – 09/98 TB 24 00 1 423 192 1058 000 016
                    1998 – 09/98 – TE 24 00 1 423 302 1058 000 021
                    1998 – 09/98 – TF 24 00 1 423 304 1058 000 022



                    BMW 540i E39 Touring (M60) 1998 – TF 24 00 1 423 304 1058 000 022

                    BMW 740i E38 Sedan (M62) 1997 – 1998 01/97 – 09/98 TB 24 00 1 423 192 1058 000 016
                    1998 – 2001 09/98 – TE 24 00 1 423 302 1058 000 021
                    1998 – 2001 09/98 – TF 24 00 1 423 304 1058 000 022


                    BMW 740iL E38 Sedan (M62) 1997 – 1998 01/97 – 09/98 TB 24 00 1 423 192 1058 000 016
                    1998 – 2001 09/98 – TE 24 00 1 423 302 1058 000 021
                    1998 – 2001 09/98 – TF 24 00 1 423 304 1058 000 022


                    BMW 840Ci E31 Coupe 1996 – 1997 PD 24 00 1 422 200 1058 000 005


                    BMW X5 4.4i E53 SAV 1998 – UP 24 00 1 423 949 1058 000 029

                    BMW X5 4.6is E53 SAV 2001 – UK 24 00 7 512 587 1058 000 034

                    Edit: Joo, ekat E39 on 5hp30
                    Make / Model / Model Year – BMW (A5S 560Z)

                    Make Model Style Model Year
                    From – Up to Code OE Part # ZF Part #


                    BMW 540i E34 Sedan (M60) 1992 – 1995 – 04/95 ML 24 00 1 421 349 1055 000 010
                    1992 – 1995 PA 24 00 1 422 505 1055 000 029



                    BMW 540i E39 Sedan (M60) 1995 – 1997 – 01/97 PK 24 00 1 422 476 1055 000 026



                    BMW 740i E32 Sedan 1992 – 1994 ML 24 00 1 421 349 1055 000 010
                    1992 – 1994 PA 24 00 1 422 505 1055 000 029



                    BMW 740i E38 Sedan (M60) 1994 – 1995 PY 24 00 1 422 509 1055 000 031



                    BMW 740i E38 Sedan (M62) 1996 – 1997 – 01/97 PK 24 00 1 422 476 1055 000 026



                    BMW 740iL E32 Sedan 1992 – 1994 ML 24 00 1 421 349 1055 000 010
                    1992 – 1994 PA 24 00 1 422 505 1055 000 029



                    BMW 740iL E38 Sedan (M60) 1994 – 1995 PY 24 00 1 422 509 1055 000 031



                    BMW 740iL E38 Sedan (M62) 1996 – 1997 – 01/97 PK 24 00 1 422 476 1055 000 026



                    BMW 750iL E38 Sedan 1994 – 1995 – 04/95 OC 24 00 1 421 818 1055 000 017
                    1994 – 1998 – 09/98 PZ 24 00 1 422 511 1055 000 032
                    1998 – 2001 09/98 – TK 24 00 1 423 478 1055 000 040



                    BMW 840Ci E31 Coupe 1995 – 1996 PK 24 00 1 422 476 1055 000 026



                    BMW 840i E31 Coupe 1993 – 1995 – 04/95 MR 24 00 1 421 499 1055 000 011
                    1993 – 1995 PL 24 00 1 422 507 1055 000 030



                    BMW 850Ci E31 Coupe (M73) 1994 – 1995 – 04/95 OC 24 00 1 421 818 1055 000 017

                    1994 – 1997 PZ 24 00 1 422 511 1055 000 032
                    Last edited by Keke71; 02-07-2010, 22:22.
                    E39 540iA Touring

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Mikäs sen sitten varsinaisesti rikkoo? Vanhuus, öljyjen puute, tyyppivika, öljyjen vaihto??

                      Miten minä ymmärsin tämän threadin jutuista, että ne varsinaiset ongelmat olisivat joissakin E39 dieseleissä?
                      Kai veekasin jatkona kuminpoltto ja muu revitely taitaa se syy olla.

                      Originally posted by Keke71 View Post
                      Noh, mun käsityksen mukaan loota pitäis olla tossa E39:ssä 5hp24. Mutta vannomaan en mene
                      No niinpäs onkin, e34:ssa tuo toinen ja siinä se muovikuula ongelma.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Kai veekasin jatkona kuminpoltto ja muu revitely taitaa se syy olla.
                        No jos tuo on se syy, niin huh helpotus... Itse en kuminpolttoa harrasta, enkä oikein muutenkaan aja mitenkään repivästi, ainoastaan joskus tulee ohiteltua vähän ripeämmin tai kiihdytettyä kiihdytyskaistalla nopeammin, mutta muuten ajo on aika normaalia.

                        Täytyy varmaan alkajaisiksi katsoa se öljyn pinta ja jos on laskenut, niin sitten ainakin vaihdatan ne vaikka Rovaniemellä, jos ei osaavaa paikkaa lähempää löydy. Huuhtelemalla luonnollisesti.

                        Comment

                        • Macinaggio
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 119
                          • Espoo

                          [QUOTE=Hemi;2062476]Ymmärrän toki juuri tämän 100%:sti kuitenkin juuri mielikuvallisen itsepetoksen logiikan puolusteltaessa näiden askien öljynvaihtoja.
                          Eli juuri tuo "maalaisjärki" joka ei perustu mihinkään muuhun kuin jo äidinmaidosta saatuun romanttiseen mielikuvaan teknisten osien/osakokonaisuuksien hellimisestä puhtaalla öljyllä ja näin "sopujen" säilyttämisestä itse mekaniikan kanssa...
                          QUOTE]

                          Joo, olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä että vanhan auton huollossa on kysymys aika paljon myös psykologiasta. Samaan tapaan kuin että likainen auto kuljettaa paikasta a paikkaan b yhtä hyvin kuin puhdaskin ja lopulta on ihan sama kuinka ruosteisena auton vie paalattavaksi. Mutta maalaisjärjen käytöllä tarkoitin sitä, että voi käyttää hyödyksi yleisteknisiä tietoja, eikä ole pakko kysellä kaikkea beeämveeninsinööreiltä.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Macinaggio View Post
                            Joo, olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä että vanhan auton huollossa on kysymys aika paljon myös psykologiasta. Samaan tapaan kuin että likainen auto kuljettaa paikasta a paikkaan b yhtä hyvin kuin puhdaskin ja lopulta on ihan sama kuinka ruosteisena auton vie paalattavaksi. Mutta maalaisjärjen käytöllä tarkoitin sitä, että voi käyttää hyödyksi yleisteknisiä tietoja, eikä ole pakko kysellä kaikkea beeämveeninsinööreiltä.
                            Tajuan toki pointtisi, mutta se nyt vain on niin että samalla "maalaisjärjellä" millä näihin vihreälätkäisiin nyylaatikoihin vaihdellaan öljyjä, voitaisiin vaihdella rasvoja esim.alustan kestovoideltuihin niveliin tai vaikkapa kaasuja/öljyjä iskunvaimentimiin.
                            Eli tässä kohtaa se "maalaisjärki" oikeasti tarkoittaa sitä että kun auto on ollut jo olemassa tuon neljän sukupolven ajan ja totuttu että ilman huolellista "voiteluhuoltoa" vehkeet ei kulje, ollaan vielä edellisen kuluttajasukupolven kulutustottumusten vietävinä.
                            Samasta syystä joku vielä käy "suojauttamassa" sinkityn ja muovitetun nykyautonsa, aiheuttaen siihen lopulta homeongelman.
                            Eli sitä ainoastaan "maalaisjärkeä" käyttäen nykyään mm.uusia autoja käytetään alustasuojauksessa, vaikka sillä saadaan pitkässä juoksussa selkeästi enemmän haittoja kuin hyötyjä(sama asia kuin nykyinen muovitettu teräspeltikatto tervattaisiin koska näin on jo vaarikin tehnyt pärekattonsa kanssa="maalaisjärkeä").
                            Ollaan siis sitä "maalaisjärkeä" käyttäen suorittamassa nykyautoihin huoltotoimenpiteitä jotka kuuluivat sen edellisen sukupolven käyttö/kuluttajatottumuksiin sen ikäisten autojen käytössä.
                            Ottaa siis vielä hetken ennen kuin nämä nykyisten autojen nykyinen kuluttajasukupolvi uskaltaa jättää nämä täysin turhat huuhaa huollot ja keskittyä autonsa huoltamisessa olennaiseen.
                            Last edited by Hemi; 08-07-2010, 13:42.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Kai tässä hommassa on kyse siitäkin, että sitten kun se laatikko laukeaa, niin sitten vituttaa. Uusi lienee tähtitieteellisen kallis ja käytettyä hyvää laatikkoakin voi olla hankala saada. Joka tapauksessa halvalla ei selviä. Kai kuitenkin paras keino suojella sitä laatikon toimintaa on tutkia se öljyn määrä aina silloin tällöin ja ajaa sen mukaan, että laatikko kestää. Tai jos sitä kumia on pakko polttaa, niin ottaa sitten huomioon sen, ettei paikat kestä.

                              Toisaalta olen pitänyt näitä Bemareiden automaatteja jokseenkin huonoina juuri niiden laukeamisten takia. On tässä kuitenkin tullut ajeltua jos jonkinlaisella menopelillä ja selkeästi eniten ongelmia on Bemareiden tomaattien kanssa. En tiedä sitten miksi alunperinkään laatikon öljyistä tehtiin "ikuisia", ei se vaihtaminen kuitenkaan niin kallista ole ja silloin ei täälläkään vatvottaisi näitä ikuisuuskysymyksiä, kannattaako öljyt vaihtaa vai ei. Laatikon korjaaminen on kuitenkin niin suuri kustannuserä, että mieluummin sitä vaihtaisi niitä öljyjä, kuin kulkisi tuolla perse jäykkänä, että milloin laatikko porsii. Tietysti laatikon fyysiset ominaisuudetkin vaikuttavat melko paljon laatikon kestoikään.

                              Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, onko näillä tomaateillä yhdelläkään rullattu sitä 400 tkm, mitä autollakin on saatettu ajaa? Monta E38:aa omistaneena ja monta nähneenä, lukuisissa enemmän ajetuissa on laatikko ainakin kertaalleen vaihdettu tai korjattu. Uudemmista Bemareista en mene sanomaan mitään.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Mitä helv.? Bemarin automaatithan on todella hyviä ja kestäviä. Volkkareissa, volvoissa ja fordeissa niitä menee huomattavasti useammin. Minulla ollut useita bmw automaatteja eikä yksikään ole porsinut. Veli juuri myi 380tkm ajetun e34:sen eikä laatikossa mitään vikaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎