Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niko123
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 148
    • Kesälahti

    Lähinnä mistä saan selville noiden laakerien mallit purkamatta ensin, laakereita ilmeisesti löytyy normaaleista laakerikaupoista? Eli ne 2 pinionin laakeria ja varmaan sitten poskilaakeritkin onko ne kaikissa typ 188 perissä samat? Saako bemarilta krymppi rengasta vai mistä kannattaa kysellä?

    Perän vaihto tehtiin ostamalla toinen taka-aputukirunko siitä riisuttiin ylimääräiset kiinikkeet ja soviteltiin ja mittailtiin uusi perä kiinni hitsattiin uuden perän kiinikkeet. Kuulostaa nyt hyvin yksinkertaiselta mutta ei se loppujen lopuksi sen vaikeampaa olekkaan

    Comment

    • Vinki
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1048
      • Seinäjoki




      Tuosta löydät laakerien ja stefojen koot. Realoemista selaamalla näet myös vetarien pituudet jne.
      F31 320i

      e36 325tic

      e30 330tic

      Comment

      • NO2
        BTCF Member
        • Jun 2011
        • 103
        • Espoo

        Vaihdettiin tuohon e36 323ti.hin lukkoperä, joka on kotoisin e30 325.stä. Vetatareitten laipat jouduttiin vaihtamaan vanhasta ja kardaaninlaippakin käytettiin irti, mutta laitettiin takaisin huomattuamme sen käyvänkin ja nyt moottorijarrula ja vapaalla liukuessaan yli 20km\h nopeudessa alkaa ulisemaan, veto päällä ei pidä minkäänlaista ääntä. Osaako joku kertoa missä voisi vika olla?
        E36 323i radalle. F30 330e kadulle.
        Ex e91 335d. Ex e46 320i
        Ex e60 530d. Ex e36 323ti .
        Ex e39 520i. Ex e36 325i.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Se kardaanin laippa on väärässä kireydessä tai pinjonin laakeri rikki.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • billy
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2012
            • 1052
            • Finland

            Mistä mallista alkujaan lähtöisin? kuoret on 188 ja välitys 3.91

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              Originally posted by billy View Post
              Mistä mallista alkujaan lähtöisin? kuoret on 188 ja välitys 3.91
              E30 325i
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • billy
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2012
                • 1052
                • Finland

                Originally posted by Tonton View Post
                E30 325i
                Kiitoksia

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Pinjonin shimmi tulee mihin väliin? Varaosafilmi, korjausohje, ja purkamani perä(t) ei ole "ihan yhtä mieltä asiasta". Tyhmä kysymys joo, mutta en pelkää niitä esittää jos en tiedä .

                  Jarno
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Pinjonin shimmi tulee mihin väliin? Varaosafilmi, korjausohje, ja purkamani perä(t) ei ole "ihan yhtä mieltä asiasta". Tyhmä kysymys joo, mutta en pelkää niitä esittää jos en tiedä .

                    Jarno
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Kiitos, noin oletinkin olevan. Koostin tuossa itelle ohjetta/muistilistaa murikan kasausta ja säätöä varten.
                      Last edited by petrolhead; 15-03-2015, 00:27.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 888
                        • Iisalmi

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Kiitos, noin oletinkin olevan. Koostin tuossa itelle ohjetta/muistilistaa murikan kasausta ja säätöä varten.
                        Jahka saat muistilistan valmiiksi, niin haluaisitko jakaa tämän meille kanssaharrastajille?
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Playpig View Post
                          Jahka saat muistilistan valmiiksi, niin haluaisitko jakaa tämän meille kanssaharrastajille?
                          Perän kasaamiseen on ohjeita "E30 Factory Repair Manual"issa, en tiedä onko se tällä hetkellä jaossa. Linkki on E30 FAQ-alueella. Talletin koneelle aikanaan sen.
                          Homma riippuu suuresti siitä mitä tekee, ite pitäs vaihtaa välitys ja ja kaikki laakerit, lisätä levyjä lukkoon ja uusia kaikki stefat. Joten tein muistilistan jota seuraan että kaikki hommat menee oikeessa järjestyksessä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Rumilus
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 366
                            • Tuusula

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Vois melkeen laittaa sen ohjeen johonkin yleiseen jakoon tänne. Mulla kun ei oo tapana pihdata sitä vähäistä tietoa mitä mulla on.

                            EDIT siitäpä löytyy: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...inal_Drive.pdf Kantsii ladata suoraan itselle, kun ei ihan viimesen päälle toimi tuo kuvat.fi pdf katselu.

                            Itse aattelin kokeilla onnistuisko hammaskosketuksen katsominen semmosella oikeen tummaksi värjätyllä punasella vaseliinilla. Ainakin vois kuvitella että sillä onnistuu. Jossain välissä kun pitäs 3-4 perää naittaa yhteen uusilla laakereilla...
                            Tuossahan tuo.
                            Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Rumilus View Post
                              Tuossahan tuo.
                              No joo. Tossahan on lopussa noi friction torque arvot eri laakereille. Pyöritysmomenttiavaimenhan siihen tarvii ja nipun shimmejä. Ite olen jokaisesta 188 romumurikasta ottanu poskilaakerien shimmit talteen mitä on käsiin tullu.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Playpig View Post
                                Jahka saat muistilistan valmiiksi, niin haluaisitko jakaa tämän meille kanssaharrastajille?
                                No.. pienoinen technical upate.
                                Lautaspyörä irrotettiin niin että laitoin muovikassillisen lunta lukkoyksikön sisään jäähdyttämään ja toholla ratasta lämpimäksi. Tasasesti/varoen lämmitin ettei mene mutkalle. Samalla kaveri naputteli löystytettyjen ruuvien päihin. Aika pienellä voimalla lähti. Tätä ennen tietysti sakaralevy pois yksiköstä. Varovasti vipuamalla sai pois ilman että vääntyi.
                                Lautaspyörän ruuvit taitaa olla tiuhalla kierteellä joten joutunee duunaamaan "erikoistyökalun" jolla saa vetästyä uuden lautaspyörän yksikön päälle, normi pitkä M12 ruuvi ei käy ku tosiaan tuntu olevan eri nousuilla.

                                Laakerien irrotuksessa joutu käyttään yllättävän paljon mielikuvitusta mutta lähti ne ilman että tartti mitään rikkoa.

                                En tiedä mitä kovuutta alkuperäset lukon kannen kuusiokoloruuvit on, ruuvit.netistä tilasin parikymmentä 12.9 M8x16 ruuvia. Bimmerdiffs.com taisi kaupata moisia ruuveja "upgrade"ksi perään.
                                Last edited by petrolhead; 21-03-2015, 14:13.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎