Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andhu
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 535
    • vihti


    Tuolta omaani tilasin
    E30 316 Turbo

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by airovaurio View Post
      Mistä ootte tilaillu laakereita perään? schmiedmanilla 80e kpl pinjonin laakerit ja kl varaosalla 90e.
      Ja pinjonin pyörintävastus 20ncm=0,2nm, uudella krympillä ilmeisesti sillon kiristysnyyttönit jossain 180nm luokkaa?
      No mulla on edullinen hankintakanava perän laakereille, samaan kasaan saa poskilaakerikansien O-renkaat, akselistefat ja krympin. Uuden krympin kanssa mutterin lopullinen kiristymomentti ei ole itsessään merkitsevä arvo. Laita yvtä.
      Jarno
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • -jacko-
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 206
        • Tampere

        Hei,

        Mistä olette hankkinut 188K perän poskilaakereita ? Ebaysta tietysti saa mutta ajatus oli jos saisi tällä kertaa nopeampaa/lähempää. Yritin KL varaosien kautta hakea laakereita ja parin laakeri liikkeen kautta myös mutta ei ainakaan heti onnistunut.

        BMW omaa numeroa sille ei taida olla. 188K perän poskilaakeri olis ilmeisesti
        F-801298-TR1P-H79-T29.

        Olisi kiva saada aika nopeastikin että saisi mitattua spacerin lautaspyörän alle. Oon sovittamassa 188perän lukkoa ton 188K sisään.

        Niinkuin kuvassa näkyy niin siellähän se on jo sisällä. Meni aika kivuttomasti, Vasen laakeripesä ei ole kuvassa shimmi lukkorengasta päin niin näyttää että olisi enemmänkin jyrsitty tavaraa.

        E28 528i -82 m30b34
        E46 330CI
        Chevrolet K3500 6.5TD

        Comment

        • -jacko-
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 206
          • Tampere

          Originally posted by -jacko- View Post
          Hei,

          Mistä olette hankkinut 188K perän poskilaakereita ? Ebaysta tietysti saa mutta ajatus oli jos saisi tällä kertaa nopeampaa/lähempää. Yritin KL varaosien kautta hakea laakereita ja parin laakeri liikkeen kautta myös mutta ei ainakaan heti onnistunut.

          BMW omaa numeroa sille ei taida olla. 188K perän poskilaakeri olis ilmeisesti
          F-801298-TR1P-H79-T29.

          Olisi kiva saada aika nopeastikin että saisi mitattua spacerin lautaspyörän alle. Oon sovittamassa 188perän lukkoa ton 188K sisään.

          Niinkuin kuvassa näkyy niin siellähän se on jo sisällä. Meni aika kivuttomasti, Vasen laakeripesä ei ole kuvassa shimmi lukkorengasta päin niin näyttää että olisi enemmänkin jyrsitty tavaraa.

          Kyselin laakereiden perään niin racingdiffs ei toimita 188k perään laakereita ollenkaan. Koko perän laakerit ja tiivisteet löytyi Bearing4you kautta virosta 252€ ja toimitus 24h sisällä tilauksesta. Huonosti tuntuu olevan tarjontaa noista poskilaakereista, pinionin laakereita olis löytynyt helposti vaikka mistä. KL varaosien kautta lopulta löytyi toimittaja suomesta joka olisi ottanut 249€/kpl poskilaakereista.

          E28 528i -82 m30b34
          E46 330CI
          Chevrolet K3500 6.5TD

          Comment

          • Vibex
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2014
            • 1996
            • Lohja

            Originally posted by -jacko- View Post
            Kyselin laakereiden perään niin racingdiffs ei toimita 188k perään laakereita ollenkaan. Koko perän laakerit ja tiivisteet löytyi Bearing4you kautta virosta 252€ ja toimitus 24h sisällä tilauksesta. Huonosti tuntuu olevan tarjontaa noista poskilaakereista, pinionin laakereita olis löytynyt helposti vaikka mistä. KL varaosien kautta lopulta löytyi toimittaja suomesta joka olisi ottanut 249€/kpl poskilaakereista.

            Jep vahvistan nämä tiedot.. Erittäin huono saatavuus.
            Husqvarna Svartpilen
            BMW e36 318iA

            Ex:

            BMW e85 Z4 3,0
            BMW e36 316ti
            MINI Cooper S
            BMW Z3 Coupé
            BMW e46 325iA
            BMW Z3 Roadster
            BMW e46 328ci
            BMW e36 316ti

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              Kysykääpä piruuttanne muutama ihan normaali laakeriliike jos kerta koko ja tyyppimerkintä on selvillä.

              Esim. Tässä Tampereen alueella kysyisin Top-osasta, ja Vuorenmaalta
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • -jacko-
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 206
                • Tampere

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Kysykääpä piruuttanne muutama ihan normaali laakeriliike jos kerta koko ja tyyppimerkintä on selvillä.

                Esim. Tässä Tampereen alueella kysyisin Top-osasta, ja Vuorenmaalta
                Kuudesta paikkaa kysyin joista kolme oli ihan laakeriliikkeitä pelkästään. Niihin painelin heti ensimmäisenä ja eivät pystyneet toimittamaan. Tärkeintä että lopulta sai
                E28 528i -82 m30b34
                E46 330CI
                Chevrolet K3500 6.5TD

                Comment

                • -jacko-
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 206
                  • Tampere

                  Onko kenellekään jäänyt ylimääräiseksi 188K perän shimmi lukkorenkaita ?

                  Asensin tänään pinionin paikoilleen takaisin ja asensin laakerit tasauspyörästöön paikoilleen.

                  Homma meni tosi hyvin omasta mielestä. Toi spaceri mistä tuli 4,4mm riitti hyvin tonne lautaspyörän alle ja lautaspyöräkin sai hyvän ohjauksen edelleen.

                  Oikean puolen Shimmillä mikä oli 3,72mm hammasvälys jäi 0.2mm. Eli sinne kun saisi pienemmän shimmin niin hammasvälys tulis kuntoon. Ohje taisi antaa että 0.08mm. Samaten tarvitsisi saada vasemmalle puolelle pienempi shimmi, alkuperäisillä shimmeillä 3.84mm ja 3.72mm ei saanut lukkorenkaita paikoilleen asennettua. mutta ei jäänyt hirveän kauas.

                  Vaikka ei nyt saanut valmista tuotetta, niin omaa mieltä ainakin nostatti että kaikki palikat on ok kunhan saa shimmattua kuntoon. Eli täysin tehtävissä

                  E28 528i -82 m30b34
                  E46 330CI
                  Chevrolet K3500 6.5TD

                  Comment

                  • airovaurio
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 37
                    • Kuopio

                    Moi.

                    Ensimmäistä kertaa e36 188 perää pitäs shimmailla. Tulee täysin uusi aftermarket lukkoyksikkö ja uusi välitys.
                    Yritän laittaa kuvan tähän alle/liitteeksi, katotaan onnistuuko.
                    Eli pitääkö tuon lukkoyksikön liikkua nuolien suuntaisesti sivusuunnassa ollenkaan? Hammaskosketushan ilmeisesti sitten säädetään lyömällä toiselle puolen lisää ja toiselta puolelta samanverran pois mutta onko lähtötilanne että tuo ei liiku sivusuunnassa yhtään?

                    Click image for larger version

Name:	188peräshimmaus.png
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	4838848

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3406
                      • Kotka

                      Originally posted by airovaurio View Post
                      Moi.

                      Ensimmäistä kertaa e36 188 perää pitäs shimmailla. Tulee täysin uusi aftermarket lukkoyksikkö ja uusi välitys.
                      Yritän laittaa kuvan tähän alle/liitteeksi, katotaan onnistuuko.
                      Eli pitääkö tuon lukkoyksikön liikkua nuolien suuntaisesti sivusuunnassa ollenkaan? Hammaskosketushan ilmeisesti sitten säädetään lyömällä toiselle puolen lisää ja toiselta puolelta samanverran pois mutta onko lähtötilanne että tuo ei liiku sivusuunnassa yhtään?

                      [ATTACH]160938[/ATTACH]

                      Tuossa suunnassa liikettä ei pitäisi olla yhtään ja laakerien pitäisi olla sen verran puristuksella, että kun lukkoyksikköä pyörittää ilman pinionia tuntuu pieni vastus. (pyöritysvastus n. 150 Ncm)
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • airovaurio
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 37
                        • Kuopio

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Tuossa suunnassa liikettä ei pitäisi olla yhtään ja laakerien pitäisi olla sen verran puristuksella, että kun lukkoyksikköä pyörittää ilman pinionia tuntuu pieni vastus. (pyöritysvastus n. 150 Ncm)
                        Okei aivan, kiitos.

                        Tuohon taitaa pitää perän tumpit laittaa paikolleen että voi pyörittää ja mitata tuota pyörintävastusta. Onko tuo ohjearvo ilman stefoja vai stefojen kanssa?

                        Millaisella mittarilla ootte mittaillu pyörintänyyttöneitä?

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3406
                          • Kotka

                          Originally posted by airovaurio View Post
                          Okei aivan, kiitos.

                          Tuohon taitaa pitää perän tumpit laittaa paikolleen että voi pyörittää ja mitata tuota pyörintävastusta. Onko tuo ohjearvo ilman stefoja vai stefojen kanssa?

                          Millaisella mittarilla ootte mittaillu pyörintänyyttöneitä?
                          Koitin kaivella tarkkoja suositusarvoja laakerien esijännitykselle muistiinpanoistani, mutta enpä nyt löytänyt. Jos pilkkua viilataan, niin ne on vielä laakerimerkkikohtaisia. Mutta jos esijännitys, eli pyörintävastus osuu välille 100-200 Ncm (ilman stefoja), ei homman pitäisi olla pahasti pielessä. Uudet stefat lisäävät vastusta n. 20 Ncm/kappale. Tämä siis, kun pyöritetään pelkkää tasauspyörästöä ilman pinionia. Pelkälle pinionialselille vastaava arvo. Mittasin itse näin:



                          Eli pienellä jousivaa'alla koitin pyörittää perää tunnetun pituisen vipuvarren päästä tasaisesti pyörien. Arvon saa aika hyvin luettua vaa'asta, vaikka samalla pyörittää. Sitten vaan laskee vääntömomentin.


                          PS. Vanhasta perästä vanhoilla tiivisteillä mittasin 90 Ncm sekä tasauspyörästölle, että pinioniakselille.
                          Last edited by Skarpa; 25-02-2021, 06:55.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            Friction torque on differential casing bearings (both), according to differential type (see front) and bearing manufacturer.
                            Note: Thouroughly lubricate bearings with differential lubricant, allow excess to drip off.

                            Type K FAG
                            Nm
                            1.18 - 2.62

                            Type K SKF
                            Nm
                            1.20 - 2.40

                            Type K Timken
                            Nm
                            1.28 - 2.60

                            Type K Koyo
                            Nm
                            1.20 - 2.62

                            Type M FAG
                            Nm
                            1.10 - 2.44

                            Type M SKF
                            Nm
                            1.00 - 2.00

                            Type M Timken
                            Nm
                            0.70 - 2.56

                            Type M Koyo
                            Nm
                            1.40 - 2.60

                            Type G Timken
                            Nm
                            1.80 - 3.80

                            Type G Koyo
                            Nm
                            1.40 - 3.40

                            If new shaft seals have already been installed, 20 Ncm must be added for each seal in which an output shaft runs while measuring.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3406
                              • Kotka

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Friction torque on differential casing bearings (both), according to differential type (see front) and bearing manufacturer.
                              Note: Thouroughly lubricate bearings with differential lubricant, allow excess to drip off.

                              Type K FAG
                              Nm
                              1.18 - 2.62

                              Type K SKF
                              Nm
                              1.20 - 2.40

                              Type K Timken
                              Nm
                              1.28 - 2.60

                              Type K Koyo
                              Nm
                              1.20 - 2.62

                              Type M FAG
                              Nm
                              1.10 - 2.44

                              Type M SKF
                              Nm
                              1.00 - 2.00

                              Type M Timken
                              Nm
                              0.70 - 2.56

                              Type M Koyo
                              Nm
                              1.40 - 2.60

                              Type G Timken
                              Nm
                              1.80 - 3.80

                              Type G Koyo
                              Nm
                              1.40 - 3.40

                              If new shaft seals have already been installed, 20 Ncm must be added for each seal in which an output shaft runs while measuring.
                              Kiitos. Ja noista kirjaimet taitavat tarkoittaa
                              K = Kleine = typ 168
                              M = Medium = typ 188
                              G = Gross = typ 210
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • _ville
                                BTCF Member
                                • Sep 2013
                                • 240
                                • Pirkanmaa

                                Kuinkas paksut näissä on nuo kitkalevyt uutena? Ostamassani lukkoyksikössä olevat kitkalevyt ovat tönärillä mitattuna noin 1,9-1,95 mm. Säteittäiset urat näkyvät ja tuntuvat hyvin selvästi, joten mietin kannattaako noita alkaa uusimaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎