Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • escort
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 339

    onko missään ohjeita m52 moottorin vanos remppaan? vanhan autodatan ohjeet olivat niin monimutkaiset ettei niitä ymmärrä varmaan neekerikään.
    jotain mainintaa täällä oli että työn saisi tehtyä jakoketjua irroittamatta?

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      Originally posted by escort View Post
      onko missään ohjeita m52 moottorin vanos remppaan? vanhan autodatan ohjeet olivat niin monimutkaiset ettei niitä ymmärrä varmaan neekerikään.
      jotain mainintaa täällä oli että työn saisi tehtyä jakoketjua irroittamatta?
      Tässä:
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Nifa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 292
        • Kymenlaakso™

        Mutta tuossa ei oteta kantaa tähän ilman ketjua vaihtamiseen. Mutta, mahdollista sekin on. Lukee vaan nuo ohjeet ajatuksella läpi ja selaa kuvat. Erona on se, ettei räpellä minkään ajotuksen kanssa yms. millään tavalla. Ja varautuu henkisesti vain siihen, että aikaa menee 2h siitä kun venttiilikopan kansi on irti, siihen kun vanos yksikkö on kädessä. Pelkistetysti: Irroitetaan vanoksen "kuoret" vain ja jätetään vanoksen mäntä kiinni imunokkaan. Näin onnistuu ainakin tiivisteiden vaihtaminen, joka suoritetaan suoraan siihen nokassa kiinni olevaan mäntään. Ongelmana irroituksessa on ainoastaan, muistaakseni, yksi pultti vanoksen takana, joka on hankalassa paikassa ja yhtä vaikeasti takaisin laitettavissa. Mutta yhden rempan tehneenä, ilman aikaisempaa kokemusta vanoksen remppaamisesta, onnistuu.

        Haastetta aiheuttava pultti on muistaakseni juuri tuo, mitä tuossa beisanin ohjeessa avataan kohdan "Replacement of vanos pistol seals" ekassa kuvassa. Tilaa ei ole kääntää juurikaan yhtään kun yksikkö on kiinni, varsinkaan kuvassa esiintyvällä työkalulla.
        "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

        Comment

        • Juhan
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2009
          • 1345
          • Ks

          Mistäs porukka on ostellu nuita sarjoja? (muutaku beisanilta tai ebaysta)

          Omasta vessasta selvis nykimiset ja muut ongelmat vanoksen aiheuttamaks ja pitäis tiivisteet vaihdella ja ensi viikonloppu olisi ajan puolesta kaikkein parhain, mutta jenkeistä taikka keski-euroopasta ei kyllä millään kerkeä tuohon. Saakohan nuita suomesta esim. marmorilta ja jos saa niin paljonkohan on marmorin hinta kyseiselle sarjalle? Schmiedmanin katalogista ei ainakaa löytyny.
          Last edited by Juhan; 27-09-2011, 17:30.

          Comment

          • maukka86
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 490
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Juhan View Post
            Mistäs porukka on ostellu nuita sarjoja? (muutaku beisanilta tai ebaysta)

            Omasta vessasta selvis nykimiset ja muut ongelmat vanoksen aiheuttamaks ja pitäis tiivisteet vaihdella ja ensi viikonloppu olisi ajan puolesta kaikkein parhain, mutta jenkeistä taikka keski-euroopasta ei kyllä millään kerkeä tuohon. Saakohan nuita suomesta esim. marmorilta ja jos saa niin paljonkohan on marmorin hinta kyseiselle sarjalle? Schmiedmanin katalogista ei ainakaa löytyny.
            Tuskin niitä mistään Suomesta saa. Marmori ei tunne tiivisteitä, ainoastaan uuden vanos-yksikön saa sieltä.
            f22 220i

            Comment

            • Juhan
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2009
              • 1345
              • Ks

              Originally posted by maukka86 View Post
              Tuskin niitä mistään Suomesta saa. Marmori ei tunne tiivisteitä, ainoastaan uuden vanos-yksikön saa sieltä.
              näin arvelinkin.

              täytyypä laitella tuolta jenkeistä tilaus sitten tulemaa
              Last edited by Juhan; 27-09-2011, 21:26.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7425
                • Oulu

                Ei ole M54, mutta vihdoin viimein tuli tuo M52TU:n tiivisteremontti tehtyä, ei tainnut mennä kuin pari vuotta ihmetellessä ja arpoessa että tekeekö ite vai viekö suosiolla pajalle. Eipä se mitenkään hankala homma sinänsä ollut ja kuten moneen kertaan on todettu Beisanin ohjeet oli todella hyvät. Siitäkin huolimatta sain aikaa kulumaan aika tasan 10 tuntia arvioidun viiden tunnin sijaan. Mutta eipä ollut kiirettä mihinkään joten siltä osin ihan sama. Puoli tuntia ekstraa tuli siitä kun en osannut ekalla kerralla laittaa paisarin alapäätä oikein ja piti purkaa visko toistamiseen irti. Pienet momentit vetelin osin tuntumalla, vaikka välillä kyllä momenttiavaintakin käytin. Eipä niitä katkeilevia torx-ruuvejakaan saanut pikkuräikällä poikki vaikka varmasta saattoi tulla momenttia enemmän kuin mitä oletettavasti epätarkka momenttiavain ois antanut.

                Vanhat tiivisteet vaikutti kovettumisesta huolimatta yllättävän tiiviiltä, pakopuolen mäntä pysyi siinä toisessa irrotettavassa osassa kun sitä nosti, eikä imupuolellakaan mitään väljää tai selvää ohivuotomahdollisuutta kyllä ois uskonut olevan vanhoillakaan tiivisteillä.

                Ajossa tuntui, tai ainakin kuvittelin että tuntui, heti parissa ekassa liikkeellelähdössä 1/2-vaihteilla parannusta kaasuvasteessa ja vedossa 2000 rpm molemmin puolin. Siis pintakaasulla ja puolikaasulla vetoa tuntui olevan tottua enemmän. Isommilla vaihteilla ajaessa en uskalla sanoa että oliko mitään isompaa eroa. Persdyno voi kyllä helposti erehtyä näissä, mutta ei tuo nyt ainakaan huonommaksi muuttunut.

                Venttiilikopalta separaattoriin menevä huohotinputki oli mennyt jossain välissä puoliksi poikki siitä kulman alla olevasta haitariosasta, vaikka nyt irrotin sen kyllä varovasti kun ohje varoitteli sitä rikkomasta. Liekö tuolla vuodolla jotain muutakin vaikutusta että varmaan suojelee venttiilikopan tiivistettä huohottimen jäätyessä. Pitäis kai kuitenkin laittaa tilalle uusi eritetty (?) putki ja samalla varmaan uusia se separaattorikin joskus.

                Tulpatkin ois tietysti kannattanut samalla vaihtaa, mutta jäi nyt tekemättä kun en ollut niitä tajunnut hommata. Öljyä ei ollut yhtään yhdessäkään tulpanreiässä. Tarkemmin en tulppien kuntoa tutkaillut.

                EDIT: Kyllä tuo parantunut herkkyys pienillä vaihteilla tuntui nyt aamullakin olevan vielä tallessa. Lisäksi kuvittelen että jos vedättää reilummin kiekkojen ollessa jotain hiukka yli 2000 rpm niin äänikin on nyt jotenkin terävämpi kuin ennen.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 03-10-2011, 08:17.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  Tänään vaihdoin Vanoksen O-renkaat + kaikki tiivisteet mitä Beisansystems suosittelee, olivat kyllä tosi väljät ja kulahtaneet vanhat orkkisrinkulat ja tiivisteet!
                  Tuntu kyllä laakista että koneeseen tule lisää alaväätöä alakierroksilla ja loppu se typerä nypytys ylärekisterissä, vetoja siis koko kierrosalueelle lisää

                  ..niin ja rallatus loppu käynnistyksen yhteydessä, luulin että se on joku hihnankiristin mutta tais olla imupuolen vanosmäntä joka sielä heilu.

                  Castrol Magnatecit + suodattimet tuli samalla vaihdettua.
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • juki85
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 157
                    • Oulu

                    Itsekin vaihdoin tuohon M52TU koneeseen vanoksen tiivisteet + venttiilikopan tiivisteet. Ennen vaihtoa oireena oli tyhjäkäynnin seilaus kylmänä ja nykivät liikkeellelähdöt. Nyt yhden tankillisen jälkeen ero on kyllä huomattava: käy tyhjäkäyntiä tasaisesti, lähtee sulavammin liikkeelle ja vetää tasaisesti. Enää ei tule sitä "tehopiikkiä" 3000rpm kohdalla

                    Venttiilikopan tiivisteet eivät vuotaneet, mutta olivat kyllä osittain kivikovat. Meisselillä pikku murusina lohkeilivat pois. Vääränkätisen kuusiokoloruuvin sain katkaistua, mutta onneksi oli pari kappaletta varalla ja katkennut pätkä lähti kohtuudella irti. Se tuli huomattua, ettei pikkumomenttiavain toiminut vääränkätiselle kierteelle
                    BMW G21 320e xDrive

                    Comment

                    • pav
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 178
                      • Varkaus

                      Tuli eilen itsekin vaihdettua nuo ja sen 6h siinä ihmetellessä meni. Kovat oli tiivisteet ja uusilla meni paljon tiukempaan kuin vanhoilla. Ja venttiilikopan/tulppien tiiviste oli niin kovaa että sentin palasina lenteli irti... Sainpa samalla vaihdettua tulpatkin, nelospytyn tulpanreikään oli vähän öljyä valunut, mut ei paljoa.
                      Probleemaksi tuli vain tuo visko, joka ei sitten millään lähtenyt irti, joten tietoisella riskillä rupesin purkamaan ja saihan tuon tehtyä visko paikallaankin. Vähän tiukkaa tosin teki..
                      Auto siis 323i ja kone M52B52TU.

                      Comment

                      • H3nxu
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2011
                        • 777
                        • Kerava

                        Nyt kyllä kuulostaa seuranhaku ilmolta mutta:

                        Vaihtelisko joku harrastelija pk-seudulla näitä tiivisteitä?

                        T: Tyhjäkäynti notkuu Keravalla

                        Yhteyttä YV:llä

                        Sori OT

                        Comment

                        • rikul
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2003
                          • 76
                          • Vaasa

                          Onko porukat asennellu tota rattle repair kit.Joku täälä siitä varotteli.
                          Vanos kuiteskin pitää aikamoista ääntä,että mahtaako vaieta
                          pelkillä tiivisteillä?
                          R 90 S Old boxers never die

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            Useinmiten hiljenee.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • pav
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 178
                              • Varkaus

                              Originally posted by pav View Post
                              Tuli eilen itsekin vaihdettua nuo ja sen 6h siinä ihmetellessä meni. Kovat oli tiivisteet ja uusilla meni paljon tiukempaan kuin vanhoilla. Ja venttiilikopan/tulppien tiiviste oli niin kovaa että sentin palasina lenteli irti... Sainpa samalla vaihdettua tulpatkin, nelospytyn tulpanreikään oli vähän öljyä valunut, mut ei paljoa.
                              Probleemaksi tuli vain tuo visko, joka ei sitten millään lähtenyt irti, joten tietoisella riskillä rupesin purkamaan ja saihan tuon tehtyä visko paikallaankin. Vähän tiukkaa tosin teki..
                              Auto siis 323i ja kone M52B52TU.
                              Käytin penkissä ennen ja jälkeen vaihdon, eli vaihdettuna tulpat ja vanoksen ja venttiilikopan tiivisteet. Muuten sama laite. Erona tuo imuilman lämpötila, tiivisteiden vaihdon jälkeen se on 11 astetta vähemmän. Mielestäni mitään mullistavaa eroa en tuossa näe, vaan käyrä näyttää samalta kuin ennenkin.
                              http://aijaa.com/v.php?i=001098958630.png
                              Last edited by pav; 28-10-2011, 13:58. Reason: kuva ei näkynytkään

                              Comment

                              • Henkka21
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 159
                                • Mikkeli

                                Liittyisköhän vanoksen tiivisteisiin kun eilen vaihtelin tulpat insp2 yhteydessä niin oli 4. ja 5. pyttyjen tulpanhatut ja tulpat ihan öljyssä ulkopuolelta :think Ja toinen "ongelma", kylmästarteissa ronklattaa muutaman sekunnin käynnistäessä..

                                M54B30 330i e46 '01 siis kyseessä ja rundarissa 182tkm
                                Last edited by Henkka21; 02-11-2011, 17:35.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎