Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joba
    BTCF Member
    • Sep 2007
    • 556

    En ole minkäänsortin ammattilainen asiassa mutta ainakin teoriassa korkeampi puristussuhde on hyödyksi. En usko että nuo palotilat olisi niin huonot että ei kärsi kunnon puristuksia laittaa.

    Startti saattaa uuvahtaa noilla rutuilla pahimmassa tapauksessa.

    Mm. Mazda on testannut moottoreita jotka käy bensalla ja puristus 18:1 se on jo tähtitiedettä harrastajalle mutta 12-13 ei.

    Sanokaa viisaammat mutta eikös noilla puristuksilla vielä saa säädettyä niin ettei naulaa?
    Ehkä ne Mazdan patojen palotilat on vähän erilaiset, myös suorasuihkutus, männän laen muoto ja imukanavan muoto on aika isossa asemassa tässä jutussa.
    Tuollaista 13:1-puristeista konetta et saa perus 98:lla toimimaan, se naulaa sillä itsensä hengiltä. 11,5:1 käy teidän virityksiinne aivan mainiosti, sellaseenkin moottoriin joudutte laittamaan vähän nokkaa ettei DCR nouse liikaa. Sitä paitsi tietyn rajan jälkeen puristussuhteen nostaminen ei tuo hyötysuhdetta juurikaan ylöspäin, varsinkaan kun puhutaan katuautoista joiden pitäisi käydä muullakin kuin C16,Q16 yms. kilpabensat.

    Kaverilla oli kesäautossa noin 12,4:1 ja nokassa asteita lähemmäs 280. Se kävi kivasti 98:lla, mutta epäilisin että nykyaikaisemmalla palotilan muodolla oli hyötyä tässäkin. Tämäkin oli säätäjän mukaan aika rajoilla mitä sai toimimaan ilman murheita.

    Nyt vaan haluaisin tietää Jasun tavoin, mitä haette tällä pakonomaisella puristusten nostolla, kun taas nokat ovat "hurjia" 250-260-asteisia? Koko idealla hyöty pyöreä 0, pitäisi varmaan muutakin tehdä samalla sille moottorille, Jannmannin linkissä olevan nokkien tekijään olisin yhteydessä ja speksaisi sen kanssa suoraan toimivan moottorin ammattilaisen ideoilla vs vitunmoinen forum-speksaus ja asioiden jaakaaminen. Toki virtuaalivirittäminen on halpaa ja eikä vaadi muutakaan panostusta asiaan.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Likistysten nosto on niitä harvoja asioita vaparin virityksessä jossa kaikki on pelkkää hyötyä eikä yhden osa-alueen korostusta. Itse nostan aina rakentamieni koneiden puristukset niin ylös kuin koneistamalla saa ja toistaiseksi ikinä ei ole oltu edes lähellä rajaa että puristuksia olisi ollut liikaa, useimmiten tilanne on ollut että hyvästä yrityksestä huolimatta kone loppupelissä käy nätisti 95:llä.

      M52:n startti on helvetin hyvä, nykyistä 15:1 E85-konetta kasaillessa käsin mosaa pyöritellessä heräsi epäilys käyntiinlähdöstä - ei pienintäkään ongelmaa pyörimisessä edes 30-asteen pakkasilla, tosin akun tyypin tartti vaihtaa AGM:ään.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        Originally posted by naukkis View Post
        Likistysten nosto on niitä harvoja asioita vaparin virityksessä jossa kaikki on pelkkää hyötyä eikä yhden osa-alueen korostusta. Itse nostan aina rakentamieni koneiden puristukset niin ylös kuin koneistamalla saa ja toistaiseksi ikinä ei ole oltu edes lähellä rajaa että puristuksia olisi ollut liikaa, useimmiten tilanne on ollut että hyvästä yrityksestä huolimatta kone loppupelissä käy nätisti 95:llä.

        M52:n startti on helvetin hyvä, nykyistä 15:1 E85-konetta kasaillessa käsin mosaa pyöritellessä heräsi epäilys käyntiinlähdöstä - ei pienintäkään ongelmaa pyörimisessä edes 30-asteen pakkasilla, tosin akun tyypin tartti vaihtaa AGM:ään.

        Onko kokemusta missäkohtaa kulkee 98:n raja puristussuhteessa että voidaan käyttää kunnollista sytytysennakkoa? (M5x moottori) Jos ennakkoa pitää alkaa viritetyssä koneessa pienentämään niin se kertonee että puristus on vallitsevissa olosuhteissa liian kova?


        Täälä on nyt esitetty monenlaista mielipidettä koko asiaan.

        kirjallisuudessa mainitaan että nykyautojen puristussuhteen nosto alkuperäisestä harvoin tuo mullistavaa hyötyä koska puristus on jo vakionakin korkea. Nokat tietenkin vaikuttaa asiaan ja muutkin muutetut osat.

        mp:puolella löytyy 13.5 puristeisia vakiokoneita jotka käyvät ysivitosella vielä. Pienemmästä männänhalkaisijasta on tosin ilmeisesti omat etunsa tässä.

        Tietenkin pitää muistaa että staattinen eikä sen paremmin dynaaminen puristussuhde kerro kokototuutta moottorin tehokkaasta toiminnasta. Mm. sylinteripaineet riippuvat myös muista tekijöistä. Sylinterissä kun saisi vallita mahdollisimman suuri ylipaine jo ennen kun mäntä on seosta ehtinyt kasaan puristamaan.

        En itse rakenna mitään moottoria juuri nyt, mutta aihe kinnostaa, siksi luen mielelläni tänne postailtuja mielipiteitä. Kiinnostanee monia muitakin tällä foorumilla.

        Jatkakaa.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          Käsittääkseni 98:silla raja pyörii jossain 12.5 korvilla, tosin saa aika tarkkaan säätää.. etanolilla lienee rajat jossain 14.7? kohdilla. Ja mitä itsellä 2 mukisista mopoista kokemuksia niin dynaaminen puristus-suhde on melkolailla aina alle staattisen puristuksen..

          Toki tekniikan kehittyessä, saadaan osiin detonoimista estäviä muotoiluja esim taikka ymmärretään paremmin "squich zoneista" yms. mutta nykymailmaa on kuitenki +10 puristeiset turbokoneet, joka sinänsä on ihan kiva saadaan vähän henkeä niihin koneisiin
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Jos ennakkoa pitää alkaa viritetyssä koneessa pienentämään niin se kertonee että puristus on vallitsevissa olosuhteissa liian kova?
            No ei vaan koko puristusten noston yksi päätavoite on saada palotahtuma nopeammaksi, ts mitä kovemmat sylinteripaineet sitä vähemmän optimaalinen sytytysennakko. Puristuksia on liikaa jos joudutaan käyttää optimaalista alhaisempaa sytytysennakkoa mutta nostettaessa likistyksiä optimaalinen sytytysennakko luonnollisesti pienenee. Ahdettaessa pätee aivan sama, mitä suurempi sylinteripaine sen vähäisempi sytytysennakko tarvitaan optimaaliseen palotapahtumaan.

            Comment

            • Jarsse
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1520
              • Kymenlaakso

              kuuluuko männänrenkaissa (hastings) kaikkien renkaiden katkosvälit olla imu puolella mutta ei samoissa kohissa? oon nyt kaks viikkoa lukenu nettiä ja selannu youtubea mutta jokanen sanoo erilailla..olisiko jollain vaikka kuva laittaa miten ne tungen, nyt siis laitoin ne kaikki imupuolelle erikohtiin.

              (ongelmana oli se älytön savutus ja oli renkaiden katkokset pakopuolelle ja keskimäinen paine rengas vielä ylösalaisin) katkosvälit 0.4-0.6 paitsi keskimäisessä öljyrenkaassa parimilliä.
              E91 325xi vm07
              E60 530xd vm06 stage X

              Comment

              • Peksu_M20
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2122
                • Lahti

                katkokset tasaisesti eripuolille eli noin 120-asteen välein.
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • Jarsse
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1520
                  • Kymenlaakso

                  elikkä ei siis haittaa vaikka on pakopuolellakin kunhan ei ole männäntapin suuntaisesti.
                  E91 325xi vm07
                  E60 530xd vm06 stage X

                  Comment

                  • andhu
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 535
                    • vihti

                    Kaikkiin koneisiin olen ilman ongelmia laittanut katkos välit vastakkaisiin suuntiin, eli puristus renkaat toinen imu ja toinen pako puolelle. Öljy renkaissa toinen jakopäähänpäin ja toinen kytkimeen, keskimmäinen taas imupuolelle.
                    Jotenkin noi öljyrenkaiden katkokset kuullostaa aika suurilta, mutta sekin on varmaan moottori ja materiaalikohtaista.
                    E30 316 Turbo

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2005
                      • 2122
                      • Lahti

                      Originally posted by mehtojarvi View Post
                      elikkä ei siis haittaa vaikka on pakopuolellakin kunhan ei ole männäntapin suuntaisesti.
                      Ei mulla ainekaan ole ollut mitään ongelmia kunhan ne on tasaisesti eri kohdissa. En ole laittanut katkosta suoraan pakopuolelle vaan esim klo11,4,7. jos öljyrengas 3-osainen niin siitäkin katkokset eri puolille.
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1013
                        • e-suomi

                        Älytön savutus on mahdollinen merkki siitä, että öljyrenkaat on asetettu väärin. Eli se jousihaitari ei ole esim oikeaoppisesti siellä niiden ohuiden renkaiden alla.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11174
                          • Oulu

                          Ylempien renkaiden katkosvälit vakio koneessa pitäs olla alle 0,4mm. Mut ei tommonen 0,6 pitäs olla vielä ongelma. Alimmilla öljyrenkailla vakio koneen yläraja on 0,5mm.

                          Minä oon noita katkoksien eri suuntia huvikseen kokeillu ja en oo kyllä mitään eroa huomannu. Seuraavan kerran kun koneen avaa, niin ne on kyllä kerenny jo pyöriä ihan eri asentoihin, mitä olivat alunperin. Mitä lie jotain vanhaa urbaani legendaa tuo, et ne pitää laittaa tietyin välein tms. Renkaat kun on oikeat, asennettu oikein ja katkosvälykset on ok, niin ei pitäs savuttaa.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Jarsse
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1520
                            • Kymenlaakso

                            pasin kommenttia odotinkin, otan sitten vielä irti ja käännän niitä toisiin kohtiin.

                            kuulemma rallivehkeissä käyttävät jopa millin välyksiä,hieman se jousirengas nyt mietityttää kun tosiaan sen kun levitti sylinterin reunoille mahtui katkosväliin 2milliä.
                            E91 325xi vm07
                            E60 530xd vm06 stage X

                            Comment

                            • Haatainen
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 1452
                              • Tampere

                              Originally posted by mehtojarvi View Post
                              pasin kommenttia odotinkin, otan sitten vielä irti ja käännän niitä toisiin kohtiin.

                              kuulemma rallivehkeissä käyttävät jopa millin välyksiä,hieman se jousirengas nyt mietityttää kun tosiaan sen kun levitti sylinterin reunoille mahtui katkosväliin 2milliä.
                              En usko, että sen jousirenkaan välyksen kanssa mitään ihmettä ongemaa on. Senhän pääasiallinen tehtävähän on pitää ne varsinaisrt öljyrenkaat erossa toisistaan
                              Alla:
                              E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                              E24 635Csi -84 Polaris metallic

                              Ennenkin on ollut autoja

                              Comment

                              • Jarsse
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 1520
                                • Kymenlaakso

                                näin luki ohjeissa öljyrenkaiden asennuksesta,mulla huono englanti niin mitä tuo tarkoittaa? ymmärsin itse niin että katkokset pitäs olla tuuman molemmin puolin keskimmäisestä katsottuna ja ilmeisesti tuossa kohtaa mäntää?

                                E91 325xi vm07
                                E60 530xd vm06 stage X

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎