Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Niin ja sitten kun miettii niitä virikoneen puristussuhteita niin huomio sen että vakiomoottori on tehty tulemaan toimeen 125-asteisena sata asteisen imuilman kanssa täyskaasulla tyhjäkäynnillä parin tonnin perävaunu perässä. Jos niitä vaatimuksia mistä moottorin pitää selvitä lievennetään eli esimerkiksi toiminta vain max sata asteisena kohtuullisilla imulämmöillä likistyksiä voi nostaa ihan reippaastikin, samoin voi tehdä jos vaikka pakopuolta saa virtaamaan paremmin eli saa sylinterin tyhjennettyä kuumista pakokaasuista paremmin kuin vakioilla äänettömillä pakojärjestelmillä.

    Ite nyt en ikinä ajattelisikaan rakentavan vapaastihengittävää moottoria alle 12:1 puristuksilla kun ei 95-oktaanista huonompaa bensiiniäkään ole saatavilla.

    Comment

    • e36coupe
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 719
      • Nokia

      Täällä on ollut paljon puhetta M54B30 imunokasta. No menin ja tilasin moisen Ebay:stä. Oli halpa ja syykin selvisi, kun sai kepin kätöseen. Kolmessa viimeisessä laakerikaulassa on poikittaisia naarmuja. Varmaan milli tarvis hioa pois kaulan halkaisijasta jos vain hioo sileäksi.

      Roskiin koko nokka?
      Jotenkin täyttää ja hioa takas mittoihinsa?

      Missä näitä tehdään ja onko kustannuksista mitään arviota? Luultavasti toisen käytetyn saa edullisemmin, mutta onko sekään 100% kun vanhoja osia. Kaupasta uuden osto varmaan helpoin, mutta muutama asia hankintalistalla priorisoitava edelle.

      Mielipiteitä ja vinkkejä olisin vailla. Vierailla vesillä seilataan tämän asian kanssa.
      Last edited by e36coupe; 04-03-2016, 09:16.
      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

      Työn alla: E21 320/6
      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11082
        • Oulu

        Originally posted by e36coupe View Post
        Täällä on ollut paljon puhetta M54B30 imunokasta. No menin ja tilasin moisen Ebay:stä. Oli halpa ja syykin selvisi, kun sai kepin kätöseen. Kolmessa viimeisessä laakerikaulassa on poikittaisia naarmuja. Varmaan milli tarvis hioa pois kaulan halkaisijasta jos vain hioo sileäksi.

        Roskiin koko nokka?
        Jotenkin täyttää ja hioa takas mittoihinsa?

        Missä näitä tehdään ja onko kustannuksista mitään arviota? Luultavasti toisen käytetyn saa edullisemmin, mutta onko sekään 100% kun vanhoja osia. Kaupasta uuden osto varmaan helpoin, mutta muutama asia hankintalistalla priorisoitava edelle.

        Mielipiteitä ja vinkkejä olisin vailla. Vierailla vesillä seilataan tämän asian kanssa.
        Eikö naarmut näkyny kuvissa tai oliko niistä mainintaa ilmoituksessa. Jos ei, niin ota myyjään yhteyttä että tuote ei vastaa luvattua ja pyydä refundia (ja lähetät nokan takas). Jos siinä on reiluja poikittaisa naarmuja, niin ne ei enään ole normaalia kulumista. Mulla on kaikki nokat ollu kyl hyvässä kunnossa, mitä ebaystä hommannu, paitsi yksi ei oikeasti olutkaan m54b30 nokka. Mutta myyjä kyllä sen hyvitti mulle.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • e36coupe
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 719
          • Nokia

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Eikö naarmut näkyny kuvissa tai oliko niistä mainintaa ilmoituksessa. Jos ei, niin ota myyjään yhteyttä että tuote ei vastaa luvattua ja pyydä refundia (ja lähetät nokan takas). Jos siinä on reiluja poikittaisa naarmuja, niin ne ei enään ole normaalia kulumista. Mulla on kaikki nokat ollu kyl hyvässä kunnossa, mitä ebaystä hommannu, paitsi yksi ei oikeasti olutkaan m54b30 nokka. Mutta myyjä kyllä sen hyvitti mulle.
          "good working order" oli kuvaus. Kuvissa ei näkynyt naarmuja. Tekstissä ei mainittu mitään kulumiseen tai vikaan viittaavaa.

          Kysäsen mitä myyjä meinaa.
          Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

          Työn alla: E21 320/6
          Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11082
            • Oulu

            Originally posted by e36coupe View Post
            "good working order" oli kuvaus. Kuvissa ei näkynyt naarmuja. Tekstissä ei mainittu mitään kulumiseen tai vikaan viittaavaa.

            Kysäsen mitä myyjä meinaa.
            Ehottomasti myyjään yhteyttä. Voit vielä varmistukseksi ottaa kuvat naarmuista ja sanoa että ei tämä kyllä ole "in good working order".

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Radar
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 120
              • Schrick-Region

              Originally posted by Skarpa View Post
              Toinen juttu mitä mietin on, että mahtavatko nuo moottorit nojata Siemensin hyvään nakutuksentunnistukseen, joka tarvittaessa myöhäistää sytytysennakkoa
              Tähän oli pakko tarttua, koska omassa autossa (m52b28, schrick nokat+imusarja, muuten vakioputki poislukien rosterivaimennin) säätö meni pieleen koska Siemensin nakutuksentunnistus alkoi tökkiä vastaan.

              Oltiin käsittääkseni vielä varsin maltillisilla ennakoilla ja kone alkoi joko oikeasti nakuttamaan tai sitten Siemens luuli että nyt ollaan rajoilla ja lyödään jarruja. Harisen Ossi joka on säätänyt lukuisia M50/52-myllyjä oli ihmeissään ja parin tunnin hommasta tuli koko päivän kestävä, eikä siinä lopulta edistytty mihinkään. Saadut arvot oli noin 220 hv ja 285 nm, eli tavoitteesta jäätiin reilusti.

              Onko raadilla ideoita mikä myllyssä/systeemissä on tod. näk. vialla?

              Sen tiedän nykyään että vähintään yhden suuttimen toiminta on heikkoa ---> suuttimet pesuun. Lisäksi imukanavissa oli muistaakseni runsaasti jotain öljytöhkää, jonka havaitsin kun laitoin imusarjaa paikoilleen. Silloin ymmärsin asioista vielä vähemmän kuin nykyään eli olisi ehkä kannattanut jollain keinolla yrittää puhdistaa kanavia. Auton kaksi aiempaa omistajaa olivat yli keski-ikäisiä lyhyen matkan kuskeja (170tkm asti), joka voisi ehkä selittää imukanavan töhkän.

              Kiitokset hyvästä ketjusta kaikille osanottajille.

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                Originally posted by Radar View Post
                Onko raadilla ideoita mikä myllyssä/systeemissä on tod. näk. vialla?
                Syökö se kone öljyä tai huohottaako? Öljyhöyrythän alentaa bensan oktaanilukua ja voi siten aiheuttaa nakutusta. Toinen mikä tulee mieleen on suutinten tuoton loppuminen. Näissä aika monesti on suuttimet ns. rajoilla tuoton suhteen. Seurattiinko seoksia penkityksen aikana? Miten seos käyttäytyi kuormituksen suhteen?
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11082
                  • Oulu

                  Tuota nukutuksen tunnustusta kun voi kyllä säätää siemenssistä pienemmälle. Ainakin romraiderissa löytyy knock detection -kartat, joita säätämällä saa vaikutteita kuinka herkästi se puuttuu nakutukseen. Toki sillon pitää olla aika varma, ettei se kone oikeasti nakuta.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Radar
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 120
                    • Schrick-Region

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Syökö se kone öljyä tai huohottaako? Öljyhöyrythän alentaa bensan oktaanilukua ja voi siten aiheuttaa nakutusta. Toinen mikä tulee mieleen on suutinten tuoton loppuminen. Näissä aika monesti on suuttimet ns. rajoilla tuoton suhteen. Seurattiinko seoksia penkityksen aikana? Miten seos käyttäytyi kuormituksen suhteen?
                    Ei syö öljyä, mutten ihan nyt ymmärrä mitä tarkoitat huohotuksella. Huohotuksen putket ja separaattorin vaihdoin, eli ne pitäisi olla kunnossa. Eli uskoisin että huohottaa normaalisti niin kuin tehtaalla on ajateltu.

                    Toimivien suuttimien olisi pitänyt riittää näille tehotavoitteille..noin 240 hv.

                    En seurannut koko aikaa enkä ymmärtänyt kaikkia juttuja, mutta uskoisin että seokset olivat tarkan seurannan alla. Kaveri on kuitenkin säätänyt M50-koneita ralleihin lukuisia.

                    Dynolaput on kyllä tallessa ja muistelen että hyvinkin tasaista viivaa sinne piirtyi. Varmaankin tarkoitit ilma/polttoaine-suhdetta. Voisin yrittää liittää sen käppyrän tähän ketjuun jahka löydän sen. Täytyy ottaa huomioon että ko. säätö tapahtui 2007 ja sitten iski harmitus eikä sen jälkeen asialle ole mitään tehty. Mutta into on heräämässä, kiitos tämän ketjun.

                    Mutta jos kaikki suuttimet olivat jo silloin osittain tukossa, niin sehän selittäisi asiaa.

                    Comment

                    • Radar
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 120
                      • Schrick-Region

                      Käppyrä

                      Tässä dynokäppyrä aiempiin viesteihin liittyen. Nyt kun katsoin pitkästä aikaa, niin positiivista on se, että +250nm alle 2000rpm, jos tuohon on luottaminen.

                      Pahoittelut kuvan laadusta. Linuxilla kun yrittää eikä osaa niin...


                      edit: tuli mieleen että tuo huonompi käyrä on Kelleners-Sportin softalla vedetty käyrä. Siihen aikaan kun tein nuo viritykset niin suomessa ei tietääkseni osattu säätää Siemensin MS41.0 ecua.
                      Attached Files
                      Last edited by Radar; 06-03-2016, 00:06.

                      Comment

                      • repesorsa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 290
                        • Mikkeli / Jyväskylä

                        Originally posted by Radar View Post
                        Tähän oli pakko tarttua, koska omassa autossa (m52b28, schrick nokat+imusarja, muuten vakioputki poislukien rosterivaimennin) säätö meni pieleen koska Siemensin nakutuksentunnistus alkoi tökkiä vastaan.

                        Oltiin käsittääkseni vielä varsin maltillisilla ennakoilla ja kone alkoi joko oikeasti nakuttamaan tai sitten Siemens luuli että nyt ollaan rajoilla ja lyödään jarruja. Harisen Ossi joka on säätänyt lukuisia M50/52-myllyjä oli ihmeissään ja parin tunnin hommasta tuli koko päivän kestävä, eikä siinä lopulta edistytty mihinkään. Saadut arvot oli noin 220 hv ja 285 nm, eli tavoitteesta jäätiin reilusti.

                        Onko raadilla ideoita mikä myllyssä/systeemissä on tod. näk. vialla?

                        Kiitokset hyvästä ketjusta kaikille osanottajille.
                        Hei,

                        Foorumilla näyttää olevan ms41 säätöä käsittelevä topic, jossa on tuota nakuasiaa puitu.

                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=323911

                        Vaihtaisin kyllä tuossa kohtaa säätäjää, jos säätäjä ei selvästikkään tiedä mitä siemenssin sisällä tapahtuu ja mikä vaikuttaa mihinkin. Kertomasi mukaan ei tiedetä edes nakuttaako kone oikeasti vai ei. Tuntuu säätäjän taidot olevan hukassa, jos epäillään että kone saattaa nakuttaa mutta tehdään silti muutoksia.

                        Tällä foorumilla kirjoitteleva naukkis nimimerkin kaveri tuntuu olevan hyvin perillä asioista, eli ehkä kyselisin häneltä enemmän asiasta.
                        Last edited by repesorsa; 07-03-2016, 08:11.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          MS41:n livedatasta saa nakutuskorjaukset pihalle ja tokihan se kone nakuttaa jos on karstainen tai suutin tukossa.

                          Tuossa missä on shrickin nokat kannattaisi ainakin vanos-kytkeytymispiste nostaa nokille sopiviksi, nokka vasta nousee tehoalueelle kun vanos myöhästää nokan ja tulos on yhtä vähän vääntöä kuin vakionokillakin, vakio vanos myöhästämispiste on 4200rpm ja kireämmillä nokilla se kannattaa muuttaa lähemmäs 5000rpm.

                          Noissa dynokäppyröissä ei näy kyllä nakutusta, nakutuskarttojen aktuvoituessa käyrästä tulee polveileva kun mukaan tulee paikallisia ennakonmyöhästyksiä.
                          Last edited by naukkis; 07-03-2016, 10:29.

                          Comment

                          • Radar
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 120
                            • Schrick-Region

                            Originally posted by repesorsa View Post
                            Hei,

                            Foorumilla näyttää olevan ms41 säätöä käsittelevä topic, jossa on tuota nakuasiaa puitu.

                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=323911

                            Vaihtaisin kyllä tuossa kohtaa säätäjää, jos säätäjä ei selvästikkään tiedä mitä siemenssin sisällä tapahtuu ja mikä vaikuttaa mihinkin. Kertomasi mukaan ei tiedetä edes nakuttaako kone oikeasti vai ei. Tuntuu säätäjän taidot olevan hukassa, jos epäillään että kone saattaa nakuttaa mutta tehdään silti muutoksia.

                            Tällä foorumilla kirjoitteleva naukkis nimimerkin kaveri tuntuu olevan hyvin perillä asioista, eli ehkä kyselisin häneltä enemmän asiasta.
                            Moro

                            Nyt kun tarkemmin muistelin niin kyllä säätäjä sanoi että Siemenssin nakutuksenesto häiritsee ennakonsäätöä koska puuttuu peliin liian aikaisin. Muistan että tyypillä oli sellaiset vanhan koulun kuulokkeet päässä josta meni piuha konehuoneeseen, ilmeisesti sillä kuunneltiin että nakuttaako vai ei ja uskoisin että ei nakuttanut oikeasti. Toki jos kaveri olisi tiennyt mitä tehdä niin herkkyyyttä olisi voinut vähentää, niinkuin pazi88 ja naukkis tuossa totesi, ja jatkaa säätöä.

                            Taisi olla vielä hieman harjoittelu kesken ko. myllyn säädön suhteen. Toisaalta menin Hariselle koska tällä foorumilla oli tyyppi, en muista enää nimimerkkiä, jonka 328i farkusta otettiin siellä todella hyvät tehot ja väännöt. Sillä oli samat nokat mutta M50-imusarja, putkisto saattoi olla parempi.

                            edittiä: Silli oli sen kaverin nimimerkki, löytyi privaboksista vanhat jutut. Mukavat 248hv/333nm löylyä. Memberi-puolella oli aikoinaan juttua autosta.
                            Last edited by Radar; 08-03-2016, 17:53.

                            Comment

                            • Radar
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 120
                              • Schrick-Region

                              Originally posted by naukkis View Post
                              MS41:n livedatasta saa nakutuskorjaukset pihalle ja tokihan se kone nakuttaa jos on karstainen tai suutin tukossa.

                              Tuossa missä on shrickin nokat kannattaisi ainakin vanos-kytkeytymispiste nostaa nokille sopiviksi, nokka vasta nousee tehoalueelle kun vanos myöhästää nokan ja tulos on yhtä vähän vääntöä kuin vakionokillakin, vakio vanos myöhästämispiste on 4200rpm ja kireämmillä nokilla se kannattaa muuttaa lähemmäs 5000rpm.

                              Noissa dynokäppyröissä ei näy kyllä nakutusta, nakutuskarttojen aktuvoituessa käyrästä tulee polveileva kun mukaan tulee paikallisia ennakonmyöhästyksiä.
                              Osaatko sanoa kuka tai ketkä Suomessa näitä parhaiten osaa säätää? Karala/Turbotec tulee itelle mieleen, mutta onko hänellekään aikaa tavisten tavis-autoja säädellä, kun kilpureita on säädettävänä ilmeisesti jonoksi asti. Oulusta kyselin joku vuosi takaperin sellaisesta paikasta kun Dyno test center, niin asenne tuntui olevan, että tuu sitten käymään kun on turbo ja neliveto, kilpakäytössä :/

                              Nuo suuttimet olisi tarkoitus pesettää ultraäänellä tässä ennen kesää, mutta voiko tuolle karstaongelmalle tehdä mitään irrottamatta kantta? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kannen takaisinlaitossa saattaa tulla ongelmia kun kierteet porsii lohkosta.

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Radar View Post
                                Osaatko sanoa kuka tai ketkä Suomessa näitä parhaiten osaa säätää? Karala/Turbotec tulee itelle mieleen, mutta onko hänellekään aikaa tavisten tavis-autoja säädellä, kun kilpureita on säädettävänä ilmeisesti jonoksi asti. Oulusta kyselin joku vuosi takaperin sellaisesta paikasta kun Dyno test center, niin asenne tuntui olevan, että tuu sitten käymään kun on turbo ja neliveto, kilpakäytössä :/
                                No varmaan kuka vaan ammattisäätäjä joka viitsii hommaan ryhtyä niin onnistuu, nykyäänhän tuota Siemenssin purkkia saa säädettyä varsin hyvin ihan harrastajapohjalta väännetyillä open-source softillakin, eli jos kiinnostaa niin itsekin saa säädettyä.

                                Nuo suuttimet olisi tarkoitus pesettää ultraäänellä tässä ennen kesää, mutta voiko tuolle karstaongelmalle tehdä mitään irrottamatta kantta? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kannen takaisinlaitossa saattaa tulla ongelmia kun kierteet porsii lohkosta.
                                Ei ne moottorit nykybensoilla karstoitu, jos karstaa on koneessa egr-ongelman takia niin se lähtee huohotuksen kunnostuksen jälkeen ihan itsestään, jos haluaa nopeuttaa poistumista niin e85:ttä tankkiin.

                                Ei ne kierteet mihinkään lähde kantta avatessa, sen sijaan alubloki on arka ylikuumenemiselle eli blokin lämpötilan noustessa 150 asteen korville(= ajo ilman nesteitä) alumiini pehmenee jo niin paljon että kierteet todennäköisesti korkkaavat.

                                Yleensä sille kannen avaukselle ei ole mitään syytä ennen koneen kunnon ylikuumenemista ja sen jälkeen kierteet ovat todennäköisesti pilalla, asiahan on BMW:n omassa service manualissakin painettuna eli koneen ylikuumenemisen jälkeen testataan kannenpulttien kierteet ja jos on ne on pilalla niin vaihdetaan bloki tehtaan korjausohjeissa. M52:ssahan on venyvät pultit eli toisinsanoen ne kiristetään myötörajansa yli joten niiden kiristysmomenttia ei saa tiukemmalle kuumentamalla, löystyttämällä tai kirimällä lisää kun maksimi pultin venymämomentti on jo ylitetty kiristettäessä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎