Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Electroid
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 992
    • Jyväskylä

    Originally posted by Electroid
    Tosiaan oma lähtee paikaltaan paremmin osa kuin täyskaasulla. Ja yli 160 on hankala päästä sekä yleisesti puhdittoman tuntuinen.

    (Maf, kampi&nokka-anturit orginaalia, imuilman ja nesteen lämpötila anturit vaihdettu)
    Racechrono tietoja verrattu Motoparkin radalta 2014 ja 2017.
    Nykyään n.3s hitaampi 100-160km/h

    Livedata nauhoitukset on vielä tekemättä kun ens saanu toimii usb jatkon kanssa. Videolta katsottuna nakuanturi (vai kummatkin en muista) antaa jossain kohdassa 1v jännitteen.
    - E36 328iA Touring 4/97 -
    Myynissä:
    - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2066
      • Pirkanmaa

      Tällä kertaa kyselen M52:en nakutusantureista ja niiden arvoista.

      Eli millaiset arvot aiheuttaa ECU:lla toimia nakutuksen estämiseksi? Ja onko ihan yksi kartta vaan mitä ECU seuraa antureiden volteissa vai onko tässä muuttujia riippuen kuormituksesta etc.? :think

      Aikaistin myös tuon automaattini imunokkaa sen 5° (NW) ja kulkee iloisemmin 4000-5500rpm, ja 0-100km/h ajasta lähti n. 0,5sek mutta mitään tuntuvaa vaikutusta ei tuntunut 1500-3000rpm, toisin kuin manuaalilla missä nimenomaan tuntui parannusta tuolla kierrosluvulla. Tämä tomaatti tuntuu jotenkin hieman ankealta alle 3500rpm Nakutusantureita kun Testolla seurailin niin piikkaamaan sain 1,5V paikkeille ja sekin eri kierroksilla kuin tämä "ongelma"kohta.

      Ja en tosiaan nyt odota mitään rakettibensaa saavani tolla 5° mutta lähinnä ihmettelen miksi manuaalissa vääntö tuntuu paljon tuntuvammin matalilla kierroksilla kuin tomaatilla.

      Tosiaan perät molempiin vaihdettu eli manuaalissa 3.07 ja automaatissa 3.38 joten suht samansuuntainen kiihtyvyys molemmilla, joten vertailu pystynyt tekemään vähän moottoreiden osalta.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Jarpeli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 510
        • vaasa

        Noniin. Tuli hieman hypisteltyä noiden bensansyöttö asioiden kanssa. Eli ilmeisesti noita säätimiä on monen laisia käytety vuosien varrella.
        On 9 ja 7 millistä karaa ja sitten eri paluu koolla varustettuja versioita.

        Oli tarkoitus hieman avartaa tuota paluu puolta poraamalla(ei toki kalvoon asti), mutta tutkailtiin sitten toista säädintä eri vuosimallista ja siinä oli tuplasti suurempi halkaisija poistopuolella jo valmiina.


        Näyttäisi näin pikaisella testauksella siltä että tuo isommalla poistolla oleva jaksaa pitää paineet kurissa. Kyseinen säädin löytyy myös M50 koneista näköjään.

        Comment

        • Electroid
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 992
          • Jyväskylä

          Originally posted by Electroid View Post
          Racechrono tietoja verrattu Motoparkin radalta 2014 ja 2017.
          Nykyään n.3s hitaampi 100-160km/h

          Livedata nauhoitukset on vielä tekemättä kun ens saanu toimii usb jatkon kanssa. Videolta katsottuna nakuanturi (vai kummatkin en muista) antaa jossain kohdassa 1v jännitteen.
          Hyvin kaukaa haettua, mutta voisko acs jostain syystä x jarruttaa moottoria? Ajelut on kylläkin ajeltu acs pois kytkettynä... mutta mutta.

          Edit: acs.n vaijeri on vaihdettu joku vuosi takaperin ja sen oikeasta kireydestä ei ollut asentajalla havaintoa.
          - E36 328iA Touring 4/97 -
          Myynissä:
          - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

          Comment

          • Jax_KiBez
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 2066
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Electroid View Post
            Hyvin kaukaa haettua, mutta voisko acs jostain syystä x jarruttaa moottoria? Ajelut on kylläkin ajeltu acs pois kytkettynä... mutta mutta.

            Edit: acs.n vaijeri on vaihdettu joku vuosi takaperin ja sen oikeasta kireydestä ei ollut asentajalla havaintoa.
            En usko kyllä että jarruttaisi varsinkaan pois kytkettynä, vaijerin pitäisi olla perusasennossa melko löysä, ainakin kun itse säädin käyttäen ACS-läppämoottorin kiinni sähköllä ja asetin vaijerin sen mukaan sopivalle löysyydelle.

            Ootko päässyt loggaamaan eri arvoja Testolla, vetää erilaisia vetoja eri nopeuksista ja lopuksi tallentaa tekstitiedostoiksi tai sit joku pelkääjän paikalle istumaan ja ottamaan screenshotteja. :think
            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

            _____________________________________
            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
            Tästä mun kaluston showroomiin
            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              Korjatkaahan viisaammat mutta eikö nakuanturi tee jatkuvaa pulssia, ja jos pulssin leveys/pituus menee alueelle joka on määritelty "nakutusalueeksi" alkaa ecu myöhäistää sytkää ja varmaankin myös rikastaa seosta?

              Eli näyttääkö testo "käyrän" amplitudia jolloin tuo volttimäärä ei paljon kerro tapahtumista palotilassa yhtään mitään.

              En lukenut yllä olevia postauksia kovin tarkkaan mutta kunhan pohdiskelen ääneen.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11154
                • Oulu

                Jep se teston käppyrä on vain amplitudi jollain x-hetkellä. Sen päivitystahti on liian hidas että siitä voisi oikeen mitään päätellä. Siellä boksissa on kampuran asentoikkuna minkä sisällä jos se kuulee nakutusta, alkaa ennakko tippumaan sille sylinterille. Jokaiselle sylinterille on siis oma ikkuna. Sit toki tunnistukseen liittyy vielä muutakin laskentaa. Mut siinä ajassa mitä testo on kerenny amplitudi käppyrää päivittää, on kerenny tapahtua vaikka ja mitä. Eli vaikka se nakuttaiskin, niin ehkä sattunaisesti saattaa käyrä kävästä korkealla.

                RomRaider loggerilla toki näkee ecu:n muistiin tallentamat ennakon puotot eri kuormille, kierrosluvuille ja sylintereille. Ja sillä voi myös logata "knock current" arvoa, mikä kertoo sen hetkellisen ennakon puoton, mikä sekin on huomattavasti nakuanturin arvoa hyödyllisempi. En muista saako sitä testossa tällä hetkellä näkyville, mut se kai ois phenon helppo lisätä sinne jos ei :think

                Asiaan liittyen 7:25 eteenpäin: https://youtu.be/wP0ck1LSl5E

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Roisto
                  BTCF Member
                  • Nov 2010
                  • 2542
                  • Kajaani

                  Linkkaan tämän kysymyksen tänne kun en tiedä kuka näitä lukee ristiin..
                  2001 E39 525iA
                  1992 E34 "540i/5"

                  Comment

                  • JiiVee92
                    BTCF Member
                    • Mar 2017
                    • 934
                    • Kouvola/Myllykoski

                    Eiköhän se visko ole entinen, jos nappaa heti kiinni. Vaihtoon mahdollisimman äkkiä, ettei ole kohta vaihtolistalla muutakin.
                    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                    NYT: E61 530xd -08 käyttis
                    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11154
                      • Oulu

                      Jep visko rikki. Toki jos se ei ole väljä eikä vuoda silikoonia, niin voit koittaa sen kaksoismetalliliuskan kanssa pelata. Lämmität sitä ja katsot mihin suuntaa se liikkuu. Jos se esim. työntää tappia sisäänpäin, niin taita sitä liuskaa niin että tappi olisi perus asennossa ulompana. En siis muista kumpaan suuntaan se pelas, mut tuollain olen muutan viskon elvyttänyt. Uus maksaa kummiskin satasen pintaan.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Roisto
                        BTCF Member
                        • Nov 2010
                        • 2542
                        • Kajaani

                        Originally posted by JiiVee92 View Post
                        Eiköhän se visko ole entinen, jos nappaa heti kiinni. Vaihtoon mahdollisimman äkkiä, ettei ole kohta vaihtolistalla muutakin.
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Jep visko rikki. Toki jos se ei ole väljä eikä vuoda silikoonia, niin voit koittaa sen kaksoismetalliliuskan kanssa pelata. Lämmität sitä ja katsot mihin suuntaa se liikkuu. Jos se esim. työntää tappia sisäänpäin, niin taita sitä liuskaa niin että tappi olisi perus asennossa ulompana. En siis muista kumpaan suuntaan se pelas, mut tuollain olen muutan viskon elvyttänyt. Uus maksaa kummiskin satasen pintaan.
                        Muutaman threadin tässä välissä kerkesin jo lukea joissa oli samanlaisia mietteitä, kai se on uskottava. Ja kannattaa ilmeisesti suosia orkkista.

                        Kiitokset molemmille
                        2001 E39 525iA
                        1992 E34 "540i/5"

                        Comment

                        • Purtsi123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1011
                          • Kuopio

                          Kuuluuko kaasuläpän tienoilta kuulua pieni suhina tyhjäkäynnillä?
                          E61 525xda -08

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Kyllä.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Electroid
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 992
                              • Jyväskylä

                              Testolla ds3 moodissa ajettu pari logia. Irtooko noista mitään?



                              :think
                              - E36 328iA Touring 4/97 -
                              Myynissä:
                              - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2066
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Electroid View Post
                                Testolla ds3 moodissa ajettu pari logia. Irtooko noista mitään?



                                :think
                                Mä nyt availen sanaisen arkkuni kun kukaan fiksumpi asiasta tietävä ei ole, mitä tota logia tutkailin ja näistä ymmärrän niin ei mitään hälyyttävää näkynyt.

                                Näyttäis ettei moottorinohjaus liiemmin sytytysennakkoa muuta vedossa, joten tuskin nakutusanturi poimii mitään naulaamista(?) Ainoastaan heti kun kaasun mättää pohjaan niin ~2500rpm kohdalla hetkeksi putoaa muutaman astetta ennakko kunnes palaa takaisin.

                                Ainoa mikä itseä ihmetyttää on Vanos, kuuluuko sen aikaistaa jo 2000rpm kohdalla?

                                Tää on nyt pelkkää ummikon spekulointia, näistä paremmin ymmärtävät kertokoot paremmin.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎