Originally posted by JaniLap
View Post
Diesel bemarit palaa?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Täytyypä katsoa itsekin tuo loppuviikosta kun mun autoon roippeet vaihdettiin kesällä 2017. Vai oliko siellä edes vielä uutta osanumeroa?Originally posted by JaniLap View PostKunhan saat auton käyttöösi, niin viitsisitkö tarkistaa korjatun EGR-jäähdyttimen valmistenumeron ja valmistajan autostasi?
Kiinnostaisi nähdä onko sinne saatu jo paranneltua osaa asennettua, vai laitettiinko samaa korealaista harakiria kuin edellinenkin.F11 530xd 11/11
E39 530d 05/03
Comment
-
Edelleen mietin tätä asiaa sen EGR tulppaamisen kantilta, onko kellään näkemystä?
Originally posted by Dualfun View PostMitenkäs auton katsastus jos takaisinkutsua ei ole suoritettu?
Miten kävisi tässä tapauksessa takaisinkutsun kanssa mikäli EGR on poistettu?
Jos omistaja ei toimita ajoneuvoa korjattavaksi, lähettää Trafi omistajalle erillisen kehotuksen ja tallentaa rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta. Merkintä estää ajoneuvon hyväksymisen katsastuksessa. Jos ajoneuvoa ei toimiteta kehotuksista huolimatta korjattavaksi, Trafi voi määrätä ajoneuvolle ajokiellon.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
F40 128ti individual storm bay metallic w/ dakota perf. magmarot/akzent
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, Muuli, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E90 320i LCI ///M-Sport '09, E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
420d B47 2016, EGR jumissa ja imusarja sulanut puhki. Merkkiliikkeen eka kanta oli, että ei takuuta, artisti maksaa.
Comment
-
Täsmentyikö valmistajan kanta/takuuasia myöhemmin, vai jäikö ratkaisu pysyväksi? Vai oliko kyseessä jonkin takuukorjauksen huomiotta jättäminen artistin toimesta, jonka perusteella asianosainen liike pesee kätensä tapauksesta?Originally posted by Bullitt View Post420d B47 2016, EGR jumissa ja imusarja sulanut puhki. Merkkiliikkeen eka kanta oli, että ei takuuta, artisti maksaa.
Protokollaan saattaa kuulua, ettei reklamaatioita/takuukorjausta myönnetä merkkiliikkeessä ennen kuin asiasta on "virallisesti" kysytty valmistajan edustajalta, jolloin vältetään tilanne että ratkaisut ovat ristiriitaisia.
Yleisellä tasolla, jos vastaavat tapaukset jäävät lopulta artistin maksettavaksi, niin mikä on BMW:n intressi ylipäätään kutsua autoja tarkastettavaksi EGR:ään liittyen? Kustannustehokkaampaahan tällaisessa tilanteessa olisi antaa ajan kulua ja odottaa artistin yhteydenottoa, mikäli maksaja on jo ennalta tiedossa? Vauroiden korjaamisestakin kertyisi suuremmat tuotot, kun palovaara yms. etenevät riskit eivät ainakaan vähene odottamalla.Last edited by JaniLap; 23-10-2018, 17:34.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Maallikkona tulkitsen kysymystäsi siten, että mikäli auto tuodaan takaisinkutsun/teknisen kampanjan johdosta merkkihuoltoon EGR:n tarkastukseen/vaihtoon ja siellä todetaan EGR osineen poistetuksi kokonaan, niin periaatteessa kait silloin huollossa tulisi asentaa uusi EGR paikalleen/DDE uudelleenohjelmointi asiakkaan laskuun, kun auto ei muuten täytä tyyppihyväksyntävaatimusta?Originally posted by Dualfun View PostEdelleen mietin tätä asiaa sen EGR tulppaamisen kantilta, onko kellään näkemystä?
Huollon jälkeen auton tietoihin merkitään takaisinkutsu/tekninen kampanja tehdyksi ja tieto menee Trafille. Tämän jälkeen asia tuskin kiinnostaa ketään ja auton omistaja voi poistaa EGR:n uudelleen kenenkään kysymättä tai tarkastamatta kuten muutoinkin voisi.
Mutta saako merkkilikke jättää auton tyyppihyväksyntävaatimuksen huomiotta, mikäli korjaus kohdistuu nimenomaisesti sellaiseen komponenttiin, joka kuuluu kyseisen automallin tyyppihyväksyntävaatimukseen? Auton valmistajahan saa myydä vain tyyppihyväksyttyjä ajoneuvoja ja valmistaja todennäköisesti edellyttää että merkkihuolto toteuttaa kaikki korjaus- ja huoltotoimenpiteensä siten, että kaikki autolle asetetut tekniset vaatimukset täyttyvät.
Muiden tuunausten (madallussarjat tms.) johdosta asia ei oletettavasti kuulu merkkiliikkeen tarkastettavaksi täyttääkö tyyppihyväksynnän vai ei, vaan kuuluu katsastusviranomaiselle.Last edited by JaniLap; 23-10-2018, 18:18.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Jos tietäisin, niin olisin varmaan kertonut.Originally posted by JaniLap View PostTäsmentyikö valmistajan kanta/takuuasia myöhemmin, vai jäikö ratkaisu pysyväksi? Vai oliko kyseessä jonkin takuukorjauksen huomiotta jättäminen artistin toimesta, jonka perusteella asianosainen liike pesee kätensä tapauksesta?.
Auto yli 2 vuotta vanha, eli ei takuuta. Asiakas varmaan on asiasta jotain muuta mieltä, mutta liikuttaako se valmistajaa/edustajaa, niin jää nähtäväksi.Originally posted by JaniLap View PostProtokollaan saattaa kuulua, ettei reklamaatioita/takuukorjausta myönnetä merkkiliikkeessä ennen kuin asiasta on "virallisesti" kysytty valmistajan edustajalta, jolloin vältetään tilanne että ratkaisut ovat ristiriitaisia.
Eikö nämä tähän mennessä tarkastukseen kutsutut autot ole kaikki N-moottoreilla?Originally posted by JaniLap View PostYleisellä tasolla, jos vastaavat tapaukset jäävät lopulta artistin maksettavaksi, niin mikä on BMW:n intressi ylipäätään kutsua autoja tarkastettavaksi EGR:ään liittyen? Kustannustehokkaampaahan tällaisessa tilanteessa olisi antaa ajan kulua ja odottaa artistin yhteydenottoa, mikäli maksaja on jo ennalta tiedossa? Vauroiden korjaamisestakin kertyisi suuremmat tuotot, kun palovaara yms. etenevät riskit eivät ainakaan vähene odottamalla.
Itse kerroin tästä juuri sen takia, kun täällä on näistä EGR-vioista ollut puhetta, että vikoja on ehkä muissakin moottoreissa, ja nimen omaan uudemmissa, eikä vain N47 ja N57-moottoreissa.
Comment
-
Kommentistasi oletan, että asia on siis edelleen kesken?Originally posted by Bullitt View PostJos tietäisin, niin olisin varmaan kertonut.
Auto yli 2 vuotta vanha, eli ei takuuta. Asiakas varmaan on asiasta jotain muuta mieltä, mutta liikuttaako se valmistajaa/edustajaa, niin jää nähtäväksi.
Eikö nämä tähän mennessä tarkastukseen kutsutut autot ole kaikki N-moottoreilla?
Tarkastukseen kutsutut/kutsuttavat ovat sekä N- (N47 ja N57) että B-moottoreilla (B47).
Nyt BMW käytännössä laajentaa tarkastettavien autojen määrää Euroopassa vastaamaan Koreassa jo aiemmin tarkastettavaksi otettavien/otettujen autojen mallisarjoja ja mallivuosia. Aiemmin ihmettelinkin (ja kritisoin) tässä keskustelussa jo sitä tapaa, jolla BMW ensin päätti lähteä tarkastamaan selvästi suppeamman otannan kuin Koreassa. Sinällään moottorista riippumatta se ongelma on EGR-jäähdyttimessä, erityisesti korealaisvalmisteisissa (Korens), joita on asennettu varsinkin vuodesta 2011 alkaen N47, N57 ja B47 -moottoreihin.
Auto on kestokulutushyödyke, joten siihen liittyy takuuasioita ja erinäisiä virhevastuita. Maahantuoja (ja valmistaja) voi olla kuluttajalle vastuussa takuun antajana aikaisemman myyntiportaan edustajana takuun päättymisen jälkeen. Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän tai maahantuojan virhevastuu päättyy, vaan se jatkuu takuun jälkeenkin virhevastuun perusteella. Erona takuuseen on se, että kuluttajan pitää pystyä osoittamaan, että kysymyksessä on virhe.
Tuollainen imusarjan puhkisulaminen on mielestäni varsin ilmeinen virhevastuun peruste, vaikka autolle myönnetty takuu olisikin jo päättynyt. Oletettavassti imusarjan tulee kestää koko auton eliniän palamatta puhki.
Keskusteluissa puhutaan usein takuusta, kun sillä todellisuudessa tarkoitetaan monenlaista myyjän tai maahantuojan/valmistajan osallistumista edellyttävää toimintaa. Ja käytetystä sanamuodosta huolimatta lopputulema on se asia joka kiinnostaa useimpia lukijoita = artisti maksaa kaiken vs. valmistaja tai myyjä maksaa/osallistuu kustannuksiin.
Valmistusvirheen eräänä määritelmänä on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja sillä ajetut kilometrit. Virheeksi katsotaan esimerkiksi valmistus- ja rakenneviat ja muut takuuaikana ilmenevät auton käyttökelpoisuutta heikentävät viat ja puutteet.
Virheenä ei pidetä vanhenemista, kulumista, korroosiota ja maalipinnan vanhentumista, eikä poikkeamaa normaalista laadusta, jos se aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, kuten poikkeuksellisesta laskeumasta, hiekan ja kivien iskemistä, nastarengasmetallista tai tiesuolasta.
Takuunantaja ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että auton laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu ostajan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttö- tai hoito-ohjeiden vastainen tai muu auton vääränlainen käsittely tai auton valmistajan tai maahantuojan laatiman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaan tehtävien huoltojen laiminlyönti taikka puutteellinen toteuttaminen.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
X3 35d 03/12
Moi
Mites Laakkonen on suhtautunut näihin?
Mulla puhaltaa tällä hetkellä konehuoneeseen imusarjasta eli ilmeisesti puhki palanut jo. Huolto aika varattu 08,11,18 kaverin huoltoliikkeeseen.
Nyt löysin tämän viestiketjun ja rupes ahistaan kun näitähän on palanut sinne tänne.
Onkohan mahiksia saada takuuseen tämä projekti?
T.Timo Jyväskylä
Kyllä on !
Auto meni huoltoon. Ainoa vaan että voivat tilata osat vasta kun auto seisoo siellä, noin 2-3 viikkoa.Last edited by timotopi; 01-11-2018, 12:33.
Comment
-
Rohkeasti vain puhelin käteen ja soittelemaan Laakkoselle. Kysymällä nämä yleensä selviää ja suoraan merkkihuollosta, kun täällä foorumin puolella meillä ei valitettavasti ole valtuutusta myöntää puoltoja maahantuojan suoritamiin korjauksiin.Originally posted by timotopi View PostMoi
Mites Laakkonen on suhtautunut näihin?
Onkohan mahiksia saada takuuseen tämä projekti?
T.Timo JyväskyläIB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Eikös se mallisarjojen suhteen mene osimoilleen niin, että äffät palaa moottoritilasta ja eemelit perästä. Jos joku näistä palaa keskeltä, pyrokoira puhalletaan vierelleOriginally posted by BMW525Xda View PostKoskeeko takaisinkutsu myös N57tu2 moottorisia ja onko näitä jo palanut ?
Oma kärry on -08 Lci.
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
Autoni meni viime torstaina vikatilaan Drivetrain ja moottorivalo syttyi. Käynti oli todella hapuilevaa ja tuntui, että kone saattaa jopa sammua kotipihaan.
Sain auton kuitenkin tänä aamuna nilkutettua huoltoon (Laakkonen Espoo) ja siihen vaihdettiin EGR-venttiili, joka kuulemma oli jumiutunut. Nyt pelaa taas.
Threadia tarkkaan lukeneet muistavat, että autoni EGR-järjestelmä tarkastettiin vain hieman aiemmin (26.9.) ja silloinhan siitä ei löydetty mitään vikaa.
Anssi
(2013 F30 330d xDrive M Sport N57-D30A, WBA3E31010F143855, 782321005 KORENS Korea)Last edited by Titansilber; 29-10-2018, 15:06.
Comment
Comment