Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    Originally posted by eljas View Post
    Vaihdoin E82:een muutamat takatukivarret ja tuli pulma eteen uusien pulttien kanssa, joilla tukivarret tulevat kiinni napaan. Alla olevassa kuvassa on Schmiedmannilta haetut uudet takatukivarsien pultit ("securing bolt").

    Kuuluuko tuo "kolmioprikka" taivuttaa pultin kiristyksen jälkeen ylös estämään pultin pyöriminen? Jos pitää, niin millä ihmeellä sen saa tehtyä? Kuten kuvasta näkyy, niin "kolmioprikka" on melko paksua tavaraa eikä kyllä ilman väkivaltaa tai oikeaa työkalua taitu ylös.



    Tämän linkin takaa löytyy kuva alkuperäisestä pultista ja uudesta pultista. Alkuperäinen pultti eroaa tästä uudesta eikä siinäkään ole kulmia taitettu niin, että pyöriminen estyisi. Eikös yleensä nuo pultit joissa on pyörimisen esto, niin se "prikka" on hyvinkin pehmeää jonka saa helposti taitettua esim. pihdeillä?
    Ei ole tarkoitettu taitettavaksi
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • eljas
      BTCF Member
      • Apr 2017
      • 315
      • Vantaa

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Ei ole tarkoitettu taitettavaksi
      Kiitos - näin vähän ajattelinkin! Mikä tuon "kolmioprikan" tarkoitus sitten oikein on kun pultin nimikin on "securing bolt"? Estääkö tuo kolmioprikka avautumisen paremmin kuin normaali vai mihin tällainen eksoottisuus liittyy?
      N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
      Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
      Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2044
        • Riihimäki

        Originally posted by eljas View Post
        Kiitos - näin vähän ajattelinkin! Mikä tuon "kolmioprikan" tarkoitus sitten oikein on kun pultin nimikin on "securing bolt"? Estääkö tuo kolmioprikka avautumisen paremmin kuin normaali vai mihin tällainen eksoottisuus liittyy?
        Securing bolt = kiinnityspultti. Kolmiomainen prikka varmaankin mahtuu paikalleen mihin pyöreä, riittävän iso, ei sopisi. Puristuspinta-alaa sillä on lisätty verrattuna pieneen pyöreään.

        Comment

        • eljas
          BTCF Member
          • Apr 2017
          • 315
          • Vantaa

          Originally posted by racing02 View Post
          Securing bolt = kiinnityspultti. Kolmiomainen prikka varmaankin mahtuu paikalleen mihin pyöreä, riittävän iso, ei sopisi. Puristuspinta-alaa sillä on lisätty verrattuna pieneen pyöreään.
          Tuonne kyllä mahtuisi ihan hyvin pyöreäkin prikka mutta tiedä sitten mitä BMW:n insinööri on ajatellut...

          Lisäksi jotenkin olin itse ajatellut, että sana "securing" viittaa lukituksen varmistamiseen mutta kyllähän se kääntyy tosiaan kiinnityspultiksi myös ihan nätisti
          N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
          Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
          Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

          Comment

          • Bubblan
            Newbiemmer
            • Feb 2021
            • 29
            • PK-seutu

            Miksiköhän en löydä netistä DIY videota E91 (N43) ilmastoinnin kompressorin vaihtoon? Onko oikeasti jotenkin niin vaikea homma, ettei amatöörin kannata lähteä siihen? Tietäisikö joku, löytyisikö ohjeet tähän? Koodia antaa A72F Compressor Clutch
            G30 LCI 530e xdrive M sport
            Ex. E91 LCI 318iA
            Ex. E90 335iA

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by Bubblan View Post
              Miksiköhän en löydä netistä DIY videota E91 (N43) ilmastoinnin kompressorin vaihtoon? Onko oikeasti jotenkin niin vaikea homma, ettei amatöörin kannata lähteä siihen? Tietäisikö joku, löytyisikö ohjeet tähän? Koodia antaa A72F Compressor Clutch
              Harvalla on itsellään laitteita imaista ac jämiä järjestelmästä pois niin luultavasti samaan rahaan vaihdattavat kompuran liikkeessä ?

              Tuskin siinä mitään ihmeellisempää on kuin minkään muunkaan auton kompurassa, noista omista jos katsoo on kaikissa alakautta vaihdettavissa, vanhan hihnan pistää saksilla poikki ja uusi kampeemalla päälle.

              Operaation jälkeen tyhjiö ja aineet sisään.

              Kalleimmat osuudet vaihdossa ollet poisto ja uudet aineet sisään jos ei kompuraaa lasketa.

              Tässä yleisohjetta asiaan liittyen
              Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
              Last edited by BMW525Xda; 01-05-2021, 05:30.

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7087
                • Forssa

                Itse tehnyt niin että käynyt liikkeessä imasemassa järjestelmän tyhjäksi. Laitetaan sisällä olleen aineen määrä ylös. Vaihdetaan kompura ja täytön yhteydessä maksan vain aiempaan aineen määrään lisätty määrä. Tietenkin parikymppinen päälle että jaksavat kikkailla näin.

                Hihnalla on oma kiristin. Löysää sen ja lukitsee poranterällä asentoonsa. Uusi hihna paikalleen ja hallitusti kiristimen vapautus.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  Komressori vaihdossa tulee muistaa öljymäärän kompensointi.

                  Uusi kompura tulee todennököisesti järjestelmän maksimimäärällä voiteluöljyä.

                  Sinne jos ladataan vielä huoltolaitteella reippaasti päälle niin uusi kompura on lujilla.

                  Korjaamokäsikirjassa on aina järjestelmäkohtaiset öljymäärät riippuen mitä komponenttia vaihdetaan ja mistä syystä. Syy vaikuttaa öljy häviön määrään (esim letku tai lauhdutin revennyt)
                  Last edited by zakspeed; 01-05-2021, 08:12. Reason: Kirjoitusvirheet vähemmäksi
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7087
                    • Forssa

                    Automaattilaitteet taitaa lisätä öljyn itse joukkoon. Tuskin siitä tarvitsee itse huolehtia jos kompuran vaihtaa.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by |foder| View Post
                      Automaattilaitteet taitaa lisätä öljyn itse joukkoon. Tuskin siitä tarvitsee itse huolehtia jos kompuran vaihtaa.
                      Edellämainittu täytyy tehdä huoltolaitteesta riippumatta jos jokin kylmä-ainepiirin komponentti vaihdetaan.

                      Kompressorin vaihdossa erityisesti. Kone ei tiedä paljonko uudessa kompressorissa on öljyä ja paljonko sitä vielä järjestelmässä tai vanhassa kompressorissa. Huoltolaite, kun ei öljyä sieltä poista muun, kuin "ylimääräisen" jota järjestelmään ajansaatossa lisätty (turhaan)
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • |foder|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 7087
                        • Forssa

                        Olen aina kertonut kun kompura tai kenno vaihdettu. Toivottavasti ovat osanneet tehdä tarvittavat toimenpiteet.
                        Nyt:
                        E82 135i -11

                        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Balansointi tehdään pöydällä, kun uusi ja vanha kompressori on irrallaan ja vierekkäin.

                          Lasketaan kummatkin tyhjäksi öljystä mittalaseihin ja loput ihan perus matematiikkaa korjausohjeiden arvojen tuella.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5272
                            • Pirkkala

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Balansointi tehdään pöydällä, kun uusi ja vanha kompressori on irrallaan ja vierekkäin.

                            Lasketaan kummatkin tyhjäksi öljystä mittalaseihin ja loput ihan perus matematiikkaa korjausohjeiden arvojen tuella.

                            Näin on.

                            Tarvikekompuroissa ei aina oo öljyä sisällä, eikä mainintaa että onko vai ei.
                            Asia on tällöin tutkittava edellä kuvatulla tavalla.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Bubblan
                              Newbiemmer
                              • Feb 2021
                              • 29
                              • PK-seutu

                              ^OK, kiitos kaikille vastauksista. Ehkä tuo ei ole se homma jota kannattaa lähteä itse tekemään kun ei ole välineitä, osaamista, kokemusta eikä varsinaista paikkaakaan, muuta kuin parkkihalli. Kokeilen sitten mieluummin jarruremppaa
                              G30 LCI 530e xdrive M sport
                              Ex. E91 LCI 318iA
                              Ex. E90 335iA

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Onnistuuko E91 narinahelojen vaihto E39-mallin työkaluilla?
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎