Sähkömoottoreissa rautasydän on tehty laminoimalla ohuista peltisuikaleista ja jokaisessa välissä on eristepinnoite. Jos tämä pinnoite jostain syystä pettää, alkaa ko. kohta ylikuumenemaan ja se voi polttaa käämien eristeet. Vesi on aika hyvä aiheuttamaan näitä.
Jäähdytyneste vielä parempi aiheuttamaa vikaa. Nimittän hartsi, jolla eristepaperi kyllästetään ja käämi lukitaan paikoilleen liukenee pikku hiljaa glykoliin. Eli joko vaiheiden välille tai runkoon tulee siten ajan oloon kontakti, jos/kun käämi pääsee liikkumaan ja hierteämään lakkaa puhki langan pinnasta.
hyvä kuva muuten hair pin-käämistä. Liitospää on toisella puolella, liitokset on tuon mustan epoksin sisällä. On se (saksalainen) insinööri vaan fiksu, tuo sykkyrä syntyy täysin automaattisesti. i4 koneessa on muuten käämi roottorissakin kestomagneettien sijasta.
Voi tietää mutta ei ne sitä kertoa saa varsinkaan seuraavalle omistajalle eikä se sähköisessä huiltohistoriassa näy. Bemariinkin sai ennen aika kivasti merkkiliikkeen tiskiltä paperille saakka historianxtakuukorjauksineen mutta ilmeisesti tuo tietosuojalaki kieltää niitä nykyään luovuttamasta "kolmannelle" osapuolelle. Mut toki jos sattuu tuttuja olla tiskin takana niin sieltähän voi vahingossa näytöltä vilkaista...
Ovat keksineet hyvän "tekosyyn" vedota tuohon. Mutta jokatapauksessa kyllä se tieto olemassa on se oli se pointti.
Joo kyllä, on siis olemassa mut ei luovuteta asiakkaalle. Eikai nuo maksulliset raportit mitään tiedä esim takuuaikana tehdystä moottorinvaihdosta, ei varmasti tiedä. Bemarin kohdalla ehkä saan nuo tiedot nähdyksi olan yli, mersun kohdalla ei toivoa, psa luultavasti onnistuu. On hyvin paikallista ja työvuorossa olevasta henkilöstä kiinni saako niitä vai ei. Monesti tietty tieto lisää tuskaa ja pääsis paljon helpommalla kun ei lukisi yhtään mitään tyyppivikoja vaan ajais vain menemään ja korjaa jos kajahtaa. Kun hetken lukee netistä kauhutarinoita niin ei voi ostaa enää mitään.
Minulla on yksi mielenkiintoinen case menossa, ostin asiakkaalle Saksasta Audin liikkeestä Q7 E-tronin, kauppakirjassa ei ole mitään mainintaa kolaroinneista (eikä kolaroimattomuudestakaan), kaikki sillä hetkellä olleet jäljetä oli todella tarkasti mainittu kauppakirjassa.
Asiakas saa työsuhdeauton joten hän oli tarjonnut autoa ostettavaksi liikkeeseen Suomessa, joka oli autosta ottanut CarFax -raportin, jossa muutaman kuukauden ikäisenä oli raportoitu perävaurio Saksassa.
Olin yhteydessä Saksaan myyjäliikkeeseen, siellä sanottiin että ainoastaan etupuskuri on naarmujen takia maalattu, ei muuta.
Olin myös auton Saksalaiseen entiseen omistajaan yhteydessä (isohko yritys) ja heiltä tuli vastaus että auto ei koskaan ole ollut onnettomuudessa.
Tuttu Saksalainen lakimies sanoi että voimme purkaa kaupan jos voimme osoittaa että auto on kolaroitu, ko. CarFax raportti ei siihen riitä.
Sanoi myös sen että kun kolarointia ei ole mainittu kauppakirjassa sen voidaan olettaa olevan kolaroimaton.
Hän linkkasi Saksalaisen "liikennevakuutuskeskuksen" sivun jolta pystyy omistaja pyytämään tiedot mahdollisista vakuutuskorvauksista.
Sitä ei vielä ole saatu, kestää 2-3 vk...
Sinänsä olisi aika iso intressi palauttaa auto Saksaan kun Suomalaisten liikkeiden ostotarjoukset (ilman tietoa kolaroinnista) on jossain 50 k€ tuntumassa ja ostohinta Saksassa oli 4/2022 64220€, Saksalaiset vähentää käyttöhyötyä joka 17 tkm hyödyn huomoiden on n. 5-6 k€, jolloin autosta saisi takaisin n. 59k€ ja autoveroa reilu tonnin... Lisäksi syntyneet kulut saa jollain tasolla vähentää...
Aika näyttää miten tässä käy, ko. vakuutuskeskuksen tietoa odotellessa (jos ne nyt sitä ulkomaille lähettää, tulee ihan kirjepostina)...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Miten Saksan ajoneuvoista saa Carfax raportin?
Mulle tulee tommonen herja kun yritän hakea: We have not found any records.
Good to know:
The vehicle identification number is particularly protected by data protection law in Germany, therefore CARFAX cannot offer information on German vehicles.
Niin no, jos ei saa mustaa valkoisella kolarista hommattua niin ei palautus onnistu, jos saa, ei pitäisi olla mitään epäselvää...
Saksassa sentään on järkevä laskukaava arvon alenemalle ajettujen kilsojen mukaan, ainut muuttuja käytetyssä on ajoneuvon maksimi kilometrit 200/250/300 tkm.
Kaava on ostohinta € x ajomäärä / (elin-iän kilometri 200000/250000/300000 - ostohetken kilsat)= vähennys käytön mukaan
Eli em. tapauksessa (jos 300000 km on odotettu elinikä):
64220 Euro x 17000 km / (3000000 km – 35000 km) = 4119,77 Euroa.
Suomessa laskettaisi todennäköisesti kaupan purun tapauksessa 30 snt/km. Eli 5100€. Suomessa ei hinta vaikut ihan suoraan, halvoissa se on 10 snt km ja kalliimmissa 30 snt, vaikka auton hint olisi 200 t€...
Miten Saksan ajoneuvoista saa Carfax raportin?
Mulle tulee tommonen herja kun yritän hakea: We have not found any records.
Good to know:
The vehicle identification number is particularly protected by data protection law in Germany, therefore CARFAX cannot offer information on German vehicles.
Tuossahan itse vastasitkin, eli ei ole mahdollista saada aitoa carfaxin raporttia Saksasta.
Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Miten Saksan ajoneuvoista saa Carfax raportin?
Mulle tulee tommonen herja kun yritän hakea: We have not found any records.
Good to know:
The vehicle identification number is particularly protected by data protection law in Germany, therefore CARFAX cannot offer information on German vehicles.
Ko. auton vinillä antaa "We have found 1 records."
Edit: Sain asiakkaalta koko raportin, siinä puhutaa A6 audista, bensa moottorista ja tehotkin on väärin, VIN kuitenkin oikein... 8-(
Aikalailla meni uskottavuus kyseiseen raporttiin...
Comment