Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 818
    • Lappeenranta

    Originally posted by peto2 View Post
    Sähkömoottoreissa rautasydän on tehty laminoimalla ohuista peltisuikaleista ja jokaisessa välissä on eristepinnoite. Jos tämä pinnoite jostain syystä pettää, alkaa ko. kohta ylikuumenemaan ja se voi polttaa käämien eristeet. Vesi on aika hyvä aiheuttamaan näitä.
    Jäähdytyneste vielä parempi aiheuttamaa vikaa. Nimittän hartsi, jolla eristepaperi kyllästetään ja käämi lukitaan paikoilleen liukenee pikku hiljaa glykoliin. Eli joko vaiheiden välille tai runkoon tulee siten ajan oloon kontakti, jos/kun käämi pääsee liikkumaan ja hierteämään lakkaa puhki langan pinnasta.

    hyvä kuva muuten hair pin-käämistä. Liitospää on toisella puolella, liitokset on tuon mustan epoksin sisällä. On se (saksalainen) insinööri vaan fiksu, tuo sykkyrä syntyy täysin automaattisesti. i4 koneessa on muuten käämi roottorissakin kestomagneettien sijasta.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      Originally posted by pyroz View Post
      Kyllä sen merkkiliike tietää jos niin on tehty.
      Voi tietää mutta ei ne sitä kertoa saa varsinkaan seuraavalle omistajalle eikä se sähköisessä huiltohistoriassa näy. Bemariinkin sai ennen aika kivasti merkkiliikkeen tiskiltä paperille saakka historianxtakuukorjauksineen mutta ilmeisesti tuo tietosuojalaki kieltää niitä nykyään luovuttamasta "kolmannelle" osapuolelle. Mut toki jos sattuu tuttuja olla tiskin takana niin sieltähän voi vahingossa näytöltä vilkaista...
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1768
        • vihti

        Ihmettelen kyllä jos näin on niin miten esim. carvertical-tyyppiset firmat voi pyöriä?
        E39 523i Turbo

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6771
          • PK-seutu

          Ovat keksineet hyvän "tekosyyn" vedota tuohon. Mutta jokatapauksessa kyllä se tieto olemassa on se oli se pointti.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1968
            • Seinäjoki

            Originally posted by pyroz View Post
            Ovat keksineet hyvän "tekosyyn" vedota tuohon. Mutta jokatapauksessa kyllä se tieto olemassa on se oli se pointti.
            Joo kyllä, on siis olemassa mut ei luovuteta asiakkaalle. Eikai nuo maksulliset raportit mitään tiedä esim takuuaikana tehdystä moottorinvaihdosta, ei varmasti tiedä. Bemarin kohdalla ehkä saan nuo tiedot nähdyksi olan yli, mersun kohdalla ei toivoa, psa luultavasti onnistuu. On hyvin paikallista ja työvuorossa olevasta henkilöstä kiinni saako niitä vai ei. Monesti tietty tieto lisää tuskaa ja pääsis paljon helpommalla kun ei lukisi yhtään mitään tyyppivikoja vaan ajais vain menemään ja korjaa jos kajahtaa. Kun hetken lukee netistä kauhutarinoita niin ei voi ostaa enää mitään.
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7538
              • Jyväshyvä

              Minulla on yksi mielenkiintoinen case menossa, ostin asiakkaalle Saksasta Audin liikkeestä Q7 E-tronin, kauppakirjassa ei ole mitään mainintaa kolaroinneista (eikä kolaroimattomuudestakaan), kaikki sillä hetkellä olleet jäljetä oli todella tarkasti mainittu kauppakirjassa.
              Asiakas saa työsuhdeauton joten hän oli tarjonnut autoa ostettavaksi liikkeeseen Suomessa, joka oli autosta ottanut CarFax -raportin, jossa muutaman kuukauden ikäisenä oli raportoitu perävaurio Saksassa.

              Olin yhteydessä Saksaan myyjäliikkeeseen, siellä sanottiin että ainoastaan etupuskuri on naarmujen takia maalattu, ei muuta.

              Olin myös auton Saksalaiseen entiseen omistajaan yhteydessä (isohko yritys) ja heiltä tuli vastaus että auto ei koskaan ole ollut onnettomuudessa.

              Tuttu Saksalainen lakimies sanoi että voimme purkaa kaupan jos voimme osoittaa että auto on kolaroitu, ko. CarFax raportti ei siihen riitä.
              Sanoi myös sen että kun kolarointia ei ole mainittu kauppakirjassa sen voidaan olettaa olevan kolaroimaton.
              Hän linkkasi Saksalaisen "liikennevakuutuskeskuksen" sivun jolta pystyy omistaja pyytämään tiedot mahdollisista vakuutuskorvauksista.
              Sitä ei vielä ole saatu, kestää 2-3 vk...

              Sinänsä olisi aika iso intressi palauttaa auto Saksaan kun Suomalaisten liikkeiden ostotarjoukset (ilman tietoa kolaroinnista) on jossain 50 k€ tuntumassa ja ostohinta Saksassa oli 4/2022 64220€, Saksalaiset vähentää käyttöhyötyä joka 17 tkm hyödyn huomoiden on n. 5-6 k€, jolloin autosta saisi takaisin n. 59k€ ja autoveroa reilu tonnin... Lisäksi syntyneet kulut saa jollain tasolla vähentää...

              Aika näyttää miten tässä käy, ko. vakuutuskeskuksen tietoa odotellessa (jos ne nyt sitä ulkomaille lähettää, tulee ihan kirjepostina)...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • realJussiboy
                Newbiemmer
                • Jan 2023
                • 1
                • Akaa

                Miten Saksan ajoneuvoista saa Carfax raportin?
                Mulle tulee tommonen herja kun yritän hakea:
                We have not found any records.





                Good to know:
                The vehicle identification number is particularly protected by data protection law in Germany, therefore CARFAX cannot offer information on German vehicles.

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3982
                  • Finnland

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Minulla on yksi mielenkiintoinen case..
                  Kuulostaa (vähemmän) mukavalta vääntämiseltä
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7538
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by Jarger View Post
                    Kuulostaa (vähemmän) mukavalta vääntämiseltä
                    Niin no, jos ei saa mustaa valkoisella kolarista hommattua niin ei palautus onnistu, jos saa, ei pitäisi olla mitään epäselvää...

                    Saksassa sentään on järkevä laskukaava arvon alenemalle ajettujen kilsojen mukaan, ainut muuttuja käytetyssä on ajoneuvon maksimi kilometrit 200/250/300 tkm.

                    Kaava on ostohinta € x ajomäärä / (elin-iän kilometri 200000/250000/300000 - ostohetken kilsat)= vähennys käytön mukaan

                    Eli em. tapauksessa (jos 300000 km on odotettu elinikä):
                    64220 Euro x 17000 km / (3000000 km – 35000 km) = 4119,77 Euroa.

                    Suomessa laskettaisi todennäköisesti kaupan purun tapauksessa 30 snt/km. Eli 5100€. Suomessa ei hinta vaikut ihan suoraan, halvoissa se on 10 snt km ja kalliimmissa 30 snt, vaikka auton hint olisi 200 t€...
                    Last edited by MajorDrake; 21-02-2023, 00:07.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5175
                      • Kuopio

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      ostohinta Saksassa oli 4/2022 64220€
                      Originally posted by MajorDrake View Post

                      Eli em. tapauksessa (jos 300000 km on odotettu elinikä):
                      44220 Euro x 17000 km / (3000000 km – 35000 km) = 2836,75 Euroa.
                      Kahdeksassa tunnissa ostohintakin tippui 20tonnia
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        Originally posted by realJussiboy View Post
                        Miten Saksan ajoneuvoista saa Carfax raportin?
                        Mulle tulee tommonen herja kun yritän hakea:
                        We have not found any records.





                        Good to know:
                        The vehicle identification number is particularly protected by data protection law in Germany, therefore CARFAX cannot offer information on German vehicles.
                        Tuossahan itse vastasitkin, eli ei ole mahdollista saada aitoa carfaxin raporttia Saksasta.
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • E39Fin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2013
                          • 1762
                          • HKI/Orimattila

                          Onkohan kyse Carverticalin raportista. Sillä löytyy myös saksan ylläreistä merkkejä.
                          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                          E39 523iA Oxfordgreen

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7538
                            • Jyväshyvä

                            Originally posted by jani View Post
                            Kahdeksassa tunnissa ostohintakin tippui 20tonnia
                            Kröhm... Näppäilyvirhe... Korjaan
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7538
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by E39Fin View Post
                              Onkohan kyse Carverticalin raportista. Sillä löytyy myös saksan ylläreistä merkkejä.
                              Ei, CarFaxista on kyse.
                              Tai no minulla on kuva siitä raportista jossa näkyy vin ja vahinkopäivä jatieto että takaa on jotain korjattu: Body Parts...

                              Sen verta mitkä kuvasta näen niin täsmää Car Faxin raporttiin...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7538
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by realJussiboy View Post
                                Miten Saksan ajoneuvoista saa Carfax raportin?
                                Mulle tulee tommonen herja kun yritän hakea:
                                We have not found any records.





                                Good to know:
                                The vehicle identification number is particularly protected by data protection law in Germany, therefore CARFAX cannot offer information on German vehicles.
                                Ko. auton vinillä antaa "We have found 1 records."

                                Edit: Sain asiakkaalta koko raportin, siinä puhutaa A6 audista, bensa moottorista ja tehotkin on väärin, VIN kuitenkin oikein... 8-(
                                Aikalailla meni uskottavuus kyseiseen raporttiin...
                                Last edited by MajorDrake; 21-02-2023, 10:12.
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎