S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jasuuu
    replied
    Originally posted by Make H. View Post

    Kytkimen pää- tai työsylinteri vuotaa? Tai sitten levy ja/tai asetelma loppu?
    Eikö jos jompikumpi vuotaisi niin irrottaisi kokoajan huonosti, eikä kiihdytyksen jälkeen?

    Leave a comment:


  • Bemssi
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Kyllähän tuo sen verta rikkinäiseltä kuulostaa että pakko sille on jotain tehdä.

    Seurataan nyt viikko mitä se tekee ja jos ei hiljene niin pitää ottaa käteen.
    Itsellä kans piti ihan hirveää ääntä tuo startti kun pääsin swappia tarttaamaan, mutta muutaman starttauksen loppu kuin seinään : o itellä 260gt,m20 vauhtis ja startti.

    Bensapumppu ei puhu mitään kun laittaa virrat päälle, mutta kun syöttää suoraan +12 niin toimii ja työntää bensaa. Täytyy mitata nuo anturit huomenna ja kokeilla poikkasta tuo kyseinen johto. :think

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Voihan sitä koittaa jos se niin rujo ääni on että haittaa eikä tunnu siitä tasoittuvan. Voi kai sitä ratasta koittaa varovasti voidellakin?
    Kyllähän tuo sen verta rikkinäiseltä kuulostaa että pakko sille on jotain tehdä.

    Seurataan nyt viikko mitä se tekee ja jos ei hiljene niin pitää ottaa käteen.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Pitäsiköhän lyödä kohdistintappi pois ja pakottaa starttia ulos päin kun kiristää startin vai mikähän tuohon helpottaisi.
    Voihan sitä koittaa jos se niin rujo ääni on että haittaa eikä tunnu siitä tasoittuvan. Voi kai sitä ratasta koittaa varovasti voidellakin?

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Ilmeisesti hammaskosketusväärä jonka takia bendix menee liian tiukasti hammaskehää vasten tms. ei pääse sieltä heti vapautuun moottorin käynnistyessä ja ottaa vähä vauhtia siinä ennen vapautumista/palautumista ja vinkasee. Tää vaan oma veikkaus mutu ...
    Pitäsiköhän lyödä kohdistintappi pois ja pakottaa starttia ulos päin kun kiristää startin vai mikähän tuohon helpottaisi.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Bemssi View Post
    m50 tuli käynnistys vaiheeseen... Mutta ongelmahan tuli, että autoon ei tule bensaa eikä kipinää.. Mahtaiskohan johtua asentotunnistimista? startissa on yksi johto ilman paikkaa, koska m20 ei ole sille paikkaa.

    Johdot kytketty, tuolla ohjeella mikä on "haw to swap m50"
    Jos e30 korinjohtosarjan johto nro. 11 on kytketty e34(m50) moottorinjohtosarjan johtoon nro 7 niin kokeile näpätä se irti, itellä oli tuo vikana vaikka se jossain kytkiksissä käsketäänkin kytkeä. Starttas mutta ei syttyny. Asentotunnistimet voi mitata yleismittarilla (muistaakseni reunimmaisista navoista). NV koneessa kampuran anturi n. 550ohm(+/-50ohm) ja nokan anturia en nyt tarkkaan muista oisko ollu jotain 1500ohm:think? Toimiihan bensapumppu? Kun laittaa virrat päälle niin sen pitäs sekunnin-pari pyörähtää (tarkasta bensalinjasta) vaikka kampuran anturi oiskin paskana.

    Originally posted by Jasuuu View Post
    Kertokaapa mikä mättää kytkimessä?

    Kun lähtee köröttelemään niin kytkin toimii hyvin, joskin on aika jäykkä. Kun on ajellut vähän enemmän ja vetänyt pari täyskaasukiihdytystä tai ajellut keskustassa luistattaen kytkintä, kytkin ei enään irroita kunnolla. Pyrkii menemään eteepäin hissukseen kokoajan, eikä valoissa saa vaihdetta sisään jos erehtyy laittamaan vapaalle.

    Kertokaa?:(

    Eli setuppina on m50 zf-lootalla ja ilmeisesti m20 vauhtiksella, kytkimestä ei enempää tietoa kuin että sasch taisi lukea.
    Kytkimen pää- tai työsylinteri vuotaa? Tai sitten levy ja/tai asetelma loppu?

    Originally posted by Rocla View Post
    Sitten seuraava ongelma.

    Autossani on m50 moottori, getrag 250 vaihteisto ja m20 vauhtipyörä. Startti on luultavasti m50 moottorista, koska siinä on sellainen ohjuriholkin paikka, jota m20 startissa ei ole.

    Oletus on että bendix on vaihdettu m20 malliseen vauhtipyörän vaihtumisen takia.

    Vaihdoin vaihteiston toiseen samanlaiseen ja nyt startti vinkaisee pahasti käynnistettäessä, pyörittää moottoria kyllä ja käynnistyy joka kerta.

    Mikäs sellaisen vinkaisun aiheuttaa? Ääntä ei kuulunut ennen vaihteiston vaihtoa.

    Itsellä on 2 epäilystä, joko hammaskosektus on väärä ja bendix menee "liian tiukasti" hammaskehää vasten tai sitten bendix menee liian pitkälle ja "pohjaa" hammakehää vasten.

    Onko muita teorioita?

    Ei varmaankaan tuollaista ääntä pitäisi jos stratti olisi huonosti kiinni ja bendix ei yltäisi?

    Mitään spacereita tai prikkoja en muista startin ja vaihteiston välissä olleen, minkäänlaista rakoa ei näy laatikon ja startin välissä.

    Onko noissa rakennelmissa ollut tapana laittaa prikkoja tuohon väliin tai tehdä jotai muuta kepulia?

    Ääni on vähentynyt kun on startaillut, ilmeisesti osat syövät tilaa siellä itselleen.
    Ilmeisesti hammaskosketusväärä jonka takia bendix menee liian tiukasti hammaskehää vasten tms. ei pääse sieltä heti vapautuun moottorin käynnistyessä ja ottaa vähä vauhtia siinä ennen vapautumista/palautumista ja vinkasee. Tää vaan oma veikkaus mutu ...

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Sitten seuraava ongelma.

    Autossani on m50 moottori, getrag 250 vaihteisto ja m20 vauhtipyörä. Startti on luultavasti m50 moottorista, koska siinä on sellainen ohjuriholkin paikka, jota m20 startissa ei ole.

    Oletus on että bendix on vaihdettu m20 malliseen vauhtipyörän vaihtumisen takia.

    Vaihdoin vaihteiston toiseen samanlaiseen ja nyt startti vinkaisee pahasti käynnistettäessä, pyörittää moottoria kyllä ja käynnistyy joka kerta.

    Mikäs sellaisen vinkaisun aiheuttaa? Ääntä ei kuulunut ennen vaihteiston vaihtoa.

    Itsellä on 2 epäilystä, joko hammaskosektus on väärä ja bendix menee "liian tiukasti" hammaskehää vasten tai sitten bendix menee liian pitkälle ja "pohjaa" hammakehää vasten.

    Onko muita teorioita?

    Ei varmaankaan tuollaista ääntä pitäisi jos stratti olisi huonosti kiinni ja bendix ei yltäisi?

    Mitään spacereita tai prikkoja en muista startin ja vaihteiston välissä olleen, minkäänlaista rakoa ei näy laatikon ja startin välissä.

    Onko noissa rakennelmissa ollut tapana laittaa prikkoja tuohon väliin tai tehdä jotai muuta kepulia?

    Ääni on vähentynyt kun on startaillut, ilmeisesti osat syövät tilaa siellä itselleen.

    Leave a comment:


  • Jasuuu
    replied
    Kertokaapa mikä mättää kytkimessä?

    Kun lähtee köröttelemään niin kytkin toimii hyvin, joskin on aika jäykkä. Kun on ajellut vähän enemmän ja vetänyt pari täyskaasukiihdytystä tai ajellut keskustassa luistattaen kytkintä, kytkin ei enään irroita kunnolla. Pyrkii menemään eteepäin hissukseen kokoajan, eikä valoissa saa vaihdetta sisään jos erehtyy laittamaan vapaalle.

    Kertokaa?:(

    Eli setuppina on m50 zf-lootalla ja ilmeisesti m20 vauhtiksella, kytkimestä ei enempää tietoa kuin että sasch taisi lukea.

    Leave a comment:


  • Bemssi
    replied
    missä bensa ja kipinä

    m50 tuli käynnistys vaiheeseen... Mutta ongelmahan tuli, että autoon ei tule bensaa eikä kipinää.. Mahtaiskohan johtua asentotunnistimista? startissa on yksi johto ilman paikkaa, koska m20 ei ole sille paikkaa.

    Johdot kytketty, tuolla ohjeella mikä on "haw to swap m50"

    Leave a comment:


  • Kontsa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Sulla voi olla tyhjäkäyntiventtiili jumissa. Kylmänähän sen ainakin pitäs nostaa kierroksia, eli venttiili on aika varmasti juminu perusasentoon. Crc:tä sisään ja koittaa saada sen luistimen sisällä liikkumaan kevyesti.
    Kannattaa tarkistaa tämä, ja että koko laitos on yleensä kytketty. Omalla kohdalla oli tuo tyhjäkäyntimoottori jäänyt kytkemättä, niin ei meinannut ottaa kierroksia lainkaan, ja kävi normaalia matalammalla ja huonommin tyhjää.

    Itsellä työn alla M52TU.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Ei sitten toiminut tämmöinen kombo:

    M50+g250+m20 lättänä vauhtipyörä ja kytkin, e36 kovapyöräisen haarukka ja e36 325i työsylinteri.

    Ensin ei onnistunut ilmaaminen millään, sitten kun lopulta sain ilmattua niin ylsihän se sittenkin työsylinterin mäntä ulos.

    Meinaapa vituttaa, mutta laitoin nyt jatkoa työsylinterin tankoon ja kun saan korjattua vitutuksissani itse särkemäni pääsylinterin niin katsotaanpa miten käy.

    Mielenkiintoista että viime kesä toimi vallan mainiosti, vaihdoin vaihteiston, molemmat sylinterit ja tuo haarukan, vain haarukan piti olla eri ja senkin vain parantaa tilannetta, mutta nähtävästi sitten joku meni logiikassani väärin.

    Vanhan sylinteri tanko ei näyttänyt jatketulta, mutta en nyt pääse vertaamaan kun sitä ei enää löytynyt, mutta luultavasti sama juttu on käynyt edelliselle asentajallekin, koskapa vanhan sylinterin suojakumi oli räjähtänyt samalla tavalla kuin nyt kävi.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Sulla voi olla tyhjäkäyntiventtiili jumissa. Kylmänähän sen ainakin pitäs nostaa kierroksia, eli venttiili on aika varmasti juminu perusasentoon. Crc:tä sisään ja koittaa saada sen luistimen sisällä liikkumaan kevyesti.

    Leave a comment:


  • SanMiguel
    replied
    Onko näissä m50 moottoreissa jotain tyypillistä ominaisuutta minkä takia käy matalaa tyhjäkäyntiä? Todella tasaisesti käy, mutta ainoastaan viisarin kärjen verran yli 500rpm. Moottorin lämpötilalla ei ole juurikaan vaikutusta asiaan :think

    Leave a comment:


  • Bemssi
    replied
    Originally posted by Harri G View Post
    Huomaa, päivitin tuon edellisen viestin kuvan. Siinä minun oma. Tota kuvaa missä on kaksi vierekkäin, niin toistahan on kevennetty aika topakasti. Vissiin 5,9kg painoi.
    Siitähän on kaavittu hyvin tavaraa pois. Hyvältä näyttää, itse taidan vain tyytyä sorvauttamaan vain tuon ulokkeen kokonaan pois.

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    Originally posted by Bemssi View Post
    Hienoa! kiitos tuosta kuvasta. Nyt vielä tuo jarrutehostin homma kun ratkeaa. Täytyy huomenna mitata tarkat mitat molemmista, Osanumerot olivat kyllä eri. Mutta osat näyttävät täsmälleen samalta...
    Huomaa, päivitin tuon edellisen viestin kuvan. Siinä minun oma. Tota kuvaa missä on kaksi vierekkäin, niin toistahan on kevennetty aika topakasti. Vissiin 5,9kg painoi.

    Leave a comment:

Working...
X