Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Woimaa
    Bimmer Rookie
    • Dec 2020
    • 49
    • Ks

    Originally posted by Silmaauki View Post
    Sorry, siinä oli väärä linkki. Nyt korjattu. Siis tämä: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=33_1230
    Juu, nuo on sama samalla vaihtaa, tais olla kahella torxilla kiinni jotka ainaki omalla kohdalla aukes nättiin.

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16355
      • Leppävirta

      Mihin osa 19 kuuluu? Irtaallaan löytyi kontista. Akkuun se liittyy.



      Edit:

      Ja seuraava kysymys. Tuo "Key slot" mihin avain työnnetään niin siinä on ilmeisemmin toinen nasta poikki mikä pitää avainta paikallaan ja avaimen siis saa irti auton ollessa käynnissä. Käykö tuohon purkuautosta osa, vaatiiko koodailuja?
      Last edited by Haju69; 21-02-2021, 15:17.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Rise
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 213
        • Jyväskylä

        E93 saattaisi kiinnostaa mutta onko kenelläkään muulla olo että nuo hinnat on ainakin nettiautossa ihan poskettomia? Perus 325 15-20ke 15v vanhasta ja lähemmäs 200tkm rullatusta autosta, ei vaan pysty itselleen perustelemaan, meneekö noita oikeesti kaupaksi? Vai tuleeko keväällä sitten iso ryöppy myytävää markkinoille?

        Vai käykö e93 kanssa niin, että se ei kovakattoisena ikinä tipu 5-10ke hinnoille mitä e36/46 on tehnyt?
        Ex
        F11 530d m-sport
        E46 325i cabriolet m-sport
        E39 540iA m-sport
        E39 523iA
        E46 316i

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7412
          • Oulu

          Originally posted by Rise View Post
          E93 saattaisi kiinnostaa mutta onko kenelläkään muulla olo että nuo hinnat on ainakin nettiautossa ihan poskettomia?
          Kalliita näyttivät olevan E93 Saksassakin, keskihinnat 325i:lle ~13k€ ja 330i:lle ~15k€ jos en ihan väärin kattonu. Vaikea ymmärtää mikä yli 10 vuotta vanhoissa maksaa noin paljon Saksassakin.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • McBeast
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2007
            • 2998
            • Tallinn

            Alkaahan nämäkin jo vanhoja vessoja olemaan, hyvien ja huonojen erot kasvaa entisestään. Noiden 325i-330i hintoja en niinkään perusta, mutta mallisarjan tehokkaimmat, hyvällä varusteluilla ja historialla varmasti pitää hintansa jatkossakin.

            Avoautojen hintakehityksen kontrasti on kyllä aika räikeä vrt. kevät / syksy. Loppukesän ja keskitalven välissä nämä ei tunnu kelpaavan kellekään ja ensimmäisten auringonpilkahdusten jälkeen vientiä riittää.
            Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 928
              • Turku

              Radiossa ei enää äänet pelitä. Mistä porukka hommannu android soittimia näihin? Itsellä on navi pienellä näytöllä.
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • Kuqi
                Moderator
                • Sep 2002
                • 12529
                • Oulu

                suositelkaas akkua tuohon mun autoon, varta silver dynamic E44 77Ah on yksi mitä on ehotettu.

                BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                BMW CRUISE BIKE 2017
                TREK POWERFLY 4 2021
                @kukisenjussi instagram

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7412
                  • Oulu

                  Akkua en osaa suositella, mutta varmaan mullakin E92 sellaista jossain vaiheessa tarttis. Enkä oo edes saanu koskaan katsottua minkä kokoinen BMW-akku siellä nyt on.

                  Mutta kysymys ois tällä kertaa sellainen että tietääkö kukaan onko jotain riskiä käyttää irti konehuoneen plussanavan viereen tulevaa johtoliitosta sen verran että sais Defan ylläpitolaturin syötön samaan paikkaan kiinni? Siitä lähtee joku isompi piuha DME-boksin suuntaan ja pelkään että sen kontakti voi pätkiä jos käytän mutterin irti. Ja muutenkin tuo plussanavan kanssa työskentely vähän hirvittää kun pitäis varoa oikosulkua joka suuntaan, vaikka konehuoneessa onneksi paljon muoviosia onkin.

                  Homma ois varmaan turvallisinta tehdä akku irti, mutta se taas ei huvita kun näissä kuuluu olevan jos jonkinlaista ongelmaa jos virrat katoaa. Pitää kai päällystää työkalut muovipussilla tms. ennen ruuvailua.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Akkua en osaa suositella, mutta varmaan mullakin E92 sellaista jossain vaiheessa tarttis. Enkä oo edes saanu koskaan katsottua minkä kokoinen BMW-akku siellä nyt on.

                    Mutta kysymys ois tällä kertaa sellainen että tietääkö kukaan onko jotain riskiä käyttää irti konehuoneen plussanavan viereen tulevaa johtoliitosta sen verran että sais Defan ylläpitolaturin syötön samaan paikkaan kiinni? Siitä lähtee joku isompi piuha DME-boksin suuntaan ja pelkään että sen kontakti voi pätkiä jos käytän mutterin irti. Ja muutenkin tuo plussanavan kanssa työskentely vähän hirvittää kun pitäis varoa oikosulkua joka suuntaan, vaikka konehuoneessa onneksi paljon muoviosia onkin.

                    Homma ois varmaan turvallisinta tehdä akku irti, mutta se taas ei huvita kun näissä kuuluu olevan jos jonkinlaista ongelmaa jos virrat katoaa. Pitää kai päällystää työkalut muovipussilla tms. ennen ruuvailua.
                    Juuri vastaavan homman jännitetyönä tehneenä, en suosittele. Otti kiintoavain poikkitukeen ja akun päällä olevasta sulakekotelosta paloi 100A nalli. Tuommosta sulaketta ei myydä erikseen, vaan ostettava koko höskä. Eli avaa tarvittavat luukut ja päästä auto lepotilaan ennen miinuskengän irroitusta, sitten vasta askartelemaan.
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7412
                      • Oulu

                      Originally posted by schwarze View Post
                      Juuri vastaavan homman jännitetyönä tehneenä, en suosittele. Otti kiintoavain poikkitukeen ja akun päällä olevasta sulakekotelosta paloi 100A nalli. Tuommosta sulaketta ei myydä erikseen, vaan ostettava koko höskä. Eli avaa tarvittavat luukut ja päästä auto lepotilaan ennen miinuskengän irroitusta, sitten vasta askartelemaan.
                      Kiitos, hyvä huomioida tämä. Poikkituki on tosi pahassa paikassa.

                      Sellainenkin skenaario tuli mieleen että ton 100A sulakkeen polttamisenhan vois välttää ainakin siten että ottais akun irti mutta syöttäis autolle virtaa tuosta Telwin Doctor Chargesta, joka antaa maksimissaan 40A ulos. Silloin jos saiskin oikkarin aikaan niin ei pitäis polttaa 100A sulaketta, ja maksimivirranhan voi rajoittaa johonkin 10-20A luokkaan mikä varmaan riittäis autolle jos on enemmän tai vähemmän lepotilassa. Akkuhan on se vaarallisin juttu tässä.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • alpine3
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2010
                        • 1266
                        • Kajjjaani

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Homma ois varmaan turvallisinta tehdä akku irti, mutta se taas ei huvita kun näissä kuuluu olevan jos jonkinlaista ongelmaa jos virrat katoaa. Pitää kai päällystää työkalut muovipussilla tms. ennen ruuvailua.
                        Ihan mielenkiinnosta minkalaista ongelmaa auton jännitteettömänä käyttäminen näissä tekee?
                        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                        Comment

                        • McBeast
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2007
                          • 2998
                          • Tallinn

                          Originally posted by alpine3 View Post
                          Ihan mielenkiinnosta minkalaista ongelmaa auton jännitteettömänä käyttäminen näissä tekee?
                          No omassa täytyi muistaakseni kellonaika asettaa uusiksi ja päivämäärä.

                          edit. Akun miinusnapa oli siis kytkemättä CIC-jumpan ja ratin vaihdon ajan. Nämä tapahtuivat vieläpä kahdella eri kerralla, mutta en kyllä osannut edes pelätä mitään isompaa härdelliä tuosta
                          Last edited by McBeast; 25-02-2021, 10:52.
                          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7412
                            • Oulu

                            Originally posted by alpine3 View Post
                            Ihan mielenkiinnosta minkalaista ongelmaa auton jännitteettömänä käyttäminen näissä tekee?
                            Ei varmaan normitilanteessa pitäis tulla minkäänlaista ongelmaa. Tuossahan olikin ohje että auto pitäis olla lepotilassa ennen akun irrotusta. FRM-modulin kanssa on joillain ainakin ollut ongelmaa jos on akku kyykänny tai käyny irti vähemmän hallitusti. Itellä ei toiminut vilkku oikealle sen jälkeen kun jännite kävi matalana startissa, vaikka auto lähti silloin ihan OK käyntiin. Sen jälkeen oon ehkä vähän liian vainoharhainen tän kanssa.

                            EDIT: Kaikki tämmöiset jää aina kummitteleen mieleen, vaikkei mulla aktiiviohjausta ole: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...46&postcount=8
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 25-02-2021, 11:09.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              Mulla nyt kahdesti pyytäny Cas synkkaa. Eka meni toi nalli ja toisella kerralla vaihdoin suuttimet ja otin miinuskengän irti ennen lepotilaa. Aattelin vastaisuudessa odotella tuon lepotilan päälle, ei siitä ainakaan haittaa ole.
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • alpine3
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2010
                                • 1266
                                • Kajjjaani

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Ei varmaan normitilanteessa pitäis tulla minkäänlaista ongelmaa. Tuossahan olikin ohje että auto pitäis olla lepotilassa ennen akun irrotusta. FRM-modulin kanssa on joillain ainakin ollut ongelmaa jos on akku kyykänny tai käyny irti vähemmän hallitusti. Itellä ei toiminut vilkku oikealle sen jälkeen kun jännite kävi matalana startissa, vaikka auto lähti silloin ihan OK käyntiin. Sen jälkeen oon ehkä vähän liian vainoharhainen tän kanssa.
                                No joo ymmärrän kyllä jos on tullut vähän liian vainoharhaiseksi Virallisissa korjausohjeissakin neuvotaan ottamaan akku irti ennen sähköön liittyviä korjauksia. Lukitsemattoman mutta muuten sammutetun auton akun miinusnavan irroitus ei ole ainakaan itsellä aiheuttanut ikinä mitään sivuvaikutuksia. Jännitteellisessä autossa käräytät työskentelykohdasta riippuen huonolla tuurilla jonkun ohjausboksin tai niinkuin edellä sen akun nallin.
                                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎