elikkäs vesipumppuun yhteys hävinnyt. uusi pumppu on tuloillaan, odotellessa hoksasin että termostaatti on samassa osoitteessa joten semmoinenkin pitänee tiluutella. näihin oli googlella ja youtubella myös jotkut saaneet eloa vaihtamalla sulakkeita mutta taitaa olla yksinkertaisesti vaan tullu kilsat täyteen (itse olen ajanut kyseisellä autolla kohta 100.000km ja ei ole kertaakaan vaihdettu).
onko mitään muuta mitä kannattaisi tässä yhteydessä vaihtaa? jäähdytysnesteet tietysti mutta onko muuta?
samalla ajattelin myös moniurahihnan uusia kun ei mitään tietoa koska tuo nykyinen on vaihdettu.
BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014 BMW CRUISE BIKE 2017 TREKPOWERFLY 4 2021 @kukisenjussi instagram
Sen +100tkm ne tuntuu suunnilleen pelaavan. Itellä nyt 230tkm ja kolmas pumppu sisällä.. Toki eri pumppu kuin n53 mutta kestoikä taitaa olla likimain sama. Itellä (n54) ja kaverilla (n53) kun pumppu porsi, niin flekti alkoi huutaa täysillä mutta muita varotuksia ei tullut kuin vasta keltainen ylilämpövaroitus.
Itse huomasin ikkunoita raapatessa, kun flekti huusi heti kylmänä. JB4 lämpöjä kyttäämään ja nousihan ne..
ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
flekti ei huuda ja lämmötkään ei nouse, mitä nyt dataa olen seuraillut. vissiin termarikin alkaa olla tiensä päässä. pitää tehdä tuo testi ihan huvikseen joku päivä.
BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014 BMW CRUISE BIKE 2017 TREKPOWERFLY 4 2021 @kukisenjussi instagram
elikkäs vesipumppuun yhteys hävinnyt. uusi pumppu on tuloillaan, odotellessa hoksasin että termostaatti on samassa osoitteessa joten semmoinenkin pitänee tiluutella. näihin oli googlella ja youtubella myös jotkut saaneet eloa vaihtamalla sulakkeita mutta taitaa olla yksinkertaisesti vaan tullu kilsat täyteen (itse olen ajanut kyseisellä autolla kohta 100.000km ja ei ole kertaakaan vaihdettu).
onko mitään muuta mitä kannattaisi tässä yhteydessä vaihtaa? jäähdytysnesteet tietysti mutta onko muuta?
samalla ajattelin myös moniurahihnan uusia kun ei mitään tietoa koska tuo nykyinen on vaihdettu.
En ole täysin varma minkälainen rakenne tuossa sinun moottorissasi on vesipumppu+termostaattipaketin osalta, mutta N54:een vaihdatin ko. osat ja siihen vaihdatin samalla myös noiden kahden välillä kulkevan kumiletkun.
Se ei ainakaan N54:n huolto-osien mukana tullut oletuksena ja oli ainakin omasta mielestäni järkevää laittaa, kun kaikki oli jo valmiiksi auki.
En ole täysin varma minkälainen rakenne tuossa sinun moottorissasi on vesipumppu+termostaattipaketin osalta, mutta N54:een vaihdatin ko. osat ja siihen vaihdatin samalla myös noiden kahden välillä kulkevan kumiletkun.
Se ei ainakaan N54:n huolto-osien mukana tullut oletuksena ja oli ainakin omasta mielestäni järkevää laittaa, kun kaikki oli jo valmiiksi auki.
Samoin tein minä. Muistaakseni n53 muuten samanmoinen paketti siellä on, pl. eri osanumeron pumppu.
Ja pumpun kiinnityspultteja on ainakin ollut alumiinisia ja uudempia teräksisiä (mitkä itsellä oli ja niitä ei tarvitse vaihtaa kuten venyviä alumiinisia). Ei pidä sitten sekoittaa alumiinisten momentti proseduuria teräksisiin.
Paitsi ettei alu/magnesium lohkon tai kannen kanssa kosketuksessa olevissa apulaitteissa tule käyttää teräspultteja vaan tarkoitukseensa olevia alumiinisia.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Paitsi ettei alu/magnesium lohkon tai kannen kanssa kosketuksessa olevissa apulaitteissa tule käyttää teräspultteja vaan tarkoitukseensa olevia alumiinisia.
Oisko nämä nyt sitten sinkkipinnoitettuja, mutta alumiinia ei ainakaan.
Semmoiset siellä oli ja samanlaiset uudet meni tilalle.
Toki n53 voi olla erilaiset eri lohkon takia.
Edit: One thing to note is the difference between the new water pump and the old. The new water pump doesn't feature rubber bushings and instead uses a solid aluminum housing. It comes with new steel bolts which are safe to use on the aluminum engine block. You should not use these bolts if you have an engine with a magnesium engine block. Tässäpä syy N54:n pulttien eroihin.
Paitsi ettei alu/magnesium lohkon tai kannen kanssa kosketuksessa olevissa apulaitteissa tule käyttää teräspultteja vaan tarkoitukseensa olevia alumiinisia.
Nuo vesipumpun pultit on juurikin vaihdettu alumiinista teräkseen uudessa revisiossa, ilmeisesti kestävyysongelmien takia?.
Esim. kaikki lohkoon/kanteen tulevat turbojen letkut ovat kaikki teräspultteja nekin. Samaten koko öljynsuodatin hässäkkä, letkuliitokset lohkoon yms.
Edit: tietysti en nyt täysin ole kärryillä tarkoitiko n53 vai n54.
Kyllä esim. Laakkonen myy edelleen ihan alumiinisia pultteja vesipumpulle N51-N54 moottoreihin. Pierburgin pumpussakin tulee mukana alumiiniset.
...ja tuohon vesipumpun ja termarin väliseen letkuun, niin ei sitä tarvitse vaihtaa pumpun tai termarinvaihdon yhteydessä. Sama sillon vaihdella muutkin vesiletkut.
Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Comment