Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Walluu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 67
    • Turku

    Edit: Saatu kuntoon

    Edit: Saatu kuntoon
    Last edited by Walluu; 18-01-2021, 21:34.

    Comment

    • Kuqi
      Moderator
      • Sep 2002
      • 12529
      • Oulu

      koodinpätkää antaa carlyllä:

      002E85

      elikkäs vesipumppuun yhteys hävinnyt. uusi pumppu on tuloillaan, odotellessa hoksasin että termostaatti on samassa osoitteessa joten semmoinenkin pitänee tiluutella. näihin oli googlella ja youtubella myös jotkut saaneet eloa vaihtamalla sulakkeita mutta taitaa olla yksinkertaisesti vaan tullu kilsat täyteen (itse olen ajanut kyseisellä autolla kohta 100.000km ja ei ole kertaakaan vaihdettu).

      onko mitään muuta mitä kannattaisi tässä yhteydessä vaihtaa? jäähdytysnesteet tietysti mutta onko muuta?

      samalla ajattelin myös moniurahihnan uusia kun ei mitään tietoa koska tuo nykyinen on vaihdettu.
      BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
      BMW CRUISE BIKE 2017
      TREK POWERFLY 4 2021
      @kukisenjussi instagram

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1804
        • Turku

        Toi koodi löytää mielenkiintoisen tuloksen.


        Ihan ekaksi kannattaa ehkä tehdä pumpun testi. https://m.youtube.com/watch?v=bDe0Y8fPV0s
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 504
          • Kouvola

          Sen +100tkm ne tuntuu suunnilleen pelaavan. Itellä nyt 230tkm ja kolmas pumppu sisällä.. Toki eri pumppu kuin n53 mutta kestoikä taitaa olla likimain sama. Itellä (n54) ja kaverilla (n53) kun pumppu porsi, niin flekti alkoi huutaa täysillä mutta muita varotuksia ei tullut kuin vasta keltainen ylilämpövaroitus.

          Itse huomasin ikkunoita raapatessa, kun flekti huusi heti kylmänä. JB4 lämpöjä kyttäämään ja nousihan ne..
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • Kuqi
            Moderator
            • Sep 2002
            • 12529
            • Oulu

            flekti ei huuda ja lämmötkään ei nouse, mitä nyt dataa olen seuraillut. vissiin termarikin alkaa olla tiensä päässä. pitää tehdä tuo testi ihan huvikseen joku päivä.
            BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
            BMW CRUISE BIKE 2017
            TREK POWERFLY 4 2021
            @kukisenjussi instagram

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              280tkm menty alkuperäisellä pumpulla. Kop kop.

              Pumpun vaihdon jälkeen järjestelmän oikea ilmaaminen tärkeää.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 504
                • Kouvola

                Originally posted by zakspeed View Post
                280tkm menty alkuperäisellä pumpulla. Kop kop.

                Pumpun vaihdon jälkeen järjestelmän oikea ilmaaminen tärkeää.
                Avasin mielenkiinnosta edellisen pumpun. Oli muovieristeitä murentunut moottorin sisältä.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • McBeast
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2007
                  • 2998
                  • Tallinn

                  Originally posted by Kuqi View Post
                  koodinpätkää antaa carlyllä:

                  002E85

                  elikkäs vesipumppuun yhteys hävinnyt. uusi pumppu on tuloillaan, odotellessa hoksasin että termostaatti on samassa osoitteessa joten semmoinenkin pitänee tiluutella. näihin oli googlella ja youtubella myös jotkut saaneet eloa vaihtamalla sulakkeita mutta taitaa olla yksinkertaisesti vaan tullu kilsat täyteen (itse olen ajanut kyseisellä autolla kohta 100.000km ja ei ole kertaakaan vaihdettu).

                  onko mitään muuta mitä kannattaisi tässä yhteydessä vaihtaa? jäähdytysnesteet tietysti mutta onko muuta?

                  samalla ajattelin myös moniurahihnan uusia kun ei mitään tietoa koska tuo nykyinen on vaihdettu.
                  En ole täysin varma minkälainen rakenne tuossa sinun moottorissasi on vesipumppu+termostaattipaketin osalta, mutta N54:een vaihdatin ko. osat ja siihen vaihdatin samalla myös noiden kahden välillä kulkevan kumiletkun.

                  Se ei ainakaan N54:n huolto-osien mukana tullut oletuksena ja oli ainakin omasta mielestäni järkevää laittaa, kun kaikki oli jo valmiiksi auki.
                  Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 504
                    • Kouvola

                    Originally posted by McBeast View Post
                    En ole täysin varma minkälainen rakenne tuossa sinun moottorissasi on vesipumppu+termostaattipaketin osalta, mutta N54:een vaihdatin ko. osat ja siihen vaihdatin samalla myös noiden kahden välillä kulkevan kumiletkun.

                    Se ei ainakaan N54:n huolto-osien mukana tullut oletuksena ja oli ainakin omasta mielestäni järkevää laittaa, kun kaikki oli jo valmiiksi auki.
                    Samoin tein minä. Muistaakseni n53 muuten samanmoinen paketti siellä on, pl. eri osanumeron pumppu.

                    Ja pumpun kiinnityspultteja on ainakin ollut alumiinisia ja uudempia teräksisiä (mitkä itsellä oli ja niitä ei tarvitse vaihtaa kuten venyviä alumiinisia). Ei pidä sitten sekoittaa alumiinisten momentti proseduuria teräksisiin.
                    Last edited by mmie; 16-12-2020, 16:18.
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      Paitsi ettei alu/magnesium lohkon tai kannen kanssa kosketuksessa olevissa apulaitteissa tule käyttää teräspultteja vaan tarkoitukseensa olevia alumiinisia.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 504
                        • Kouvola

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Paitsi ettei alu/magnesium lohkon tai kannen kanssa kosketuksessa olevissa apulaitteissa tule käyttää teräspultteja vaan tarkoitukseensa olevia alumiinisia.


                        Oisko nämä nyt sitten sinkkipinnoitettuja, mutta alumiinia ei ainakaan.

                        Semmoiset siellä oli ja samanlaiset uudet meni tilalle.

                        Toki n53 voi olla erilaiset eri lohkon takia.

                        Edit: One thing to note is the difference between the new water pump and the old. The new water pump doesn't feature rubber bushings and instead uses a solid aluminum housing. It comes with new steel bolts which are safe to use on the aluminum engine block. You should not use these bolts if you have an engine with a magnesium engine block. Tässäpä syy N54:n pulttien eroihin.
                        Last edited by mmie; 16-12-2020, 19:31.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • Kuqi
                          Moderator
                          • Sep 2002
                          • 12529
                          • Oulu

                          letkunpätkää ei nähtävästi hyövää tilata autodocilta ainakaan ku toimituskulut on jo enemmän ku ite letku. eiköhän löydy varaosamyyjiltä hyllystä.
                          BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                          BMW CRUISE BIKE 2017
                          TREK POWERFLY 4 2021
                          @kukisenjussi instagram

                          Comment

                          • tryffis
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 271
                            • Vantaa

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Paitsi ettei alu/magnesium lohkon tai kannen kanssa kosketuksessa olevissa apulaitteissa tule käyttää teräspultteja vaan tarkoitukseensa olevia alumiinisia.
                            Nuo vesipumpun pultit on juurikin vaihdettu alumiinista teräkseen uudessa revisiossa, ilmeisesti kestävyysongelmien takia?.

                            Esim. kaikki lohkoon/kanteen tulevat turbojen letkut ovat kaikki teräspultteja nekin. Samaten koko öljynsuodatin hässäkkä, letkuliitokset lohkoon yms.

                            Edit: tietysti en nyt täysin ole kärryillä tarkoitiko n53 vai n54.

                            N53:n pulteista ei tietoa.
                            Last edited by tryffis; 16-12-2020, 20:28.

                            Comment

                            • Cunttory
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1772
                              • Kuopio

                              Kyllä esim. Laakkonen myy edelleen ihan alumiinisia pultteja vesipumpulle N51-N54 moottoreihin. Pierburgin pumpussakin tulee mukana alumiiniset.

                              ...ja tuohon vesipumpun ja termarin väliseen letkuun, niin ei sitä tarvitse vaihtaa pumpun tai termarinvaihdon yhteydessä. Sama sillon vaihdella muutkin vesiletkut.
                              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                              Comment

                              • strandell
                                BTCF Member
                                • Oct 2016
                                • 90
                                • Sipoo

                                335d laatikon lämmönvaihtimen letkutermari

                                Tarkoitus olisi asentaa VAG autoista tuttu letkutermari automaattilaatikon lämmönvaihtimen vesiletkuun.

                                https://www.autodoc.fi/behr-thermot-tronik/7017023#

                                Kysymys kuuluu, kumpi letkuista on paluu (kuvaliiteessä nr. 1 vai 2)? Oletan että termain tulisi asentaa paluu-letkuun :think
                                Attached Files
                                Ex.
                                F20 LCI M140i
                                E91 LCI 335dA
                                E91 LCI 335iA xDrive
                                F31 328iA
                                E39 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎