Veikkaisin, että ihan lämpösuoja. Siis kun lämpötila-anturi haistelee, että ulkona on viilee, se sulkee läppiä ja koneen lämmöt nousee nopeemmin/pysyy sopivassa lämpötilassa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Eilen huomasin härön jutun omassa E91:ssä. Taino olen kauemminkin ihmetellyt mutta eilen huomasin konkreettisesti.
Eli kun ajelee kovalla vesisateella, niin pelkääjän puolelta kuuluu veden lurinaa. Arvelin tämän aiheutuvan kanavista joita pitkin vesiohjautuu konepellin raoista jne maahan. Noh eilen kävin pesemässä auton harjattomassa autopesussa ja sama lurina alkoi tietenkin kuulumaan kesken pesun.
Hetken päästä huomasin, että pelkääjän paikan lattiamatolle ilmestyi lammikko vettä. Ja kun nostin mattoa, niin jalkatilan verhoilu alkoi kastumaan ja sieltä vuosi vettä, tai ennemmin hengitti vettä läpi auton matolle. Näkyvästi muuten ei tullut vettä sisään, ovi oli kunnolla kiinni, samoin ikkuna.
Onko tuolla verhoilun alla jotain kumitiittiä konehuoneen puolelle (sellanen mistä vedetään esim johdotuksia) tms, josta vesi pääsisi vuotamaan autoon sisälle? En ole tuota alkanut availemaan ja ensi viikolla 120tkm huolto, joten saavat samalla katsoa tota. Ei vaan kovin kiva homma kun tulee vettä verhoiluun ja sisälle, kohta on paikat homeessa ja ruosteessa.
Comment
-
-
Originally posted by KuuKi View PostVeikkaisin, että ihan lämpösuoja. Siis kun lämpötila-anturi haistelee, että ulkona on viilee, se sulkee läppiä ja koneen lämmöt nousee nopeemmin/pysyy sopivassa lämpötilassa.e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
Ex.
e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
e91 325i 2009 lci SaphireBlack
e91 325i 2005 ArktisMetal
e46 320ci 2001 TobassBlue
e39 523i 1996 AlpinWhite 2
S1000rr 2010 Thunder grey
Comment
-
-
Originally posted by uijui View PostEn oo nähny räppänöitä muutakun viissatasissa dieseleissä?
Kiinni yleensä kun auto sammutettuna sekä kylmällä. Auki kuumina kesäpäivinä.
Läpät kiinni. Ei valitettavasti löydy kuvaa kun auki.
Comment
-
-
Originally posted by Escalator View PostLöytyy ainakin 318d ja 320d (n47) koneella olevista 3 sarjalaisista. Omassa E92 -09 cupeessa on läpät (n47d20c) ja tuttujen 318d E90 (facelift) & 320d (n47d20c) E91 (facelift) löytyy läpät kanssa.
Kiinni yleensä kun auto sammutettuna sekä kylmällä. Auki kuumina kesäpäivinä.
Läpät kiinni. Ei valitettavasti löydy kuvaa kun auki.
Läpillä saadaan ilmanvastusta pienemmäksi, ja siten vaikutetaan
polttoineen kulutukseen. Lisäbonuksena kone lämpiää talvella nopeammin,
kun ne ovat kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Joba View PostVetääkö kaikilla 320d-omistajilla auto vasta 3000 kierroksen jälkeen? Oma 2006 320d tuntuu jotenkin erikoiselta, veto tapahtuu vasta aivan tapissa. Auto tuntuu ehkä pikkusen jopa "lagaavan" kun painaa kaasun pohjaan esim. kakkos-vaihteella 50 km/h:n vauhdista. Toki edellinen auto oli 1.9 tdi-volkkari joka veti vain alakierroksilla.
Annoin spekseiksi seuraavat: laiska alakierroksilla, joutuu aina painamaan "liikaa" kaasua, jotta kulkee. Silloin seurauksena liiankin kova kiihtyminen toivottuun nähden. Vaihteisto pyrki myös aina pysymään isolla vaihteella, vaikka kuski olisi halunnut jo aikaa sitten pienemmän pykälän. Lisäksi kulutus liian korkea (mm. ed. tankillinen 80% maantiellä 6,9L/100km). Ehdotin myös vaihdelaatikon ohjelmoimista.
Ongelma testin mukaan: ahdin antoi jostain syystä koko ajan 0,3baria liian vähän painetta alle 2500 kierroksen alueella. Eli jos moottorinohjaus pyysi 1baria, se sai ahtimelta vain 0,7baria. Tälle ei löytynyt suoraa syytä, eikä Mika suositellut turhaan ahdintakaan vaihtamaan ennakkoon. Turbolta löytyi myös joku vikakoodi, joka ei ollut kuitenkaan mikään hälyttävä (en tiedä tarkemmin).
Autossa oli siis huipputeho kunnossa, mutta alhaalla vetoa ei ollut odotetusti.
Fiksaus: moottorinohjausta muutettiin siten, että se pyytää koko ajan tuon 0,3 baria enemmän ja saa sitten ajatellun "sopivan" paineen. Lisäksi tehtiin "pari muutakin muutosta", jotta vaihteisto reagoisi nopeammin. Itse vaihdelaatikon ohjelmaan ei koskettu mitenkään, koska se on vain "orja": moottorinohjaus ohjaa sitäkin.
Lopputulos: paljon parempi alavääntö ja vaihde vaihtuu pienemmälle pienemmällä kaasun määrällä. Eli kiihtyy paljon vaivattomammin JA vaihde vaihtuu helpommin pienemmälle. Kulutus paluumatkalla Jyväskylästä: 5,4.
Eli helvetin hyvä, että kävin paikan päällä! Autolla on paljon kivempi nyt ajaa. Vaikea sanoa, että oliko tää muutos aiheellinen vain tälle yksilölle vai koskeeko muitakin samalla koneella.
Lopputuloksena: teho 202hp, vääntö 418nm. Käyrät vielä vain paperilla, skannaan jos jaksan.
Disclaimer: Tässä ei ole yhtään suoraa quotea Karalalta, vain mun tekniikkaa huonosti tuntevan tulkinnat ja ymmärrykset asiasta. Eli älkää syyttäkö Mikaa, jos tässä lukee jotain epätäsmällistä. Nih.
Comment
-
-
Ledi enkelit
Nyt sitten palo (vihdoinkin) enkeleistä polttimo ja tarkotus ois tilata ledit. Mistäs ootte tilannu LED-polttimoita noihin enkeleihin? Tarkotus ois että olis mahd. lähellä xenonien väriä, ei sinisiä ja ilman mitään häiriöitä radion kanssa jne. Hinta skaala on aika laaja... :thinkF15 30d ///M-SPORT
Ex.
F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT
Comment
-
-
Miten muilla lämpötilat 320D:ssä?
Nyt pakkasten alettua aloin taas seurata jäähdytysveden lämpötilaa salavalikon kautta. Työmatkaa 60 km ja normaalissa maantieajossa lämpötila pyörii siinä 76 - 81 astetta kunhan ensin lämpenee. Auto siis e90 320D vm-05. Onko muilla samanlaisia arvoja vai onko tuo normaalia kylmempi? (ja termarit vaihtokunnossa...)
Comment
-
-
Originally posted by 03R6 View PostNyt pakkasten alettua aloin taas seurata jäähdytysveden lämpötilaa salavalikon kautta. Työmatkaa 60 km ja normaalissa maantieajossa lämpötila pyörii siinä 76 - 81 astetta kunhan ensin lämpenee. Auto siis e90 320D vm-05. Onko muilla samanlaisia arvoja vai onko tuo normaalia kylmempi? (ja termarit vaihtokunnossa...)
Pakkasta ulkona -16c. Nesteet näytti aamulla roikaan laiton yhteydessä -9c ja ~tunti säteilylämmitintä --> -3. 2km päästä heräsi automaatti-ilmastointi jo tunkemaan lämmintä kajuuttaan, mutta lämmöt pyöri siellä 65 nurkilla kun kehä kolmosella madeltiin ahkerasti. Sit kun pääsi normaalinopeuksiin niin lämmöt pyöri 82-85c. Matkaa tuli myöskin ~60km ja lämmöt kyllä tipahti sen 5c jos nopeuskin laskin 60 tai alle.
Katselin syksymmällä parin asteen pakkasilla ja lämmöt nousi pienissäkin nopeuksissa 89 tasan joten uskoisin, että termarit on ok, minulla ja sinulla.
Comment
-
-
Originally posted by hattiwatti View PostSattumalta seurasin itse samaa tänään
Pakkasta ulkona -16c. Nesteet näytti aamulla roikaan laiton yhteydessä -9c ja ~tunti säteilylämmitintä --> -3. 2km päästä heräsi automaatti-ilmastointi jo tunkemaan lämmintä kajuuttaan, mutta lämmöt pyöri siellä 65 nurkilla kun kehä kolmosella madeltiin ahkerasti. Sit kun pääsi normaalinopeuksiin niin lämmöt pyöri 82-85c. Matkaa tuli myöskin ~60km ja lämmöt kyllä tipahti sen 5c jos nopeuskin laskin 60 tai alle.
Katselin syksymmällä parin asteen pakkasilla ja lämmöt nousi pienissäkin nopeuksissa 89 tasan joten uskoisin, että termarit on ok, minulla ja sinulla.
Comment
-
-
Raskas ohjaus ja kytkin
Moi
Eilen ostin Saksasta 330d M-Sport '06. Auton ohjaus ja kytkin oli kyllä aika raskas vrt mitä normaalisti pitäisi olla. Ennen kaupantekoa kuvittelin että tottuin liikaa Citroen C3-vuokra-autoon jossa on ylitehostettu ohjaus ja liian kevyt kytkin.
500km ajoa moottoritiellä en huomaa mitään eroa, mutta kaupunkiajossa huomaa jo, että ohjaus ja kytkin on raskas. Tarkistin ohjaustehostimen nestettä, kyllä ne on tarpeeksi vai onko vaihdon tarpeessa?
Tämähän on isoin omistamani 3litranen manuaali, onko moottorin koolla vaikutusta?
Vai kuvittelinko liikaa?
Comment
-
Comment