Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KuuKi
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1055
    • Lahti

    Veikkaisin, että ihan lämpösuoja. Siis kun lämpötila-anturi haistelee, että ulkona on viilee, se sulkee läppiä ja koneen lämmöt nousee nopeemmin/pysyy sopivassa lämpötilassa.
    KuukiFix palvelee...
    sigpic
    NYT: A1 8X, T3, 190e
    EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

    Comment

    • WindiXX
      Newbiemmer
      • Sep 2010
      • 6
      • Turku

      Eilen huomasin härön jutun omassa E91:ssä. Taino olen kauemminkin ihmetellyt mutta eilen huomasin konkreettisesti.

      Eli kun ajelee kovalla vesisateella, niin pelkääjän puolelta kuuluu veden lurinaa. Arvelin tämän aiheutuvan kanavista joita pitkin vesiohjautuu konepellin raoista jne maahan. Noh eilen kävin pesemässä auton harjattomassa autopesussa ja sama lurina alkoi tietenkin kuulumaan kesken pesun.

      Hetken päästä huomasin, että pelkääjän paikan lattiamatolle ilmestyi lammikko vettä. Ja kun nostin mattoa, niin jalkatilan verhoilu alkoi kastumaan ja sieltä vuosi vettä, tai ennemmin hengitti vettä läpi auton matolle. Näkyvästi muuten ei tullut vettä sisään, ovi oli kunnolla kiinni, samoin ikkuna.

      Onko tuolla verhoilun alla jotain kumitiittiä konehuoneen puolelle (sellanen mistä vedetään esim johdotuksia) tms, josta vesi pääsisi vuotamaan autoon sisälle? En ole tuota alkanut availemaan ja ensi viikolla 120tkm huolto, joten saavat samalla katsoa tota. Ei vaan kovin kiva homma kun tulee vettä verhoiluun ja sisälle, kohta on paikat homeessa ja ruosteessa.

      Comment

      • tmusta
        Newbiemmer
        • Feb 2010
        • 29
        • Helsinki

        Mulla oven verhoilun sisällä oleva kosteussuoja oli irti ja vesi valui oven välistä juuri mainitsemaasi paikkaan. Schmiedmannilla avasivat verhoilun ja korjasivat jeesusteipillä. Ei vuoda enää!

        Comment

        • kemo81
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2010
          • 1248
          • ylöjärvi

          Originally posted by KuuKi View Post
          Veikkaisin, että ihan lämpösuoja. Siis kun lämpötila-anturi haistelee, että ulkona on viilee, se sulkee läppiä ja koneen lämmöt nousee nopeemmin/pysyy sopivassa lämpötilassa.
          Läppäri oli autossa kiinni ja sieltä löytyi tuollaisille räppänöille(en muista millä nimellä oli valikossa)testaus ohjelma.En vaan löytänyt omasta suomi autosta ko.läppiä:( Onko sitten vaan dsl versioissa?
          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
          Ex.
          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
          e91 325i 2005 ArktisMetal
          e46 320ci 2001 TobassBlue
          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

          S1000rr 2010 Thunder grey

          Comment

          • uijui
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 172
            • suomi

            En oo nähny räppänöitä muutakun viissatasissa dieseleissä?

            Comment

            • Esca
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1662
              • Pirkkala

              Originally posted by uijui View Post
              En oo nähny räppänöitä muutakun viissatasissa dieseleissä?
              Löytyy ainakin 318d ja 320d (n47) koneella olevista 3 sarjalaisista. Omassa E92 -09 cupeessa on läpät (n47d20c) ja tuttujen 318d E90 (facelift) & 320d (n47d20c) E91 (facelift) löytyy läpät kanssa.

              Kiinni yleensä kun auto sammutettuna sekä kylmällä. Auki kuumina kesäpäivinä.

              Läpät kiinni. Ei valitettavasti löydy kuvaa kun auki.

              Comment

              • Vesper
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 240
                • Vantaa

                Originally posted by Escalator View Post
                Löytyy ainakin 318d ja 320d (n47) koneella olevista 3 sarjalaisista. Omassa E92 -09 cupeessa on läpät (n47d20c) ja tuttujen 318d E90 (facelift) & 320d (n47d20c) E91 (facelift) löytyy läpät kanssa.

                Kiinni yleensä kun auto sammutettuna sekä kylmällä. Auki kuumina kesäpäivinä.

                Läpät kiinni. Ei valitettavasti löydy kuvaa kun auki.
                Ja myös E87 dieseleissä oli ainakin vuonna 2008.
                Läpillä saadaan ilmanvastusta pienemmäksi, ja siten vaikutetaan
                polttoineen kulutukseen. Lisäbonuksena kone lämpiää talvella nopeammin,
                kun ne ovat kiinni.

                Comment

                • Eki79
                  Newbiemmer
                  • Dec 2009
                  • 15
                  • finland

                  Itseltä löytyy kans läpät keulalta. 320i facelift mallia. Tosiaan noi läpät pysyy kyllä melko tiukasti kiinni talven. Kesähelteillä oon nähnyt ne auki kunhan moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan.

                  Comment

                  • tmusta
                    Newbiemmer
                    • Feb 2010
                    • 29
                    • Helsinki

                    Originally posted by Joba View Post
                    Vetääkö kaikilla 320d-omistajilla auto vasta 3000 kierroksen jälkeen? Oma 2006 320d tuntuu jotenkin erikoiselta, veto tapahtuu vasta aivan tapissa. Auto tuntuu ehkä pikkusen jopa "lagaavan" kun painaa kaasun pohjaan esim. kakkos-vaihteella 50 km/h:n vauhdista. Toki edellinen auto oli 1.9 tdi-volkkari joka veti vain alakierroksilla.
                    Mulla oli vähän sama fiilis autosta (2006 E91, 320dA, 130tkm) ja kävin auton kanssa Karalalla Jyväskylässä. Mulle oli asennettu Karalan softa jo helmikuussa 2010. Ja nämä seuraavaksi tulevat ongelmat olivat jo ennen ohjelmointia, eli Karalan softa auttoi jo perusversiossaan.

                    Annoin spekseiksi seuraavat: laiska alakierroksilla, joutuu aina painamaan "liikaa" kaasua, jotta kulkee. Silloin seurauksena liiankin kova kiihtyminen toivottuun nähden. Vaihteisto pyrki myös aina pysymään isolla vaihteella, vaikka kuski olisi halunnut jo aikaa sitten pienemmän pykälän. Lisäksi kulutus liian korkea (mm. ed. tankillinen 80% maantiellä 6,9L/100km). Ehdotin myös vaihdelaatikon ohjelmoimista.

                    Ongelma testin mukaan: ahdin antoi jostain syystä koko ajan 0,3baria liian vähän painetta alle 2500 kierroksen alueella. Eli jos moottorinohjaus pyysi 1baria, se sai ahtimelta vain 0,7baria. Tälle ei löytynyt suoraa syytä, eikä Mika suositellut turhaan ahdintakaan vaihtamaan ennakkoon. Turbolta löytyi myös joku vikakoodi, joka ei ollut kuitenkaan mikään hälyttävä (en tiedä tarkemmin).

                    Autossa oli siis huipputeho kunnossa, mutta alhaalla vetoa ei ollut odotetusti.

                    Fiksaus: moottorinohjausta muutettiin siten, että se pyytää koko ajan tuon 0,3 baria enemmän ja saa sitten ajatellun "sopivan" paineen. Lisäksi tehtiin "pari muutakin muutosta", jotta vaihteisto reagoisi nopeammin. Itse vaihdelaatikon ohjelmaan ei koskettu mitenkään, koska se on vain "orja": moottorinohjaus ohjaa sitäkin.

                    Lopputulos: paljon parempi alavääntö ja vaihde vaihtuu pienemmälle pienemmällä kaasun määrällä. Eli kiihtyy paljon vaivattomammin JA vaihde vaihtuu helpommin pienemmälle. Kulutus paluumatkalla Jyväskylästä: 5,4.

                    Eli helvetin hyvä, että kävin paikan päällä! Autolla on paljon kivempi nyt ajaa. Vaikea sanoa, että oliko tää muutos aiheellinen vain tälle yksilölle vai koskeeko muitakin samalla koneella.

                    Lopputuloksena: teho 202hp, vääntö 418nm. Käyrät vielä vain paperilla, skannaan jos jaksan.

                    Disclaimer: Tässä ei ole yhtään suoraa quotea Karalalta, vain mun tekniikkaa huonosti tuntevan tulkinnat ja ymmärrykset asiasta. Eli älkää syyttäkö Mikaa, jos tässä lukee jotain epätäsmällistä. Nih.

                    Comment

                    • alttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 519
                      • Nummela

                      Ledi enkelit

                      Nyt sitten palo (vihdoinkin) enkeleistä polttimo ja tarkotus ois tilata ledit. Mistäs ootte tilannu LED-polttimoita noihin enkeleihin? Tarkotus ois että olis mahd. lähellä xenonien väriä, ei sinisiä ja ilman mitään häiriöitä radion kanssa jne. Hinta skaala on aika laaja... :think
                      F15 30d ///M-SPORT
                      Ex.
                      F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                      Comment

                      • 03R6
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 153
                        • Kotka

                        Miten muilla lämpötilat 320D:ssä?

                        Nyt pakkasten alettua aloin taas seurata jäähdytysveden lämpötilaa salavalikon kautta. Työmatkaa 60 km ja normaalissa maantieajossa lämpötila pyörii siinä 76 - 81 astetta kunhan ensin lämpenee. Auto siis e90 320D vm-05. Onko muilla samanlaisia arvoja vai onko tuo normaalia kylmempi? (ja termarit vaihtokunnossa...)

                        Comment

                        • Esca
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1662
                          • Pirkkala

                          ebay ja 128 euroa. Lopputulos tämä.

                          Comment

                          • hattiwatti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 255
                            • Vantaa

                            Originally posted by 03R6 View Post
                            Nyt pakkasten alettua aloin taas seurata jäähdytysveden lämpötilaa salavalikon kautta. Työmatkaa 60 km ja normaalissa maantieajossa lämpötila pyörii siinä 76 - 81 astetta kunhan ensin lämpenee. Auto siis e90 320D vm-05. Onko muilla samanlaisia arvoja vai onko tuo normaalia kylmempi? (ja termarit vaihtokunnossa...)
                            Sattumalta seurasin itse samaa tänään

                            Pakkasta ulkona -16c. Nesteet näytti aamulla roikaan laiton yhteydessä -9c ja ~tunti säteilylämmitintä --> -3. 2km päästä heräsi automaatti-ilmastointi jo tunkemaan lämmintä kajuuttaan, mutta lämmöt pyöri siellä 65 nurkilla kun kehä kolmosella madeltiin ahkerasti. Sit kun pääsi normaalinopeuksiin niin lämmöt pyöri 82-85c. Matkaa tuli myöskin ~60km ja lämmöt kyllä tipahti sen 5c jos nopeuskin laskin 60 tai alle.

                            Katselin syksymmällä parin asteen pakkasilla ja lämmöt nousi pienissäkin nopeuksissa 89 tasan joten uskoisin, että termarit on ok, minulla ja sinulla.

                            Comment

                            • 03R6
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 153
                              • Kotka

                              Originally posted by hattiwatti View Post
                              Sattumalta seurasin itse samaa tänään

                              Pakkasta ulkona -16c. Nesteet näytti aamulla roikaan laiton yhteydessä -9c ja ~tunti säteilylämmitintä --> -3. 2km päästä heräsi automaatti-ilmastointi jo tunkemaan lämmintä kajuuttaan, mutta lämmöt pyöri siellä 65 nurkilla kun kehä kolmosella madeltiin ahkerasti. Sit kun pääsi normaalinopeuksiin niin lämmöt pyöri 82-85c. Matkaa tuli myöskin ~60km ja lämmöt kyllä tipahti sen 5c jos nopeuskin laskin 60 tai alle.

                              Katselin syksymmällä parin asteen pakkasilla ja lämmöt nousi pienissäkin nopeuksissa 89 tasan joten uskoisin, että termarit on ok, minulla ja sinulla.
                              Kiitoksia eiköhän nuo sitten kunnossa ole

                              Comment

                              • masiaro
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 406

                                Raskas ohjaus ja kytkin

                                Moi

                                Eilen ostin Saksasta 330d M-Sport '06. Auton ohjaus ja kytkin oli kyllä aika raskas vrt mitä normaalisti pitäisi olla. Ennen kaupantekoa kuvittelin että tottuin liikaa Citroen C3-vuokra-autoon jossa on ylitehostettu ohjaus ja liian kevyt kytkin.

                                500km ajoa moottoritiellä en huomaa mitään eroa, mutta kaupunkiajossa huomaa jo, että ohjaus ja kytkin on raskas. Tarkistin ohjaustehostimen nestettä, kyllä ne on tarpeeksi vai onko vaihdon tarpeessa?

                                Tämähän on isoin omistamani 3litranen manuaali, onko moottorin koolla vaikutusta?

                                Vai kuvittelinko liikaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎