Varmaan samat ongelmat kaikissa moottorityypeissä?
Viikon päästä olisi auto joutilas makaamaan pajalla useamman päivän, ehdotuksia otetaan edelleen vastaan. Laakkosen mukaan meidän yksilöön ei ole avoimia kampanjoita, joten artisti maksaa.
Vaihda nyt puolat ensiksi, niillä menty Jo 60tkm. On aika kulutustavaraa välillä Ja tietenkin
tulpat samalla.
Käyttis:BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual" Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Täällähän tätä stooria on enemmänkin, mutta kysytään nyt kuitenkin suoraan. Lähdin äsken liikenteeseen, startissa kaikki normaalisti ja ajossa myös. Ekat liikennevalot ja tyhjäkäynti ihan hanurista. Ajoin kaupan parkkiin ja tyhjäkäynti edelleen hanurista ja nyki joka suuntaan. Sammutin auton ja kävin kaupassa.
Tulin takaisin, starttasin ja kaikki ok. Ongelma muistutti samaa mikä oli viimeksi kun puola porsi, mutta nyt se katosi toisen startin / hetken hallissa seisomisen jälkeen? Ajelin kotiparkkiin ilman ongelmia. Auto oli seissyt ulkona Etelä-Suomen sade(talvi)säässä viikon verran.
Voiko tuo olla puola, jos toisen startin jälkeen olikin taas ok? Joku anturi, tyhjäkäyntimoottori? Kosteus tehnyt tepposiaan? Moottorin vikavalo ei syttynyt kuten viimeksi puolan hajotessa, tosin silloin ajoin motaria enkä kaupunkipyöritystä kuten nyt = kierrokset eivät kovin korkeiksi nousseet. Olettaisin siis ettei vikakoodia tullut.
Tuskin alan itse tuota sorvaamaan, mutta kysellään nyt etukäteen, jos osaisin antaa vielä jotakin muuta korjaamon saatteeksi. Pelkään vain sitä ettei mitään vikaa sillä hetkellä löydetä....
Täällähän tätä stooria on enemmänkin, mutta kysytään nyt kuitenkin suoraan. Lähdin äsken liikenteeseen, startissa kaikki normaalisti ja ajossa myös. Ekat liikennevalot ja tyhjäkäynti ihan hanurista. Ajoin kaupan parkkiin ja tyhjäkäynti edelleen hanurista ja nyki joka suuntaan. Sammutin auton ja kävin kaupassa.
Tulin takaisin, starttasin ja kaikki ok. Ongelma muistutti samaa mikä oli viimeksi kun puola porsi, mutta nyt se katosi toisen startin / hetken hallissa seisomisen jälkeen? Ajelin kotiparkkiin ilman ongelmia. Auto oli seissyt ulkona Etelä-Suomen sade(talvi)säässä viikon verran.
Voiko tuo olla puola, jos toisen startin jälkeen olikin taas ok? Joku anturi, tyhjäkäyntimoottori? Kosteus tehnyt tepposiaan? Moottorin vikavalo ei syttynyt kuten viimeksi puolan hajotessa, tosin silloin ajoin motaria enkä kaupunkipyöritystä kuten nyt = kierrokset eivät kovin korkeiksi nousseet. Olettaisin siis ettei vikakoodia tullut.
Tuskin alan itse tuota sorvaamaan, mutta kysellään nyt etukäteen, jos osaisin antaa vielä jotakin muuta korjaamon saatteeksi. Pelkään vain sitä ettei mitään vikaa sillä hetkellä löydetä....
Korkeapainepumppu oireilee myös noin, että käynti on totaalisen huonoa ja yhtäkkiä uudella startilla taas toimiikin....kunnes tulee taas vika päälle.
EDIT: jos kurvailet Espoon puolella niin kurkataan mitä diagnostiikka sanoo?
Meni katsastuksesta läpi alkukuusta, katsastuskaveri epäili että jää bensaa palamatta tms.
Nox-sensori on paskana, uusi tulee jos tulee tampereen bmw-varaosatukusta
Oireet:
- Nykii vitusti välillä varsinkin kun kylmästä käynnistää, ei heitä vikakoodia
- Satunnaisesti heittää misfire koodia 6 sylinteristä ja välillä jostain muustakin
- Saattaa tulla myös rough running vikakoodia
- Varsinainen check engine valo lähtee pois sammuttamalla kun se joskus on tullut
Tehdyt toimenpiteet:
1) Vaihdoin 5 ja 6 sylintereihin uudet puolet sekä kaikkiin sylintereihin uudet boschin tulpat
2) Ei auttanut.
3) Tein Iisalmen reissun eli noin ~2000km ajoa sekalaisesti
4) Ajattelin vaihtaa kaikki loputkin puolat ja uudet NGK:n tulpat tilalle kun jossain forumilla sanottiin että toimisivat paremmin N53B30 kanssa. Kävin samalla läpi kaikki maakontaktit.
Ohessa kuva 2000km ajetuista boschin tulpista, 5-6 sylintereissä on jotain sairaana
5) Vaihdoin samalla loputkin puolat ja nyt ei ole kahteen päivään oireillut
6) Varmaan palaa oireet taas kohta?
Mitä mieltä raati, paaliin vai kovaa klarna-velkaa osilla arpomiseen? Oiskohan noista 5-6 suuttimien vaihdoista mitään hyötyä? Ebaysta saattaisi näköjään saada alle 200e/kpl.
Mitä mieltä raati, paaliin vai kovaa klarna-velkaa osilla arpomiseen? Oiskohan noista 5-6 suuttimien vaihdoista mitään hyötyä? Ebaysta saattaisi näköjään saada alle 200e/kpl.
Oireet on samat kuin mulla 2014, kun ostin auton. Kylmänä nykimistä ja lopulta tuli misfireä. Yksi suutin oli musta ja karstainen ja mikroskooppiset reiät oli sen näköisiä, että räkien on bensaa ruiskuteltu. Vaihdoin kaikki suuttimet indeksinumeron vuoksi. Silloin ne oli järkihintaisia.
Kutosen tulppa on sen näköinen että laittaisin suuttimen hetimmiten vaihtoon.
Vitosen tulppa myös vähän tumma?
Mun vanhat kuvat on näköjään jo hävinnyt tästä ketjusta, mutta samaa oli täällä ja tuli kuntoon kahden suuttimen vaihdolla.
Löytyykö ISTA?
ISTAlla voi seurata rail pressurea, ei pitäisi laskea alle 5000mbar koneen sammuttamisen jälkeen jos suutin ei vuoda.
Suuttimen vaihdon jälkeen syöttää vielä uudet suutinarvot DME:lle.
Mulla alkanut viimeaikoina pientä röpötystä tyhjäkäynnillä kun kiekat on reippaasti alle 1000. Varsinkin lämpimänä. Pari tuntia seisseellä autolla jokusen kerran starttimoottori käynyt tavallista pidempään. Pakoputkikin nokeentuu. Katsastuksesta meni läpi ja vikavaloa ei konsoliin tule. Vois ensitöikseen tutkia pysyykö bensan paine sammutuksen jälkeen ja lukea samalla vikakoodihistoria. Tosiaan, kun käytin Airportilla autoa muissa asioissa, niin heppu sanoi ettei mitään kamppiksia ole päällä. Huomasin viat kun ajoin ekan tankillisen 95e10:llä, jos se mitään meinaa. Jäi vaan viat päälle vaikka vaihtoi takas ysikasiin.
Edit:
Auto käyntiin, meni joitain sekunteja ja tuli keltainen moottorinvalo. Pytty pois, kone rällätti ja imupuolella kuului lievää suhinaa. Luettiin carlyllä koodit. Nämä tuli tuossa parkissa:
Faultcode: Misfire, cylinder 4: Injection is switched off
Faultset 1:
(appeared at: 92968.0km)
Lambda Integrator Group 2:
6.25 %
Load value for misfire detection:
29.30 %
Engine speed:
736.00 rpm
engine temperature:
32.25 °C
Faultcode: To misfire at low fuel level
Faultset 1:
(appeared at: 92968.0km)
Fuel tank level:
8.00 l
rail pressure:
148.13 hPa
ambient pressure:
987.00 hPa
Counters recognition bad road:
0.00 -
Edit 2:
Polttoainepaineet INPA:sta ja virhekoodit katsottuna. Vaikuttaa, ettei paineet juuri laske. Myös kuva jäljestä joka jäi noin 30-45 min tyhjäkäytön jälkeen parkkiin. Nokea pukkaa, tuo jälki oli kuiva mielestäni.
Myyjäliike vaihtoi 4 pytyn tulpan, puolan ja suuttimen.
n. 2700 km Norjareissun jälkeen voi todeta, että toimii taas.
Edit 4:
Kunnes tänään tuli sylinteriin 1 missfire. Otetaas puola & tulppacombo DIY-listalle. MAF:n putsasin vaikka näytti puhtaalta. Ei vaikuttanut mihinkään.
Edit 5:
Vaihdettu ja toimii kuin kuin uusi. Sellainen raspisuus katosi käynnistä kaupan päälle. Katsotaan jos nokeentuminenkin lakkaa. Ei kai tässä mun yksilössä ole ollut kuin puola/tulppavikaa.
Mulla alkanut viimeaikoina pientä röpötystä tyhjäkäynnillä kun kiekat on reippaasti alle 1000. Varsinkin lämpimänä. Pari tuntia seisseellä autolla jokusen kerran starttimoottori käynyt tavallista pidempään. Pakoputkikin nokeentuu. Katsastuksesta meni läpi ja vikavaloa ei konsoliin tule. Vois ensitöikseen tutkia pysyykö bensan paine sammutuksen jälkeen ja lukea samalla vikakoodihistoria. Tosiaan, kun käytin Airportilla autoa muissa asioissa, niin heppu sanoi ettei mitään kamppiksia ole päällä. Huomasin viat kun ajoin ekan tankillisen 95e10:llä, jos se mitään meinaa. Jäi vaan viat päälle vaikka vaihtoi takas ysikasiin.
Ajele Espooseen niin katsotaan vikakoodit ja paineet?
Kutosen tulppa on sen näköinen että laittaisin suuttimen hetimmiten vaihtoon.
Vitosen tulppa myös vähän tumma?
Mun vanhat kuvat on näköjään jo hävinnyt tästä ketjusta, mutta samaa oli täällä ja tuli kuntoon kahden suuttimen vaihdolla.
Löytyykö ISTA?
ISTAlla voi seurata rail pressurea, ei pitäisi laskea alle 5000mbar koneen sammuttamisen jälkeen jos suutin ei vuoda.
Suuttimen vaihdon jälkeen syöttää vielä uudet suutinarvot DME:lle.
Itse vaihdoin lopuksi vielä öljyt varmuudeksi.
Noniin, nyt sain tutkittua vähän lisää. Katselin ISTA:lla että käydessä Rail Pressure on ~200000mbar, ja kun sammuttaa koneen niin se tippuu ~5000mbariin ja jää pyörimään niille tienoille, seurasin muutaman minuutin.
Samalla ajoin pari testiä operational smoothness test:
Sanovatko nuo mitään? Tuosta jälkimmäisestä, niin kun nostan kierrokset kaasulla noin 1200rpm, niin se alkaa seilaamaan ~1100-1500 väliä. Muilla kierrosalueilla en tuollaista huomannut, ainoastaan tuossa välissä. Tähän liittyen vissiinkin jälkimmäisessä kuvassa tuo eka arvo korkea.
Muuten ei ole viimeisten tulppien ja puolien vaihdon jälkeen juurikaan pätkinyt, mutta mielestäni jotain epätasaisuutta on edelleen käynnissä.
Mulla ois nyt myös uusi NOX-sensori, jos vaihdan sen ennen suuttimien vaihtoa niin voiko se hajota johtuen tuosta suutinongelmasta jos palamatonta bensaa pääsee liikaa pakosarjaan?
Sitten vielä sellainen kysymys, että bemariosat.fi myy tehdaskunnostettuja suuttimia, uskaltaiskohan niitä käyttää kun ovat ~satkun halvempia kuin alkuperäiset? https://bemariosat.fi/index.php?id_p...9048&results=2
Noniin, nyt sain tutkittua vähän lisää. Katselin ISTA:lla että käydessä Rail Pressure on ~200000mbar, ja kun sammuttaa koneen niin se tippuu ~5000mbariin ja jää pyörimään niille tienoille, seurasin muutaman minuutin.
Samalla ajoin pari testiä operational smoothness test:
Sanovatko nuo mitään? Tuosta jälkimmäisestä, niin kun nostan kierrokset kaasulla noin 1200rpm, niin se alkaa seilaamaan ~1100-1500 väliä. Muilla kierrosalueilla en tuollaista huomannut, ainoastaan tuossa välissä. Tähän liittyen vissiinkin jälkimmäisessä kuvassa tuo eka arvo korkea.
Muuten ei ole viimeisten tulppien ja puolien vaihdon jälkeen juurikaan pätkinyt, mutta mielestäni jotain epätasaisuutta on edelleen käynnissä.
Mulla ois nyt myös uusi NOX-sensori, jos vaihdan sen ennen suuttimien vaihtoa niin voiko se hajota johtuen tuosta suutinongelmasta jos palamatonta bensaa pääsee liikaa pakosarjaan?
Sitten vielä sellainen kysymys, että bemariosat.fi myy tehdaskunnostettuja suuttimia, uskaltaiskohan niitä käyttää kun ovat ~satkun halvempia kuin alkuperäiset? https://bemariosat.fi/index.php?id_p...9048&results=2
Ymmärtääkseni suuttimia ei voi kunnostaa, joten ne on vain "ei viallisia".
Noniin, nyt sain tutkittua vähän lisää. Katselin ISTA:lla että käydessä Rail Pressure on ~200000mbar, ja kun sammuttaa koneen niin se tippuu ~5000mbariin ja jää pyörimään niille tienoille, seurasin muutaman minuutin.
Voi olla ettei muutama minuutti riitä jos suutin ei vuoda reilusti.
Tietäisikö kukaan mitä pitäisi alkaa ensimmäisenä selvittelemään. Ketjun luin läpi.
Auto on '07. 100km ajon jälkeen syttyy aina keltainen moottorin vikavalo ja vikakoodiksi 29F5 DME: Catalytic-converter conversion 2.
Vaihdoin bank 2 takalambdan. Ei vaikutusta. Kylmänä tyhjäkäynnillä sen arvot sahasivat tiuhaan välillä 0.1V-0.8V. Kaikki muut lambdat tasaisia. Etu ~2V ja bank1 taka ~0.8V. Lämpimänä sahaaminen loppui.
Vaikka kelit ovat lämmenneet niin auto savuttaa selvästi enemmän kuin muut autot risteyksissä. Aiemmin luulin, että kylmän ilman takia höyryää. Kulutus seka-ajossa jotain 9L/100km.
Käynnistyy, käy ja kiihtyy hyvin. Puolen tunnin ajon aikana ainakin pysyi koko ajan "homogenous" moodissa (millaisella ajolla sen pitäisi mennä laihalle?).
Öljykorkin saa melko helposti käydessä auki, käynti huononee selvästi. Tankkasin viimeksi E95:sta, pitäisikö olla 98?
Comment