Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiakri
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 208

    Originally posted by hkarr View Post
    Hienoa, että ratkesi

    Ihan mielenkiinnosta (sama juttu voi olla edessä): Mistä löysit suuttimet ja millaisella hinnalla?
    Ebaysta löysin yhden tsägällä 150euroon (oli vieläpä tuoretta -11 sarjaa) mutta toista kun metsästelin niin kovin edullisia ei enää näkynyt. Kävin sitten tuon jälkimmäisen hakemassa schmiedmannilta 250eurolla.
    E90lci'09

    Comment

    • AceTeam
      Newbiemmer
      • May 2017
      • 21
      • Espoo

      Originally posted by AceTeam View Post
      Ei ole tullut vielä tarkistettua miten lambda seilaa lämpimänä.

      Tähän tuli vielä muutama lisäkoodi:
      29F5 Catalytic-converter conversion 2
      2B07 Nitrogen-oxide sensor, electric
      2B06 Nitrogen-oxide sensor, lambda linear
      2AFB Nitrogen-oxide sensor, lambda binar..
      2A27 Catalytic converter 2, conversion in stratified mode

      Nämä kun nollasi niin takaisin tuli 100km ajolla:
      29F5 Catalytic-converter conversion 2
      30DA Nitrogen-oxide sensor, signal

      Kävin Laakkoselta hakemassa Nox-anturin (470€), jolla nuo Nox koodit hävisi, mutta vikavalo syttyy entiseen malliin ja koodi 29F5 ja 2A27 tulee takaisin. Meniköhän rahat hukkaan..

      Mitä pitäisi seuraavaksi tehdä? En ole tulppia vielä kurkannut. Kone käy ja kiihtyy hyvin. Risteyksissä joskus saattaa yskähtää ja heilauttaa autoa satunnaisesti.
      Kävin läpi suuttimien mallisarjan tunnukset, sylintereistä nro 1 alkaen: 05,05,05,05,09,11. Tulpista nro 2. oli mustempi kuin muut. Suuttimetko seuraavaksi vaihtoon?

      Edit: Takalambdat tasaisella ajolla noin 0,8V, mutta bank 2 käy välillä alhaalla 0,1V toisen pysyessä tasaisena.

      Edit2: Tästä vielä arvoja (oli vissiin tyhjäkäynnillä)
      Oxygen - sensor control Active
      Oxygen - sensor control 2 Active
      Signal, oxygen sensor before catalytic converter 2.03 V
      Signal, oxygen sensor 2 before catalytic converter 2.07 V
      Signal, oxygen sensor behind catalytic converter 0.83 V
      Signal, oxygen sensor 2 behind catalytic converter 0.16 V
      Additional mixture adaptation 0.19 mg/stroke
      Additional mixture adaptation 2 0.08 mg/stroke
      Multiplicative mixture adaptation 0 %
      Last edited by AceTeam; 28-07-2017, 14:32.
      Garagster - Autovaraosien Tripadvisor
      Facebook: Hyvät & Huonot Varaosamerkit ja Myyjät

      Comment

      • hkarr
        Newbiemmer
        • Aug 2010
        • 27
        • Kajaani

        Originally posted by JanskiAWD View Post
        Ei ainakaan omaan silmään näytä pahalta.
        Yksi hyvä keino metsästää viallista suutinta on vaihtaa uudet tulpat, ja ajaa niillä hetki. Omasta oli kaksi tulppaa noessa jo muutaman 100km ajelun jälkeen, ja loput neljä tulppaa oli puhtaita.

        Sulla oli jotain häikkää sen rail pressuren kanssa käynnistyksen jälkeen, sieltä lähtisin tutkimaan lisää.
        Kiitos vinkistä!

        Vaihdoin sunnuntai-iltana autoon uudet NGK tulpat.

        https://www.dropbox.com/s/yyjtqn84xy...small.jpg?dl=0[


        Ajelen 100-200 km ja katson miltä uudet tulpat näyttävät parin päivän päästä.
        G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

        Comment

        • tiakri
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 208

          Index 11 suuttimet

          Palaan aiheeseen vielä sen verran, että ilmeisesti index 11 suuttimia ei saisi sekoittaa keskenään vanhempien kanssa ainakaan pankin sisällä, koska toimivat hieman eritavalla kuin 10 tai pienemmällä indeksillä olevat. Kun on vaihtanut vähintään -11 indeksillä olevat niin jatkossa voi sitten vaihtaa pelkästään yksittäisiä.

          Eli kun itse vaihdoin 5 & 6 sylintereihin, niin pitänee varmaan vaihtaa vielä tuohon neloseenkin -11 sarjainen.

          Käsittääkseni tämä -11 sarja on viimeisin N53 koneeseen ja siinä pitäisi olla korjattu lopullisesti vika joka aiemmissa malleissa, joten toivottavasti investoinnille tulee vastinetta.

          Keskustelua aiheesta esim. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1332098

          N54 suuttimista (jotka eivät paljolti näistä ilmeisesti poikkea) löytyi seuraava lainaus:

          Here is a quote from the most current N54 fuel injector replacement service bulletin: IMPORTANT: Injectors with index 11 and higher have a different calibration and construction than injectors with index 10 and lower. Due to this difference, the injectors with index 11 and higher and injectors with index 10 and lower cannot be mixed on the same engine bank (i.e., cylinders 1-3 or 4-6). Once a bank of injectors is at index 11 or higher, the “bank set replacement” requirement no longer applies. For index 11 injector failures, only replace the failed injector
          E90lci'09

          Comment

          • AceTeam
            Newbiemmer
            • May 2017
            • 21
            • Espoo

            Mun tapauksessa suuttimet on jo sekoitettu aiempien omistajien toimesta.

            Mainitsinko, että tämä bemu myös savuttaa toisinaan, harmaata savua. Öljyt ja jäähdytinneesteet eivät näytä vähenevän.

            INPA:n sain toimimaan, mutta diagnoosiin asti en kyllä vielä päässyt. Aiheuttaako rikkinäinen katalysaattori tuollaista savuamista?
            Garagster - Autovaraosien Tripadvisor
            Facebook: Hyvät & Huonot Varaosamerkit ja Myyjät

            Comment

            • hkarr
              Newbiemmer
              • Aug 2010
              • 27
              • Kajaani

              Originally posted by hkarr View Post
              Ajelen 100-200 km ja katson miltä uudet tulpat näyttävät parin päivän päästä.
              No niin, nyt on ajettu 200 km uusilla tulpilla.

              Tänään su 6.8. aamulla +10C kesäkylmänä moottori ravisti pirusti ja sytytti moottorivikavalon.

              Tällaista oli käynti 5 min ajon jälkeen: https://youtu.be/LunCjjqI_YU

              "Reset" (moottorin sammutus ja uudelleenkäynnistys) paransi: https://youtu.be/q2GtzzXAs70

              Käyntihäiriön ollessa päällä Bluetooth OBD lukijalla löytyi vikakoodit:
              * Cylinder 4 Misfire Detected
              * Cylinder 5 Misfire Detected
              * Cylinder 6 Misfire Detected
              * Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

              Nämä hävisivät, kun kone lämpeni.

              Tässä kuvat tulpista 200 km ajon jälkeen:
              kuva 1
              kuva 2

              ...vitospytyn tulppa on tosi karstainen. = Vuotava suutin?

              Pitäisikö vaihtaa sarjana 4-6 sylintereiden suuttimet, jotta saisi yhteen bankkiin uudet saman indexin suuttimet?
              G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Noin itse tekisin miten tuohon kirjoitit. Vielä jos sattuu jostain löytämään ehjän suuttimen niin voi kokeilla vaihtaa sen vitospyttyyn niin voi varmistaa hajonneen suuttimen ennen kuin ostaa koko setin.

                Comment

                • Matti M
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 40
                  • Tuusula, Jokela

                  Nyt on omaan yksilöön vaihdettu kaikki suuttimet, puolat ja tulpat (takuuseen). Kakkospyttyyn keväällä ja loppuihin ihan äskettäin. Auto siis 2011 mallia, manuaalivaihteinen. Kilsat 80 tkm.

                  Kysymys kuuluu että kuinka tasaisesti tämän auton kuuluu kulkea tilanteessa kun kone on kylmä ja lähdet liikkeelle varovasti (siis normaalisti esim. pihasta tai parkkikselta jossa ei ole tilaa lähteä reippaasti) eli ilman alkukierroksia? Siis siten että rundit pysyy 1000:ssa kunnes kytkin on ylhäällä ja sitten painat hieman pintakaasua. Koska tällaisessa tilanteessa mun yksilö ei liikahda edelleenkään täydellisen smuutisti vaan hieman heijaa ennen kuin kierrokset nousevat lähemmäs kahta tonnia. Ei rytkytä eikä varsinaisesti nyi mutta ei kuitenkaan ole niin tasainen kuin esim. diesel auto.

                  Siis kuuluuko tämän koneen olla 100 % tasaisesti autoa liikuttava myös kylmänä? Edellinen bensa bmw oli 1996 520 i ja en kyllä muista että se olisi soutanut kylmänäkään kunhan nokka ja kampiakselin tunnistimet vaihtoi säännöllisesti.
                  325i sedan manuaali 2011
                  320d xdrive Touring 2019

                  Comment

                  • hkarr
                    Newbiemmer
                    • Aug 2010
                    • 27
                    • Kajaani

                    Originally posted by hkarr View Post
                    Pitäisikö vaihtaa sarjana 4-6 sylintereiden suuttimet, jotta saisi yhteen bankkiin uudet saman indexin suuttimet?
                    Vaihdatin tänään kaikki 6 suutinta "uusiin" (tehdaskunnostettuja, takuu) bemarihuollossa Espoossa.

                    Mielenkiintoista katsoa miten seuraavina kylminä elokuun aamuina kone käyttäytyy.
                    G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                    Comment

                    • Ozzy #69#
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1641
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by hkarr View Post
                      Vaihdatin tänään kaikki 6 suutinta "uusiin" (tehdaskunnostettuja, takuu) bemarihuollossa Espoossa.

                      Mielenkiintoista katsoa miten seuraavina kylminä elokuun aamuina kone käyttäytyy.
                      Paljonko tämä lysti kustansi?
                      G20 330e M-Sport sunset orange

                      Comment

                      • Matti M
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 40
                        • Tuusula, Jokela

                        Joku jolla on varmasti ehjä auto tällä moottorilla ja manuaalina niin saisinko lyhyesti kokeilla että voisin verrata?
                        325i sedan manuaali 2011
                        320d xdrive Touring 2019

                        Comment

                        • hkarr
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 27
                          • Kajaani

                          Originally posted by Ozzy #69# View Post
                          Paljonko tämä lysti kustansi?
                          1.280 eur. Suuttimet 6 kpl á 180 € + työt 200 €.

                          Hyvä fiilis jäi bemarihuollosta, hyvä & ammattitaitoinen palvelu
                          G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                          Comment

                          • hkarr
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 27
                            • Kajaani

                            Originally posted by Matti M View Post
                            Joku jolla on varmasti ehjä auto tällä moottorilla ja manuaalina niin saisinko lyhyesti kokeilla että voisin verrata?
                            Minulla on juuri huollettu (suuttimet vaihdettu) N53 manuaali. Mielellään tarjoan kokeiltavaksi, mutta auto on pääosin Kainuun seudulla. Laita privana yhteystiedot, niin voin informoida kun sattuu seuraava reissu pääkaupunkiseudulle. Katsotaan onko testaaminen vielä tarpeen.
                            G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                            Comment

                            • JanskiAWD
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 192
                              • S:t Karins

                              Vaihdoin tänään taas muutaman suuttimen, ja huomasin että parin vanhan suuttimen kärjet olivat öljyn peitossa. Ainakin venttiilikopan tiiviste vuotaa ja on menossa vaihtoon, mutta johtuuko öljyiset suuttimet siitä vai voiko olla jotain muuta? Tulpanreijissä oli myös vähän öljyä..
                              e92 "330"xiA M-sport
                              Mini Cooper R50

                              Comment

                              • hkarr
                                Newbiemmer
                                • Aug 2010
                                • 27
                                • Kajaani

                                Suuttimet vaihdettu, Fuel Rail Pressure vielä 15000 tasolla kylmässä koneessa

                                Perjantaina 25.8. vaihdettiin suuttimet ja kylmäkäyntiongelmat (kierrosluku heiluu, ravistaa, joskus myös misfire) näyttäisivät hävinneen.

                                Moottorin veto pintakaasulla 1500-2000 rpm välillä on edelleen hieman ohutta. Ei ihan pätki, muttei vedä 100% tasaisesti. Katsoin sunnuntaina aamulla kylmästä koneesta OBD:n kautta Fuel Rail paineet ja edelleenkin pyörivät 15.000 tasolla ensimmäiset 5 minuuttia. Lopulta nousevat 20.000 lukemiin.

                                Olisikohan korkeapainepumpussa myös vikaa?
                                G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎