Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elpailee
    Newbiemmer
    • Feb 2018
    • 6
    • JKL

    Tässä taas yks potilas n53

    Täydellisen Laakkosen huollon jälkeen yks potilas lisää.
    Kysyivät vielä tehdäänkö laajempi huolto että menee taas 30tkm ennen seuraavaa.

    Pohjosen reissun, n. 1200km jälkeen hokasin että kylmänä täristää melko rankasti.

    Laakkosen eka setti oli vaihtaa 2kpl puolia. Vikakoodeja Misfire 4 ja 5 näytti testeri. Kotia mennessä kävi ok. Aamulla ei niinkään ja moottorin vikavalot sytty. Auto hinurilla takas Laakkoselle.

    Viikon arpomisen jälkeen kommentti: ehkä suutinvikaa, kaikki suuttimet vaihtoon, ka 2ke. 4kpl vanhoja suuttimia oli sarjaa 3 ja 2kpl oli sarjaa 9.

    Tuumasin että loppu arpominen, katsotaan jatko muualla.

    Tutkittiin sen verran että 6 pytyssä misfireä ja armoton bensan katku kun pukkasi pakoputken täydeltä tulemaan.

    Nestepinnat ok, ei ole vajennut.

    Nyt vaihdettu 3kpl 11 sarjan suuttimia 4,5,6 sylintereihin. Pitää seurata miten käy. Äkkiseltään vähän 3h seisomisen jälkeen - 5asteen pakkasessa, aavistuksen tuntu penkissä täristys. Muutaman minuutin jälkeen hävis.

    Ei ihan viimesen päälle luottavainen olo että tuliko vielä kuntoon.

    Pajalla oli boschin ohjelma, sai se sillä adaptaatiot sisään, eikä enää näytä vikakoodeja. Onko ideaa käyttää vielä jossain tarkemmassa vikaluvussa.

    Mitähän seuraavaksi jos jatkuu...
    Bmw325xi lci

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17844
      • PKS

      Tuliko uusien suuttimien korjausarvot laitettua koneella sisään?
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Elpailee
        Newbiemmer
        • Feb 2018
        • 6
        • JKL

        Reilun 2tkm jälkeen uskaltaa jo todeta: kuntoon tuli noilla suuttimien vaihdolla 4-6 sylintereihin. Nyt pääsi jo matka ajossa automaatti nelikolla 7,5l/100km.
        Kiitokset hyvästä foorumista, mahollistaa pienempi tulosenki ajella bimmerillä 😄
        Bmw325xi lci

        Comment

        • Matti M
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 40
          • Tuusula, Jokela

          Originally posted by Elpailee View Post
          Täydellisen Laakkosen huollon jälkeen yks potilas lisää.
          Kysyivät vielä tehdäänkö laajempi huolto että menee taas 30tkm ennen seuraavaa.

          Pohjosen reissun, n. 1200km jälkeen hokasin että kylmänä täristää melko rankasti.

          Laakkosen eka setti oli vaihtaa 2kpl puolia. Vikakoodeja Misfire 4 ja 5 näytti testeri. Kotia mennessä kävi ok. Aamulla ei niinkään ja moottorin vikavalot sytty. Auto hinurilla takas Laakkoselle.

          Viikon arpomisen jälkeen kommentti: ehkä suutinvikaa, kaikki suuttimet vaihtoon, ka 2ke. 4kpl vanhoja suuttimia oli sarjaa 3 ja 2kpl oli sarjaa 9.

          Tuumasin että loppu arpominen, katsotaan jatko muualla.

          Tutkittiin sen verran että 6 pytyssä misfireä ja armoton bensan katku kun pukkasi pakoputken täydeltä tulemaan.

          Nestepinnat ok, ei ole vajennut.

          Nyt vaihdettu 3kpl 11 sarjan suuttimia 4,5,6 sylintereihin. Pitää seurata miten käy. Äkkiseltään vähän 3h seisomisen jälkeen - 5asteen pakkasessa, aavistuksen tuntu penkissä täristys. Muutaman minuutin jälkeen hävis.

          Ei ihan viimesen päälle luottavainen olo että tuliko vielä kuntoon.

          Pajalla oli boschin ohjelma, sai se sillä adaptaatiot sisään, eikä enää näytä vikakoodeja. Onko ideaa käyttää vielä jossain tarkemmassa vikaluvussa.

          Mitähän seuraavaksi jos jatkuu...
          Siis pitääkö penkin tärinä tulkita niin että kaikki ei ole kunnossa? Mulla vaihdettu suuttimet takuuseen jonka jälkeen nykiminen ja tyhjäkäynnin yskähtely väheni huomattavasti. Sen jälkeen vielä puhdistettu imupuolta fortella. Se mielestäni vei aika lailla viimeisetkin oireet. Nyt vetää tasaisesti eikä "humppaa" tyhjäkäynti. Tätä onnea jatkunut jo syksystä asti. Mutta penkissä tuntuu kyllä lievää tasaista turinaa. Eli pitääkö olla huolissaan?
          325i sedan manuaali 2011
          320d xdrive Touring 2019

          Comment

          • s4mps4
            Newbiemmer
            • Feb 2008
            • 3

            330xi -07 N53 oireilee

            Aiemmin autossa on ilmennyt pieniä käyntihäiriöitä vain kylmällä koneella ilman vikavaloa mittarissa. Nyt auton tyhjäkäynti kävi myös hyppimään lämpimällä koneella, ja mittariston keltainen moottorivalo syttyi.

            Vikakoodit lukemalla ilmeni seuraava litanja:

            *P0171 Järjestelmä liian laihalla (Lohko 1)
            !2A2C Sekoituksen säätö 2 1
            !2A2B Säätöjen sekoitus 1
            *2B06 Typpioksidianturi, lamba lineaarinen 245
            *2A2B Säätöjen sekoitus 8
            *29CC Useiden sylinterien sytytyshäiriö
            *29CF Sytytyshäiriö sylinterissä 3 1
            *2B07 Typpioksidianturi, sähköinen 245
            *29CE Sytytyshäiriö sylinterissä 2 2
            *30DA Typpioksidianturi, signaali 1
            *2A2C Sekoituksen säätö 2 8
            *2C2D Lambda-anturi ennen katalysaattoria 1, tarkastus hidastuksen aikana

            Pystyykö tästä päättelemään suoraan jotain? Mistä lähtisitte selvittämään? Imuvuoto, anturivika, vuotavat suuttimet vai kaikki edellä mainitut? :think

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17844
              • PKS

              Originally posted by Matti M View Post
              Siis pitääkö penkin tärinä tulkita niin että kaikki ei ole kunnossa? Mulla vaihdettu suuttimet takuuseen jonka jälkeen nykiminen ja tyhjäkäynnin yskähtely väheni huomattavasti. Sen jälkeen vielä puhdistettu imupuolta fortella. Se mielestäni vei aika lailla viimeisetkin oireet. Nyt vetää tasaisesti eikä "humppaa" tyhjäkäynti. Tätä onnea jatkunut jo syksystä asti. Mutta penkissä tuntuu kyllä lievää tasaista turinaa. Eli pitääkö olla huolissaan?
              Omat havainnot tutinasta menee aina osastolle suuttimet/puolat/tulpat, jos siis suuttimet on vaihdettu, onko nuo muut myös?

              Mielenkiinnosta: Kerrotko lisää tuosta Fortesta, mikä aine tarkalleen?

              Originally posted by s4mps4 View Post
              Aiemmin autossa on ilmennyt pieniä käyntihäiriöitä vain kylmällä koneella ilman vikavaloa mittarissa. Nyt auton tyhjäkäynti kävi myös hyppimään lämpimällä koneella, ja mittariston keltainen moottorivalo syttyi.

              Vikakoodit lukemalla ilmeni seuraava litanja:

              *P0171 Järjestelmä liian laihalla (Lohko 1)
              !2A2C Sekoituksen säätö 2 1
              !2A2B Säätöjen sekoitus 1
              *2B06 Typpioksidianturi, lamba lineaarinen 245
              *2A2B Säätöjen sekoitus 8
              *29CC Useiden sylinterien sytytyshäiriö
              *29CF Sytytyshäiriö sylinterissä 3 1
              *2B07 Typpioksidianturi, sähköinen 245
              *29CE Sytytyshäiriö sylinterissä 2 2
              *30DA Typpioksidianturi, signaali 1
              *2A2C Sekoituksen säätö 2 8
              *2C2D Lambda-anturi ennen katalysaattoria 1, tarkastus hidastuksen aikana

              Pystyykö tästä päättelemään suoraan jotain? Mistä lähtisitte selvittämään? Imuvuoto, anturivika, vuotavat suuttimet vai kaikki edellä mainitut? :think
              Ei kuitenkaan pitkää yritystä käynnistyksessä ennenkuin hörähtää?

              Noi misfiret ainakin ihan ekana kuriin, joko uutta puolaa tai sitten vaihtelet niitä ristiin ja katot seuraako vika uusiin sylintereihin peräsä.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • s4mps4
                Newbiemmer
                • Feb 2008
                • 3

                Originally posted by Dualfun View Post
                Omat havainnot tutinasta menee aina osastolle suuttimet/puolat/tulpat, jos siis suuttimet on vaihdettu, onko nuo muut myös?

                Mielenkiinnosta: Kerrotko lisää tuosta Fortesta, mikä aine tarkalleen?



                Ei kuitenkaan pitkää yritystä käynnistyksessä ennenkuin hörähtää?

                Noi misfiret ainakin ihan ekana kuriin, joko uutta puolaa tai sitten vaihtelet niitä ristiin ja katot seuraako vika uusiin sylintereihin peräsä.
                Käynnistymisen suhteen ei ole aiemmin ollut ongelmia. Tänään olikin tarkoitus lähteä sukulaisia moikkaamaan ja tutkimaan autoa sukulaisen korjaamolle. Auto starttasikin normaalisti, kulutusmittari kuitenkin tapissa ja käynti todella heikkoa, tehotkin olivat hävinneet. Auto sammui heti ensimmäiseen risteykseen. Uusi starttaus, mutta sama uudestaan. Auto sammui. Kaasua pumppaamalla sain auton pysymään käynnissä ja ajettua sen takaisin pihaan.

                Pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa auton korjauksesta, olen kuitenkin epäileväinen heidän haluukkuuteen osallistumaan kustannuksiin. Onko suosituksia mille korjaamolle auto kannattaisi hinauttaa tästä Vantaalta?

                Comment

                • Matti M
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 40
                  • Tuusula, Jokela

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Omat havainnot tutinasta menee aina osastolle suuttimet/puolat/tulpat, jos siis suuttimet on vaihdettu, onko nuo muut myös?

                  Mielenkiinnosta: Kerrotko lisää tuosta Fortesta, mikä aine tarkalleen?



                  Ei kuitenkaan pitkää yritystä käynnistyksessä ennenkuin hörähtää?

                  Noi misfiret ainakin ihan ekana kuriin, joko uutta puolaa tai sitten vaihtelet niitä ristiin ja katot seuraako vika uusiin sylintereihin peräsä.
                  Myös tulpat ja puolat on vaihdettu. Pieni värinä loppuu / vähenee kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.

                  Forten aineesta en ole ihan varma mutta se on sellaista mikä suihkutetaan imusarjaan auton käydessä.

                  T. Matti
                  325i sedan manuaali 2011
                  320d xdrive Touring 2019

                  Comment

                  • Maili
                    BTCF Member
                    • Aug 2011
                    • 446
                    • E-pohjanmaa

                    Originally posted by Matti M View Post
                    Myös tulpat ja puolat on vaihdettu. Pieni värinä loppuu / vähenee kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.

                    Forten aineesta en ole ihan varma mutta se on sellaista mikä suihkutetaan imusarjaan auton käydessä.

                    T. Matti
                    Forten aine on varmaan valve cleaner. Se sumutetaan auton käydessä imu puolelle. Ite olen sumuttanut heti ilmamassa mittarin jälkeen. Ainakin käry oli kova, kun tuon ekan kerran teki. Eiköhän se jonkin verran puhdistakkin.
                    E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                    Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                    Comment

                    • seventy5
                      Newbiemmer
                      • Apr 2018
                      • 7
                      • Keskinen Suomi

                      Pitääkö alla oleva "yleinen ongelma" paikkansa:

                      Common problems:
                      spark plugs of low durability (needs replacement after 6 000 miles/10 000 km of mileage)

                      Eli että sytystulpat pitäisi vaihdella 10 000 km välein?

                      Comment

                      • tiakri
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 208

                        Originally posted by Maili View Post
                        Forten aine on varmaan valve cleaner. Se sumutetaan auton käydessä imu puolelle. Ite olen sumuttanut heti ilmamassa mittarin jälkeen. Ainakin käry oli kova, kun tuon ekan kerran teki. Eiköhän se jonkin verran puhdistakkin.
                        Mulla on tälläistä purkki, pitäisi suihkutella kunhan tässä ehtii. Ajattelin etten ehkä jaksa kaasuläppäkoteloon asti purkaa letkuja auki (tai katotaan nyt) vaan otan maffin irti ja annan mennä siitä MAF reiästä. Tuskin paljoa eroa.

                        https://www.youtube.com/watch?v=siRwcnj8-OE

                        http://www.crcindustries.com/how-to-...turbo-cleaner/

                        Tilasin omani espanjasta mutta nykyään saa näköjään kärkkäiseltäkin.

                        https://www.karkkainen.com/verkkokau...EaAqiUEALw_wcB
                        E90lci'09

                        Comment

                        • tiakri
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 208

                          Jossain (en löydä nyt googlella mistään) kerrottiin sellasesta vinkistä että ajais pienen lämmityksen ja sitten käyttäisi 3min vapaalla 3500rpm kierroksilla, voisi auttaa noihin joihinkin ongelmiin. Testasin ite ja varmaan myös psykologinen vaikutus mutta saattaa olla että kuulosti vähän terveemmältä kone sen jälkeen.
                          E90lci'09

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17844
                            • PKS

                            Originally posted by tiakri View Post
                            Jossain (en löydä nyt googlella mistään) kerrottiin sellasesta vinkistä että ajais pienen lämmityksen ja sitten käyttäisi 3min vapaalla 3500rpm kierroksilla, voisi auttaa noihin joihinkin ongelmiin. Testasin ite ja varmaan myös psykologinen vaikutus mutta saattaa olla että kuulosti vähän terveemmältä kone sen jälkeen.
                            Toi on enemmänkin venttiilinnostimien ilmaus, N52 omistajille tuttua puuhaa
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            ½
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • Juice
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 820

                              .............
                              Last edited by Juice; 17-11-2021, 20:24.

                              Comment

                              • PedroJ
                                Newbiemmer
                                • Jan 2015
                                • 28
                                • Espoo

                                Tätä ketjua selannut ristiin rastiin kun alkoi omassa -08:ssa N53B30:ssa käyntihäiriöt reilu kuukausi sitten. Tässä ketjussa olevissa tapauksissa näyttää poikkeuksetta kaikki ongelmat olevan kylmäkäynnistyksessä. Mulla taas on ongelmana käynnistyshäiriöt lämpimänä. Googlellakaan ei juuri löydä mitään noista käyntihäiriöistä lämpimänä.

                                Häiriöt alkoivat tai huomasin ensimmäisen kerran reilu kuukausi sitten kun käynnistin auton kaupan pihalla kotiin lähteäkseni. Auto kävi epätasaisesti muutaman sekunnin ajan ja ravisti selvästi koko koria. Sen jälkeen käynti parani lähes normaaliksi. Aamulla töihin lähtiessäni käynnistys oli normaali, samoin illalla töistä kotiin lähtiessäni. Kun kone oli lämmennyt niin käynnistyshäiriöt alkoivat. Aluksi ne ilmenivät vain käynnistyksessä, mutta myöhemmin esim. liikennevaloissa seisoessa auton käynti on selkeästi epätasaista ja joskus saattaa myös sammua valoihin.

                                Mitään häiriövaloa mittaristoon ei aluksi syttynyt. Vikakoodit luettiin Carlylla ja ne antoivat seuraavat koodit:

                                Engine / Motor:
                                - Fault: Fuel pump, plausibility
                                - Code: 002AAF
                                - Fault: Fuel pressure sensor, electric
                                - Code: 0029F3

                                Eli viittasi bensapumppuun ja matalapaineanturiin.
                                Auto oli sopivasti menossa Schmiedmannille huoltoon ja siellä asiaa tutkittiin lisää. Mitään sataprosenttista varmuutta ei saatu missä vika huonoon käyntiin, mutta vahva epäily oli korkeapainepumppu ja matalapaineanturi. Koska nuo sijaitsevat samoilla hoodeilla niin päätettiin että varataan aika korjaukselle ja vaihdetaan nuo molemmat. Lisäksi löytyi vikakoodeja laihasta seoksesta.

                                Sitten alkoi syttyä myös moottorin häiriövalo mittaristoon. Taas luettiin Carlylla vikakoodeja ja tällaista alkoi tulla:

                                Engine / Motor:
                                - Fault: Fuel pressure sensor, electric
                                - Code: 0029F3
                                - Fault: Mixture control 2
                                - Code: 002A2C
                                - Fault: mixture control
                                - Code: 002A2B

                                Kun vikakoodit nollattiin, poistuivat nuo mixture control koodit ja häiriövalo hävisi mittaristosta. Matalapaineanturin vikakoodi kuitenkin jäi.
                                Katsastuksen eräpäiväkin tuli ja auto piti viedä leimalle. Vikakoodit nollattiin vielä aamulla ennen lähtöä. Suureksi yllätykseksi leima tuli.

                                Autolla voi ajaa mutta lämpimänä käynnistys on huono ja täytyy olla varuillaan että voi sammua esim. valoissa. Auto ottaa kyllä kierroksia kun antaa kaasua.

                                Tänään auto oli sitten Schmiedmannilla hoidossa. Vaihdettiin siis korkeapainepumppu ja matalapaineanturi ja siinä meni jo reilu touhutonni noihin.
                                Matalapaineanturin vikakoodi hävisi mutta edelleen tulee herjaa laihasta seoksesta ja käynti on lämpimänä samanlainen eli huono. En tiedä ihan tarkkaan millaisia testiproseduureja on käytössä mutta jotain bemarin testiohjelmia ajetaan läpi. Herjaa laihasta seoksesta tulee molemmille bankeille eli kaikille sylintereille. Lisäksi tulee "plausibility" herjaa tuosta matalapainepumpusta mutta se ei kuulemma välttämättä tarkoita vielä että siellä olisi vika.
                                Suuttimet voivat tietysti olla yksi syy mutta on kai aika epätodennäköistä että kaikki kerralla? Lisäksi, eikö ne aiheuta ongelmia nimenomaan kylmäkäynnistyksessä?
                                Toinen arvio oli Lambda/MAF mutta ne saatiin käsittääkseni rajattua ulos epäiltyjen listalta kytkemällä ne irti ja se ei vaikuttanut käyntiin (?). Kolmas vaihtoehto oli sitten tankissa oleva matalapainepumppu (300eur) jossa syy voi olla tai sitten ei ole. Sitä kuitenkin päätettiin kokeilla kun saadaan osa. Aloin kyllä jälkeenpäin miettimään että miksi se kylmänä siten toimisi Ok.

                                Auto jäi pajalle ... Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit.

                                Tulpat vaihdettu n. vuosi/25tkm sitten. Olen itse tankannut autoon vain 98:ia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎