Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PedroJ
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 28
    • Espoo

    Originally posted by PedroJ View Post
    Itseäni jälleen lainaten. Erinäisten googlailuiden perusteella kyllä tämä vahvasti alkaa näyttää siltä että tuo huohotin on syynä käyntihäiriöihin, sen verran tukea tälle löytyi foorumilta ja muualta. Tuo öljykorkin avautumattomuus (ja alipaine oli se ratkaiseva tekijä) jota tässä ketjussa aiemmin esitettiin ja sen perusteella googlailin hiukan lisää.
    Tässähän on siis niin että huohotin on integroitu venttiilikoppaan, eli pitää vaihtaa koko venttiilikoppa. Löytyy kyllä korjaussarjakin, eli on mahdollista vaihtaa huohottimen kalvokin mutta vaatii vähän virittelyä.

    Ajattelin kuitenkin tilata koko venttiilikopan. Osanumero tuolle lienee 11127548196 jossa tulee tarvittavat tykötarpeet mukana (Auto siis E92 330i N53/WE71 N53B30O0 (200kW) - 4/2008)
    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3968 ...........
    Palataanpas tähän. Bemari kävi tänään pajalla ja vaihdettiin tuo venttiilikoppa huohotuksineen. Lyhyen koeajon perusteella näyttäisi siltä että tuli kuntoon
    Kiitokset Jantzkille tuosta öljykorkin aukaisuvinkistä ... sitä kautta homma lähti selviämään ...

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      Originally posted by rizzo View Post
      Minullakin ilmestynyt kummaa kylmäkäyntiongelmaa omaan E93 325i.

      Auto lähtee normaalisti käyntiin, paikallaan pysyessä käy tasaisesti eikä mitään ongelmaa. Noin minuutin kuluttua kuitenkin alkaa hieman täristä (jos auto paikoillaan) tai vastaavasti hieman nykii jos auto on jo liikkeellä. Tämä menee ohi itsestään paikallaan ollessa n. 30-60sek sisällä ja ajossa jos polkaisee hieman enemmän kaasua kerrankin. Tämän jälkeen auto toimii 100% normaalisti.

      Tämä vika ilmeni, kun autosta poistettiin NOx-katit fyysisesti ja ohjelmalla + softattiin auto. Vikakoodia tulee tämmöiset lambdaan (käsittääkseni bank 4, 5, 6 - anturi sijaitsee näkyvissä konepellin alla?):
      - 002C2E
      - 002C3A

      Saksalaisen omistajan mukaan suuttimet olisi jo vaihdettu viime syksynä (tästä ei ole kuittia eikä merkkiliikkeen datassa mitään joten ei nyt voi 100 % varma olla). Olisiko mitään ideaa, mistä tämä voisi johtua? Käytin jo huollossa jossa lukivat koodit ja sanoivat ettei kannata mitään alkaa (vielä) tekemään, jos ei sytytä moottorin vikavaloa (ei kuulemma viittaa siihen että pelkästään anturi olisi viallinen):think Kannattaako lähteä siitä, että vaihtaa tuon lambda-anturin ja katsoo vaikuttaako se mihinkään - vai onko tässä nyt jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon?

      Kiitokset jo etukäteen!

      EDIT: Lisäyksenä vielä, että käyntihäiriöt tulevat vain yön seisomisen jälkeen. Esim. 8h työpäivän jälkeen pelittää aivan normaalisti. Osaisko joku selittää minulle miten tuo lambda toimii?
      Palaan tähän, jos joku joskus tulevaisuudessa kamppailee saman ongelman kanssa. Minun auton käyntiongelmat katosivat täysin pelkällä lambdan vaihdolla. Hintaa oli pari satkua ja OEM-anturi meni paikoilleen. Alles gute.

      EDIT: tuntuu myös, että alavääntöjä tuli autoon reippaasti lisää.
      Last edited by rizzo; 29-06-2018, 12:20.

      Comment

      • ahat
        Bimmer Rookie
        • May 2018
        • 31
        • Etelä-Suomi

        Oma 325i N53 pitää viheltävää ääntä (vouvvaava, kerran sekuntissa tuleva ääni) moottorijarrutuksessa, etenkin kylmällä koneella. Ääni tulee selkeästi moottoritilasta ja joskus olen sen saanut kuulumaan myös paikallaan.

        Jäljet viittasivat venttiilikopassa olevaan huohottimeen, mutta se on nyt vaihdettu (sekä letku ja imusarjan tiivisteet), eikä tällä ollut vaikutusta ääneen. Ääni lähestulkoon katoaa, kun moottori on täysin lämmin.

        Onko kellään kokemusta vastaavasta vaivasta tai hyviä arvauksia mistä lähteä etsimään vikaa? Auto käy ja vetää kuitenkin täysin normaalisti.

        Edit. Löytyi tälläinen video aiheesta, ääni on melkolailla sama, mutta olosuhteet vain eri https://www.youtube.com/watch?v=PQu3...&frags=pl%2Cwn
        Last edited by ahat; 29-06-2018, 23:52.
        E93 325i -07

        Comment

        • s4mps4
          Newbiemmer
          • Feb 2008
          • 3

          Originally posted by s4mps4 View Post
          Aiemmin autossa on ilmennyt pieniä käyntihäiriöitä vain kylmällä koneella ilman vikavaloa mittarissa. Nyt auton tyhjäkäynti kävi myös hyppimään lämpimällä koneella, ja mittariston keltainen moottorivalo syttyi.

          Vikakoodit lukemalla ilmeni seuraava litanja:

          *P0171 Järjestelmä liian laihalla (Lohko 1)
          !2A2C Sekoituksen säätö 2 1
          !2A2B Säätöjen sekoitus 1
          *2B06 Typpioksidianturi, lamba lineaarinen 245
          *2A2B Säätöjen sekoitus 8
          *29CC Useiden sylinterien sytytyshäiriö
          *29CF Sytytyshäiriö sylinterissä 3 1
          *2B07 Typpioksidianturi, sähköinen 245
          *29CE Sytytyshäiriö sylinterissä 2 2
          *30DA Typpioksidianturi, signaali 1
          *2A2C Sekoituksen säätö 2 8
          *2C2D Lambda-anturi ennen katalysaattoria 1, tarkastus hidastuksen aikana

          Pystyykö tästä päättelemään suoraan jotain? Mistä lähtisitte selvittämään? Imuvuoto, anturivika, vuotavat suuttimet vai kaikki edellä mainitut? :think
          Tosiaan oma auto on jo toiminut hetken ja vikana oli minullakin se huohotin. Vika paikallistui tuolla öljykorkin avaamalla ja huohottimen korjaussarjalla lähti kaikki vikakoodit. Kylmänä se vielä vähän täristää, eli varmaan ne suuttimetkin menossa.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3019
            • Kuopio

            Originally posted by s4mps4 View Post
            Tosiaan oma auto on jo toiminut hetken ja vikana oli minullakin se huohotin. Vika paikallistui tuolla öljykorkin avaamalla ja huohottimen korjaussarjalla lähti kaikki vikakoodit. Kylmänä se vielä vähän täristää, eli varmaan ne suuttimetkin menossa.
            Tuntuuko öljykorkin avauksessa minkäänlaista imua silloin kun huohotin toimii oikein?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Samii-
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 679
              • Klaukkala

              Nyt kun kuumat ilmat on parhaimmillaan niin itellä tuo n53 on ruvennu tekee sitä että nykii alakieroksilla ja varsinki kuumalla tuota nykimistä esintyy enemmän. Aina kun nykii niin ala vääntö on hukassa ja välillä on vedot tallessa taas, auto ei annan vikakoodia ja taulussa ei ole vikavaloja näkyny kertaakaan. Auto on huolettu ruotsissa 150tkm asti marmorilla ja suuttimet on vaihettu ainakin mutta kannattaisiko lähtee puolia vaihtaa ensimmäisenä? Se vielä että ilmastointi päällä esiintyy tuo nykimis ongelma eli aina kun virtaa menee eniten niin rupee nykii vissii. Nox on kokonaa pois laitettu pois.

              Edit :Tyhjäkäynti tasaista ja vapaalla kierättäessä tasasesti kiertää sasisesti. Tänää aamulla käynnistäessä haisi bensa vahvasti mutta kun oli viileempää niin vedot oli tasaista ja väännöt kohillaa.:think
              Last edited by Samii-; 19-07-2018, 13:39.

              Comment

              • ahat
                Bimmer Rookie
                • May 2018
                • 31
                • Etelä-Suomi

                Originally posted by ahat View Post
                Oma 325i N53 pitää viheltävää ääntä (vouvvaava, kerran sekuntissa tuleva ääni) moottorijarrutuksessa, etenkin kylmällä koneella. Ääni tulee selkeästi moottoritilasta ja joskus olen sen saanut kuulumaan myös paikallaan.

                Jäljet viittasivat venttiilikopassa olevaan huohottimeen, mutta se on nyt vaihdettu (sekä letku ja imusarjan tiivisteet), eikä tällä ollut vaikutusta ääneen. Ääni lähestulkoon katoaa, kun moottori on täysin lämmin.

                Onko kellään kokemusta vastaavasta vaivasta tai hyviä arvauksia mistä lähteä etsimään vikaa? Auto käy ja vetää kuitenkin täysin normaalisti.

                Edit. Löytyi tälläinen video aiheesta, ääni on melkolailla sama, mutta olosuhteet vain eri https://www.youtube.com/watch?v=PQu3...&frags=pl%2Cwn

                Tää homma vihdoin ratkesi. Eli vaihtoon meni korkeapainepumpun yhteydessä oleva matalapainepuolen putki kiinnikkeineen. Ääni (ihme kyllä) tulee polttoaineputken resonanssista joka siirtyy rungon kautta sisätiloihin tuollaisina vinkunana. En osaa tarkkoja osia nimetä, koska en tehnyt työtä itse. Lisää tietoa asiasta löytyy PUMA-järjestelmän asiakirjasta 17032889-11.
                E93 325i -07

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  Tässä käyntivaivojen kanssa painiville.
                  Täällä voi jo sanoa että taustalla on taitoa... (hattu päästä)
                  Kannattaa tsekata tuo blog osio: https://bimmerprofs.com/

                  Esim sytkämodi: https://bimmerprofs.com/ignition-coils-episode-2/
                  Käytä vain boschin puolia: https://bimmerprofs.com/ignition-coils/
                  Adaptaatioiden rajat: https://bimmerprofs.com/stft-ltft-qa/
                  Huonon käynnin vianhakukaavio: https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/
                  Yhteenveto moottoreihin liittyneistä murheista 2018: https://bimmerprofs.com/statistics-2018/
                  Imuvuotoihin littyvät asiat: https://bimmerprofs.com/intake-manif...air-tightness/
                  DME:n softaversiot: https://bimmerprofs.com/msd80-software-releases/
                  Last edited by fraatti; 12-08-2018, 01:08.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • n2008
                    Newbiemmer
                    • Aug 2018
                    • 4
                    • seinajoki

                    Autossani tuntuisi olevan tuota suutin vikaa. Kylmänä lähtee vajaalla käymään. Millään ei huvittaisi ostaa uusia suuttimia. Moni firma tarjoaa ultraäänipuhdistusta +tiivisteiden vaihtoa. Pääsiskö tuollaisella setillä halvemmalla. Onko kokemuksia?

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Originally posted by n2008 View Post
                      Autossani tuntuisi olevan tuota suutin vikaa. Kylmänä lähtee vajaalla käymään. Millään ei huvittaisi ostaa uusia suuttimia. Moni firma tarjoaa ultraäänipuhdistusta +tiivisteiden vaihtoa. Pääsiskö tuollaisella setillä halvemmalla. Onko kokemuksia?
                      Jos luit edellisen postauksen blogia läpi niin siellä oli tuosta puhdistuksesta myös juttua ja oli maininta että puhdistuksella suuttimet tulivat kuntoon.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Tässä käyntivaivojen kanssa painiville.
                        Täällä voi jo sanoa että taustalla on taitoa... (hattu päästä)
                        Kannattaa tsekata tuo blog osio: https://bimmerprofs.com/

                        Esim sytkämodi: https://bimmerprofs.com/ignition-coils-episode-2/
                        Käytä vain boschin puolia: https://bimmerprofs.com/ignition-coils/
                        Adaptaatioiden rajat: https://bimmerprofs.com/stft-ltft-qa/
                        Huonon käynnin vianhakukaavio: https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/
                        Yhteenveto moottoreihin liittyneistä murheista 2018: https://bimmerprofs.com/statistics-2018/
                        Imuvuotoihin littyvät asiat: https://bimmerprofs.com/intake-manif...air-tightness/
                        DME:n softaversiot: https://bimmerprofs.com/msd80-software-releases/
                        On kyllä kovaa taitoa ja asiaan perehtymistä.

                        Tuolla puolasivulla on muuten hyvät videot mitä tapahtuu kun puolat on paskaiset -
                        BMW N series petrol engines N43, N46, N52, N53, N54. ignition coils problems. misfires
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          On kyllä kovaa taitoa ja asiaan perehtymistä.

                          Tuolla puolasivulla on muuten hyvät videot mitä tapahtuu kun puolat on paskaiset -
                          https://bimmerprofs.com/ignition-coils/
                          Juuri näin. Silti vastaan on tullut käyntivikainen N43 josta puolista oli jätetty läpilyönnin estävät kumit kokonaan pois eräässä huollossa kun autoon oli ropattu jotain muuta(venttiilivarren kumit). Ilmeisesti tarvikepuolat olivat olleet noiden kumien kanssa jotenkin hankalat. Mutta eihän tälläisestä asiakasta kuulu tiedottaa... Ja se vasta kummastuttikin kun kyseessä oli forumilla kirjoitteleva korjaamo/paja.... Arvaa löikö läpi?

                          Tuolta bimmerprofs mestasta löytyy myös emulaattori noxanturille jos sen kanssa on murheita. Väittävät että iso osa käyntivioista johtuu siitä. Tekevät myös ilmaisen online diagnoosin.



                          Samoin herrat/harre on tutkinut mitä bugeja eri softaversioista löytyy. Osa softista on aivan kuraa. Melkosta settiä.
                          https://bimmerprofs.com/msd80-advanced-features/
                          Last edited by fraatti; 14-08-2018, 12:51.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • n2008
                            Newbiemmer
                            • Aug 2018
                            • 4
                            • seinajoki

                            Vielä noihin suuttimiin. Jos huollatan suuttimet ja laitan ne takaisin samoille paikoilleen niin vaatiiko se sen koodauksen?

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2084
                              • Naantali

                              Originally posted by n2008 View Post
                              Vielä noihin suuttimiin. Jos huollatan suuttimet ja laitan ne takaisin samoille paikoilleen niin vaatiiko se sen koodauksen?

                              Osta kokonaan uudet, mulla n54 noi tehdas korjatut suuttimet puolen vuoden takuulla ja pääsin 4000 km kun ongelmat alkoivat. Takuu rauennut kun oli auto seisonnassa talven.
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17837
                                • PKS

                                Originally posted by n2008 View Post
                                Vielä noihin suuttimiin. Jos huollatan suuttimet ja laitan ne takaisin samoille paikoilleen niin vaatiiko se sen koodauksen?
                                Ei vaadi. Mutta adaptaatiot olisi hyvä nollata.
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36
                                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                                Muut talouden vehkeet:
                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎