Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    Originally posted by Petepetteri View Post
    Mikähän ohjausboksi tämä on? Näytää ajotietokoneen, mutta osanumero ei täsmää. Voiskohan liittyä orkkis varashälyttimeen. Ja osaisko joku kertoo mistä tällä numerolla oleva ohjausboksi on kotosin 82929402597 jostain uudemmasta bemusta se on kun löyty bmw logo ja vuosileima 7/94, realoem ei ainakaan tunnista tota numeroa. Se on kytkettynä ajotietokoneeseen kauheella johtovirityksellä.

    Kyllä kovasti näyttää ajotietokoneen/varashälyttimen boksilta. Ovessa ollu joskus toinen lukkopesä varashälyttimen avainta varten. Muistelisin että lukkopesä tuli tuohon pyöreään liittimeen.
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

    Comment

    • Petepetteri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 174
      • Helsinki

      Originally posted by Miika Tissari View Post
      Kyllä kovasti näyttää ajotietokoneen/varashälyttimen boksilta. Ovessa ollu joskus toinen lukkopesä varashälyttimen avainta varten. Muistelisin että lukkopesä tuli tuohon pyöreään liittimeen.
      Osaatko sanoa, että toimiiko ajotietokone tolla boksilla vai joutuuko hommaa semmosen missä ei oo noita hälyttimen töpseleitä? Tossa omassa kakskasissa on ollu hälytin joskus, mutta se on poistettu käytöstä.
      Last edited by Petepetteri; 28-04-2010, 23:26.

      Comment

      • Miika Tissari
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 1802
        • Varkaus

        Originally posted by Petepetteri View Post
        Osaatko sanoa, että toimiiko ajotietokone tolla boksilla vai joutuuko hommaa semmosen missä ei oo noita hälyttimen töpseleitä? Tossa omassa kakskasissa on ollu hälytin joskus, mutta se on poistettu käytöstä.
        Kokeilemallahan se selviää. Ei siinä tuskin muuta ole kuin auto ei lähde käyntiin.
        E28 ///M-tech V8 -83
        E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

        Comment

        • smpovers
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2372
          • Tammela

          Prefaceliftin ja faceliftin erot?

          Mitkäs on prefaceliftin ja faceliftin erot?
          Mittaristossa ainakin taitaa olla eroa ja tekniikka puolella oli jotain. Mitä muuta eroa on?
          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
          BMW 330d touring e46 -05
          Ford Cortina Mk2 1600 -70
          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

          Comment

          • terska
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 207
            • Suur-Kuusaa

            Hiekkapelti on ainakin erilainen

            Comment

            • Dj Niksperi
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 2437
              • Salo, Finland

              Originally posted by smpovers View Post
              Mitkäs on prefaceliftin ja faceliftin erot?
              Mittaristossa ainakin taitaa olla eroa ja tekniikka puolella oli jotain. Mitä muuta eroa on?


              Tuolla on jotain pintaraapaisua aiheeseen liittyen.
              BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
              Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

              -Team Pussihousu-
              Salo///Works
              sigpic

              Comment

              • Dase
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 123
                • Helsinki

                Mitenkäs tuollaista 520ia kannattais lähteä tekemään taloudellisemmaksi?
                Yleensä tuo kulutus on itsellene toisarvoinen seikka, mutta kun se lähentelee 120hp(?) autossa 14l+/100km vaikka kuinka rauhallisesti ajais, niin se on ehkä vähän liikaa..
                Paljonkon kulutus tippuis päivityksellä tomaatti manuaaliks?
                Kannataisikohan suoraan laittaa jotain uudempaa tekniikkaa kuten m50b20?
                Minkäslainen projekti olisi esim edellämainitun tekniikan laittaminen m20b20 tilalle?

                Comment

                • Dj Niksperi
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 2437
                  • Salo, Finland

                  Originally posted by Dase View Post
                  Mitenkäs tuollaista 520ia kannattais lähteä tekemään taloudellisemmaksi?
                  Yleensä tuo kulutus on itsellene toisarvoinen seikka, mutta kun se lähentelee 120hp(?) autossa 14l+/100km vaikka kuinka rauhallisesti ajais, niin se on ehkä vähän liikaa..
                  Paljonkon kulutus tippuis päivityksellä tomaatti manuaaliks?
                  Kannataisikohan suoraan laittaa jotain uudempaa tekniikkaa kuten m50b20?
                  Minkäslainen projekti olisi esim edellämainitun tekniikan laittaminen m20b20 tilalle?
                  Tuo kulutus on m20b20 koneen ominaisuus varsinkin tomaatissa. Ei tuon m20 perään kannata alkaa ruveta manuaalia lykkäämään, ennemmin sitten tuo M50 konversio...
                  BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                  Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                  -Team Pussihousu-
                  Salo///Works
                  sigpic

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    Äsh, juttelin e34 juttuja, vaikka topikki on e28:lle
                    Olli.

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1495
                      • Ilvola

                      Originally posted by Dase View Post
                      Mitenkäs tuollaista 520ia kannattais lähteä tekemään taloudellisemmaksi?
                      Yleensä tuo kulutus on itsellene toisarvoinen seikka, mutta kun se lähentelee 120hp(?) autossa 14l+/100km vaikka kuinka rauhallisesti ajais, niin se on ehkä vähän liikaa..
                      Paljonkon kulutus tippuis päivityksellä tomaatti manuaaliks?
                      Kannataisikohan suoraan laittaa jotain uudempaa tekniikkaa kuten m50b20?
                      Minkäslainen projekti olisi esim edellämainitun tekniikan laittaminen m20b20 tilalle?
                      Kyllä manuaalilla pitää mennä motarinopeuksilla tasoon 9,5l/100km ja kaupungissa 10,5l/100km. Itellä paras 1000km pätkä matka-ajoa 8,3l/100km, mutta kaikki pintakaasulla.

                      Kokeiles kääntää ilmamäärämittarin kannen alla olevaa jousiviritteistä säädintä myötäpäivään jousi kireämmälle sillai et tyhjäkäynti tipahtaa selvästi (merkkaa aiempi asento raaputtamalla). Pintakaasulla saa säädettyä vaikka kuinka laihalle ton koneen. Tyhjäkäyntiä voi nostaa imusarjan päällä olevan vaakasuuntaisen lattaruuvin (n.8mm) avulla korkeammaksi - siis aukipäin ja ruuvi ylemmäs (kirjaa tarkasti muistiin alkuperäinen asento). Ja sitten taas ilmamäärämittarin jousta kireämmälle kunnes alkaa pintakaasulla nykiä bensan puutteen takia. Siinä ilmamäärämittarin päällä on kuusiokoloruuvvi jota kireämmälle eli alemmas säätäen tyhjäkäynti hieman nousee (säätövara on pieni ja auttaa joskus tyhjäkäynnin seilaamisen säädössä).

                      Edellisen homman idea on, että vuosien mittaan ilmamäärämittarin jousi kuoleentuu ja alkaa vietittämään ECU:lle pitää laittaa lisää bensaa samaan ilmamäärään eli kulutus nousee.

                      Kovin laihalle säädettäessä katsastukseen täytyy tietenkin palauttaa rikkaampi seos jotta päästörajat alittuu.

                      Manuaaliin vaihto voi kannattaa - jos on halpa. Ite oon poistamassa yhtä kun tuli hommattua yksi lisää E28. Getrakki vapaana - mutta en ala irrottelemaan.
                      Last edited by tsbmw; 03-05-2010, 21:16.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • Miika Tissari
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 1802
                        • Varkaus

                        Onko hyviä arvauksia mikä voisi olla vikana kun abs valo syttyy kun vauhtia on yli 140? Muuten kyllä toimii normaalisti. Rengastus on edessä 225/45/17 ja takana 245/40/17 että ei ainakaan pyörimisnopeudet eroa liikaa.
                        E28 ///M-tech V8 -83
                        E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          Originally posted by Miika Tissari View Post
                          Onko hyviä arvauksia mikä voisi olla vikana kun abs valo syttyy kun vauhtia on yli 140? Muuten kyllä toimii normaalisti. Rengastus on edessä 225/45/17 ja takana 245/40/17 että ei ainakaan pyörimisnopeudet eroa liikaa.

                          Sutii

                          (edit: absin kehä niin likanen/ruosteessa, että isommissa nopeuksissa signaali menee ns. puuroksi. ABS-anturi liian kaukana kehästä)
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • longi
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 50
                            • Vantaa

                            E28 (520 iA -85 m20b20 koneella) sytytystä säätelin viikonloppuna. Auto tuntunut tosi laiskalta ja tehottomalta.
                            Enakko oli 10 astetta 2000 rpm. Mutta kun yritti säätää ennakkoa lisää, niin säätövara loppui 16 asteeseen. Jakajan jalka otti kiinni lukitusruuviin eikä kääntynyt enempää. Siirretty myös jakajaa 1 hammas, mutta silloin ennakko jäi liian suureksi.

                            Missä mättää? Korjattu siten että otin muutaman millin jakajan kyljestä pois ja nyt ennakon sai 22 asteeseen.

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1495
                              • Ilvola

                              Originally Posted by smpovers
                              Mitkäs on prefaceliftin ja faceliftin erot?
                              Mittaristossa ainakin taitaa olla eroa ja tekniikka puolella oli jotain. Mitä muuta eroa on?
                              Dj Niksperi;
                              Tuolla on jotain pintaraapaisua aiheeseen liittyen.
                              http://bmwclub.fi/frame?p=/fi/techinfo.html
                              Niin missä siellä - yhtään "facelift" sanaa en sivuilta löytänyt?
                              Last edited by tsbmw; 10-05-2010, 11:10.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                Originally posted by longi View Post
                                Missä mättää? Korjattu siten että otin muutaman millin jakajan kyljestä pois ja nyt ennakon sai 22 asteeseen.
                                Jakopää remontissa apuakselin asento tullut väärin.

                                Apuakselin asennolla ei sinällää on itsessään mitään merkitystä, mutta se akseli pyörittää jakajaa ja jos akseli menee eri hampaalle jakopäärempassa, niin sytytyksen ajoitus on todella pielessä ja säätövara voi loppua pahimmassa tapauksessa.

                                Käännä vaan jakajaa useammalla hampaa, sieltä se oikea ennakko rupeaa löytymään.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎