Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -jacko-
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 207
    • Tampere

    Originally posted by full View Post
    Kertokkee nyt halpa ja hyvä alustasarja meikäläiselle. tällähetkellä H&R jouset ja koni iskarit jotka on aivan loppu. löytyykö joltain valmistajalta tyyliin 300-400e valmista settiä iskareilla ja jousilla. kohtuu matalalle pitäisi saada joten vakiokorkeus ei riitä.

    Nyt taitaa olla madallus tyyliin 60/40 tjsp.
    mun mielestä kohtuu edullinen setti kun katsoin aikaisemmin itselle. oli XYZ-Racing coil setti. kun tulee vielä mukaan säädettävä yläpääkin. tais hintaa olla 749€. ei paha mun mielestäni kun on kuulemma vielä kohtuu laadukaskin ja löyty 4cyl ja 6 cyl E28
    E28 528i -82 m30b34
    E46 330CI
    Chevrolet K3500 6.5TD

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      Originally posted by tyhtis View Post
      Juu mietin tuota apusimpukan helaaki että jos sen vaihtaisi ensin ja kattoisi sen mutterin kapinetin puolella sitten jos ei parane niin alkaa ihmettelee lisää tuota ohjausvaihdetta vai mikä se oikealta nimeltään on?

      Muuten auto kulkee ku juna suoraan, mutta tympiä jos tulee tuulinen keli niin ei meinaa tiellä pysyä ku ratissa klappia jolloin heilunta kertaantuu ku ensin ei tapahu mitään ja sitten myöhässä alkaa korjaamaan suuntaa

      Mutta yksi tuttu tosi bmw kuski sano, että ei ole yhelläkään vanhalla bimmerillä ajanu ettei siinä olisi pikkuisen välystä ohjauksessa
      Ihan rohkeesti vaan kiristät sitä simpukassa olevaa säätöruuvia(säätöruuvin lukitusmutteri aukeaa 17mm avaimella ja säätöruuviin iso talttapäinen meisseli). Omassa oli aivan helvetillinen välys, vaikka kaikki ohjauksen osat on kunnossa. Simpukkaa kiristämällä parani todella hyväksi. Ennen säätöä muistat vaan kääntää pyörät esim. äärioikealle, ja sit karkea säätö vaikka 1/2 kierrosta kerrallaan, ja lopussa luokkaa 1/8 kierrosta.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • tyhtis
        Bimmer Rookie
        • Jul 2010
        • 92
        • Keminmaa

        Elikkä tuo simpukan säätö on koti konsteilla vähän semmoinen "kokeile ja onnistu" tyylinen
        Juu ei se muu auta ku katon ensin tuo kaikki systeemit läpi että ei olisi mikään kulunu väljäksi ja kaikki on kiinni jos niissä ei ole vikaa niin alkaa kiristään tuota simpukkaa.
        Kiitokset vastauksista

        Ja sitten toinen homma minkä kokoisia ovat bmw:n alkuperäise alu vanteet
        Leveys ja et?? taitavat olla muuten 14"???
        -BMW e46 320d aut -04
        -Toyota HiAce 4X4 -89
        -Suzuki sj 410 -87
        -Volvo Amazon b18 -63
        -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
        -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
        -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          Onkos kellään varmaa tietoa sopiiko E32 takakynkät E28 isompaan taka-akseliin?

          Vastaan itselleni: ETK:n mukaan 9/86 lähtien on ollut samat takakynkät E32:ssa ja M30-koneisissa E28:ssa. Taka-akseli on pysynyt samana alusta loppuun (osanro: 33 31 1 126 011). Tietääkö joku, mitä eroa noilla ennen ja jälkeen 9/86 takakynkillä käytännössä on? Ilmeisesti kuitenkin sopii samoihin kiinnityspisteisiin, kun kerran taka-akseli on pysynyt samana?

          Toinen kysymys: Sopiiko typ188 -pikkuperä tuohon kehdolliseen taka-akseliin kiinni millä muutoksilla? Ainakin tuo perän kiinnityskumi näyttäisi olevan sama kaikissa e28-malleissa. Täytyykö perän takakansi kenties vaihtaa?
          Last edited by Madfexx; 24-05-2011, 22:34.
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • tyhtis
            Bimmer Rookie
            • Jul 2010
            • 92
            • Keminmaa

            Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
            Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
            Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
            ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
            Attached Files
            -BMW e46 320d aut -04
            -Toyota HiAce 4X4 -89
            -Suzuki sj 410 -87
            -Volvo Amazon b18 -63
            -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
            -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
            -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              Originally posted by tyhtis View Post
              Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
              Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
              Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
              ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
              Kuulostaa ja näyttää nyt vähän siltä, että olet ostanut autoosi millikoon vanteet. Noille ei siis sovi tavalliset tuumakoon renkaat, vaan pitää etsiä jostain hemmetin kalliit millikoon TRX-kumit. Itse selvittelin joskus huvikseen noiden hintoja ja hinta painuu kirkkaasti yli 1000 euron kierrokselta. Ebayssa näyttäisi olevan käytettyjä TRX-kumeja noin 100 euron kappalehintaan. Kannattaa siis suosiolla etsiä uudet vanteet, jos ei väkisin johonkin museoautoon juuri noita millikoon renkaita tahdo.

              Tuosta samasta vannemallista on myös 6,5x14 tuuman versio, jonka vakiokumi on muistaakseni 195/70R14.
              Last edited by Madfexx; 25-05-2011, 15:24.
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • Raine
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2603
                • N/A

                Originally posted by tyhtis View Post
                Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
                Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
                Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
                ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
                Katsoppa löytyykö renkaasta merkintä TRX, jos löytyy niin kyseessä on millikoon renkaat ja vanteet. Renkaan halkaisija yms. on ilmoitettu milleinä renkaan kyljessä. Ja silloin pitää hommata jostain millikoon renkaat, muut ei passaa nuihin.
                ///Motorporot

                Comment

                • -jacko-
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 207
                  • Tampere

                  Originally posted by Madfexx View Post
                  Onkos kellään varmaa tietoa sopiiko E32 takakynkät E28 isompaan taka-akseliin?

                  Vastaan itselleni: ETK:n mukaan 9/86 lähtien on ollut samat takakynkät E32:ssa ja M30-koneisissa E28:ssa. Taka-akseli on pysynyt samana alusta loppuun (osanro: 33 31 1 126 011). Tietääkö joku, mitä eroa noilla ennen ja jälkeen 9/86 takakynkillä käytännössä on? Ilmeisesti kuitenkin sopii samoihin kiinnityspisteisiin, kun kerran taka-akseli on pysynyt samana?

                  Toinen kysymys: Sopiiko typ188 -pikkuperä tuohon kehdolliseen taka-akseliin kiinni millä muutoksilla? Ainakin tuo perän kiinnityskumi näyttäisi olevan sama kaikissa e28-malleissa. Täytyykö perän takakansi kenties vaihtaa?
                  voi itku. jos olisin tän tiennyt niin olisin ottanut vanhasta e32 taka kynkät, akselin ja vakaajan talteen, sopis nyt mahdollisesti tuleviin suunnitelmiin täydellisti

                  ainakin takakannesta se kiinnike korvake on 9/84 (joku voi korjata vuosiluvun) vaihtui keskeltä takakantta, oikeaan puoleiseen kulmaan takakannessa.

                  korjatkaa jos on väärin
                  E28 528i -82 m30b34
                  E46 330CI
                  Chevrolet K3500 6.5TD

                  Comment

                  • full
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1211
                    • Tampere

                    Originally posted by tyhtis View Post
                    Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
                    Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
                    Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
                    ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)

                    Juu eiköhän hankkimasi vanteet ole TRX millikoon. Noille en lähtisi itse etsimään kumeja vaan suosiolla katselisin vastaavat nettivaraosasta tuumasena. Esim tuolla 45€ http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1122335

                    Toki jos haluaa niin esim tuolta löytyi millikoon myyntiluettelo. veikkaan että kumeissasi lukee 190/65/390 ja noiden hinta joku 260€/kpl
                    BMW M535iA -86
                    Volvo V90 -18

                    Comment

                    • Madfexx
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3646
                      • Lempäälä

                      Originally posted by -jacko- View Post
                      voi itku. jos olisin tän tiennyt niin olisin ottanut vanhasta e32 taka kynkät, akselin ja vakaajan talteen, sopis nyt mahdollisesti tuleviin suunnitelmiin täydellisti

                      ainakin takakannesta se kiinnike korvake on 9/84 (joku voi korjata vuosiluvun) vaihtui keskeltä takakantta, oikeaan puoleiseen kulmaan takakannessa.

                      korjatkaa jos on väärin
                      Tuo E32:n taka-akseli ei taida kuitenkaan sopia E28:iin - pelkästään kynkät.

                      Originally posted by full View Post
                      Juu eiköhän hankkimasi vanteet ole TRX millikoon. Noille en lähtisi itse etsimään kumeja vaan suosiolla katselisin vastaavat nettivaraosasta tuumasena. Esim tuolla 45€ http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1122335

                      Toki jos haluaa niin esim tuolta löytyi millikoon myyntiluettelo. veikkaan että kumeissasi lukee 190/65/390 ja noiden hinta joku 260€/kpl
                      Kumit ovat alunperin olleet noille vanteille 200/60R390. Mitä tuossa äsken googlettelin, niin jotain hieman päälle 250 puntaa (tai noin 400 dollaria) oli kappalehinta noilla kumeilla.
                      Last edited by Madfexx; 25-05-2011, 17:45.
                      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                      Comment

                      • -jacko-
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 207
                        • Tampere

                        ajattelin että jos siitä olisi voinut vaikka katsoa paikat ja kiinnikkeet vakaajalle E28 taka akseliin. mutta eipä siitä vakaajastakaan ole hyötyä kun tarkemmin ajattelee, onhan sen pakko olla e32 leveydelle tehty. kynkät olis kyllä ollu kovat :think
                        E28 528i -82 m30b34
                        E46 330CI
                        Chevrolet K3500 6.5TD

                        Comment

                        • tyhtis
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2010
                          • 92
                          • Keminmaa

                          No voi piru onneksi noilla vanteilla ei ollu oikeastaan minkään laista hintaa
                          Pitää ajella nuo renkaat ensin loppuun ja kattoa miten sitten etenee.

                          Eikö siinä sitten "normaalit" renkaat pysy noilla vanteilla vai mikä siin o???
                          -BMW e46 320d aut -04
                          -Toyota HiAce 4X4 -89
                          -Suzuki sj 410 -87
                          -Volvo Amazon b18 -63
                          -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
                          -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
                          -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

                          Comment

                          • Madfexx
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3646
                            • Lempäälä

                            Originally posted by tyhtis View Post
                            Eikö siinä sitten "normaalit" renkaat pysy noilla vanteilla vai mikä siin o???
                            Ei valitettavasti pysy ilman radikaaleja muutoksia. Tuo vanteen läpimitta on 390 mm eli noin 15,35 tuumaa. Lisäksi vanteen reunat ovat erilaiset, joten rengas ei tiivisty paikalleen, vaikka sen saisikin jotenkin mahdutettua vanteelle.
                            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                            Comment

                            • tyhtis
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2010
                              • 92
                              • Keminmaa

                              Ok niin laskinki myöhemmin että melko vaikea saaha normi gummi paikoilleen.
                              No pitää noilla renkailla jaa niinkauon ku voi ja sitten alkaa kattoo mitä tekee.

                              Kiitokset vastauksista
                              -BMW e46 320d aut -04
                              -Toyota HiAce 4X4 -89
                              -Suzuki sj 410 -87
                              -Volvo Amazon b18 -63
                              -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
                              -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
                              -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

                              Comment

                              • ruupanen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 5162
                                • Joensuu

                                Jos joku jostain syystä tarttee jotain E32 osia E28 prokkikseensa, niin paukaskaahan privaa (sigussa linkki ilmotukseen).
                                E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                                Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎