Kertokkee nyt halpa ja hyvä alustasarja meikäläiselle. tällähetkellä H&R jouset ja koni iskarit jotka on aivan loppu. löytyykö joltain valmistajalta tyyliin 300-400e valmista settiä iskareilla ja jousilla. kohtuu matalalle pitäisi saada joten vakiokorkeus ei riitä.
Nyt taitaa olla madallus tyyliin 60/40 tjsp.
mun mielestä kohtuu edullinen setti kun katsoin aikaisemmin itselle. oli XYZ-Racing coil setti. kun tulee vielä mukaan säädettävä yläpääkin. tais hintaa olla 749€. ei paha mun mielestäni kun on kuulemma vielä kohtuu laadukaskin ja löyty 4cyl ja 6 cyl E28
E28 528i -82 m30b34
E46 330CI
Chevrolet K3500 6.5TD
Juu mietin tuota apusimpukan helaaki että jos sen vaihtaisi ensin ja kattoisi sen mutterin kapinetin puolella sitten jos ei parane niin alkaa ihmettelee lisää tuota ohjausvaihdetta vai mikä se oikealta nimeltään on?
Muuten auto kulkee ku juna suoraan, mutta tympiä jos tulee tuulinen keli niin ei meinaa tiellä pysyä ku ratissa klappia jolloin heilunta kertaantuu ku ensin ei tapahu mitään ja sitten myöhässä alkaa korjaamaan suuntaa
Mutta yksi tuttu tosi bmw kuski sano, että ei ole yhelläkään vanhalla bimmerillä ajanu ettei siinä olisi pikkuisen välystä ohjauksessa
Ihan rohkeesti vaan kiristät sitä simpukassa olevaa säätöruuvia(säätöruuvin lukitusmutteri aukeaa 17mm avaimella ja säätöruuviin iso talttapäinen meisseli). Omassa oli aivan helvetillinen välys, vaikka kaikki ohjauksen osat on kunnossa. Simpukkaa kiristämällä parani todella hyväksi. Ennen säätöä muistat vaan kääntää pyörät esim. äärioikealle, ja sit karkea säätö vaikka 1/2 kierrosta kerrallaan, ja lopussa luokkaa 1/8 kierrosta.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Elikkä tuo simpukan säätö on koti konsteilla vähän semmoinen "kokeile ja onnistu" tyylinen
Juu ei se muu auta ku katon ensin tuo kaikki systeemit läpi että ei olisi mikään kulunu väljäksi ja kaikki on kiinni jos niissä ei ole vikaa niin alkaa kiristään tuota simpukkaa.
Kiitokset vastauksista
Ja sitten toinen homma minkä kokoisia ovat bmw:n alkuperäise alu vanteet
Leveys ja et?? taitavat olla muuten 14"???
-BMW e46 320d aut -04
-Toyota HiAce 4X4 -89
-Suzuki sj 410 -87
-Volvo Amazon b18 -63
-BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
-VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
-Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex
Onkos kellään varmaa tietoa sopiiko E32 takakynkät E28 isompaan taka-akseliin?
Vastaan itselleni: ETK:n mukaan 9/86 lähtien on ollut samat takakynkät E32:ssa ja M30-koneisissa E28:ssa. Taka-akseli on pysynyt samana alusta loppuun (osanro: 33 31 1 126 011). Tietääkö joku, mitä eroa noilla ennen ja jälkeen 9/86 takakynkillä käytännössä on? Ilmeisesti kuitenkin sopii samoihin kiinnityspisteisiin, kun kerran taka-akseli on pysynyt samana?
Toinen kysymys: Sopiiko typ188 -pikkuperä tuohon kehdolliseen taka-akseliin kiinni millä muutoksilla? Ainakin tuo perän kiinnityskumi näyttäisi olevan sama kaikissa e28-malleissa. Täytyykö perän takakansi kenties vaihtaa?
Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
Attached Files
-BMW e46 320d aut -04
-Toyota HiAce 4X4 -89
-Suzuki sj 410 -87
-Volvo Amazon b18 -63
-BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
-VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
-Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex
Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
Kuulostaa ja näyttää nyt vähän siltä, että olet ostanut autoosi millikoon vanteet. Noille ei siis sovi tavalliset tuumakoon renkaat, vaan pitää etsiä jostain hemmetin kalliit millikoon TRX-kumit. Itse selvittelin joskus huvikseen noiden hintoja ja hinta painuu kirkkaasti yli 1000 euron kierrokselta. Ebayssa näyttäisi olevan käytettyjä TRX-kumeja noin 100 euron kappalehintaan. Kannattaa siis suosiolla etsiä uudet vanteet, jos ei väkisin johonkin museoautoon juuri noita millikoon renkaita tahdo.
Tuosta samasta vannemallista on myös 6,5x14 tuuman versio, jonka vakiokumi on muistaakseni 195/70R14.
Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
Katsoppa löytyykö renkaasta merkintä TRX, jos löytyy niin kyseessä on millikoon renkaat ja vanteet. Renkaan halkaisija yms. on ilmoitettu milleinä renkaan kyljessä. Ja silloin pitää hommata jostain millikoon renkaat, muut ei passaa nuihin.
Onkos kellään varmaa tietoa sopiiko E32 takakynkät E28 isompaan taka-akseliin?
Vastaan itselleni: ETK:n mukaan 9/86 lähtien on ollut samat takakynkät E32:ssa ja M30-koneisissa E28:ssa. Taka-akseli on pysynyt samana alusta loppuun (osanro: 33 31 1 126 011). Tietääkö joku, mitä eroa noilla ennen ja jälkeen 9/86 takakynkillä käytännössä on? Ilmeisesti kuitenkin sopii samoihin kiinnityspisteisiin, kun kerran taka-akseli on pysynyt samana?
Toinen kysymys: Sopiiko typ188 -pikkuperä tuohon kehdolliseen taka-akseliin kiinni millä muutoksilla? Ainakin tuo perän kiinnityskumi näyttäisi olevan sama kaikissa e28-malleissa. Täytyykö perän takakansi kenties vaihtaa?
voi itku. jos olisin tän tiennyt niin olisin ottanut vanhasta e32 taka kynkät, akselin ja vakaajan talteen, sopis nyt mahdollisesti tuleviin suunnitelmiin täydellisti
ainakin takakannesta se kiinnike korvake on 9/84 (joku voi korjata vuosiluvun) vaihtui keskeltä takakantta, oikeaan puoleiseen kulmaan takakannessa.
korjatkaa jos on väärin
E28 528i -82 m30b34
E46 330CI
Chevrolet K3500 6.5TD
Moro oikeastaan turhaa asiaa mutta pitää tännekki laittaa kuvia ku sain vanhaan herraan tänään ostettua uudet vanhat vanteet.
Ku uudet gummit pitäisi hommata noihin niin mikkähän olisi sopivan kokoiset? Ku nuo nykyiset on ihan ihme koon ja eivät rengasliikkeessäkää ymmärtäneet mitä numerot meinaa???
Mahtuu nuo pyöriin hyvin mutta ihmeen lähelle tulevat taka kaaria??
ET on sama ku alkuperäisissä peltivanteissa (joissa on 175/80 renkaat)
Juu eiköhän hankkimasi vanteet ole TRX millikoon. Noille en lähtisi itse etsimään kumeja vaan suosiolla katselisin vastaavat nettivaraosasta tuumasena. Esim tuolla 45€ http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1122335
Toki jos haluaa niin esim tuolta löytyi millikoon myyntiluettelo. veikkaan että kumeissasi lukee 190/65/390 ja noiden hinta joku 260€/kpl
voi itku. jos olisin tän tiennyt niin olisin ottanut vanhasta e32 taka kynkät, akselin ja vakaajan talteen, sopis nyt mahdollisesti tuleviin suunnitelmiin täydellisti
ainakin takakannesta se kiinnike korvake on 9/84 (joku voi korjata vuosiluvun) vaihtui keskeltä takakantta, oikeaan puoleiseen kulmaan takakannessa.
korjatkaa jos on väärin
Tuo E32:n taka-akseli ei taida kuitenkaan sopia E28:iin - pelkästään kynkät.
Juu eiköhän hankkimasi vanteet ole TRX millikoon. Noille en lähtisi itse etsimään kumeja vaan suosiolla katselisin vastaavat nettivaraosasta tuumasena. Esim tuolla 45€ http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1122335
Toki jos haluaa niin esim tuolta löytyi millikoon myyntiluettelo. veikkaan että kumeissasi lukee 190/65/390 ja noiden hinta joku 260€/kpl
Kumit ovat alunperin olleet noille vanteille 200/60R390. Mitä tuossa äsken googlettelin, niin jotain hieman päälle 250 puntaa (tai noin 400 dollaria) oli kappalehinta noilla kumeilla.
ajattelin että jos siitä olisi voinut vaikka katsoa paikat ja kiinnikkeet vakaajalle E28 taka akseliin. mutta eipä siitä vakaajastakaan ole hyötyä kun tarkemmin ajattelee, onhan sen pakko olla e32 leveydelle tehty. kynkät olis kyllä ollu kovat :think
E28 528i -82 m30b34
E46 330CI
Chevrolet K3500 6.5TD
Eikö siinä sitten "normaalit" renkaat pysy noilla vanteilla vai mikä siin o???
Ei valitettavasti pysy ilman radikaaleja muutoksia. Tuo vanteen läpimitta on 390 mm eli noin 15,35 tuumaa. Lisäksi vanteen reunat ovat erilaiset, joten rengas ei tiivisty paikalleen, vaikka sen saisikin jotenkin mahdutettua vanteelle.
Ok niin laskinki myöhemmin että melko vaikea saaha normi gummi paikoilleen.
No pitää noilla renkailla jaa niinkauon ku voi ja sitten alkaa kattoo mitä tekee.
Kiitokset vastauksista
-BMW e46 320d aut -04
-Toyota HiAce 4X4 -89
-Suzuki sj 410 -87
-Volvo Amazon b18 -63
-BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
-VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
-Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex
Comment