Originally posted by OskuA
View Post
Moottorissa on kaksi venttiiliä sylinteriä kohden ja kannessa olevaa nokka-akselia käytetään ketjuvedolla. Perusratkaisut on aikalailla yhteneviä nelisylinterisen M10 -moottorin kanssa.
Oletan, että nyt kyseessä oleva M30b30 moottori majailee vanhemman e34:n tai e32:n keulalla, eli on Motronic -ohjauksella. ->virranjakaja on suoraan nokka-akselin päässä ja moottorinohjain huolehtii sytytysennakoista. Aiemmat M30b30 koneet taitaa olla kaasutinmoottoreita jostain E12:n jne keulilta
M30 -moottori on muuten pomminvarmaa kamaa, mutta jonkin verran niissä on ollut murheita venttiilikoneiston voitelun kanssa. Tämä toki pitäisi tulla ajoissa huomatuksi, sillä huolto-ohjelmaan sisältyy venttiilivälysten tarkistus joka öljynvaihdon yhteydessä.
tuossapa mitä nyt hätäseen tulee mieleen. Googlella löytää noista aika hyvin tietoa, kun vähän kaivelee.
Comment