Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haatainen
    BTCF Member
    • Jul 2009
    • 1451
    • Tampere

    Originally posted by OskuA View Post
    Moi.

    Millainen kone tuollainen M30B30 on? Jos asiasta tietävät voisivat kirjoittaa yleistä tietoa koneesta ja sen kestävyydestä. Onko jakohihnalla, vai ketjulla? Tällaisia newbie kysymyksiä pakko heittää, kun ei ole BMW:n koneista mitään kokemusta, vielä
    M30 -moottorin perusrakenne on 60-luvun lopulta, ja sitä on tehty sekä kaasutinmoottorina että ainakin parilla erisorttisella ruiskulla (L-jetronic ja motronic) viimeiset M30 -moottorit asennettiin kai E34 535:n keulalle -92 (M30b35)

    Moottorissa on kaksi venttiiliä sylinteriä kohden ja kannessa olevaa nokka-akselia käytetään ketjuvedolla. Perusratkaisut on aikalailla yhteneviä nelisylinterisen M10 -moottorin kanssa.

    Oletan, että nyt kyseessä oleva M30b30 moottori majailee vanhemman e34:n tai e32:n keulalla, eli on Motronic -ohjauksella. ->virranjakaja on suoraan nokka-akselin päässä ja moottorinohjain huolehtii sytytysennakoista. Aiemmat M30b30 koneet taitaa olla kaasutinmoottoreita jostain E12:n jne keulilta

    M30 -moottori on muuten pomminvarmaa kamaa, mutta jonkin verran niissä on ollut murheita venttiilikoneiston voitelun kanssa. Tämä toki pitäisi tulla ajoissa huomatuksi, sillä huolto-ohjelmaan sisältyy venttiilivälysten tarkistus joka öljynvaihdon yhteydessä.

    tuossapa mitä nyt hätäseen tulee mieleen. Googlella löytää noista aika hyvin tietoa, kun vähän kaivelee.
    Alla:
    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
    E24 635Csi -84 Polaris metallic

    Ennenkin on ollut autoja

    Comment

    • Haatainen
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 1451
      • Tampere

      Originally posted by Haju69 View Post
      Huollettuna varmoja pelejä. Vanhaa tekniikkaa. Bensarosvoja. Ennemmin B34 eli 535 mutta menetteleehän se B30 myös. Jakopää ketjulla.
      Bensarosvoja? E24 635Csi Norjaan ja takaisin ~2000km ~8,5l/100km. Eikä ajeltu mitenkään hellästi. Ei paha täyteenlastatulle 30v bensarosvolle.
      Alla:
      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
      E24 635Csi -84 Polaris metallic

      Ennenkin on ollut autoja

      Comment

      • Olpppae
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 193
        • ii

        Nyt tarvis kiireesti apuja. Vesi kiertää tyhäkäynnillä hyvin, jokanen letku ja syyläri on lämmin, sisälle puhaltaa lämminta mutta sitten kun lähtee ajamaan niin alavesiletku ja syyläri menee kylmäksi ja sitte kun pysähtyy ja avaa paisarin korkin nii alavesiletku ja syyläri alkaa taas lämpenemään. Voisiko paisarin painekorkki olla sökönä? Termostaatti,vesipumppu ja syyläri vaihettu uusiin ja ilmattu lekan ohjeiden mukaan. Ja auto on 535 -90

        Edit: Eli kun pysähtyy ja paisarinkorkki on kiinni niin alkaa alavesiletku ja syyläri taas lämpenemään.
        Last edited by Olpppae; 17-06-2012, 13:02.

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          Originally posted by Haatainen View Post
          viimeiset M30 -moottorit asennettiin kai E34 535:n keulalle -92 (M30b35)
          Taisi olla 1994 kun noita malmikasoja asenneltiin vielä E32 keulille, iskutilavuudella 3.0
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • BBBimmer
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 477
            • Nivala

            Hei!

            Yritin nopeaa etsiä vastausta tuhon että mitkä metalli letkut menee tuohon syylärin laitaan M60 koneisessa E34 Farkussa? Eli ylävesiletkun alla ne 2kpl onko se ohjaustehostimen vai laatikon vai?
            Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
            Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
            Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


            ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14440
              • Oulu

              Originally posted by BBBimmer View Post
              Hei!

              Yritin nopeaa etsiä vastausta tuhon että mitkä metalli letkut menee tuohon syylärin laitaan M60 koneisessa E34 Farkussa? Eli ylävesiletkun alla ne 2kpl onko se ohjaustehostimen vai laatikon vai?
              Laatikon öljyjäähy on samassa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • OskuA
                Newbiemmer
                • Nov 2011
                • 6
                • PORI

                Onko e34 530i (m30b30) ilmansuodattimen vaihdolla vapaammin virtaavaan mitään merkitystä? Mistä autoon saisi chippejä ja onko niistä mitään todellista apua? Entä putkisto? Taas tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi tarkoitus saada tuosta tollasta 200hp+, ei varmaan ihmeitä tarvita, jos oletetaan että autossa on ne tehot tallella, mitä uutena pitäisi olla..

                Comment

                • zeneg
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 1238
                  • Oulu

                  Originally posted by OskuA View Post
                  Onko e34 530i (m30b30) ilmansuodattimen vaihdolla vapaammin virtaavaan mitään merkitystä? Mistä autoon saisi chippejä ja onko niistä mitään todellista apua? Entä putkisto? Taas tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi tarkoitus saada tuosta tollasta 200hp+, ei varmaan ihmeitä tarvita, jos oletetaan että autossa on ne tehot tallella, mitä uutena pitäisi olla..


                  Haulla aiheesta löytyy viissataa topickia. Jos noilla eväillä saat tehot pysymään vakiona niin se on jo hyvä.

                  Osta 535i.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by OskuA View Post
                    Onko e34 530i (m30b30) ilmansuodattimen vaihdolla vapaammin virtaavaan mitään merkitystä? Mistä autoon saisi chippejä ja onko niistä mitään todellista apua? Entä putkisto? Taas tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi tarkoitus saada tuosta tollasta 200hp+, ei varmaan ihmeitä tarvita, jos oletetaan että autossa on ne tehot tallella, mitä uutena pitäisi olla..
                    Vakio suodatin virtaa aivan tarpeeksi tuolle moottorille. Samaa on käytetty myös 535:ssä
                    Putkistokaan ei kauheammin auta. Sekin virtaa tarpeeksi.

                    Chipeillä ei oikeasti saa kauheammin hyötyä myöskään, pahimmillaan rikot sillä koneesi.

                    Nokan vaihdolla voisit saada lisää voimaa aikaiseksi alkuun.

                    Comment

                    • BBBimmer
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 477
                      • Nivala

                      Originally posted by BBBimmer View Post
                      Hei!

                      Yritin nopeaa etsiä vastausta tuhon että mitkä metalli letkut menee tuohon syylärin laitaan M60 koneisessa E34 Farkussa? Eli ylävesiletkun alla ne 2kpl onko se ohjaustehostimen vai laatikon vai?
                      Originally posted by zener View Post
                      Laatikon öljyjäähy on samassa.
                      Mistäs tuonne automaattilaatikkoon saa sitten lisättyä tuon öljyn joka valu pois :think Yritin lueskella tuosta bmw pienestä ohjekirjasta mutta on saksaa niin hieman ongelmia ymmärtämisessä.. TAIS löyty eli ei muuta keinoa kuin auton alta täyttö reijästä laatikossa.
                      Last edited by BBBimmer; 17-06-2012, 15:29.
                      Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
                      Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
                      Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


                      ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

                      Comment

                      • jakusa
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 515
                        • Lempäälä

                        Originally posted by BBBimmer View Post
                        Mistäs tuonne automaattilaatikkoon saa sitten lisättyä tuon öljyn joka valu pois :think Yritin lueskella tuosta bmw pienestä ohjekirjasta mutta on saksaa niin hieman ongelmia ymmärtämisessä.. TAIS löyty eli ei muuta keinoa kuin auton alta täyttö reijästä laatikossa.
                        Juuri sieltä. On sitten tosi tarkka lämpötilasta joten kannattaa varata sopiva lämpömittari. Tosin sieltä lauhduttimelta ei paljoa tule pihalle, mutta jos vaikka on ennestään vajaa. Omaan lisäsin juuri 1,7 litraa. Ilmeisesti ei niin ammattitaitoinen henkilö joskus vaihtanut lootaöljyt eikä ole älynnyt mitata öljyn lämpötilaa, tai sitten tihkunut 19 vuoden aikana tuon verran vajaaksi.

                        Voisi tässä samalla kysäistä, että meneeko nelilitraisen bensatankin huohotusjärjestelmään liittyen putki tankilta konetilaan? Bensan paluulinja lienee apparin puolella ja painelinja kuskin puolella. On nimittäin omassa autossa joku bensaputki poikki kuskin puolelta, mutta ei siitä mitään vuotele pihalle niin ihmettelin, että mikä lienee.
                        -after all is said and done more is said than done-


                        Comment

                        • ZNI
                          BTCF Member
                          • Jan 2011
                          • 802
                          • Kontiolahti

                          Originally posted by SushiX View Post
                          Kytkennät ketullaan? Takakontin johtosarja syyniin, samalla kurkkaisin poppien johdotuksen kerran läpi samoin mankan takana olevat johdot ja liittimet. Vaikkei mankan etupaneeli ole kiinni niin saahan se mankka silti virtaa. Joku voi olla kytkettynä väärin tai ottaa huonoa kontaktia tjn ja sit kun siihen mittariin tulisi jtn eloa niin iskeytyy oikosulkuun ja sulake pamahtaa..

                          Jotenkin kuulostaisi, että jtn on tehty / kytketty väärin sillon kun te niitä poppeja asentelitte.. Yksitellen laitteita irti joita on asennettu. Mankka irti - kokeilet toimiiko mittari ja polttaako sulaketta jos ei polta & mittari toimii niin jossain mankan kytkennöissä oli vikaa. Jos polttaa edelleen niin sit vaikka vahvarin kimppuun jne

                          Toivottavasti jtn selkoa tuli..
                          Tää saatiin viikonloppuna selvitettyä. Kun painoi jarrua, niin sulake pamahti samointein, joten eipä muuta kuin jarruvalojen johtoja syynimään ja sieltähän se vika löytyi. Spoilerin jarruvalon piuha oli vedetty siten, että oli päässyt kulumaan miltei poikki ja ottamaan maihin

                          Isäntä teki poppien kytkennät sen verta huolellisesti ja vikailu alkoi muutaman päivän päästä asennuksesta, etten uskonu että vika olis poppien asennuksissa...
                          E39 528i ///M-sport
                          E30 "316"
                          E38 740iA
                          E34 M5


                          ex.

                          E34 525iA touring
                          E34 525i
                          E30 316


                          Originally posted by beemers
                          sanoo nainen joka ajaa e30:llä
                          Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

                          Comment

                          • Kibitzer
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 44
                            • Jyväskylä

                            E34 530 touring

                            Minkä verran tuollaiseen e34 farkkuun saa lastata tavaraa lähinnä, kilomäärät minkä puitteissa pitää pysyä kiinnostaa?
                            BMW: E12 520 -73, E12 518 -77, E34 530 -96 Touring

                            Comment

                            • Eetu
                              Banned
                              • Oct 2008
                              • 2843

                              Mikähän mahtaa vaivata m50 koneista 525i:tä, pitkän motariajon jälkeen tyhjäkäynti on korkea 1000 - 1500rpm väliltä lämpöisenä. Voiko tyhjäkäyntimoottori mennä jumiin noin vain vai mahtaako lambda vika olla, bensaa menee saman verran kuin ennenkin. Eikä ilmaakaan pitäisi vedellä mistään välistä. Maffin piuhan irroitus saa aikaan vain käynnin huonontumisen.. Kaasuvaijeri eikä kaasuläppäkään tunnu jumittavan. Mitä lähteä tekemään tuolle?
                              Last edited by Eetu; 18-06-2012, 16:50.

                              Comment

                              • tompson82
                                Newbiemmer
                                • May 2012
                                • 6
                                • Kuusankoski

                                Manuaalisen ilmastoinnin kytkin??

                                Eli pitäsköhän ton ilmastoinnin kytkimen jäädä pohjaan kun sen painaa päälle? Auto on ollu mulla vasta hetken eli en tiedä miten napin pitäs käyttäytyä. nappia kun painaa niin kompura pyörähtää mutta ei jää päälle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎