Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1960
    • Hki

    Originally posted by Peltsii View Post
    Älä vähennä painetta talvirenkaaseen. Enemmän toki kuin kesällä, renkaan lamellointi ei toimi vajaapaineisena->pitoa menetetään
    Näinkö se menee? Perinteisestihän talvirenkaissa on suht matalat paineet eli läskikumeilla 205/65/16 luokkaa 1,8-2,2 bar. Kun taas kesällä 2,2-2,4bar.

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Jo pidempään on ollut ajatuksissa kokeilla pudottaa painetta talvirenkaista nyt hiukan kun ovat jo elinikänsä loppupäässä eikä kulumisen suhteen ole niin tarkkaa. Kiinnostaisi tietää saisiko näin hiukan lisää pitoa, kun tuntuvat olevan niin jäykkärunkoiset nuo XL-kantavuuden Contit.
    Varmasti saa. Mutta pointti oli, että kannattanee kokeilla asymmetrisiä paineita jos tien kaltevuus vetää ojan puolelle. Siis auton oikeaan reunaan hiukan lisää painetta.
    Last edited by Vanquish; 25-01-2009, 20:54.

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7060
      • Turenki

      Originally posted by Vanquish View Post
      Näinkö se menee? Perinteisestihän talvirenkaissa on suht matalat paineet eli läskikumeilla 205/65/16 luokkaa 1,8-2,2 bar. Kun taas kesällä 2,2-2,4bar.

      Kyllä se näin menee. Eikä tollasiin kumeihin laiteta tollasia paineita.. Kyllä siellä saa kylmänä paine olla sen 2.4bar, eli jos sisällä isketään sisään niin 2.5-2.6bar..

      Esimerkkinä tästä, syksyllä Nokian koulutuksessa käskivät nokian miehet laittamaan 195/65-15 hakkapeliitta R renkaaseen 2.6bar..
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Peltsii View Post
        Kyllä se näin menee. Eikä tollasiin kumeihin laiteta tollasia paineita.. Kyllä siellä saa kylmänä paine olla sen 2.4bar, eli jos sisällä isketään sisään niin 2.5-2.6bar..

        Esimerkkinä tästä, syksyllä Nokian koulutuksessa käskivät nokian miehet laittamaan 195/65-15 hakkapeliitta R renkaaseen 2.6bar..
        Taitaa vaikuttaa autokin hiukan paineisiin...

        Comment

        • Jyle
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 1847
          • Espoo

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Taitaa vaikuttaa autokin hiukan paineisiin...
          Näinhän se on.. Paineet löytyy autokohtasesti yleensä joko bensaluukusta taikka kuskinoven sarana puolelta.. o,2bar ku pistää enemmän ku mitä lukee.. Paineet aina pikkaisen putoaa kun ajaa lämpistä ulos kylmään..
          Bmw f11 530d -14 m-sport
          Bmw e39 M5 -00
          VW T-1 "Adolf" -71
          Ex. Bmw e39 540i
          Bmw e60 525i -04
          Ex.Bmw e34 525i -92
          Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1960
            • Hki

            Originally posted by Jyle View Post
            Näinhän se on.. Paineet löytyy autokohtasesti yleensä joko bensaluukusta taikka kuskinoven sarana puolelta.. o,2bar ku pistää enemmän ku mitä lukee.. Paineet aina pikkaisen putoaa kun ajaa lämpistä ulos kylmään..
            Paitsi, että ne paineet mitä löytyy luukusta on vain sille rengaskoolle. Mutta hyvä että oppii uutta! Täytyy kokeilla korottaa paineita!

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7060
              • Turenki

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Taitaa vaikuttaa autokin hiukan paineisiin...

              Tottakai vaikuttaa, mutta tollanen yleispätevänä. Ja nää hakkapeliitta r tuotekehittelijät muuten sano, että autosta riippumatta kovat paineet.. Ja kyllähän yleisestiki vähän liikaa painetta kun liian vähän. Liian pieni paine rasittaa renkaan runkoaki kohtuuttomasti.
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Erh4be
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 341
                • Helsinki

                Itse olen pitänyt aina autosta ja renkaista riippumatta paineita kesät/talvet sen 2,5bar joka renkaassa Tasaisesti on aina kulunut eikä ole pidon kanssa ollu suurempia vaikeuksia.

                Taitaa olla E39:ssä suositus pikkusen vähempi, mutta heti jos laittaa ohjeen mukaan niin näyttää ainakin omaan silmään että rengas on "lontollaan" ja ajotuntuma ei ole niin hyvä. Mun mielestä mieluummin tosiaankin vähän liikaa kuin liian vähän painetta. Pätee sekä renkaisiin että ahdettuihin autoihin
                E90 325i M-Sport -06
                --------------------------
                Ex: E36 325i Coupe -94
                Ex: E39 523i -98

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Kyllä se näin menee. Eikä tollasiin kumeihin laiteta tollasia paineita.. Kyllä siellä saa kylmänä paine olla sen 2.4bar, eli jos sisällä isketään sisään niin 2.5-2.6bar..

                  Esimerkkinä tästä, syksyllä Nokian koulutuksessa käskivät nokian miehet laittamaan 195/65-15 hakkapeliitta R renkaaseen 2.6bar..
                  Rengasliikkeessä laittoivat muistaakseni 2,7 bar ei niin kovin lämpimässä hallissa. Pitäiskin nyt tarkistaa mitä noissa on, luulisin että 2,5-2,6 bar luokkaa näin pikkupakkasilla. Tuo vois olla taakse aika OK, mutta edessä voisin kokeilla vähemmänkin, 2,3-2,4 bar. Kesärenkaissa on tarvittu edessä noin 2,5 bar ettei urat tunnu liikaa.

                  Originally posted by Erh4be View Post
                  Taitaa olla E39:ssä suositus pikkusen vähempi...
                  E39 suosituspaineethan on taakse selvästi enemmän kuin eteen. E60 525i:n ovenpielen tarrassa lukee suositukset (mun auton kokosille) 225/50-17 94Q/T/H M+S renkaan paineille. Vajaalla kuormalla edessä 2,2 ja takana 2,7.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 25-01-2009, 21:17.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7060
                    • Turenki

                    Kyllä mä laittasin 225/50-17 talvirenkaaseen ton 2.6.. Taannoin tossa nopeasti kuluneet 225/50-17 conti sportcontact 2 renkaat vaihdoin, ja joku contin äijä niitä kävi kattomassa, sanoi että laita 2.7bar paineet sitten..

                    Jos nyt jotai vois sanoo nii ite töissä suurinpiirtei laittanu : 195/65-15 2.4bar, 205/55-16 2.5 bar, 225/45-17 2.7-2.8
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • exodus
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 774
                      • Oulu

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      E39 suosituspaineethan on taakse selvästi enemmän kuin eteen. E60 525i:n ovenpielen tarrassa lukee suositukset (mun auton kokosille) 225/50-17 94Q/T/H M+S renkaan paineille. Vajaalla kuormalla edessä 2,2 ja takana 2,7.
                      Onkos nuo Run Flateille vai tavallisille? Ja onko niiden välill' yleensä eroa paineissa?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Voi mitä "riemua" oli taas ajella jäisiä liikenneympyröitä... Kaiken huippu oli jäinen oikealle kääntyvä mutka. Edellä meni joku vanha jenkkipaku ja sekin pahus meni siitä kovempaa kuin mitä minä. Tietysti olisin voinut kokeilla auton "rajoja", mutta tuntuma oli, että ollaan luiston rajoilla ja vastaantulijoitakin oli, joten eipä viitsinyt. Ja mutkan jälkeen tulikin liukas ylämäki jossa E39 taas hyytyi ja paku jätätti. Tulisi jo kesä...

                        Siitä vaan kokeilemaan miten teidän E39 (tai joku muu) tuosta menee:
                        E39 528iA

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Liekö vika autossa vai miehessä, mutta kyllä toi emännän E39 mun mielestä ihan hyvin käyttäytyy kaikin puolin talviliikenteessä. Nytkin kun on ollut vähän enemmän lunta jopa täällä etelässä niin mukava tuolla on ajella.

                          Käytiin Turussa kääntymässä sunnuntaina, ja niin moottoritie- kuin maantienopeuksilla käyttäytyminen on rauhallista, loogista ja mukavaa. Toki auton massa näkyy jarrutuksissa ja jyrkissä mutkissa, mutta eipä tuota automaagi-tankkeria ole tehtykään batman-käännösten tekemiseen, vaan ennemminkin arvokkaaseen lipumiseen.

                          Oma E90 on enemmänkin sutjakka ja näppärä mutka-auto, jolla voi tehdä hätäisempiäkin liikkeitä liikenneympyröissä.

                          En tiedä muiden autojen konfiguraatioista, mutta meidän E39 on siis täysin orggiskunnossa ja orggis rengaskoolla (ja nastoilla) varustettu yksilö, jossa on ohjekirjan mukaiset rengaspaineet.

                          BTW: E-mursu ja A6 Audi on ihan samanlaisia raskaita ruumisvaunuja kun lunta on paljon. Neliveto tuo toki sen ilon, että etenemiskyky on jotain ihan muuta kuin yhdeltä akselilta vetävillä, mutta ei se pysähdy yhtään sen nopeammin eikä kaarreominaisuudet lumisessa liikenneympyrässä ole yhtään sen paremmat: jos auto painaa liki 2000kg niin se väkisinkin haluaa puskea johonkin suuntaan. ja Audi on perinteisesti TOSI keulapainoinen auto.
                          Last edited by BeamR; 26-01-2009, 10:07.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • unitron
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 265
                            • Naantali

                            Itse ainakin ollut tyytyväinen tohon "kolmeysiin" -97 523i, renkaina toimii pari talvea ajetut hakkapeliitta 4. Kyllä sillä valoista liikkelle pääsee luistonestolla tai ilman, ja ympyrätkin menee ns. normaalivauhtia kuin muutkin, luisteessa tai ei (saa itse päättää). Ja on sillä muijakin pärjännyt tähän asti, koputetaan nyt puuta kun kerran tuli sekin sanottua.
                            -Turku Connection-
                            E39 525ia
                            Ex: E39 523i
                            Ex: E34 530i M-Sport
                            Ex: E34 525i Touring
                            Ex: E60 530i
                            Ex: E39 523i
                            Ex: E30 316
                            Ex: E28 520i

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8974
                              • Kellokoski

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Voi mitä "riemua" oli taas ajella jäisiä liikenneympyröitä... Kaiken huippu oli jäinen oikealle kääntyvä mutka. Edellä meni joku vanha jenkkipaku ja sekin pahus meni siitä kovempaa kuin mitä minä. Tietysti olisin voinut kokeilla auton "rajoja", mutta tuntuma oli, että ollaan luiston rajoilla ja vastaantulijoitakin oli, joten eipä viitsinyt. Ja mutkan jälkeen tulikin liukas ylämäki jossa E39 taas hyytyi ja paku jätätti. Tulisi jo kesä...

                              Siitä vaan kokeilemaan miten teidän E39 (tai joku muu) tuosta menee:
                              http://kartta.jkl.fi/Web/Default.asp...a&language=fin
                              Onhan tuo hankala paikka ja taitaa olla usein kiillottunut todella liukkaaksi?
                              Täytyy testata kun seuraavan kerran sielläpäin liikkuu.
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19178
                                • -

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Voi mitä "riemua" oli taas ajella jäisiä liikenneympyröitä...
                                Siellä Jyväskylässä on vaan teinit suditellut kaikki liikenneympyrät liukkaiksi. Vanhan kansan tapa parantaa takavetoisen ja kevytperäisen auton etenemiskykyä oli lisätä painoa takapäähän. Eli laittoivat vaikka hiekkasäkin tai jotain muuta painoa peräkonttiin. Kokeileppa huvikseen onko apua, voit yllättyä!
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎