Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Are]
    BTCF Member
    • May 2012
    • 23
    • Haukipudas

    Joo, elikkäs kaikki sulakkeet on katottu ja lähti virrat niinku pitää. Mutta hätävilkun katkaisimesta lähtee johdot, ja menee "ohjausyksikköön", joten ei kellään sattua olemaan tietoa ohjausyksikön sijainnista? :think
    Niin ja sähkökaavio katottu esim. motonetissä myytävissä alfamer korjaus oppaasta. Pitäisi nuo hätävilkut saada toimimaan, että pääsis huomenna koittaan onnea katsastuksessa
    -97 vuojen 528iA toukka :think

    Comment

    • opTA
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2011
      • 924
      • Suomi

      Originally posted by [Are] View Post
      ..joten ei kellään sattua olemaan tietoa ohjausyksikön sijainnista?...
      Äkkisältään en löytänyt ohjausyksikön sijainnista kertovaa tietoa ja enkä pysty nytten mennä autolle katselemaan, mutta otat vaihdekepin ympäriltä suojat yms. romut pois sekä jalkotilasta ja/tai keskikonsolin alemmat osat ja seuraat sitten hätäkatkaisimen johtoja kunnes löydät rele palikan, on joko neliön muotoinen (yhden-kahden liitimen n.10cmX10cm koko) tai ohut pitkulainen laatikkomallinen (3-useamman liittimen kytkentä n.5cmX20cm) vika voi olla myös tässä, mikäli katkaisin/sulake ok ja virrat kulkee hyvin.
      Releen jälkeen johtoja seuraamalla löydät ohjainyksikön, otat johtojen liittimet irti, raaputtelet puhtaaksi jos hapettumia. Mikäli tämäkään ei tuota tulosta/korjaa ongelmaa, kokeilet toisella releellä/ohjainyksiköllä jos jostain saat hankittua, enempää en osaa sanoa tällähetkellä.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by [Are] View Post
        Joo, elikkäs kaikki sulakkeet on katottu ja lähti virrat niinku pitää. Mutta hätävilkun katkaisimesta lähtee johdot, ja menee "ohjausyksikköön", joten ei kellään sattua olemaan tietoa ohjausyksikön sijainnista? :think
        Ohjausyksikkö on valomoduli joka sijaitsee oikeanpuoleisen a-pilarin alaosassa, siis apukuskin jalkatilan oikeassa reunassa.
        E39 528iA

        Comment

        • [Are]
          BTCF Member
          • May 2012
          • 23
          • Haukipudas

          Joo, kiitoksia neuvoista mutta tällä kertaa ei vikaa löytynyt. :think Käytettiin kuitenkin katsastuksessa, ja ei puhunu mitään hätävilkuista Mutta eestä takimmainen alatukivarsi oli ulommaisesta päästä väljä, elikkä se menee vaihtoon. Mutta sitten päästöt oli kuulemma moninkertaiset, että sitä pitää alkaa selvittään. Varmaan ensimmäisenä vikakoodien lukuun, ja katella löytyykö sieltä mitään?:think
          -97 vuojen 528iA toukka :think

          Comment

          • Hebbu ///M3
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1625
            • Dallas

            Onko muilla kutoskoneisella tahmee keskialueen ohjaustuntuma, maantie vauhdissa ja vaikka oikein loiva kaarre on, käännät rattia kello yhden kohtaan, niin jouvut kääntää sen takas suoraan, kaarteen jälkeen? Löysin vanhan autolehen ja siinä oli moitteena keskialueen tahmeus ja takatilat.
            Sotkamo Connection

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              Originally posted by [Are] View Post
              Mutta sitten päästöt oli kuulemma moninkertaiset, että sitä pitää alkaa selvittään. Varmaan ensimmäisenä vikakoodien lukuun, ja katella löytyykö sieltä mitään?:think
              Mitäs ne päästöt oli? Arvoista sen näkee, että mistä vikaa kannattaa etsiä...

              Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
              Löysin vanhan autolehen ja siinä oli moitteena keskialueen tahmeus ja takatilat.
              Mun autossa on takatilat, muttei tahmeaa keskialueen ohjausta. :think
              Last edited by kaol; 18-05-2012, 18:15.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                Onko muilla kutoskoneisella tahmee keskialueen ohjaustuntuma, maantie vauhdissa ja vaikka oikein loiva kaarre on, käännät rattia kello yhden kohtaan, niin jouvut kääntää sen takas suoraan, kaarteen jälkeen?
                Riippuu renkaista ja paineista.

                Comment

                • Juhutti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 633
                  • Tampere

                  Laitetaan nyt tännekin:



                  Laatikko nytkäyttää selvästi kun vaihtaa alaspäin ykköselle... Onko suuri ongelma? Öljyjä ei kuulemma ole ikinä vaihdettu, mutta pitäisikö olla? Muuten vaihtaa kyllä oikein nätisti ja auto muutenkin hyvässä kunnossa. Pistää vaan jännittämään tuo laatikko... Olispa manuaalilla!
                  Skoda.

                  ex.
                  e63 645ci
                  e38 730iA
                  e36 325i

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1625
                    • Dallas

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Riippuu renkaista ja paineista.
                    Kaikkea on koitettu ja tämä oli jo hr alustalla vakio rengastuksella, juuri sääjetyllä alustakulmilla. Pitäsi melkein partyilla sen verran selvinpäin että kävis koittamassa jonkun joka pitää ajettavuutta hyvänä, autoa. Tuossa takana istui lähemmäs 190cm kaveri, pikkupojan eli minun sääjöissä olevan penkin takana ja ei siinä liikaa tilaa kintuille ollunna.

                    Tai kaikkia paineita tuli kokeiltua.

                    Ja lisää, en eri renkaita tuossa ole koittanut. Toisessa on vakiokoko ja sama tahmeus, paineita vaiheltu, muttei kulmista tietoa. Voisin nuo rengasmerkit kattella jos kiinnostaa.

                    Niih, ottakkaahan huvikseen videota missä ajatte vaikka 40-50kmh sellaseen mutkaan että sompaa saa kääntää johonki klo. 10 tai 2 ja antakaa ratin oijeta itekseen.
                    Last edited by Hebbu ///M3; 18-05-2012, 19:32.
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      E39:ssähän on huono keskialueen tuntuma eikä ohjaus palauta terävästi keskelle, turha siis odottaa mitään vieterimäistä täsmällistä keskelle palautusta tai nopeaa reagointia ratin pieneen liikkeeseen kuten joillain etuvetoisilla. Tuntuman saanee paremmaksi vaihtamalla kaikki puslat Powerflexeihin ja laittamalla 20" renkaat, auto tosin muuttuu samalla täryjyräksi. E39:n ohjaus ja tuntuma paranee selvästi nopeuden noustessa, ilmeisesti se onkin optimoitu Saksan moottoriteiden nopeuksille.

                      Takapenkkien jalkatilat ovat melkoisen huonot, jossain Hondan pikkuautossakin oli paljon paremmat tilat.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1625
                        • Dallas

                        Tuo vieterimäinen tuntuma oli semmonen mitä itekkin hain.

                        Oon kirjottanu näköjään, "ajettavuutta" kun piti olla ohjattavuutta. Kyllähän tuo pirssi menee suoraan melkein ratti paikallaan, mutta jos vaikka monttua väistää pienillä ohjausliikkeillä on se sellanen tahmanen...
                        Last edited by Hebbu ///M3; 18-05-2012, 20:30.
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                          mutta jos vaikka monttua väistää pienillä ohjausliikkeillä on se sellanen tahmanen...
                          Sitähän se, pitäisi saada lisää tehostusta myös vauhdissa. Servotronicin solenoidille jatkuva virta

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Sitähän se, pitäisi saada lisää tehostusta myös vauhdissa. Servotronicin solenoidille jatkuva virta
                            Toki ratti olisi silloin kevyt, mutta rattia pitäisi silti kääntää paljon koska välityssuhde ei muutu. Sama liike mikä jossain etuvetoisessa kääntää keulan melkein toiselle kaistalle, aiheuttaa E39:ssä vain pienen keulan liikkeen.

                            Täytyisi silti joskus kokeilla, Servotronicin parametreja voi muokata NCS Expertillä, mutta niiden testaaminen on hankalaa. Tarttis syöttää simuloitua nopeuspulssia jotta voisi tehdä luotettavaa testausta eri arvojen vaikutuksesta.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Onko joku vertaillut miten 8-koneissa ohjaus käyttäytyy tuon keskialueen osalta 6-koneisiin verrattuna? Noissakin on vielä eroa M5:n ja 535/540:n välillä ohjauksen nopeudessa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • wsq´_
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 458
                                • Lohja

                                Mistä lähteä etsimään vikaa kun kontti ei aukea avaimen napista, auton sisältä napista eikä itse kontin kahvaa painamalla? Sigun auto sedanina kyseessä.
                                e36 m60

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎