Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW323
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 994
    • kempele

    mites ihmeessä e39:stä lähtee irti tuo vaihekepin ympärillä oleva kehys

    vaihekepin pussinko ottaa pois niin paljastuu 2 torx ruuvia mutta onkos jossakin vielä lisää?

    vaikuttais että menee käsinojan alle asti tuo muovi
    Nissan Stagea NM35 -01
    2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
    harrastepohjalta E21 316

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1597
      • Vähäkyrö

      Originally posted by BMW323 View Post
      mites ihmeessä e39:stä lähtee irti tuo vaihekepin ympärillä oleva kehys

      vaihekepin pussinko ottaa pois niin paljastuu 2 torx ruuvia mutta onkos jossakin vielä lisää?

      vaikuttais että menee käsinojan alle asti tuo muovi
      Keskuslukon ja hätävilkkujen alla muistaakseni yks ruuvi ja sitte pari kyynärnojan alla.

      Edit. 2s googleauksen avulla löyty oikeen ohjeetkin, joita ite käytin. http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1275410
      Last edited by Samppae39; 09-11-2012, 08:23.

      Comment

      • Fastpiksu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2010
        • 1571
        • Kajaani-Paltamo

        Sieltä vaihekepin pussin alta saa pikku meisselillä semmosesta raosta pompautettua hätävilkkujen napin pois ja siellä alla on ruuvi.
        Se paneeli loppuu siihen käsijarrun kohalle missä on se liukukansinen lokero, taisi olla jollain klipseillä vaan siinä lokerossa kiinni..
        Chevrolet Express van
        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
        E36 325i group F

        Ex:
        e34 525i
        e34 525tds "superturbo"
        e39 530d M-Sport

        Comment

        • BMW323
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 994
          • kempele

          Originally posted by Samppae39 View Post
          Keskuslukon ja hätävilkkujen alla muistaakseni yks ruuvi ja sitte pari kyynärnojan alla.

          Edit. 2s googleauksen avulla löyty oikeen ohjeetkin, joita ite käytin. http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1275410
          tuossahan oli tosi hyvät ohjeet.. kiitos

          pitäis vielä tuo yks paneeli päälystää muuten kaikki oiskin jo hiilikuitutarralla laitetut.
          Nissan Stagea NM35 -01
          2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
          harrastepohjalta E21 316

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Muutamassa asiassa tarvitsisin apua...

            Auto: 530d 04/00 (prefacelift)


            Webaston pakoputki tarvitsisi kokonaisuudessaan vaihtaa + se haitariputki. Kesällä kun vaihdoin siirtopumpun, havaitsin kyseisen putken olevan kokonaan entinen ja se vaatii uusimista. Osat ovat jo, mutta mitä kaikkea tarvitsee purkaa, että kyseiseen putkeen pääsee parhaiten käsiksi? Riittääkö pelkästään kynnyksen alla oleva pohjamuovi ja kuljettajan etupään sisälokari?

            Toinen kysymys koskee jarruja. Autohan ei ole minun, mutta tänään ajaessani sitä tallille, huomasin perillä sellaisen ongelman, että hetkellisesti jarrupoljin meni aivan helvetin jäykäksi käyttää, aivan kuin tehostus olisi kadonnut. Mekaaninen vikahan tuo on, joten mistä lähtisin vikaa ensiksi selvittämään? Vika kylläkin korjaantui kun auto oli seissyt hetken aikaa sammutettuna ja laitoin sen uudelleen käymään. Jarrupääsylinteri on kyseiseen autoon vaihdettu hieman reilu vuosi sitten.

            Kolmas kysymys koskee termarin vaihtoa. Auto käy kylmänä, joka viittaa vahvasti rikkinäiseen termariin. Kuinka vaikea päästä käsiksi ja mitä kaikkea pitää purkaa pois tieltä? Siihen liittyen aion todennäköisesti myös vaihtaa apulaitehihnat ja kiristimet. Jos joku voisi ystävällisesti laittaa varaosanumerot kaikkiin tarvittaviin osiin noiden hihnojen ja kiristimien osalta, olisin erityisen kiitollinen. Eikä tietysti haittaisi kiristimien vaihto-ohje (omat kokemukset vain e38:sta, jossa täysin erilainen systeemi).

            Neljäs kysymys koskettaa sähköistä kiertovesipumppua. Onko samanlainen kuin e38:ssa, eli voiko korjata hiilet vaihtamalla?

            Lopuksi vielä viides kysymys, eli mikä lienee webastossa vikana kun se kyllä yrittää lyödä tulille autoa käynnistäessä, mutta käsittääkseni se ei kuitenkaan toimi. Savua tulee pirusti alkuunsa, mutta poltin ei käsittääkseni silti pysy päällä. Webasto tahtoo myös käydä auton käydessä, eli ilmeisesti se toimii jonkinlaisena apulämmittimenä. Pumppuko siellä pelkästään pyörii vai mikä? Lähinnä siksi kysyn, että jos webastossa vikaa, niin eikös auton pitäisi se silloin pistää kokonaan tilttiin, eli ei edes yritä käyttää sitä, jos siinä on vikaa?

            Comment

            • Fastpiksu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2010
              • 1571
              • Kajaani-Paltamo

              Originally posted by Ramzez View Post
              Muutamassa asiassa tarvitsisin apua...

              Auto: 530d 04/00 (prefacelift)
              Kolmas kysymys koskee termarin vaihtoa. Auto käy kylmänä, joka viittaa vahvasti rikkinäiseen termariin. Kuinka vaikea päästä käsiksi ja mitä kaikkea pitää purkaa pois tieltä? Siihen liittyen aion todennäköisesti myös vaihtaa apulaitehihnat ja kiristimet. Jos joku voisi ystävällisesti laittaa varaosanumerot kaikkiin tarvittaviin osiin noiden hihnojen ja kiristimien osalta, olisin erityisen kiitollinen. Eikä tietysti haittaisi kiristimien vaihto-ohje (omat kokemukset vain e38:sta, jossa täysin erilainen systeemi).
              Eikö samaan savottaan kannata vaihtaa myös vesipumppu? Termostaatti on vesipumpun kyljessä kiinni. Sulla pitää purkaa moottorin päältä etumainen muovi pois, flekti irti ja flektin ympäriltä se muovitunneli. Se muovitunneli on siitä ylhäältä vaan "nastoilla" kiinni, mutta lähtee pois pelkästään flektin kanssa. Flektin irroitukseen tarvit 2kpl 32mm lenkkiavainta, joista toinen (vai peräti molemmat?) pitää hioa n. 6mm paksuksi. Flektissä on vasenkätinen kierre.

              Kiristimestä en jaksa ollenkaan muistaa minkälainen se oli, kun vuosi sitten homman tein.. Paha rasti senkään vaihto ei ollu. Täällä foorumilla oli vielä viimetalvena hyvät ohjeet M57:an vesipumpun vaihtoon!
              P.S: Kannattaa hommata valmiiksi vesiletkuihin O-renkaat, itellä ne oli jotenkin venyneet ettei letkut meinannu lähtä millään irti, ja kun sai irti niin ei millään takasin..
              Chevrolet Express van
              Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
              E36 325i group F

              Ex:
              e34 525i
              e34 525tds "superturbo"
              e39 530d M-Sport

              Comment

              • luikas
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 644
                • Oulu area

                Originally posted by Ramzez View Post
                Muutamassa asiassa tarvitsisin apua...

                Auto: 530d 04/00 (prefacelift)


                Webaston pakoputki tarvitsisi kokonaisuudessaan vaihtaa + se haitariputki. Kesällä kun vaihdoin siirtopumpun, havaitsin kyseisen putken olevan kokonaan entinen ja se vaatii uusimista. Osat ovat jo, mutta mitä kaikkea tarvitsee purkaa, että kyseiseen putkeen pääsee parhaiten käsiksi? Riittääkö pelkästään kynnyksen alla oleva pohjamuovi ja kuljettajan etupään sisälokari?
                Tuossa ohje, eli ei näyttäisi tuon mukaan muuta vaativan kuin pohjamuovin irroitus, ei edes lokaria tarvi käyttää pois.
                Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                Past:
                F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                F31 318d xdrive -14
                F07 530d GT-11
                E90 330xda LCI -09
                E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                E39 530d M-Sport -03
                E39 530iA M-Sport -02
                E39 528i -97
                E30 320i -88

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Fastpiksu View Post
                  Eikö samaan savottaan kannata vaihtaa myös vesipumppu? Termostaatti on vesipumpun kyljessä kiinni. Sulla pitää purkaa moottorin päältä etumainen muovi pois, flekti irti ja flektin ympäriltä se muovitunneli. Se muovitunneli on siitä ylhäältä vaan "nastoilla" kiinni, mutta lähtee pois pelkästään flektin kanssa. Flektin irroitukseen tarvit 2kpl 32mm lenkkiavainta, joista toinen (vai peräti molemmat?) pitää hioa n. 6mm paksuksi. Flektissä on vasenkätinen kierre.

                  Kiristimestä en jaksa ollenkaan muistaa minkälainen se oli, kun vuosi sitten homman tein.. Paha rasti senkään vaihto ei ollu. Täällä foorumilla oli vielä viimetalvena hyvät ohjeet M57:an vesipumpun vaihtoon!
                  P.S: Kannattaa hommata valmiiksi vesiletkuihin O-renkaat, itellä ne oli jotenkin venyneet ettei letkut meinannu lähtä millään irti, ja kun sai irti niin ei millään takasin..
                  E38:ssa flektin sai pois yksinkertaisesti sillä että laittoi avaimen paikoilleen ja lekalla veti napakan lyönnin avaimeen, jolloin mutteri löystyi. Onko e39:ssä käytetty eri ratkaisua, ettei onnistu samalla tavalla?

                  Vesipumppu menee todennäköisesti vaihtoon samalla.

                  O-renkaita en olisi osannutkaan ostaa erikseen, kiitos neuvosta! Voitko laittaa varaosanumerot niistä tänne, niin tiedän tilata oikeat tarvikkeet.

                  Originally posted by luikas View Post
                  Tuossa ohje, eli ei näyttäisi tuon mukaan muuta vaativan kuin pohjamuovin irroitus, ei edes lokaria tarvi käyttää pois.
                  No eipä vaikuta pahalta hommalta, kiitoksia neuvoista!

                  Comment

                  • MGUarto
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 192
                    • Vantaa-Nissas

                    Jees. Tässä olisi yhden 1996 vuoden 523i uusi omistaja.
                    Paljon on saanut foorumista irti, mutta nyt jäi askarruttamaan muutama asia.
                    Olisin todella kiitollinen vastauksista.

                    Eli:
                    Numeru uno: Nyt kun on talvi tuloillaan niin huomannut sen, että pakokaasuja tulee kyllä putkesta, mutta välillä ihan käsittämätön määrä, siis ihan enemmän kun entisessä honda crvssä 2 litrasella koneella. Eli savuttaa, puhdasta valkoista savua. Mutta välillä kun peruuttelee pienissä vauhdeissa, niin näyttää siltä et siel takana on paria järeää savukonetta savuttamassa. Onko normaalia? ei tietääkseni öljyä ei muitakaan litkuja syö. Mistä yleensä johtuu jos ei ole normaalia?

                    Numero dos: onko kukaan poraillut reikiä tuohon bensaluukun kohdalle, et pääsis vedet pois?

                    Tres: takaata tulee aina kylmää ilmaa, tai taakse, mites talvisin kannattaako pitää kanava vaan kiinni?

                    Ja anteeksi jos nyt tulee väärään paikkaan.
                    - Arto

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      E38:ssa flektin sai pois yksinkertaisesti sillä että laittoi avaimen paikoilleen ja lekalla veti napakan lyönnin avaimeen, jolloin mutteri löystyi. Onko e39:ssä käytetty eri ratkaisua, ettei onnistu samalla tavalla?
                      Ainakin M54:sta lähtee juurikin kuvailemallasi tavalla, nimim. vierestä seurannut.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Kuinkas nopeesti tuon m62tu:n pitäisi lämmetä kun on ~0 °C ulkona? 9 km matkalla lämpeni vain 85 °C jäähdytysneste. Ei esilämmitystä eli lähtötilanteessa oli jäähdytysnesteet varmaankin 0°C. Sisälämpö 24 °C ja puhallus automaatilla, joten melkein täysillä oli puhallus. Ei kait lämppärin nyt kuitenkaan paljoa pitäisi tuon padan lämpenemiseen vaikuttaa? :think
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by MGUarto View Post
                          Jees. Tässä olisi yhden 1996 vuoden 523i uusi omistaja.
                          Paljon on saanut foorumista irti, mutta nyt jäi askarruttamaan muutama asia.
                          Olisin todella kiitollinen vastauksista.

                          Eli:
                          Numeru uno: Nyt kun on talvi tuloillaan niin huomannut sen, että pakokaasuja tulee kyllä putkesta, mutta välillä ihan käsittämätön määrä, siis ihan enemmän kun entisessä honda crvssä 2 litrasella koneella. Eli savuttaa, puhdasta valkoista savua. Mutta välillä kun peruuttelee pienissä vauhdeissa, niin näyttää siltä et siel takana on paria järeää savukonetta savuttamassa. Onko normaalia? ei tietääkseni öljyä ei muitakaan litkuja syö. Mistä yleensä johtuu jos ei ole normaalia?

                          Numero dos: onko kukaan poraillut reikiä tuohon bensaluukun kohdalle, et pääsis vedet pois?

                          Tres: takaata tulee aina kylmää ilmaa, tai taakse, mites talvisin kannattaako pitää kanava vaan kiinni?

                          Ja anteeksi jos nyt tulee väärään paikkaan.
                          - Arto
                          Sitä savua lykkää mullakin aika helvetisti, että oikein käy sääliksi takana olevia autoilioita jotka riesteyksessä joutuu odottaan takana.

                          Mutta tuo savuutus on ilmeisesti vesi höyryä enimmäkseen. Saattaa olla kosteutta putkistossa ja se sieltä sitten höyryää pois, kun iso mylly puskee painetta.

                          Takana sulla on ilmeisesti vain vaihtoehtona joko kylmää tai kiinni kokonansa. Suosittelen pitämään talvella kiinni.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Fastpiksu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2010
                            • 1571
                            • Kajaani-Paltamo

                            Originally posted by Ramzez View Post
                            E38:ssa flektin sai pois yksinkertaisesti sillä että laittoi avaimen paikoilleen ja lekalla veti napakan lyönnin avaimeen, jolloin mutteri löystyi. Onko e39:ssä käytetty eri ratkaisua, ettei onnistu samalla tavalla?

                            Vesipumppu menee todennäköisesti vaihtoon samalla.

                            O-renkaita en olisi osannutkaan ostaa erikseen, kiitos neuvosta! Voitko laittaa varaosanumerot niistä tänne, niin tiedän tilata oikeat tarvikkeet.
                            Saa sen varmaan lyömällä irti myös M57:sta, mutta kun siinä on kahdelle avaimelle paikka ja sattu avaimiakin kaksi olemaan niin eipä tuota lenkkiä montaa minuuttia tarvinnu laikalla hioo. Sillä ainakin aukee nätisti

                            Varaosanumeroita mulla ei valitettavasti ole, enkä niitä täällä kyselemällä viimeksi saanut. Kävin hakemassa paikallisesta varaosaliikkeestä pari kourallista O-renkaita, kotiin sovittelemaan ja loput palautin kauppaan
                            Ne letkut oli ainakin mulla ihan oikeesti tiukassa, pelotti että särkyy jotain. Paikalleen kun rupesin laittamaan niin huomasin että kaikki O-renkaat oli venyny noin sentin liian pitkiksi :think
                            Chevrolet Express van
                            Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                            E36 325i group F

                            Ex:
                            e34 525i
                            e34 525tds "superturbo"
                            e39 530d M-Sport

                            Comment

                            • Tomis
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 31
                              • Kouvola

                              Onkohan startti menossa paskaksi, kun käynistyksen jälkeen kuuluu ihmeellinen ääni joka loppuu nopeasti käynistymisen jälkeen?

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Tomis View Post
                                Onkohan startti menossa paskaksi, kun käynistyksen jälkeen kuuluu ihmeellinen ääni joka loppuu nopeasti käynistymisen jälkeen?
                                Kuuluuko tuo ääni vain kylmillä ilmoilla? Jos kuuluu, niin tuo ääni tuntuu olevan ominaisuus! Mullakin kuuluu sellanen rohiseva hankausääni aina ilmojen kylmettyä ja kuulunut joka talvi.:think
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎