memebuy23buy

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ukko22
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Merkkikohtaisella testerillä voi tuottaa ilmamassatestinkin, mutta lähtökohtaisesti paineanturi on kunnossa, jos ahtoilmanpaineen lukemat käyttäytyvät loogisesti sammuksissa, tyhjäkäynnillä ja ajossa täyskaasukiihdytyksissä. Kannattaa se anturi puhdistaa välillä, koska imusarjasa sijaitessaan kerää karstaa itseensä, mikä ei ainakaan paranna toimintaherkkyyttä.

    Tilanteessasi varmistaisin EGR:ää ohjaavien komponenttien kunnon ja toimintakyvyn sekä pikkuahtimen, jos ahdot jäävät alle 3000 rpm selvästi pyynnistä. Ilmansuodatin on varmaan hyvin paikallaan? Jumittava tai osittain auki jäävä EGR-venttiili on sellainen komponentti, joka sotkee ilmamäärän.
    Kuinkas voin varmistaa EGR-venttiilin toiminnan? Vai onko mahdollista JaniLap käydä sun kanssa lukemassa livedataa, jos sinulta kunnon testerit löytyy? Näytät myös vaikuttavan Tampereella.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km
    Lämpeneehän kone riittävästi ajossa = termostaatit varmasti kunnossa (EGR- ja päätermostaatti)? Viileänä käydessään näiden polttoaineenkulutus nousee selvästi, eikä vikailmoituksia näy.. Kesäkeleillä pitäisi n. 87-90 celsiusastetta olla hyvin nopeasti saavutettu tasaisessa maantieajovauhdissa.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Ukko22 View Post
    Tähän vielä viitaten tiedätkö JaniLap tai joku muu pystyykö MAP-anturin toimivuuden testaamaan jotenkin yksinkertaisesti? Livedatan mukaan ahdot jää alakierroksilla pyynnistä mutta noin 3000rpm jälkeen ahdot pyynnin luokkaa. Eli voisiko kuvitella MAP-anturin olevan ehjä. Vai kuinka nuo yleensä sekoilee jos on rikki?
    Merkkikohtaisella testerillä voi tuottaa ilmamassatestinkin, mutta lähtökohtaisesti paineanturi on kunnossa, jos ahtoilmanpaineen lukemat käyttäytyvät loogisesti sammuksissa, tyhjäkäynnillä ja ajossa täyskaasukiihdytyksissä. Kannattaa se anturi puhdistaa välillä, koska imusarjasa sijaitessaan kerää karstaa itseensä, mikä ei ainakaan paranna toimintaherkkyyttä.

    Tilanteessasi varmistaisin EGR:ää ohjaavien komponenttien kunnon ja toimintakyvyn sekä pikkuahtimen, jos ahdot jäävät alle 3000 rpm selvästi pyynnistä. Ilmansuodatin on varmaan hyvin paikallaan? Jumittava tai osittain auki jäävä EGR-venttiili on sellainen komponentti, joka sotkee ilmamäärän.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post

    Kenen ohjelma? Osassa on todella huonoja ohjelmia ollut.
    Ei mitään tietoa, kun ei myyjän sanaankaan voinut luottaa, valehteli täysin päin naamaa muutamat asiat Tämä tuli siis mulle tänä kesänä, kun piti jollain päästä kulkemaan seiskan alkaessa ääntää.



    Onko tämä mitattua kulutusta vai ajotietokoneen kulutuslukemia?
    Mitattua, ajotietokone näyttää pari desiä enemmän. Nyt tietokone näyttää 7,2L, eli voinee olla seiskan pintaan, mutta silti minusta liikaa, kun suurin osa ajosta on vakkari päällä 9-tietä Orivesi-Tampere-Orivesi.


    Kulkupuoli tuntuu toki kivan rivakalta 730D verrattuna, onhan tämä kevyempi ja enemmän tehoa, mutta ei sitä tule ulosmitattua oikein kuin harvoin. Saman verran ohittelin siis seiskallakin eli monoa saa kummatkin saman verran.​

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post

    Kenen ohjelma? Osassa on todella huonoja ohjelmia ollut.
    Ei mitään tietoa, kun ei myyjän sanaankaan voinut luottaa, valehteli täysin päin naamaa muutamat asiat



    Onko tämä mitattua kulutusta vai ajotietokoneen kulutuslukemia?
    Mitattua, ajotietokone näyttää pari desiä enemmän. Nyt tietokone näyttää 7,2L, eli voinee olla seiskan pintaan, mutta silti minusta liikaa, kun suurin osa ajosta on vakkari päällä 9-tietä Orivesi-Tampere-Orivesi.


    Kulkupuoli tuntuu toki kivan rivakalta 730D verrattuna, onhan tämä kevyempi ja enemmän tehoa, mutta ei sitä tule ulosmitattua oikein kuin harvoin. Saman verran ohittelin siis seiskallakin eli monoa saa kummatkin saman verran.​

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Ukko22 View Post

    Onko sulla pheno aiheuttanut tuo koodi mitään muita ongelmia? Vai onko vedot ja kulkupuoli normaali
    Mielestäni kulkupuoli on normaali.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Paljonkos muilla e61 535d kulutukset olleet ohjelmoituna? Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km Valtaosa matkaa, keskinopeus jossain 55+ paikkeilla.
    Onko tämä mitattua kulutusta vai ajotietokoneen kulutuslukemia?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Gize View Post

    Niin minustakin pitäisi olla tuolla lukemissa. Tuo 730D meni kesäkelissä mun normiajossa 5,9L, talvikelissä 6,9L kun paljon webastokäyttöä ja tyhjäkäyntiä, kun muksu nukkui autossa talvella. Liian janoinen tuo on siis selvästi, mutta mikä sen tekee, auton mukana tuli toki vain kitkat jotka mulla vielä alla pyörii, voisiko ne noin paljon nostaa kulutusta Eikä ole edes kovin läskit, olikohan 205/55/17.
    Kenen ohjelma? Osassa on todella huonoja ohjelmia ollut.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by Laku View Post

    Kyllä se minulla kevyellä jallalla oli lähemmäs 6 kuin 7l/100km. Auto oli 535d E61 LCI
    Niin minustakin pitäisi olla tuolla lukemissa. Tuo 730D meni kesäkelissä mun normiajossa 5,9L, talvikelissä 6,9L kun paljon webastokäyttöä ja tyhjäkäyntiä, kun muksu nukkui autossa talvella. Liian janoinen tuo on siis selvästi, mutta mikä sen tekee, auton mukana tuli toki vain kitkat jotka mulla vielä alla pyörii, voisiko ne noin paljon nostaa kulutusta Eikä ole edes kovin läskit, olikohan 205/55/17.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Onko tuolla M57T2:n EGR paineohjaimella jotain adaptaatioita, joita nollata?

    Kokeilin yhteen tuommoiseen vaihtaa Hellan (sinänsä ihan sopivuuksien puolesta oikeaa) uutta paineohjainta ja se käyttäytyi todella oudosti. Kytkennät oli oikein olettaen, että Hella ei ole kääntänyt alipaineen tuloa ja lähtöä Egr-venttiilille. Ystävällisesti yhteitä ei ollut merkitty kuin vihreä-sinisellä täpällä ja sinisellä rinkulalla. (Pierburgissa lukee tyhmemmällekin VAC ja OUT). Ohjain ajoi koko ajan Egr-venttiiliä edestakaisin juuri hiukan auki ja kiinni. Ajon aikana tai vaikka paikallaan tyhjäkäynnillä livedatassa heilui siten koko ajan EGR duty cycle, venttiilille menevä alipaine ja myös tietysti MAFin ilmamäärä edestakaisin. Ajossa tuo niinkään tuntunut, mutta outo käytös. Kun laitoin (nurkista löytyneen ehjän) Pierburgin sinne, niin sillä säätö on ihan stabiili, duty cycle pysyy nätisti (tietysti ajotilanteessa muuttuu) ja ilmamäärät ei sahaa. Ilmeisesti tuohon paikkaan ei muuta kuin Pierburgia kannata laittaa? Hellan paineohjain olikin ihan Made in China. Aina ennen ainakin tuollaisen vaihdossa ole mitään sen enempää nollannut.

    E

    Leave a comment:


  • Ukko22
    replied
    Originally posted by pheno View Post

    Mulla sama koodi tällä hetkellä, tulee tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä MAF pyynti ja todellinen arvossa heittoa, jonka arvasin tähän syyksi. Heti kun nostaa kierroksia 800-900rpm niin MAF arvot (pyynti/todellinen) on ok.

    Voisin ottaa kunnon logit jos esim JaniLap osaisit sanoa niistä jotain tarkemmin?

    Tyhjäkäynnillä MAP anturi näyttää noin 1060 bar ja sammuksissa 1020. Eli mielestäni ok. En osaa sanoa kuinka voi testata.

    Otin sen MAP:in taannoin irti ja putsailin. Oli jonkun verran töhnaa kertynyt.
    Onko sulla pheno aiheuttanut tuo koodi mitään muita ongelmia? Vai onko vedot ja kulkupuoli normaali

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Ukko22 View Post

    Tähän vielä viitaten tiedätkö JaniLap tai joku muu pystyykö MAP-anturin toimivuuden testaamaan jotenkin yksinkertaisesti? Livedatan mukaan ahdot jää alakierroksilla pyynnistä mutta noin 3000rpm jälkeen ahdot pyynnin luokkaa. Eli voisiko kuvitella MAP-anturin olevan ehjä. Vai kuinka nuo yleensä sekoilee jos on rikki?
    Mulla sama koodi tällä hetkellä, tulee tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä MAF pyynti ja todellinen arvossa heittoa, jonka arvasin tähän syyksi. Heti kun nostaa kierroksia 800-900rpm niin MAF arvot (pyynti/todellinen) on ok.

    Voisin ottaa kunnon logit jos esim JaniLap osaisit sanoa niistä jotain tarkemmin?

    Tyhjäkäynnillä MAP anturi näyttää noin 1060 bar ja sammuksissa 1020. Eli mielestäni ok. En osaa sanoa kuinka voi testata.

    Otin sen MAP:in taannoin irti ja putsailin. Oli jonkun verran töhnaa kertynyt.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Paljonkos muilla e61 535d kulutukset olleet ohjelmoituna? Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km Valtaosa matkaa, keskinopeus jossain 55+ paikkeilla.
    Kyllä se minulla kevyellä jallalla oli lähemmäs 6 kuin 7l/100km. Auto oli 535d E61 LCI

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Paljonkos muilla e61 535d kulutukset olleet ohjelmoituna? Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km Valtaosa matkaa, keskinopeus jossain 55+ paikkeilla.

    Leave a comment:


  • Ukko22
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    LCI-koneeseen on MAF-adaptaatioiden resetointiin oma protokolla testerillä toteutettuna, mutta kyllä se ne oppii periaatteessa vähitellen itsekin. Tuo kyseinen MAF-vikakoodi on hyvin yleinen ja saattaa olla seurausta muualta, kuten MAP-anturin toiminnasta tai ahtoputkien vuodosta. Testerillä live-dataa seuraamalla voisi päästä nopeammin jäljille. Onko DDE räpelletty vai vakio-ohjelmalla?
    Tähän vielä viitaten tiedätkö JaniLap tai joku muu pystyykö MAP-anturin toimivuuden testaamaan jotenkin yksinkertaisesti? Livedatan mukaan ahdot jää alakierroksilla pyynnistä mutta noin 3000rpm jälkeen ahdot pyynnin luokkaa. Eli voisiko kuvitella MAP-anturin olevan ehjä. Vai kuinka nuo yleensä sekoilee jos on rikki?

    Leave a comment:

Working...
X