Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3105

    Originally posted by viktor View Post
    Kellään neuvoa salavalikkoon menosta?

    Tuntuu joo oudon pieneltä tuollainen 1A latausvirta, joku puhallin jne jo vie paljon enemmän luultavasti.

    En usko että akun kylmeneminen on probleema, koska kyllähän se sitten olisi koko ajan sama tilanne. Tuollainen on/off vika kun ei omaan päähän mahdu että olisi muuta kun elektroniikkaa tai softaa koskeva. Toki huono liitos voisi olla, mutta sekään ei poistuisi autoa boottaamalla..

    Pakko kai se on IBS vaihtaa ja raportoida sitten miltä näyttää. Akun uskon olevan kunnossa koska nyt taas menty pätkäajoakin ihan murheitta, kuten myös heti oman auton oireilun päälle. Auton softa on päivitetty, joten en bugiinkaan usko. Alkaa loppumaan kohdat mistä vikaa haarukoida. Hehkut vaihdan nyt ensin ja sitten varmaan IBS:n jos ei muutosta tule. Toivotaan että pakkaset jatkuu jotta saa vian kaivettua esille.
    Jännite-ero keulalle voinee johtua juurikin siitä että siellä IBS-yksikössä on sitä vastusta jotan akun miinus ei ole tismalleen samassa potentiaalissa kuin kori. Akkulaturin tuuppaus konehuoneen nastoihin myöskään ei ollut hyvä idea, tuntui ettei juuri lataa, toisin kuin suoraan napoihin kytkettynä.

    Mitähän se voi rikkoa jos jättäisi koko IBS-yksikön pois?
    Laakkosella sanoivat että kaikissa alkupään autoissa ei pitäisi kyseistä vermettä edes olla, vaan tulee jonkun varusteen tai päästöluokan mukana. Herääkin kysymys että onko sitä ollenkaan euro3 luokan autoissa. Jos ei niin voisi olla ettei isompia hajoa jos sen pois jättää.
    Laita forumille haku: E60 salavalikko. Tulee ohjeet miten saat salavalikon auki. Muistelen jonkun kertoneen että kohta 9 kertoo jännitteen.

    Minulla tulee siis tuo n. 1A latausvirta vaikka olisi puhallin ja esim penkinlämmittimet päällä. Eli laturi työntää virtaa sen mitä auton sähkölaitteet kuluttaa + sen päälle akulle 1A. Se miksi pidän tuota "ylijäämä" latausvirtaa liian pienenä on, että jos ajetaan lyhyttä matkaa ja tehdään kylmästartteja niin ei tuollainen 1A latausvirta akulle ole riittävä. Kulutuksena starteissa on hehkut ja startti, jotka haukkaavat paljon virtaa, tosin vaan muutaman sekunnin. Tuntuisi, että jos akku on kerran vajaa niin voisi sitä virtaa sinne tunkea reippaamminkin, vai?

    Huomasin itsekin saman, että konehuoneen navoista verkkolaturilla lataamalla ei ole yhtä hyvä kuin suoraan akun navoille lataamalla(auton kaapelit irroitettuna)

    Mielenkiinnosta kuulisin, että miten tuo latauspiiri on noissa E60ssä tehty, osaisko joku kertoa? Sitten voisi yrittää pähkäillä mitä sille olisi tehtävissä. Onko esim softasssa ohjattu millä lämpötilalla aletaan lataamaan? jos niin tuntuisi että puukottamalla softaa niin, että kerrotaan vaan uusi alhaisempi lämpötila, jolla aletaan lataamaan.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      Originally posted by poke View Post
      Laita forumille haku: E60 salavalikko. Tulee ohjeet miten saat salavalikon auki. Muistelen jonkun kertoneen että kohta 9 kertoo jännitteen.

      Minulla tulee siis tuo n. 1A latausvirta vaikka olisi puhallin ja esim penkinlämmittimet päällä. Eli laturi työntää virtaa sen mitä auton sähkölaitteet kuluttaa + sen päälle akulle 1A. Se miksi pidän tuota "ylijäämä" latausvirtaa liian pienenä on, että jos ajetaan lyhyttä matkaa ja tehdään kylmästartteja niin ei tuollainen 1A latausvirta akulle ole riittävä. Kulutuksena starteissa on hehkut ja startti, jotka haukkaavat paljon virtaa, tosin vaan muutaman sekunnin. Tuntuisi, että jos akku on kerran vajaa niin voisi sitä virtaa sinne tunkea reippaamminkin, vai?

      Huomasin itsekin saman, että konehuoneen navoista verkkolaturilla lataamalla ei ole yhtä hyvä kuin suoraan akun navoille lataamalla(auton kaapelit irroitettuna)

      Mielenkiinnosta kuulisin, että miten tuo latauspiiri on noissa E60ssä tehty, osaisko joku kertoa? Sitten voisi yrittää pähkäillä mitä sille olisi tehtävissä. Onko esim softasssa ohjattu millä lämpötilalla aletaan lataamaan? jos niin tuntuisi että puukottamalla softaa niin, että kerrotaan vaan uusi alhaisempi lämpötila, jolla aletaan lataamaan.
      Pitääpä etsiä.

      Niin joo se oli siis tietysti kulutuksen jälkeen. Ei taas tullut loppuun asti mietittyä. Pieni on silti. Eikö akkulaturitkin lykkää aika reilusti enemmän, ja silti niiden latausajat on pitkät. Pitäs jostain kinneristä mittailla mitä muut latailee? Tai jos jostain löytyisi tuollainen EURO3 normien mukainen yksilö.. Foorumillakin taitaa muutama -03 E60/E61 ilman dpf:ää pyöriä..
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • Janne S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 437
        • Keminmaa

        Kovin on heikko jännite.

        Aamulla kattelin salavalikosta ennen starttausta jännitettä, 11,5V, starttauksen aikana jännite kävi alle 10V:n ja kesti pari sekunttia ennen ku nousi yli 12V. Auto siis seisoi yön pihalla, yli 15 pakkasessa, aamulla pari tuntia roikassa. Latausjännite auton käydessä pyörii 14,6-15,2 välillä salavalikon mukaan, akun navoista mitattuna tasaisesti 14,85 luokkaa, ei juuri mittarin mukaan vaihtele. Luonnollisesti tuli kaikki viat tauluun, ku jännite kävi noin alhaalla. On kyllä surkea kampe, ei voi muuta sanoa. Jos tuo latausvirta on 1 amppeerin luokkaa, niin ei oo ihme että kahenkympin pakkasissa meinaa akku olla tyhjä vaikka kävis yötä päivää. Ois kyllä mielenkiintoista nähä miten tuo lataussysteemi on viisaudessaan suunniteltu, pystyiskö sitä jotenki huijaamaan jos muuttaa tuon akun tyypin eriksi mitä on paikallaan. Yks vaihtoehto ois repiä tuo IBS vithuun tuolta, onko kukaan kokeillu? Kävin lämpimässä tallissa lataileen akkua(90Ah AGM) Ctekillä kolmisen tuntia, katellaan taas salavalikosta jännitteitä ku seuraavan kerran on starttaus ajankohtainen.
        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

        Comment

        • tjvirta
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 95
          • Espoo

          Mulla oli samoja ongelmia....auto meni "akun säästötilaan", eli pyyhkimien nopein asento ei toiminut, puhallin ei ottanut kunnolla kierroksia (en muista minkä numeron verran). Idrive näyttö myös välähti startatessa...se tosin toimi mulla.

          VIKA: startti oli rikki. Tyyppivika ainakin dieselissä. Otti yli tuplaten virtaa ohjearvoihin kesälämmöissä. Voisin kuvitella että tosiaa talvella on hankalampaa monin verroin. Tunnistin erittäin vaikeasta starttauksesta kesäkeleilläkin. Tuntui tismalleen siltä kuin akku olisi vedellyt viimeisiään. Uusi startti takuuseen ja ongelmat hävis. Ongelma kai oli, että akun jännite dippasi startissa alle jonkun ohjearvon -> säästötilaan.

          Aiheesta löytyy kirjoittelua tältä foorumilta "starttaus" hakusanalla varmaan löytyy.

          EDIT: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=starttaus
          Last edited by tjvirta; 30-01-2010, 17:11.
          ________________________________________
          G31 520dA Business SportLine 2017

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            Originally posted by Janne S View Post
            Aamulla kattelin salavalikosta ennen starttausta jännitettä, 11,5V, starttauksen aikana jännite kävi alle 10V:n ja kesti pari sekunttia ennen ku nousi yli 12V. Auto siis seisoi yön pihalla, yli 15 pakkasessa, aamulla pari tuntia roikassa. Latausjännite auton käydessä pyörii 14,6-15,2 välillä salavalikon mukaan, akun navoista mitattuna tasaisesti 14,85 luokkaa, ei juuri mittarin mukaan vaihtele. Luonnollisesti tuli kaikki viat tauluun, ku jännite kävi noin alhaalla. On kyllä surkea kampe, ei voi muuta sanoa. Jos tuo latausvirta on 1 amppeerin luokkaa, niin ei oo ihme että kahenkympin pakkasissa meinaa akku olla tyhjä vaikka kävis yötä päivää. Ois kyllä mielenkiintoista nähä miten tuo lataussysteemi on viisaudessaan suunniteltu, pystyiskö sitä jotenki huijaamaan jos muuttaa tuon akun tyypin eriksi mitä on paikallaan. Yks vaihtoehto ois repiä tuo IBS vithuun tuolta, onko kukaan kokeillu? Kävin lämpimässä tallissa lataileen akkua(90Ah AGM) Ctekillä kolmisen tuntia, katellaan taas salavalikosta jännitteitä ku seuraavan kerran on starttaus ajankohtainen.
            Kyllähän tuo nyt jotain lataa. Mitä jännite oli kun sammutit auton? Ei saisi siitä aamuksi paljon laskea, jollei ole jotain maavuotoa tai akku käpynä.
            Itsellä kyllä jännitteet pysyy yön yli ja usemmankin ihan ok, eli ei tainnut sittenkään ihan samaa vikaa olla. Tuolta kun tuntui koko lataus olevan sen hetken aikaa hukassa.
            No jos nyt saan salavalikon auki niin pääsee katselemaan lukuja. Kiinteän volttimittarin jo kaivoin esiin, laitan sen suoraan akkuun ja vedän kabiiniin väliaikaisesti. Sitten seurataan miten luvut täsmää. Vielä kun olisi toinen, niin laittaisi sen IBS:n jälkeen, eli välille plusnapa-auton runko. No eipä nuo kauheasti maksa, tosin ei ihan pilipalia kannata laittaa tai ei saa luotettavia tuloksia. Pitäs melkeen samanlaiset olla ja kalibroidut. Tai sitten lainaa flukeja parin töistä ja hauenleuoilla kiinni.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • Janne S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 437
              • Keminmaa

              Jännite oli ku auton sammutin luokkaa 13,5V, melko nopsaan tippuu siitä alle 13V:n, voisko tuossa akussa sit olla vikaa? Eipä ois eka kerta ku uus akku on sökönä, meni meni jiers ökou ostin exide akun ja se purkas ihtensä meleko nopsaan, tarvikeliikkeessä oli semmonen rasitustesteri vai mikäsoli, mikä testas akun kuormansietokykyä vai mitäsoli, pitäskhän tuo laata täyteen ja käyttään sielä testattavana. Tää katiskahan kävi tutkimuksissa wetterillä, missä testattiin maavuodot, lataus, akut ja ibs:ät ja mitään vikaa niistä ei silloin löytynyt. Orkkis akkuhan tässä oli 110Ah ja uus 90AGM tähän on koodattu by Clavu. Tähän lirpakeeseen vois laittaa kokemuksia (akun vaihdoista ym. miten on viat korjaantunu) sellaiset henkilöt kellä vehkeet pelaa ilman mitään vikailmoja, et josko niistä ois jotain apua. Lasket VIN:stä 5 viimistä numeroa yhteen ja sit piät trippiä niin kauan pohjassa et tulee salavalikko esille ja löysäät sit heti trippinapin, heti perään painelet trippiä niin kauan et tulee 19 valikko tauluun ja lopetat naputtelun, tulee Lock:ON tauluun niin siihen naputtelet sen lukeman minkä sait noista viidestä numerosta. Siirtyy itekseen valikkoon 1 , jonka jälkeen naputtelet 9 valikkoon asti niin löytyy jännite sieltä. Tuo Lock-numero pitää naputella joka startin jälkeen tuonne 19 valikkoon, jos meinaa katella tietoja, varmaan suunnitellu tuonki henkilö ku ollu saamasa potkuja tehtaalta, siinäpä naputtelevat saatana.
              Edit: löyty tuomonen http://forums.5series.net/index.php?...q=si&img=10935
              Edit Edit:sivulla 35 on meleko kattava selostus IBS:stä
              Last edited by Janne S; 30-01-2010, 23:49.
              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

              Comment

              • viktor
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1272
                • ...

                Originally posted by Janne S View Post
                Jännite oli ku auton sammutin luokkaa 13,5V, melko nopsaan tippuu siitä alle 13V:n, voisko tuossa akussa sit olla vikaa? Eipä ois eka kerta ku uus akku on sökönä, meni meni jiers ökou ostin exide akun ja se purkas ihtensä meleko nopsaan, tarvikeliikkeessä oli semmonen rasitustesteri vai mikäsoli, mikä testas akun kuormansietokykyä vai mitäsoli, pitäskhän tuo laata täyteen ja käyttään sielä testattavana. Tää katiskahan kävi tutkimuksissa wetterillä, missä testattiin maavuodot, lataus, akut ja ibs:ät ja mitään vikaa niistä ei silloin löytynyt. Orkkis akkuhan tässä oli 110Ah ja uus 90AGM tähän on koodattu by Clavu. Tähän lirpakeeseen vois laittaa kokemuksia (akun vaihdoista ym. miten on viat korjaantunu) sellaiset henkilöt kellä vehkeet pelaa ilman mitään vikailmoja, et josko niistä ois jotain apua. Lasket VIN:stä 5 viimistä numeroa yhteen ja sit piät trippiä niin kauan pohjassa et tulee salavalikko esille ja löysäät sit heti trippinapin, heti perään painelet trippiä niin kauan et tulee 19 valikko tauluun ja lopetat naputtelun, tulee Lock:ON tauluun niin siihen naputtelet sen lukeman minkä sait noista viidestä numerosta. Siirtyy itekseen valikkoon 1 , jonka jälkeen naputtelet 9 valikkoon asti niin löytyy jännite sieltä. Tuo Lock-numero pitää naputella joka startin jälkeen tuonne 19 valikkoon, jos meinaa katella tietoja, varmaan suunnitellu tuonki henkilö ku ollu saamasa potkuja tehtaalta, siinäpä naputtelevat saatana.
                Edit: löyty tuomonen http://forums.5series.net/index.php?...q=si&img=10935
                Edit Edit:sivulla 35 on meleko kattava selostus IBS:stä
                Hmm viitais kyllä että on akussa jotain outoa nyt kun tuollalailla laskee jännitteet, tai sitten vuotaa maihin. Vielä jos haluaa hipostella, niin jätät takaluukun auki sen 15min ja odotat että auto menee lepoon, sitten mittaat jännitteen. Eli laskeeko tuona aikana vai vasta myöhemmin yöllä tms aikana.
                Se rasitustestikään ei sitten anna koko totuutta, melkeenpä vaatis kokeiluna suoraan takuuseen uuden akun ja miettis sitten lisää. Maavuodon paikantaminen sitten alkaakin olla ikävämpi ongelmä, tosin en ihmettelisi vaikka IBS sellaistakin aiheuttaisi.
                Kyllä tossa kovillakin pakkasilla viikon pysy jännitteet ihan ok kun auto laiturilla seisoi.
                ///M5
                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                Comment

                • KoPe
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 251
                  • Helsinki

                  Originally posted by Janne S View Post
                  Aamulla kattelin salavalikosta ennen starttausta jännitettä, 11,5V, starttauksen aikana jännite kävi alle 10V:n ja kesti pari sekunttia ennen ku nousi yli 12V. Auto siis seisoi yön pihalla, yli 15 pakkasessa, aamulla pari tuntia roikassa. Latausjännite auton käydessä pyörii 14,6-15,2 välillä salavalikon mukaan, akun navoista mitattuna tasaisesti 14,85 luokkaa, ei juuri mittarin mukaan vaihtele. Luonnollisesti tuli kaikki viat tauluun, ku jännite kävi noin alhaalla. On kyllä surkea kampe, ei voi muuta sanoa. Jos tuo latausvirta on 1 amppeerin luokkaa, niin ei oo ihme että kahenkympin pakkasissa meinaa akku olla tyhjä vaikka kävis yötä päivää. Ois kyllä mielenkiintoista nähä miten tuo lataussysteemi on viisaudessaan suunniteltu, pystyiskö sitä jotenki huijaamaan jos muuttaa tuon akun tyypin eriksi mitä on paikallaan. Yks vaihtoehto ois repiä tuo IBS vithuun tuolta, onko kukaan kokeillu? Kävin lämpimässä tallissa lataileen akkua(90Ah AGM) Ctekillä kolmisen tuntia, katellaan taas salavalikosta jännitteitä ku seuraavan kerran on starttaus ajankohtainen.
                  Itsellä oli e90:ssa laturi hajalla kun antoi tuollaisia jännitteitä heiluvia jännitteitä. DSC-ym. varoitusvalot pitivät show:taan. Edes jännitteensäätäjän vaihto ei auttanut, se paloi 3 tkm jälkeen, laturista tuli piikkejä. Uusi laturi antaa 14.4 V. Tosin tuossa sun AGM akussa lataus pitäisi kyllä olla 14.8 V luokkaa. Laturin vaihdon jälkeen DSC-show oli ohi, mutta muutaman kerran auto lähti nihkeästi käyntiin ja kello nollaantui, akusta sain ennen starttia juuri tuon 11,5 V ja ajon jälkeen 12.1 V -> josta laski 11,5. Vaihdoin akun, jonka jälkeen "yön yli" voltit on ollut salavalikon kautta n. 12.5-12.8 (auto ottaa jonkin verran lepovirtaa) ja ajon jälkeen 13.1-13.2 V. Tilanteessasi vaihtaisin akun ja katsoisin kunnossa olevasta autosta vertailuarvot tuolle laturille.
                  KoPe
                  --------
                  Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                  Comment

                  • Janne S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 437
                    • Keminmaa

                    Lisää tutkimuksia, aamusella jännite valikon mukaan 12,2, startin aikana kävi lähellä 10 volttia, mitään vikailmoituksia ei tullu, pakkasta noin 10 astetta. Kävin akkuliikkeestä kyselemässä nuista jännittelaskuista ja olivat sitä mieltä et ei sais puota alle 12V missään nimessä yön aikana. Auton kun sammuttaa, jättää virrat 1 asentoon ja kytkee kaikki laitteet pois päältä mitä voi, salavalikko näyttää heti sammutettua 14,1V. Kahden minuutin päästä jännite 12,5V. Ei kait se sais nuin nopeasti puota. Pitää varmaan käydä wetterillä vaatimassa uutta akkua, jos tinkais normaalin 110 amppeerisen tuon agm:n tilalle.
                    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                    Comment

                    • KoPe
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 251
                      • Helsinki

                      Kun e90:ssa oli laturi&akkuhässäkkää, DSC-häiriö steering wheels sensor fault tms. tuli kun jännite kävi alle 9 V, josta jäi myös häiriöilmoitus. Joskus sammuttamisen jälkeen kello nollaantui. Tätä tuli ajon aikana myös esim. liikkeellelähdöissä, kaistanvaihdoissa. Lisäksi sisävalo vilkkui, mitä ei uudella akulla tapahdu juurikaan.

                      Uudella akulla startatessa jännite käy muistaakseni 11 voltin tuntumassa ihan hetkeksi. Nappaahan käynnistys reippaasti virtaa ja akun roolihan on nimenomaan olla käynnistysakku.

                      Jännitteen tippuminen on normaali ilmiö 0,5 V sammuttamisen jälkeen, bemareissa on väylävirtaa kokoajan vähän ja esim. käynnistyksen jälkeen ilmastointinnin propelli pyörii vielä hetken.

                      Jotenkin nyt omasta kokemuksesta tuntuu, että kun näitä epämääräisiä joulukuusivikavaloja syntyy, pitäisi katsoa ensiksi akku, laturi, maadoitus ja IBS, mitä marmoritiskillä ei välttämättä tehdä, vaan siirrytään osanvaihto-operaatioon $$. Vikahistoriasta kannattaisi katsoa, käykö voltit ylhäällä >18 V ja alhaalla <9 V. Jos voltit ovat käyneet liian ylhäällä, akku on voinut viottua.
                      KoPe
                      --------
                      Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                      Comment

                      • Sammyt
                        Newbiemmer
                        • Jan 2009
                        • 19
                        • Helsinki

                        Nyt on päästy mukaan e60 joulukuusikerhoon 2 kertaa tänä talvena. Akku on viimevuonna asennettu 90ah agm akku, startti on vaihdettu, eberi löytyy.

                        Kyllä hieman kismisttää, koska tuon vian löytäminen voi olla hankalaa. Pitäisi katsoa tuo ibs ja laturi. pihatolpasta ei hirveästi tarvitse akkua latailla, kun se pätkii virtaa ja maksimi aika on 1 tunti.

                        Onkohan tuohon e60:n saatavana reilumman kokoista laturia, kun ei näytä riittävän kaupunkiajossa mihinkään?
                        E60 530D -04

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Sammyt View Post
                          :
                          Onkohan tuohon e60:n saatavana reilumman kokoista laturia, kun ei näytä riittävän kaupunkiajossa mihinkään?
                          Siellä on jo nyt Dieselissä 150A laturi, joten kyllä pitäisi riittää.
                          Bensakoneista toki löytyy vielä 185A:n laturia?

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            Puun ja kuoren välissä

                            Joopa joo, kävin wetterillä tinkaamassa tuosta paskasta akusta, eivät suostu vaihtaan jos testerit näyttää ok arvoja, minkä jo melkein etukäteen arvasinkin. Sen verran myönsi huoltovastaava, et ei kuulemma ole ensimmäinen agm akulla varustettu bemari ku alkaa itkemään kovalla pakkasella, vaikka ois uusikin auto. Tää akkutyyppi vissiin on kaikissa uusissa malleissa. Lähtee muuten maahantuojalle postia aiheesta, on se perkele kumma ku akku maksaa 350 euroa niin ei uskalla kahenkympin pakkasessa lähteä liikenteeseen, ku ei tiä koska hyytyy välille, SAAPAS.
                            Ps. Sammyllä on kertakaikkiaan vaan liian pieni tuo akku, varsinki ku on eberi. Katoppa salavalikosta startin aikaisia jännitteitä eberikäytön jälkeen, veikkaisin et käy alle 10V:n->valot vilkkuu.
                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by Janne S View Post
                              Ps. Sammyllä on kertakaikkiaan vaan liian pieni tuo akku, varsinki ku on eberi. Katoppa salavalikosta startin aikaisia jännitteitä eberikäytön jälkeen, veikkaisin et käy alle 10V:n->valot vilkkuu.
                              Tuskinpa vaan. Se on ihan sama miten iso akku on, tyhjäksi sekin menee, ja varsinkin piikkivirta sukeltaa melkoista vauhtia kun akun varaustila heikkenee. Ei akku ota paljoa vastaan kylmänä, joten hissukseen hiipuu. Eikä se laturin kapasiteetistakaan kiinni ole. Puoliksi tyhjän ison akun lataaminen kestää sitäpaitsi huomattavasti pidempään kuin pienen, jolloin voikin olla ettei akku tule koskaan täyteen vaikka viikossa ajettaisiin yksi tunninkin reissu. Iso akku ei ole ratkaisu kaikkeen, vaan voi jopa johtaa jatkuvaan käynnistyskaapelijumppaan.

                              Täynnä olevan akun lepojännite on yleensä n. 12,7v. Hetkellisesti juuri latauksen jälkeen voi olla suurempi, muttei se nyt kuulukkaan jäädä mihinkään 14v. Jos latausjännite pyörii jossain yli 14v akun päässä, ei sitä mitään virtarajoiteta. Akku ei vaan ota vastaan, kemialliset prosessit kun hidastuu aika lailla kylmänä eikä sille voi mitään.

                              AGM-akuissa pitäis olla parempi hyötysuhde kuin normaaleissa, ts. suurempi osa latausvirrasta muuttuu kemialliseksi potentiaaliksi. Voiskos tässä nyt sitten käydä niin, että kun akku ei ladatessa enää lämpeä sitäkään vertaa, se rupeaa ottamaan virtaa vastaan huomattavasti hitaammin? Tuohan on itseään ruokkiva prosessi, kun lataus hiukan lämmittää akkua, latausvirta nousee ja lämpeää taas nopeammin.

                              Muutenkin koko AGM-akkutyypin hehkutus ylivertaisena esilämmitinkäytössä yms. on ihan tyhjänpäiväistä mainosmiehen ylisanojen riemujuhlaa.

                              Oisko akkulämmittimien paikka?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • KATKU
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 230
                                • Vaasa

                                Tossa http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm on vielä kerran
                                antti 86:n postaama aikasempi linkki noihin akunlämmittimiin. Linkin sivulla
                                on hyvä diagrammi miten akku vastaanottaa virtaa kylmässä ja kuumassa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎