Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rawpower
    Bimmer Rookie
    • Jul 2011
    • 54
    • Siilinjärvi

    Pakkaset ovat saapuneet ja bemarihan se kylmänä käy. Kaikki termarit vaihdettu vuosi sitten ja laitoin pahvitkin keulaan. silti lämmöt pyöri 81 asteessa motarilla rullatessa pintakaasulla. Kun kiihdytti reilummin niin nousi maksimissaan 89 asteeseen. Viime talvena kun kovilla pakkasilla piti pahveja niin lämmöt pyöri reilusti 90 puolella ollen 91-95 astetta..

    Mitenkäs se takuu olikaan noissa alkuperäis osissa, jos nyt vaikka haluais tuon egr ja päätermarin vaihtaa ensiksi uuteen? Oliko 2 vuotta? Eli otan huoltamoon yhteyttä ja vaadin vaihtamaan termarit?
    BMW E61 530xda -06

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1575

      Minulla sama juttu, ainut vaan että lämmöt pyörii 65-75c välillä ja kaikki termarit vaihdettu n. vuosi sitten. Pistin kustcarille postia ja sanoivat, että tuohan auto tutkittavaksi ke aamuna. Takuu kattaa osan ja työn.

      Saikos PLampi64 asennettua läpät?

      ed. Noniin kaikki termarit vaihdettu ja nyt lämmöt heilahtaa -15 pakkasellakin suht nopeesti 89asteeseen. Ensin EGR:llä alkoi hieman lämmöt nousemaan, päätermarilla taas vähän ja sillä kolmannella kikkareella loput
      Last edited by ptikkala; 05-12-2012, 13:33.

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        Mitä tuossa itse tutkin, jos tuo lämmönvaihdin vuotaa (kuten omassa), ei auto lämpene juuri ollenkaan aivan sama miten hyvässä kunnossa muut termarit ovat.Lämmöt seilaa 54-57c väliä, torppasin tuon vaihtimelle menevän letkun oikein kunnolla ja johan alkoi autossa tarkenemaan ja lämmöt 87-91c.Uusi osa odottaa matkahuollossa ja huomenna pääsen vaihtamaan.Toivottavasti sitten lopputalven autossa tarkenisi vähän paremmin
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          Samat on itelläin ongelmat.

          Onko toi laatikonlämmönvaihdin ihan vain entinen irti, letkut irti, tulppaus ettei kauheesti tule ainakaan öljyä pihalle, uus paikalleen ja nesteiden ilmaus?

          Vai onko jotain ongelmaa esiintynyt noita vaihtaessa?
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • Mik@
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1413
            • Nurmes

            ^Eikö se noin suunnileen mene. Laita vaikka tämmöset pihdit letkuun niin ei pitäis juuri vuotaa. Paljon mahtuneen öljyä vaihtimeen? Sitä varmaan joutuu lisäämään.
            E61 520Da

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              Originally posted by Mik@ View Post
              ^Eikö se noin suunnileen mene. Laita vaikka tämmöset pihdit letkuun niin ei pitäis juuri vuotaa. Paljon mahtuneen öljyä vaihtimeen? Sitä varmaan joutuu lisäämään.
              Kuvittelisin kyllä ettei tuonne vaihtimeen juuri öljyä mahdu, enkä kyllä taida sitä lisäilläkään ku Tais kaikki mun öljyt mennä sulle

              Jos muuten laskee yhdelle remontille noiden pihtien kannattavuutta, niin mielummin kyllä uusaa senkin verran jäähytysnestettä, mitä tulee pois, kun laittaa 16 euroa pihteihin, näin lyhyen ajatusmaailman ajatuksena

              Kaitpa niitä vois joskus vaikka ongella käyttää vielä noitakin pihtejä, mut silti, uusataan nyt sekin neste mitä tulee, onhan noi jo kuukausia vai päiviä vanhat
              Last edited by Mlatvala; 07-12-2012, 14:34.
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • Mik@
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1413
                • Nurmes

                Niin tuskin sinne paljoa menee. On mulla vielä parikolme litraa öljyä tallissa jos tarvitset.
                E61 520Da

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  Originally posted by Mik@ View Post
                  Niin tuskin sinne paljoa menee. On mulla vielä parikolme litraa öljyä tallissa jos tarvitset.
                  Alkaa vähän kiire olla meinaan ens viikolla niputtaa tuon, eli ellet ole tännepäin suhaamassa viikonloppuna niin ...

                  Onkohan tuota varastossakin sitten oma vajaa puteli, vai annoinko kaiken?

                  Täytyypä tarkastella..
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    Oma projektini ei ole edennyt keittiön pöytää pidemmälle vielä, taitaa vaihto mennä huomiselle tai su.Tis:n mukaan pohjamuovi ja se "Reinforcement plate" eli alumiinilevyhässäkkä pitää irroittaa mutta ei kai tuossa muuta magiikkaa ole vaihdossa.Eipä uskoisi ihan äkkiä että tuon vuoto vaikuttaa niin paljon moottorin lämpöihin mutta niin se vaan on, taitaa olla melkoinen kennosto tuolla sisällä jossa vesi/öljy kiertää..
                    Last edited by creative 22; 10-07-2013, 06:28.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      Viitippäs raportoida tuon vaihdosta, lähinnä se että paljonko aikaa kuluu ja minkä verran lootaölppää tulee lattialle?

                      Onko tuo termari tuossa ekassa kuvassa niinkun väärinpäin, vaikka tarra onkin oikein päin

                      Juu, on se, tarra on lyöty siihen väärinpäin
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Öljyä tulee niin vähän ettei aiheuta toimenpiteitä
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          Originally posted by Cell View Post
                          Öljyä tulee niin vähän ettei aiheuta toimenpiteitä
                          Okei, onkos vaihdossa mitään huomioitavaa, vai letkut irti pikaliittimillä ja öljyputket pultilla ja uus paikalleen ja ilmaus?

                          Siis meneekö sen vaihto ihanku voihin vaan?
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • creative 22
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 560
                            • Alavus

                            No niin, ko.kikkare olis nyt vaihdettu, eipä tuo nyt mikään paha homma ollu, yläpuolen kiinnityspultti ja öljyputkien pultti vähän hankalassa paikassa muuten aika simppeli homma.Öljyä lirahti noin desin verran (keula oli ylhäällä), neesut tyhjättiin suosista kun ei ollut kunnon letkupihtejä.Uusi paikalleen ja sitten vanhan suolistus, selvästi oli ne "männän helmat" syöpyneet ja ihan puhaltamalla suhisi vesipuoli läpi, uusi oli samassa testissä täysin tiivis.
                            Foorumitietoon luottaen öljyä ei lisätty vaihteistoon, eikä olisi ollutkaan mitä lisätä


                            Käsittääkseni öljy kiertää tuolla vapaasti ja tarvittaessa jos vaihteisto tarvii jäähdytystä, termostaatit aukeavat ja jäähdytysneste jäähdyttää öljyä?Korjatkaa jos olen väärässä.Eli jos "männät" vuotavat, vesi kiertää läpi syylärissä koko ajan ja auto ei lämpeä..

                            Tuo alumiinitukilevyn irroitusohje tis:sä on ilmeisesti lohkon neesupropun irroitusta varten, en muuta syytä siihen yhtäkkiä keksinyt.Otin vain etummaisen pohjamuovin irti.10 mm räikkälenkki oli kätevä öljyputken pultin kanssa.Tuossa kuvassa termostaattipuoli on jo kasattu takaisin.Aikaa meni kaikessa rauhassa tehtynä n.pari tuntia.Pikainen koeajo ja auto lämpeni todella nopeasti, tarkempi koeajo ja lämpöjen seurailu jatkuu seuraavassa numerossaValitan unenpöpperössä ja muutaman oluen voimalla tehtyä sekavaa sepustusta, rauhaa veljet.
                            Last edited by creative 22; 10-07-2013, 06:28.
                            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                            BMW Freude Am Fahren

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              Mä en ymmärtänyt mistä sen öljyletkujen pultin olisi saanut irti, niin irrotin laatikon päästä molemmat letkut.

                              Sopivat tulpat tulevatkin uuden termarin mukana, laatikkoon +irrotettuihin letkuihin.

                              Vähän sitä öljyä tosiaan sieltä noin tuli, tosin kaverin tarvitsi vaihtoon kun piti pitää niitä tulppia noissa öljykiertoletkuissa..

                              Sitä ihmettelin itsekin, että joku 4-5kilometrin ajomatka, ja auto on jo 88 astetta. Mitenkähän pitkään tuo onkaan ollut jo rikki

                              Aikaa tais mennä tunti, tai kymmenen minuuttia yli..




                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • PLampi64
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2010
                                • 34
                                • Revonlahti

                                Originally posted by ptikkala View Post

                                Saikos PLampi64 asennettua läpät?
                                No niin, läpät paikallaan ja ohjaus yläläpille otettu DDE:ltä pinnistä 31. Ja hyvin tuossa näyttäisi läpät toimivan noin pikatestillä eli kun ohjauskaapeli on kiinni, läpät menee kiinni ja jos ohjauksen poistaa, läpät aukeaa sen 5 sek kuluttua. Alaläpät jätin oman jännitteen/sulakkeen taakse niin voin pitää ne talven kiinni ja kesän auki.

                                Itse läpät sain asennettua ilman puskurin tai jäähdyttimen irroitusta. Jäähdyttimen päältä kaikki pellit pois, samoin ne pellit/muovit jotka on puskurin yläreunassa kiinni. Tällöin vain yksi tukirauta jää vähän tielle, joten irroitin sen toisesta päästä jolloin sitä voi hieman väännellä. Alaläpät on sen verran kapeat että menee nätisti asettamalla alhalla näkyviin reikiin ja sivusta parilla ruuvilla kiinni. Yläläpät oli hieman haastellisempi. Ensin ajoin läpät auki-asentoon, jolloin takana oleva vipu siirtyy runkoa vasten ja koko pakasta tulee hieman kapeampi. Sitten hieman lievää väkivaltaa sekä tukiraudan että puskurin yläreunojen suhteen jotta läppäsysteemin saa ujuteltua paikalleen. Sittenkin itse asettelu sinne munuaisten taakse oli vähän väkertelyä jotta sai ne istumaan oikein. Ja kasaus.

                                Sitten vielä ajoa ja ihmettelyä, miten homma pelittää. Nyt ainakin vaikuttaa lupaavalta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎