Vaikuttaako muuten koneen lämmöt miten paljon kulutukseen?
Omassa laitoksessa pyörii tällä hetkellä n.82-85 asteessa, pääasiassa n.82
Auto 535d -06
Minulla ainakin vaikutti kulutukseen arviolta puoli litraa verrattuna viime kesään, jolloin termari rikki, eikä lämmöt noussu edes 75 asteeseen.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Lue vikakoodit. Käytin omaa autoa tänää vikakoodi luvussa, ja ihan sattumoisin löyty vikakoodi kiertovesipumpulta. Eli siis sökönä. Ei puhalla kuin kylmää paikalla ollessa ka kierrosten lämmetessä lämpöstä. Samalla korjaaja sano että jos on huono akku, niin kaiki laturin tuottama virta menee auton käynnissä pitämiseen, ja joihinkin toimintoihin ei virta riitä. Jos on hyvä akku niin akun ottama virta ajossa kuulemma "katkeaa", ja laturi käyttää virtaa muihin toimintoihin kuten auton lämmittämiseen. Meni nyt vähä offtopiciks mut tuli kerrottua
Hei, laitetaan nyt tänne kun on kuitenkin sama kone kyseessä kun 535d:ssä. Eli missä lukemissa tuollaisessa E70 X5 3.0sd:ssä pitäisi moottorinlämmöt olla? Ihan huvikseen kattelin lämpöjä salavalikosta maantieajossa +20 kelissä ja näytti heiluvan siellä 80-83 asteessa. Onkohan ok, vai meneekö hieman viileänä? :think
Jees! Vaihdoin EGR-termareita ensiksi, mutta sillä ei ollut lämpöihin vaikutusta. Sitten vaihdoin päätermarin ja niin lämmöt on taas normaalissa 90 +-2 astetta. Vähän oli kovatöinen tuo päätermarin vaihto X:ssä, mutta kyllä siitä selviää.
BMW F11 520d -11
MINI Cooper D -11
BMW E90 318i -11
BMW E90 318i -06
Sain viimein aikaiseksi tutkailla moottorilämpöjä ajossa. Lämmöt nousi 76 asteeseen n. 40 min ajossa, keskinopeus 70 km/h. Kuinka nopeasti koneen lämmöt pitäisi nousta >85, jos termarit ovat kunnossa?
Auto 530dA LCI.
Nyt on hieman laajempi otanta, 83 asteeseen päästiin hetkellisesti, pääsääntöisesti 78-79 astetta koneen lämmöt n. 700 km maantieajosta. Kysymys, mitä haittaa siitä on, että lämmöt eivät nouse? Tuleeko polttotapahtuma noilla lämmöillä? Tiedän, että vaikuttaa kulutukseen 0,5 l/100 km, mutta loogisesti voisi kuvitella, että jos termari ei toimi, lämmöt nousisivat reilusti, miten se menee näin päin, että kone käy kylmänä?
Old golfers never die, they only lose their balls.
Nyt on hieman laajempi otanta, 83 asteeseen päästiin hetkellisesti, pääsääntöisesti 78-79 astetta koneen lämmöt n. 700 km maantieajosta. Kysymys, mitä haittaa siitä on, että lämmöt eivät nouse? Tuleeko polttotapahtuma noilla lämmöillä? Tiedän, että vaikuttaa kulutukseen 0,5 l/100 km, mutta loogisesti voisi kuvitella, että jos termari ei toimi, lämmöt nousisivat reilusti, miten se menee näin päin, että kone käy kylmänä?
termari tahmaa auki asentoon ja tehokas syyläri jäähdyttää nesteen helposti, kun hukkalämpöä ei tule juurikaan.
Kone kuluu nopeammin. Moottori on suunniteltu toimimaan tietyillä välyksillä optimaalisimmin. Kylmänä välykset eivät ole optimaaliset.
[motivaatio termarin vaihtoon]
Voisin kuvitella, että tehotkin oliisvat hieman pienemmät.
[/motivaatio termarin vaihtoon]
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Kone kuluu nopeammin. Moottori on suunniteltu toimimaan tietyillä välyksillä optimaalisimmin. Kylmänä välykset eivät ole optimaaliset.
[motivaatio termarin vaihtoon]
Voisin kuvitella, että tehotkin oliisvat hieman pienemmät.
[/motivaatio termarin vaihtoon]
Nyt se piti lämpöjä 93-96 asteessa kaupparessun ajan. Ota näistä nyt selvää.
Old golfers never die, they only lose their balls.
Nyt se piti lämpöjä 93-96 asteessa kaupparessun ajan. Ota näistä nyt selvää.
Oisko ollu poltto päällä?
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Hajusta ainakin kun meet auton taakse haisteleen, semmonen paska ja karstan käry tulee. Ja äänistä nyt ei välttämättä huomaa jos ajat tasaista nopeutta vaan menemään. tyhjäkäynnillä vähän täristää ja moottori on äänekkäämpi.
Nyt se piti lämpöjä 93-96 asteessa kaupparessun ajan. Ota näistä nyt selvää.
EGR-termostaatti vaihdettu ja eilisen 350 km ajelun aikana ei kertaakaan noussut lämmöt yli 80 asteen. BMW-asentaja, joka termarin vaihtoi sanoi sen avautuvan 73 asteessa ja oli saanut lämmöt 93 asteeseen = toimii hänen mielestään.
Onkohan tässä nyt päätermari rikki?
Old golfers never die, they only lose their balls.
EGR-termostaatti vaihdettu ja eilisen 350 km ajelun aikana ei kertaakaan noussut lämmöt yli 80 asteen. BMW-asentaja, joka termarin vaihtoi sanoi sen avautuvan 73 asteessa ja oli saanut lämmöt 93 asteeseen = toimii hänen mielestään.
Onkohan tässä nyt päätermari rikki?
On, tai laatikon lämmönvaihdin jos oli automaattilootalla...
Päätermari vaihdettuna n. 200€.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment