Originally posted by Fabsu
View Post
E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?
Collapse
X
-
Originally posted by PetriPT View PostSelvittelin asiaa kun hankin omaan rutkuttimeeni virikantta.
Puhun nyt Pre-lci:stä.
Ainoa ero mitä noissa kannen sisuskaluissa on nokat; Olisi mukava tietää mitä käytännön eroa niissä on - osaisiko joku viisaampi vastata tähän?
Kuva aiheesta liitteenä.
Ostinkin itseasiassa 535d:n kannen nokkineen päivineen kun sopivasti löytyi aihio. Pitäisi ensin vaan porttauttaa tuo ja sovittaa jäykemmät jouset. Jouset on nimittäin samat 535d vs. 530d ainakin realoem:n mukaan.
Jospa sen saisi pelaamaan tässä 530d:ssä.
Itselläni ongelmana juuri tuikun kuvailema rajattu kierrosalue ja voimakas savutus/puutuminen n. 3700 kierroksen jälkeen (tehoja/vääntöä varmaan olisi löytynyt alempaa enemmänkin mutta laatikko on antautumassa jo sigun luvuilla).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
535,n kansi kestää pakopainetta, 530,sen ei.
Tämähän se on se tilanne - vaikkei sitä (toistaiseksi) osaa kukaan selittää.
Puhun nyt Pre-lci:stä.
Ainoa ero mitä noissa kannen sisuskaluissa on nokat; Olisi mukava tietää mitä käytännön eroa niissä on - osaisiko joku viisaampi vastata tähän?
Kuva aiheesta liitteenä.
Ostinkin itseasiassa 535d:n kannen nokkineen päivineen kun sopivasti löytyi aihio. Pitäisi ensin vaan porttauttaa tuo ja sovittaa jäykemmät jouset. Jouset on nimittäin samat 535d vs. 530d ainakin realoem:n mukaan.
Jospa sen saisi pelaamaan tässä 530d:ssä.
Itselläni ongelmana juuri tuikun kuvailema rajattu kierrosalue ja voimakas savutus/puutuminen n. 3700 kierroksen jälkeen (tehoja/vääntöä varmaan olisi löytynyt alempaa enemmänkin mutta laatikko on antautumassa jo sigun luvuilla).
Edit: 535d:ssä ja 530d:ssä on muuten eri männätkin koneessa.Last edited by PetriPT; 30-07-2015, 09:52.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
535,n kansi kestää pakopainetta, 530,sen ei.
Tämähän se on se tilanne - vaikkei sitä (toistaiseksi) osaa kukaan selittää.
530,ssä max teho viritettynä tulee selkeästi alle 3500rpm.
Ja paras vääntö viriahtimella välille 2500-3000rpm.
Siinä ei vaan jää oikein tilaa sille väännön rajoittamiselle, se teho on vaan otettava sillä suurella väännöllä (=syöttömäärällä).
Kierroksilla ei voi oikein pelata.
Lci,n tilanne "perstuntumalla" - ja mitattunakin pikkuisen parempi.
Kaksi olen noita "nelisatasia" nelivetoja tehnyt isolla pumpulla, pienemmällä se ei vaan oikeasti onnistu.
Mekaanisen pumpun (polttoainejärjestelmän) rasitus on suurimmillaan juuri suht pienillä kierroksilla suurimman väännön kohdilla, jolloin pitäisi kyetä tuottamaan maksimaalinen määrä virtausta ja painetta.
Kierrosten noustessa pumpun tilanne paranee tietysti.
Antti laittaa syöttöjä, mitä pumppu antaa perään ja jos laatikko ottaa kipeää, niin suunta Maaningan riihitonttujen tykö, Siekkisen pajalle.
Tietääkseni ainakin toisen nelisatasen nelivedon jakolaatikko on myös vahvistettu? Eikös se ole heikompi lenkki ennen automaattilaatikkoa?
Vaikka kuinka tekisi mieli ottaa kaikki irti tuosta laitteesta niin pyrin kuitenkin pitämään sellaisena että Maaningan keikalle ei tarvitsisi lähteä!
Leave a comment:
-
-
.
Tehoihin sopiva ahdin, pakoputkisto, cooleri, polttoainelaitteet - tämähän se on se resepti käytännössä aina.
Käytettyjen osien laatu ja mitoitus sitten määrittää ulos saatavan tehon määrän. Esim. Purkaamolta jostain 530,stä osat ottamalla voi tehdä loppupelissä hyvänkin kaupan ahtimen, suuttimien ja pumpun suhteen.
Voimansiirron vahvistaminen.
Myös sitä pikkulaatikkoa voi vahvistuttaa.
Lci,ssä se moottorin ero taisi olla vaan suuttimissa, ne on hiukan pienemmät.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaikkonen___ View Post2.5 toi on... eli softaus lienee ainut mitä tolle kannattaa alkaa suunittelemaan? ja partikkeli suodatin ilmeisesti poistaa? mikä verran vääntöjä toi laatikko kestää ja saako ohjelmoitua terävämmäksi? tollasenaan se on vähän turhan herrasmiesmainen mun makuun.
Leave a comment:
-
-
2.5 toi on... eli softaus lienee ainut mitä tolle kannattaa alkaa suunittelemaan? ja partikkeli suodatin ilmeisesti poistaa? mikä verran vääntöjä toi laatikko kestää ja saako ohjelmoitua terävämmäksi? tollasenaan se on vähän turhan herrasmiesmainen mun makuun.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaikkonen___ View Postsotketaan nyt tätä topiccia hieman lisää, saako tollasesta 525da:sta minkä verran lisää voimaa pikkumuutoksilla? esim. putkisto/downpipe, isommat suuttimet ja ohjelmointi? riittääkö pumpun tuotto isommille suuttimille, jääkö ahdin pieneksi? ja joo tiedän, 530d olis varmaan parempi lähtökohta mutta kun tommonen vajaa tehonen on jo pihassa.
Kaks puokista saa softalla noin palttiarallaa vastaavan ku 530d vakiona mutta ongelma on laatikko. 6hp19 ei kestä vääntöä niinku isoveljensä. 2.5l koneisessa parempi laatikko. Uudemmassa heikompi.
Lci 525 on sitten vähä parempi lähtökohta muuten paitsi juurikin laatikko . Tästä tuikku ja kumppanit osaa kettoa paremmin.Last edited by Kissvesala; 30-07-2015, 07:45.
Leave a comment:
-
-
sotketaan nyt tätä topiccia hieman lisää, saako tollasesta 525da:sta minkä verran lisää voimaa pikkumuutoksilla? esim. putkisto/downpipe, isommat suuttimet ja ohjelmointi? riittääkö pumpun tuotto isommille suuttimille, jääkö ahdin pieneksi? ja joo tiedän, 530d olis varmaan parempi lähtökohta mutta kun tommonen vajaa tehonen on jo pihassa.
Leave a comment:
-
-
.
535,n kansi kestää pakopainetta, 530,sen ei.
Tämähän se on se tilanne - vaikkei sitä (toistaiseksi) osaa kukaan selittää.
530,ssä max teho viritettynä tulee selkeästi alle 3500rpm.
Ja paras vääntö viriahtimella välille 2500-3000rpm.
Siinä ei vaan jää oikein tilaa sille väännön rajoittamiselle, se teho on vaan otettava sillä suurella väännöllä (=syöttömäärällä).
Kierroksilla ei voi oikein pelata.
Lci,n tilanne "perstuntumalla" - ja mitattunakin pikkuisen parempi.
Kaksi olen noita "nelisatasia" nelivetoja tehnyt isolla pumpulla, pienemmällä se ei vaan oikeasti onnistu.
Mekaanisen pumpun (polttoainejärjestelmän) rasitus on suurimmillaan juuri suht pienillä kierroksilla suurimman väännön kohdilla, jolloin pitäisi kyetä tuottamaan maksimaalinen määrä virtausta ja painetta.
Kierrosten noustessa pumpun tilanne paranee tietysti.
Antti laittaa syöttöjä, mitä pumppu antaa perään ja jos laatikko ottaa kipeää, niin suunta Maaningan riihitonttujen tykö, Siekkisen pajalle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by -rik View PostNyt kun tuli tuo pumppu puheeksi, minkälainen homma on vaihtaa, vaatiiko erikoistyökaluja tai muuta erityistä huomioitavaa?
Leave a comment:
-
-
Nyt kun tuli tuo pumppu puheeksi, minkälainen homma on vaihtaa, vaatiiko erikoistyökaluja tai muuta erityistä huomioitavaa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
Jos on 4satanen turbo, daunpaippi ja cooleri vaihdettuna ja auto kunnossa, niin pienemmän pumpun tuotto loppuu.
Olen kokeillut, useamman kerran.
Laatikko , voivoi ......
- Daunpaippi, no DPF poistetaan ja se LCI putki on aika virtaava...
- Cooleri mallia iso
- EGR lähtee myös
Laatikko sekä jakolaatikko vakiot (LCI). Ja niitä vääntöjähän pitää rajata, max 750nm, ehkä mieluummin lähemmäs 700nm että tuo 4WD jakolaatikko kestää. Väännöt taitaa tarvita rajaamista enempi siellä alemmilla kierroksilla. Maksimitehoalueella taitaa väännötkin olla maltillisemmat, mutta vaatiiko sielläkin syöttöjen rajoittamista, en tiedä. Tähän kiinnostaisi kuulla vielä kommenttia?
Pahoittelut muuten OT, tämähän oli 535d topikki mutta mielellään silti kuulisin tuikulta mietteitä...
EDIT: niin eli tässä tapauksessa kun vääntöjä rajoitetaan niin saattaisi tuo pienempi pumppukin riittää paremmin tarkoitukseensa? Siis jos olen yhtään oikein ymmärtänyt...Last edited by Paarma78; 29-07-2015, 21:35.
Leave a comment:
-
-
.
Jos on 4satanen turbo, daunpaippi ja cooleri vaihdettuna ja auto kunnossa, niin pienemmän pumpun tuotto loppuu.
Olen kokeillut, useamman kerran.
Laatikko , voivoi ......
Leave a comment:
-
Leave a comment: