Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by McBeast View Post
    Onko kellään mitään järkevää kikkaa tuohon CD vaihtajan toimintaan liittyen.
    Itselläni ei ole toiminut lainkaan vaihtaja nyt hetkeen. Teki välillä joidenkin poltettujen levyjen kanssa, että sai monta kertaa luetuttaa, että alkoi soittamaan (ERROR). Nyt ei lue mitään levyä, tulee aina DISC ERROR. Olisiko lukija ottanut siipeensä jostakin syystä?

    -Tuomas

    Kyllä noita taitaa olla jonkinlaisia ohjeita, miten putsata tuota vaihtajaa. Täältä voit etsiä vastauksia. Jos päädyt kuitenkin uuden hankkimaan, niin nämä uudet vaihtajat lukevat mm. RW-levyjä jne.

    Comment

    • patte.525iM
      BTCF Member
      • Dec 2003
      • 188
      • raasepori

      Originally posted by Petteri75 View Post
      Olikos se nyt 384€ Autoasi Muuralasta, Espoosta. En ole aivan varma onko joku laatikko turhaa. Lämmitintä ei kuulunut mukaan, laitetaan tuo vanha 1200W Defa, pääasia että moottorikin lämpenisi edes ajatuksen tasolla. Olisi voinut muualtakin kysyä hintoja osille, mutta vanhasta muistista meni tuonne. Asennuksenkin olisi voinut ottaa, mutta kuulemma 3h on minimi näissä "erikoisautoissa". Kaikkialla muualla kyllä 2h oli aika vakio työaika-arvio..

      Kallista tuo lämpö. Autoon menee näköjään aika vakiosti 500€ / kk pelkkiin korjauksiin, renkaisiin jne, ja pidän sitä edelleen kohtuullisen hyvänä ostoksena. Ehkä on pitäisi kirjautua lataamolle..
      mä maksoin 319 samasta satsista tai 309 mut niin kun mainittiin jo niin kuskinpuoleinen vastus on vittumainen asentaa vaatii pitkät sormet että ylettyy pakosarjan mutteriin
      patte.525im

      Comment

      • McBeast
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2007
        • 2998
        • Tallinn

        Originally posted by Ramzez View Post
        Kyllä noita taitaa olla jonkinlaisia ohjeita, miten putsata tuota vaihtajaa. Täältä voit etsiä vastauksia. Jos päädyt kuitenkin uuden hankkimaan, niin nämä uudet vaihtajat lukevat mm. RW-levyjä jne.

        Njoo, onhan tuo nyt tuttu sivu, mutta ei taas tullu mieleenkään kattoo.. Katsotaan jos löytys vinkkiä. En mä uutta ajatellut hankkia, jos ei jostain pilkkahintaan saa käytettynä. Seuraavaks sitten päivitetään koko systeemi, että saa mp3:setkin pelaamaan.
        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          EDIT: Pikkujutut jäivät.

          Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.

          - Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?

          - Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?

          Sitten voisi ehkä kokeilla fiksata pikkujuttuja..

          - Miten saan keskiritilän lämmönsäätimen merkkipolttimon vaihdettua helpoimmin?

          Vai onko se täsmälleen yhtä mukava kuin E32/E34 -vekottimissa, eli tiukassa olevassa ritilässä on neljä klipsiä, jotka on kaikki yhtä aikaa vapautettava ja samalla vedettävä ritilä ulos?

          - Toinen sähköinen takaniskatuki ei liiku, jokin hurisee kyllä molempiin suuntiin. Mikä on yleisin vika noissa?

          - Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
          Last edited by Petteri75; 20-12-2009, 20:11.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Petteri75 View Post
            Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
            Minuakin kiinnostaisi tuo lasinvaihto, vaihtamatta kuitenkaan itse tuulilasia. Nykyinen lasi on todennäköisesti uudesta asti ollut ja tiivisteet on sen mukaisessa kunnossa. Lasin ulkopuolinen alatiiviste murenee käsiin, mitä siitä nyt on enää jäljellä.

            Täytynee kysyä kaverilta, joka vaihdatti tuulilasin uuteen jossain Tampereella, niin tekivät kuulemma muuten hyvää työtä, mutta eivät osanneet irroittaa tuulilasinpyyhkijöitä, vaan halusivat tämän kaverini irroittavan ne heidän puolestaan. Kai sitten halusivat varmistua, ettei mikään mene rikki.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              Originally posted by Petteri75 View Post
              EDIT: Pikkujutut jäivät.

              Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.

              - Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?

              - Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?

              Sitten voisi ehkä kokeilla fiksata pikkujuttuja..

              - Miten saan keskiritilän lämmönsäätimen merkkipolttimon vaihdettua helpoimmin?

              Vai onko se täsmälleen yhtä mukava kuin E32/E34 -vekottimissa, eli tiukassa olevassa ritilässä on neljä klipsiä, jotka on kaikki yhtä aikaa vapautettava ja samalla vedettävä ritilä ulos?

              - Toinen sähköinen takaniskatuki ei liiku, jokin hurisee kyllä molempiin suuntiin. Mikä on yleisin vika noissa?

              - Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
              No johan perkules tuo auto koettelee

              Tuulettimeen varmaan kannattaa kokeilla sitä vastusta..Niitä menee tuon tuosta autosta kuin autosta, ilman sen kummempaa varoitusta. Kannattaa myös sulakkeet tarkistaa ettei ole palanut..

              Ja mitä takaniskatukeen tulee, niin nostomuovi rikki, "tyyppivika". Varsinaisesti ei ole korjattavissa eikä Bmw myy siihen varaosia, mutta itse olen noita onnistuneesti miggi liimalla korjaillut
              Hiukan ne on hölmösti muutenkin suunniteltu, pieneen muovi osaan kohdistuu valtava vääntö, ajan myötä sitten osa haurastuu ja halkeaa..

              Ja tuulilasista, hiukan kehnosti lähtee liimalasit ehjänä pois..Ymmärtääkseni kovinkaan moni ei niitä mielellään edes yritä ehjänä irroittaa, pienikin kiven isku ja toooooosi helposti sanoo päks.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                Originally posted by 540iAV8 View Post
                Tästä sitten kysymys onko kukaan tai kun joku on vaihtanut tuohon avaimeen patterit niin onko suoritettava ohjelmointi ja jos niin miten tapahtuu. Vai meneekö ihan patterit vaihtamalla.
                Patteri vaihdettu eikä tarvitse ohjelmoida jos vaihtaa alle minuutissa.

                Mielenkiitoinen huomio myös se, että avaimessa olevassa "suojalipareessa" annetaan väärä paristo numero ja lkm.
                Oikea paristo tuohon 1995/96:een oli CR2016 ja yksi riittää.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2195
                  • kaustinen

                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  EDIT: Pikkujutut jäivät.

                  Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.

                  - Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?

                  - Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?

                  Sitten voisi ehkä kokeilla fiksata pikkujuttuja..

                  - Miten saan keskiritilän lämmönsäätimen merkkipolttimon vaihdettua helpoimmin?

                  Vai onko se täsmälleen yhtä mukava kuin E32/E34 -vekottimissa, eli tiukassa olevassa ritilässä on neljä klipsiä, jotka on kaikki yhtä aikaa vapautettava ja samalla vedettävä ritilä ulos?

                  - Toinen sähköinen takaniskatuki ei liiku, jokin hurisee kyllä molempiin suuntiin. Mikä on yleisin vika noissa?

                  - Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
                  Kyllähän sen lasin saa ehjänä irti jos se on täysin ehjä eli ei mitään säröjä tms. ja irroittaja näkee hiukan vaivaa.
                  Puhaltimen moottori ja myös vastus (joka voi myös olla syyllinen) vaativat e38:ssa kojelaudan irroittamisen vaihtuakseen. Eli kannattaa ainakin varata kummatkin osat kun tohon savottaan lähtee.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2540
                    • Kirkkonummi

                    Originally posted by Janzki View Post
                    No johan perkules tuo auto koettelee

                    Tuulettimeen varmaan kannattaa kokeilla sitä vastusta..Niitä menee tuon tuosta autosta kuin autosta, ilman sen kummempaa varoitusta. Kannattaa myös sulakkeet tarkistaa ettei ole palanut..

                    Ja mitä takaniskatukeen tulee, niin nostomuovi rikki, "tyyppivika". Varsinaisesti ei ole korjattavissa eikä Bmw myy siihen varaosia, mutta itse olen noita onnistuneesti miggi liimalla korjaillut
                    Hiukan ne on hölmösti muutenkin suunniteltu, pieneen muovi osaan kohdistuu valtava vääntö, ajan myötä sitten osa haurastuu ja halkeaa..

                    Ja tuulilasista, hiukan kehnosti lähtee liimalasit ehjänä pois..Ymmärtääkseni kovinkaan moni ei niitä mielellään edes yritä ehjänä irroittaa, pienikin kiven isku ja toooooosi helposti sanoo päks.
                    Jeps, alkaa olemaan taas kerran vähän väsynyt. En ehtinyt kyselemään hintojen perään, mutta joku 250€/moottori ja 200€/päätevastus + min 3h töitä kojelaudan avaamiseksi ei hirveästi hymyilytä. Auto on käyttökelvoton, näillä keleillä tuulilasin on pysyttävä auki joten maatkoon nyt sitten ruudussa niin pitkään kuin tarvitsee. Perkele.

                    Tilanne oli se, että vaimo oli ajellut vajaan tunnin sunnuntaisessa lumimyrskyssä. Ilmeisesti ilmanottoritilät olivat aivan täynnä lunta, sillä puhallin oli täysillä aika paljon tuosta ajasta ja silti tuulilasi oli aika lailla ummessa. Jos ajatellaan että moottori oli kovalla rasituksella koko ajan, niin onko systeemissä jotain varoketta joka voi pamahtaa?

                    Ymmärtääkseni noissa ei ole pelkästään puhaltimen moottorille vaikuttavaa sulaketta. Paneeliin tulee virta (vaihdettu joskus, ei ole rullasäätöinen), läpät toimivat, kaikki valaistukset toimivat jne. Mutta koska auto on aivan alkupään E38:ja, niin onko näissä -94 ja -95 vuosimalleissa jotain erilaisuutta myöhempiin nähden? Olisiko näissä sittenkin sulaketta ja jos on, niin missä?

                    Ihan kohtuullinen talviauto. Iso ja painava, jopa kitkoilla etenee aivan kohtuullisesti ja ASC + T reagoi aika nopeasti ollakseen 15-vuotias.

                    Tuulilasiin pitää paneutua joskus, jos jollain on hyvää tuulilasipajaa suositeltavana pk-seudulla, niin saa levittää sanaa (tuolla on oma viestiketjukin aiheesta); E39-kuskejakin taitaa kiinnostaa? Tai sitten jonain unettomana yönä autolle "tapahtuu" jotain..
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      On kyllä sulake..30A vielä..Omasta paloi tuo muutaman kerran ennen kuin löysin jonkun entisen omistajan tekemät johdotukset..Kaikki muu pelasi mutta puhallin ei toiminut.
                      En sen kummoisemmin tiedä tuosta E38:sin puhaltimen esivastuksesta, mutta voisin kuvitella että toimii edes lähelle samalla periaatteella kuin E34:ssä, eli kun kuumuu liikaa, varoke rele pamahtaa päälle, ja kytkeytyy pois vasta kun esivastus on jäähtynyt riittävästi.

                      Edit: Ja on ymmärtääkseni jonkun verran eroja noihin uudempiin..Omaani kun noita yövaloja sun muita härpäkkeitä olen lisäillyt niin joutunut kaavioita vähän tutkimaan.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Sie7ben
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 68
                        • Itä-Helsinki

                        [QUOTE=Petteri75;1870562]EDIT: Pikkujutut jäivät.

                        Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.


                        Mullakin lakannut kaks kertaa puhallin toimimasta(auto 6/94), ekalla kerralla kaveri testas yleismittarilla, sulakkeita ja hörähti käyntiin taas. Toisella kerralla tuli kärvähtäneen haju sisään ja puhallus lakkasi toimimasta, sulakkeen vaihto korjasi asian. Kosteus jotenkin vaikutti asiaan ainakin jälkimmäisellä kerralla ku sato iha v...sti,
                        Nyt: 740iA -99
                        ex:740iA -94 E38
                        ex: 730i -90 E32
                        ex: 728i -83 E23

                        sigpic

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2540
                          • Kirkkonummi

                          [QUOTE=Sie7ben;1872373]
                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Mullakin lakannut kaks kertaa puhallin toimimasta(auto 6/94), ekalla kerralla kaveri testas yleismittarilla, sulakkeita ja hörähti käyntiin taas. Toisella kerralla tuli kärvähtäneen haju sisään ja puhallus lakkasi toimimasta, sulakkeen vaihto korjasi asian. Kosteus jotenkin vaikutti asiaan ainakin jälkimmäisellä kerralla ku sato iha v...sti,
                          Yleensähän noin äkillinen vika toimimattomuus on kiinni sulakkeesta, mutta mistä niistä? Siellä lumimyrskyssä tuli katsottua sulakkeet läpi ja kaikki olivat ehjiä, mutta mikä nro voisi olla sen tuulettimen moottorin edessä? Kenelläkään - 94 tai -95 englanninkielistä mistajan opasta tms josta saisi vinkkiä?
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Administrator
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2009
                            • 76
                            • Tre

                            Originally posted by Petteri75 View Post

                            Yleensähän noin äkillinen vika toimimattomuus on kiinni sulakkeesta, mutta mistä niistä? Siellä lumimyrskyssä tuli katsottua sulakkeet läpi ja kaikki olivat ehjiä, mutta mikä nro voisi olla sen tuulettimen moottorin edessä? Kenelläkään - 94 tai -95 englanninkielistä mistajan opasta tms josta saisi vinkkiä?
                            E38.org sivulta linkki pdf-tiedostoon, http://www.bimmerboard.com/members/WTH/BMWFUSES.pdf

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2540
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by Administrator View Post
                              E38.org sivulta linkki pdf-tiedostoon, http://www.bimmerboard.com/members/WTH/BMWFUSES.pdf
                              Se oli sittenkin sulake, kun katsoi paremman taskulampun valossa, niin yksi 30A oli mennyt siististi poikki. Korvausosaa peliin ja taas tuli ilmaa kabiiniin!
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                Se oli sittenkin sulake, kun katsoi paremman taskulampun valossa, niin yksi 30A oli mennyt siististi poikki. Korvausosaa peliin ja taas tuli ilmaa kabiiniin!
                                Nonni..Nihä mä sanoin Ja ei muutako uudella tarmolla muita vikoja korjaamaan.
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎