Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Petteri75 View PostOlikos se nyt 384€ Autoasi Muuralasta, Espoosta. En ole aivan varma onko joku laatikko turhaa. Lämmitintä ei kuulunut mukaan, laitetaan tuo vanha 1200W Defa, pääasia että moottorikin lämpenisi edes ajatuksen tasolla. Olisi voinut muualtakin kysyä hintoja osille, mutta vanhasta muistista meni tuonne. Asennuksenkin olisi voinut ottaa, mutta kuulemma 3h on minimi näissä "erikoisautoissa". Kaikkialla muualla kyllä 2h oli aika vakio työaika-arvio..
Kallista tuo lämpö. Autoon menee näköjään aika vakiosti 500€ / kk pelkkiin korjauksiin, renkaisiin jne, ja pidän sitä edelleen kohtuullisen hyvänä ostoksena. Ehkä on pitäisi kirjautua lataamolle..patte.525im
Comment
-
-
EDIT: Pikkujutut jäivät.
Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.
- Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?
- Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?
Sitten voisi ehkä kokeilla fiksata pikkujuttuja..
- Miten saan keskiritilän lämmönsäätimen merkkipolttimon vaihdettua helpoimmin?
Vai onko se täsmälleen yhtä mukava kuin E32/E34 -vekottimissa, eli tiukassa olevassa ritilässä on neljä klipsiä, jotka on kaikki yhtä aikaa vapautettava ja samalla vedettävä ritilä ulos?
- Toinen sähköinen takaniskatuki ei liiku, jokin hurisee kyllä molempiin suuntiin. Mikä on yleisin vika noissa?
- Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?Last edited by Petteri75; 20-12-2009, 20:11.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostVoiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
Täytynee kysyä kaverilta, joka vaihdatti tuulilasin uuteen jossain Tampereella, niin tekivät kuulemma muuten hyvää työtä, mutta eivät osanneet irroittaa tuulilasinpyyhkijöitä, vaan halusivat tämän kaverini irroittavan ne heidän puolestaan. Kai sitten halusivat varmistua, ettei mikään mene rikki.
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostEDIT: Pikkujutut jäivät.
Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.
- Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?
- Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?
Sitten voisi ehkä kokeilla fiksata pikkujuttuja..
- Miten saan keskiritilän lämmönsäätimen merkkipolttimon vaihdettua helpoimmin?
Vai onko se täsmälleen yhtä mukava kuin E32/E34 -vekottimissa, eli tiukassa olevassa ritilässä on neljä klipsiä, jotka on kaikki yhtä aikaa vapautettava ja samalla vedettävä ritilä ulos?
- Toinen sähköinen takaniskatuki ei liiku, jokin hurisee kyllä molempiin suuntiin. Mikä on yleisin vika noissa?
- Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
Tuulettimeen varmaan kannattaa kokeilla sitä vastusta..Niitä menee tuon tuosta autosta kuin autosta, ilman sen kummempaa varoitusta. Kannattaa myös sulakkeet tarkistaa ettei ole palanut..
Ja mitä takaniskatukeen tulee, niin nostomuovi rikki, "tyyppivika". Varsinaisesti ei ole korjattavissa eikä Bmw myy siihen varaosia, mutta itse olen noita onnistuneesti miggi liimalla korjaillut
Hiukan ne on hölmösti muutenkin suunniteltu, pieneen muovi osaan kohdistuu valtava vääntö, ajan myötä sitten osa haurastuu ja halkeaa..
Ja tuulilasista, hiukan kehnosti lähtee liimalasit ehjänä pois..Ymmärtääkseni kovinkaan moni ei niitä mielellään edes yritä ehjänä irroittaa, pienikin kiven isku ja toooooosi helposti sanoo päks.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by 540iAV8 View PostTästä sitten kysymys onko kukaan tai kun joku on vaihtanut tuohon avaimeen patterit niin onko suoritettava ohjelmointi ja jos niin miten tapahtuu. Vai meneekö ihan patterit vaihtamalla.
Mielenkiitoinen huomio myös se, että avaimessa olevassa "suojalipareessa" annetaan väärä paristo numero ja lkm.
Oikea paristo tuohon 1995/96:een oli CR2016 ja yksi riittää.F26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostEDIT: Pikkujutut jäivät.
Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.
- Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?
- Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?
Sitten voisi ehkä kokeilla fiksata pikkujuttuja..
- Miten saan keskiritilän lämmönsäätimen merkkipolttimon vaihdettua helpoimmin?
Vai onko se täsmälleen yhtä mukava kuin E32/E34 -vekottimissa, eli tiukassa olevassa ritilässä on neljä klipsiä, jotka on kaikki yhtä aikaa vapautettava ja samalla vedettävä ritilä ulos?
- Toinen sähköinen takaniskatuki ei liiku, jokin hurisee kyllä molempiin suuntiin. Mikä on yleisin vika noissa?
- Voiko tuulilasin asennuksen tehdä uudelleen samalla lasilla vai meneekö tuulilasi yleensä rikki? Tuohon on hiljattain vaihdettu, mutta tiivisteet eivät taida olla alkuperäisiä. Vihjeitä lasinvaihdon hyvin tekevästä pajasta, siis sellaisesta joka lukee läpi sen 11-sivuisen työohjeen?
Puhaltimen moottori ja myös vastus (joka voi myös olla syyllinen) vaativat e38:ssa kojelaudan irroittamisen vaihtuakseen. Eli kannattaa ainakin varata kummatkin osat kun tohon savottaan lähtee.Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View PostNo johan perkules tuo auto koettelee
Tuulettimeen varmaan kannattaa kokeilla sitä vastusta..Niitä menee tuon tuosta autosta kuin autosta, ilman sen kummempaa varoitusta. Kannattaa myös sulakkeet tarkistaa ettei ole palanut..
Ja mitä takaniskatukeen tulee, niin nostomuovi rikki, "tyyppivika". Varsinaisesti ei ole korjattavissa eikä Bmw myy siihen varaosia, mutta itse olen noita onnistuneesti miggi liimalla korjaillut
Hiukan ne on hölmösti muutenkin suunniteltu, pieneen muovi osaan kohdistuu valtava vääntö, ajan myötä sitten osa haurastuu ja halkeaa..
Ja tuulilasista, hiukan kehnosti lähtee liimalasit ehjänä pois..Ymmärtääkseni kovinkaan moni ei niitä mielellään edes yritä ehjänä irroittaa, pienikin kiven isku ja toooooosi helposti sanoo päks.
Tilanne oli se, että vaimo oli ajellut vajaan tunnin sunnuntaisessa lumimyrskyssä. Ilmeisesti ilmanottoritilät olivat aivan täynnä lunta, sillä puhallin oli täysillä aika paljon tuosta ajasta ja silti tuulilasi oli aika lailla ummessa. Jos ajatellaan että moottori oli kovalla rasituksella koko ajan, niin onko systeemissä jotain varoketta joka voi pamahtaa?
Ymmärtääkseni noissa ei ole pelkästään puhaltimen moottorille vaikuttavaa sulaketta. Paneeliin tulee virta (vaihdettu joskus, ei ole rullasäätöinen), läpät toimivat, kaikki valaistukset toimivat jne. Mutta koska auto on aivan alkupään E38:ja, niin onko näissä -94 ja -95 vuosimalleissa jotain erilaisuutta myöhempiin nähden? Olisiko näissä sittenkin sulaketta ja jos on, niin missä?
Ihan kohtuullinen talviauto. Iso ja painava, jopa kitkoilla etenee aivan kohtuullisesti ja ASC + T reagoi aika nopeasti ollakseen 15-vuotias.
Tuulilasiin pitää paneutua joskus, jos jollain on hyvää tuulilasipajaa suositeltavana pk-seudulla, niin saa levittää sanaa (tuolla on oma viestiketjukin aiheesta); E39-kuskejakin taitaa kiinnostaa? Tai sitten jonain unettomana yönä autolle "tapahtuu" jotain..BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
On kyllä sulake..30A vielä..Omasta paloi tuo muutaman kerran ennen kuin löysin jonkun entisen omistajan tekemät johdotukset..Kaikki muu pelasi mutta puhallin ei toiminut.
En sen kummoisemmin tiedä tuosta E38:sin puhaltimen esivastuksesta, mutta voisin kuvitella että toimii edes lähelle samalla periaatteella kuin E34:ssä, eli kun kuumuu liikaa, varoke rele pamahtaa päälle, ja kytkeytyy pois vasta kun esivastus on jäähtynyt riittävästi.
Edit: Ja on ymmärtääkseni jonkun verran eroja noihin uudempiin..Omaani kun noita yövaloja sun muita härpäkkeitä olen lisäillyt niin joutunut kaavioita vähän tutkimaan.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
[QUOTE=Petteri75;1870562]EDIT: Pikkujutut jäivät.
Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.
Mullakin lakannut kaks kertaa puhallin toimimasta(auto 6/94), ekalla kerralla kaveri testas yleismittarilla, sulakkeita ja hörähti käyntiin taas. Toisella kerralla tuli kärvähtäneen haju sisään ja puhallus lakkasi toimimasta, sulakkeen vaihto korjasi asian. Kosteus jotenkin vaikutti asiaan ainakin jälkimmäisellä kerralla ku sato iha v...sti,Nyt: 740iA -99
ex:740iA -94 E38
ex: 730i -90 E32
ex: 728i -83 E23
sigpic
Comment
-
-
[QUOTE=Sie7ben;1872373]Originally posted by Petteri75 View PostMullakin lakannut kaks kertaa puhallin toimimasta(auto 6/94), ekalla kerralla kaveri testas yleismittarilla, sulakkeita ja hörähti käyntiin taas. Toisella kerralla tuli kärvähtäneen haju sisään ja puhallus lakkasi toimimasta, sulakkeen vaihto korjasi asian. Kosteus jotenkin vaikutti asiaan ainakin jälkimmäisellä kerralla ku sato iha v...sti,BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View Post
Yleensähän noin äkillinen vika toimimattomuus on kiinni sulakkeesta, mutta mistä niistä? Siellä lumimyrskyssä tuli katsottua sulakkeet läpi ja kaikki olivat ehjiä, mutta mikä nro voisi olla sen tuulettimen moottorin edessä? Kenelläkään - 94 tai -95 englanninkielistä mistajan opasta tms josta saisi vinkkiä?
Comment
-
-
Originally posted by Administrator View PostE38.org sivulta linkki pdf-tiedostoon, http://www.bimmerboard.com/members/WTH/BMWFUSES.pdfBMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostSe oli sittenkin sulake, kun katsoi paremman taskulampun valossa, niin yksi 30A oli mennyt siististi poikki. Korvausosaa peliin ja taas tuli ilmaa kabiiniin!Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
Comment