Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    Originally posted by Petteri75 View Post
    Jarrutettaessa ei tapahdu noin yleensä ottaen muuta kuin vauhdin hidastuminen, siksi hiukan arveluttaa, että vika olisi vain reaktiotangoissa. Mutta se 100-110 km/h värinä taas ei muuta antaisi olettaa. Mutta onko E38 etupäässä jotain E32 ja E34 verrattuna "extraa", mikä pitäisi vaihtaa ns. samalla?

    Etukallistuksenvaimentimen helat ovat Powerflexiä, mitä löytyy muualtakin alustasta - onko tästä laajempaa kokemusta? Ei muuten, mutta kaverin 1.4 TSI Skoda Octavia Combi meni kuin juna samoissa urissa joissa itse joutuu olemaan välillä jopa hereillä. Noloa.. vaikka 225:et ovatkin ajossa. Renkaat normi-16", alustassa OEM jouset & iskarit, uusittu n. 50tkm sitten. Ei siis tuuninkia muuta kuin nuo muutama Powerflexin puslat. Takana ei mitään ongelmia, ei kolise eikä klonksu - saisipa eteenkin saman. Vaikka onkin vanha ja neljännesmiljoona ajettu..
    Itellä on vähän semmonen mielipide, että takana väljää jos urissa joutuu korjailee eikä pitää ratista kii. Takapää määrää suunnan, etupäällä vaan ohjaillaan.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      Originally posted by Morkai View Post
      Itellä on vähän semmonen mielipide, että takana väljää jos urissa joutuu korjailee eikä pitää ratista kii. Takapää määrää suunnan, etupäällä vaan ohjaillaan.
      Autossa on tasan neljä rengasta, jotka määrää suunnan. Jos etupäässä on jossain puslassa väljää siten, että 3 rengasta haluaa viedä autoa suoraan ja yksi eturengas haluaa tien muotojen perusteella viedä autoa välillä vasempaan ja välillä oikeaan, niin kyllä urissa joutuu korjailemaan.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        Originally posted by Ramzez View Post
        Ainakin kasiin menee reilu 12 litraa nestettä, jos järjestelmä on täysin tyhjä. Eli kyllä sitä varmasti menee melko runsaasti kutoseenkin. Käy hakemassa Zeron 10 litran kanisteri Motonetistä.
        Noita nesteitä tarvii nyt niin harvoin vaihtaa että kyllä sinne ehdottomasti kannattaa laittaa orkkis febi-bilsteiniä jota löytyy myös motonetista, vajaa 10e / 1,5l. Korroosionesto-ominaisuudet on todennäköisesti zeroa paremmat, ajatellen varsinkin vesiventtiilien kannalta, tahtovat joskus jumittaa ja syynä on useimmiten huono/väärä neste...

        Paisarin halkeamistilanteessa AINA uusi korkki(20e), halkeaminen johtuu yleensä siitä kun painekorkki ei päästäkään liikaa painetta ulos ja heikoin kohta pettää.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Originally posted by Vesku1 View Post
          Samakai tuo mitä nuihin laittaa, vaan tentataan nyt muitaki
          Ei se nyt ihan sama ole, esimerkiksi mobilin laatu on selvästi laskenut (tai pysynyt ennallaan muiden kehittyessä) viime vuosina, shellin "laatu" on yhtä alhainen hinnan kanssa nykyisin, castrol on aina varma mutta usein kallis valinta, teboilin diamond on toimiva diesel versiona dieselesissä ja yllättäen myös bensoissa ja kone pysyy puhtaana, normi diamondilla tahtoo bmw koneissa venttiilinnostimet alkaa ääntämään vaikka öljyllä ll-04 luokitus onkin. Fordin tai GM öljyillä en ole kokeillut vaikka noita halvalla saisikin, forin fe tosin voisi olla muutenkin nostajaongelmille alttiille koneille hyvää tavaraa, valvoline on toiminut huomautuksitta ja huomaamatta aina. Aivan halpisöjyjen suhteen kannattaa miettiä mitä niistä on jätetty pois että on saatu hinta sopivaksi... jos itselläni olisi sen luokan auto jolla voisi aivan hyvin ajaa vaikka öljyllä x ehkä ottaisin jäteöljytynnyristä yläosasta "puhdasta" ölppää (sakka ja vesi laskeutuu alas ajan oloon) ja ajaisin sillä...

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by WSE1 View Post
            Noita nesteitä tarvii nyt niin harvoin vaihtaa että kyllä sinne ehdottomasti kannattaa laittaa orkkis febi-bilsteiniä jota löytyy myös motonetista, vajaa 10e / 1,5l. Korroosionesto-ominaisuudet on todennäköisesti zeroa paremmat, ajatellen varsinkin vesiventtiilien kannalta, tahtovat joskus jumittaa ja syynä on useimmiten huono/väärä neste...
            Turhaa hifistelyä mielestäni, koska jos vain noudattaa sitä kahden vuoden vaihtoväliä, niin ei taatusti tuota ongelmia. Jo monessa autossa olen Zeroa käyttänyt, eikä mitään ongelmia. Aiemmissa Bemareissani ei myöskään ollut ongelmia vesiventtiilien kanssa. Niiden hajoaminen on ihan tyyppivika, jota ei ainakaan orkkisnesteillä korjata. Myös sähköinen kiertovesipumppu tuppaa hajoamaan, vaikka olisi Febin nesteet sisässä. Tästäkin on kokemuksia.



            Originally posted by WSE1 View Post
            Ei se nyt ihan sama ole, esimerkiksi mobilin laatu on selvästi laskenut (tai pysynyt ennallaan muiden kehittyessä) viime vuosina, shellin "laatu" on yhtä alhainen hinnan kanssa nykyisin, castrol on aina varma mutta usein kallis valinta, teboilin diamond on toimiva diesel versiona dieselesissä ja yllättäen myös bensoissa ja kone pysyy puhtaana, normi diamondilla tahtoo bmw koneissa venttiilinnostimet alkaa ääntämään vaikka öljyllä ll-04 luokitus onkin. Fordin tai GM öljyillä en ole kokeillut vaikka noita halvalla saisikin, forin fe tosin voisi olla muutenkin nostajaongelmille alttiille koneille hyvää tavaraa, valvoline on toiminut huomautuksitta ja huomaamatta aina. Aivan halpisöjyjen suhteen kannattaa miettiä mitä niistä on jätetty pois että on saatu hinta sopivaksi... jos itselläni olisi sen luokan auto jolla voisi aivan hyvin ajaa vaikka öljyllä x ehkä ottaisin jäteöljytynnyristä yläosasta "puhdasta" ölppää (sakka ja vesi laskeutuu alas ajan oloon) ja ajaisin sillä...
            Olet oikeassa, että mikä tahansa öljy ei ole ehkä sitä suositeltavinta voiteluainetta seiskaan, mutta jos käyttää Castrollia, Mobilia, Valvolinea tai Teboilia, niin en näe missään niissä mitään ongelmia. Vaihtoväli on edelleenkin se ratkaiseva juttu tässä. Esim. 0W-40 Edgeä en laittaisi oman seiskani pataan, kun vaihdan nesteet kympin välein.

            Tuosta Mobilin huonoudesta en menisi sanomaan mitään, koska kukaan ei ole tähän päivään mennessä tuonut minulle virallista testitulosta käteen, joka kertoisi yksiselitteisesti, ettei Mobilin öljyjä kannata käyttää. Kaikkiin vanhempiin patoihin ainakin voisin kuvitella laittavani Mobilia. Tallissa majailee Primera, jossa on käytetty sen koko elinikä 5W-40 Mobilia ja mittarissa on tällä hetkellä ~ 340 tkm, ilman mitään ongelmia. Eli jos Mobil on huonoa öljyä, niin ainakin tässä tapauksella luulen, että muu auto lakkaa toimimasta ennen, kuin kone hajoaa siksi, että on käytetty Mobilia.

            Comment

            • OneAndOnly
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2009
              • 441
              • Nurmes

              Moi!

              mites olis porukka mieltä mistä etsiä vikaa kun inpa antaa koodia bensapumpusta mutta ulkoisella virralla pumppu toimii, eli pumppu ei olis sökö... seuraavaksi tulisi mieleen liitin mikä tulee bensapumpulle niin onko yleisiä virrankatkos kohtia kun vaikuttaa että virtaa ei tule liittimeen mikä kytketään pumppuun.

              Autona bmw 740ia -94

              olutta otetaan ja kokeillaan vikaa etsiä, olisko visioita kenelläkään....
              näillä mennään:
              Bmw e46 320d
              Suzuki Hayabusa 1300R

              Ex:
              Volvo XC70 D5 AWD -10
              Volvo V70 D5 -02
              Volvo V70 T5 -98
              VW Taro 2.4D -90 about 80hv
              BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
              -----------------------------

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Originally posted by OneAndOnly View Post
                Moi!

                mites olis porukka mieltä mistä etsiä vikaa kun inpa antaa koodia bensapumpusta mutta ulkoisella virralla pumppu toimii, eli pumppu ei olis sökö... seuraavaksi tulisi mieleen liitin mikä tulee bensapumpulle niin onko yleisiä virrankatkos kohtia kun vaikuttaa että virtaa ei tule liittimeen mikä kytketään pumppuun.

                Autona bmw 740ia -94

                olutta otetaan ja kokeillaan vikaa etsiä, olisko visioita kenelläkään....
                Todennäköisesti bensapumpun rele rikki, ei tuo osaa tuota mitenkään muuten diagnosoida. Taikka sitten sulake F17 rikki jota vasten DME maadoittaa ohjauksen.
                Rele löytyy takakontista sulakerivistön takaa. Jos toisellakaan releellä ei toimi niin siitä voi mitata tuleeko ohjaus kuitenkin.



                Last edited by Supa; 19-07-2010, 00:23.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • OneAndOnly
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 441
                  • Nurmes

                  nyt on teistailtu pumppua,relettä...yms ja virtaa saadaan pumpulle hyppyjohdolla yhdistämällä 30 ja 87 pumppu pyörii...... kun releen laittaa paikoilleen niin pumppu ei toimi ja hyppyjohdollakaan milloin pumppu pyörii niin auto ei lähde käyntiin... Ja releen pitäisi olla toimiva kun se mittailtiin erikseen...

                  Voisiko vikaa olla vaikka käynnistyksenestossa...


                  Lisää testailua, taitaa kuitenkin olla ongelmaa ohjauksessa kun bensapumpun releelle ei tule ohjausvirtaa.
                  Elikkäs onko moottorinohjausyksikkö uusilla vai missä voisi olla vikaa?
                  Last edited by OneAndOnly; 19-07-2010, 01:57.
                  näillä mennään:
                  Bmw e46 320d
                  Suzuki Hayabusa 1300R

                  Ex:
                  Volvo XC70 D5 AWD -10
                  Volvo V70 D5 -02
                  Volvo V70 T5 -98
                  VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                  BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                  -----------------------------

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Originally posted by OneAndOnly View Post
                    nyt on teistailtu pumppua,relettä...yms ja virtaa saadaan pumpulle hyppyjohdolla yhdistämällä 30 ja 87 pumppu pyörii...... kun releen laittaa paikoilleen niin pumppu ei toimi ja hyppyjohdollakaan milloin pumppu pyörii niin auto ei lähde käyntiin... Ja releen pitäisi olla toimiva kun se mittailtiin erikseen...

                    Voisiko vikaa olla vaikka käynnistyksenestossa...


                    Lisää testailua, taitaa kuitenkin olla ongelmaa ohjauksessa kun bensapumpun releelle ei tule ohjausvirtaa.
                    Elikkäs onko moottorinohjausyksikkö uusilla vai missä voisi olla vikaa?
                    Tuliko nastaan 8 jännite kun virrat on päällä?
                    Moottorinohjaus maadoittaa tuon kytkennän siis, huomioi se.
                    Kun se kerran herjaa suoraan tota polttoainepumppua niin joko syöttö rikki moottorinohjauksen puolelta mitä epäilen vahvasti taikka johto poikki auton keulalta taakse, tuossa on kuitenkin pitkä matka missä voi olla vikaa.
                    Joten jollei maadoita releen nastaan 4 niin seuraavaksi mittaamaan sama tietoa moottorinohjauksen päästä. X6000 liittimen ykkösnasta tuolla samaisella värikoodauksella.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • OneAndOnly
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 441
                      • Nurmes

                      Pitääpä sitten testata uudelleen tuota ohjausvirtaa kun me mitattiin sitä navasta 4 mutta tuo paketti toimiikin toisinpäin.

                      Olisko mahdollista saada tarkennusta tuosta moottorinohjaus puolesta että mistä se johto voisi löytyä? Elikkä tarkoititko että vasemmassa nurkassa edessä on moottorin ja vaihteiston ohjainyksiköt niin moottorinohjaimesta ottaa se iso liitin irti niin siitä johtopaketistako pitäisi löytyä se liitin 1 ja sama värikoodi johdossa mitä takakontissa nasta 4? Tämä kohta on hieman hepreaa että mistä oikea johto pitäisi löytyä...

                      Jos ja kun lopulta löytyisi se oikea johto moottorinohjauksen päästä mitä kautta napa 8 pitäisi maadoittua niin voiko järjestelmää testata niin että liittää sen johdon sivujohdolla maihin suoraan?
                      näillä mennään:
                      Bmw e46 320d
                      Suzuki Hayabusa 1300R

                      Ex:
                      Volvo XC70 D5 AWD -10
                      Volvo V70 D5 -02
                      Volvo V70 T5 -98
                      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                      -----------------------------

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by OneAndOnly View Post
                        Pitääpä sitten testata uudelleen tuota ohjausvirtaa kun me mitattiin sitä navasta 4 mutta tuo paketti toimiikin toisinpäin.

                        Olisko mahdollista saada tarkennusta tuosta moottorinohjaus puolesta että mistä se johto voisi löytyä? Elikkä tarkoititko että vasemmassa nurkassa edessä on moottorin ja vaihteiston ohjainyksiköt niin moottorinohjaimesta ottaa se iso liitin irti niin siitä johtopaketistako pitäisi löytyä se liitin 1 ja sama värikoodi johdossa mitä takakontissa nasta 4? Tämä kohta on hieman hepreaa että mistä oikea johto pitäisi löytyä...

                        Jos ja kun lopulta löytyisi se oikea johto moottorinohjauksen päästä mitä kautta napa 8 pitäisi maadoittua niin voiko järjestelmää testata niin että liittää sen johdon sivujohdolla maihin suoraan?
                        Kyllä, juurikin näin. Voi testata maadoittamalla kyseisen johtimen mutta ota liitin moottorinohjaukselta irti ettei purkki ota itseensä siitä, tietysti tällöin pitää myös olla virrat päällä koska releelle tuleva syöttöjännite jota maadoitat aktivoituu vasta kun virrat on päällä.
                        Tästä kombosta että moottorinohjaus irti + virrat päällä jää varmasti monelle moduulille vikakoodeja mutta nollaamalla pitäis olla ok.

                        Tietysti turvallisin, helpoin ja nopein olisi mitata tuota ykkösnastaa startatessa (tai virrat päälle laitettaessa) kun liitin on vielä kiinni purkilla, tällöin yleismittarin toinen nasta + navassa pitäisi välille syntyä ohjausjännite.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • OneAndOnly
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 441
                          • Nurmes

                          Moro!

                          Nyt on testailtu ja johdot pitäisi olla kunnossa kontissa olevan releen ja moottorinohjauksen 1 navan välillä moottorinohjauksen luona olevat piuhat yhteydet pitäisi toimia.

                          Sitten testattiin yleismittarilla liitin boxissa kiinni. yleismittarista toinen pää napaan 1 ja toinen + napaan, tuloksena oli että virrat pois päältä mittari näytti +12v ja kun virrat laitettiin päälle niin jännite hävisi +0.14 volttiin...

                          Sitten toinen variaatio, ohjainboxilta liitin irti ja maa laitettiin suoraan napaan yksi niin mitään ei tapatunut.

                          Olisiko mitä ideoita seuraavaksi....
                          näillä mennään:
                          Bmw e46 320d
                          Suzuki Hayabusa 1300R

                          Ex:
                          Volvo XC70 D5 AWD -10
                          Volvo V70 D5 -02
                          Volvo V70 T5 -98
                          VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                          BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                          -----------------------------

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Originally posted by OneAndOnly View Post
                            Sitten toinen variaatio, ohjainboxilta liitin irti ja maa laitettiin suoraan napaan yksi niin mitään ei tapatunut.
                            Boksi ohjaa päävirtarelettä, joten ei pitäisikään tapahtua.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • OneAndOnly
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 441
                              • Nurmes

                              voisiko näistä kokeiluista päätellä että ohjainboxi on vaan sökö niin se ei maadota relettä kontista mikä antaisi virran pumpulle...
                              näillä mennään:
                              Bmw e46 320d
                              Suzuki Hayabusa 1300R

                              Ex:
                              Volvo XC70 D5 AWD -10
                              Volvo V70 D5 -02
                              Volvo V70 T5 -98
                              VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                              BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                              -----------------------------

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Originally posted by Cell View Post
                                Boksi ohjaa päävirtarelettä, joten ei pitäisikään tapahtua.
                                Aivan, empä ajatellut tuota.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎