Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Donatsu
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 22
    • Vihanti

    Originally posted by Ramzez View Post
    Ajattelin vaihtaa nyt sitten Bemmin ohjaustehostinöljyt. Korkissa lukee muistaakseni CHF-11S. Eli onko Motonetin Febi-merkkinen vihreässä pullossa oleva tehostinöljy oikeaa? Paljonko tuota nestettä menee, jos huuhtelee tyyliin tyhjäys/täyttö/tyhjäys/täyttö. Eli jos kahdesti täyttää, niin meneekö yli litra ainetta? Ja siis en aio purkaa mitään letkuja, vaan tyhjään sen pelkän säiliön pari kertaa.

    TÄMÄN ohjeen mukaan ajattelin vaihdon tehdä.

    On, ilmeisesti samaa kuin citikan jousituksessa.
    E34 540i 6-gang 387/797

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      Originally posted by Cell View Post
      Mikä vm? Joka tapauksessa, purkulootat on melkoista venäläistä rulettia. Etenkin 5hp24 tapauksessa, kun lootassa on pari suht fataalia suunnitteluvikaa, joita varten on kyllä uudet osat julkaistu muttei vaihdosta tiedä yhtään onko jo suoritettu vai räjähtääkö vehje samantien asennuksen jälkeen.
      Auto vm 98 ja steppiloota kyseessä.
      Ihme homma ei varoittanut yhtään...paitsi kaksi "ns paskat housuun " pamausta
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • E-machines
        Newbiemmer
        • Jun 2010
        • 11
        • helsinki

        paisunta säiliö

        mistäs vois johjuu et 728 vm.96 paisunta säiliö poksahti halki? ku oltiin paikallaan kaupan parkissa ja nesteet tuli tietysti ulos, luulin jo hetken et nyt se hajos koko vessa, mut pikaliimaa ja teippiä sekä lähdevettä niin sain ajettuu kotiin asti voiko korkissa olla vikaa et kerään niin paljon painetta? vai onko säiliö kulutus tavaraa? jäähdytin itse on vaihdettu uuteen. löytyykö keneltäkään edullisesti helsingistä paisarii joka osuis ja uppois tohon?

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          Originally posted by E-machines View Post
          mistäs vois johjuu et 728 vm.96 paisunta säiliö poksahti halki? ku oltiin paikallaan kaupan parkissa ja nesteet tuli tietysti ulos, luulin jo hetken et nyt se hajos koko vessa, mut pikaliimaa ja teippiä sekä lähdevettä niin sain ajettuu kotiin asti voiko korkissa olla vikaa et kerään niin paljon painetta? vai onko säiliö kulutus tavaraa? jäähdytin itse on vaihdettu uuteen. löytyykö keneltäkään edullisesti helsingistä paisarii joka osuis ja uppois tohon?
          Ei kai uusikaan ole kallis, esim. e 39 540:aan maksoi marmorilta noin 80 ecua.
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by E-machines View Post
            mistäs vois johjuu et 728 vm.96 paisunta säiliö poksahti halki? ku oltiin paikallaan kaupan parkissa ja nesteet tuli tietysti ulos, luulin jo hetken et nyt se hajos koko vessa, mut pikaliimaa ja teippiä sekä lähdevettä niin sain ajettuu kotiin asti voiko korkissa olla vikaa et kerään niin paljon painetta? vai onko säiliö kulutus tavaraa? jäähdytin itse on vaihdettu uuteen. löytyykö keneltäkään edullisesti helsingistä paisarii joka osuis ja uppois tohon?
            Paisari on kulutustavaraa E38:ssa. Kun selaat muutaman sivun taaksepäin tätä topikkia, niin huomaat, kuinka yleinen vika tuo on. Hiljattain itsellänikin tuli paisarin vaihto eteen. KL-varaosista orkkis paisari 70€. Korkki myös vaihtoon, vanha tuskin sopii uuteen! Itse en aluksi korkkia vaihtanut ja vaikka se siihen kyllä meni kiinni, niin puski siitä huolimatta nesteet pihalle korkista. Uuden paisarin mukana tulee mittatikku, muttei muuta, joten säilytä tasoanturi ja ilmaruuvi vanhasta. Tsekkaa myös se muovinen kulmaliitin sieltä syylarin toisesta päästä (TÄMÄ). Edellä mainittu osa tuppaa haurastumaan vanhetessaan ja alkaa vuotaa. Uusi 5€. Ilmaaminen kannattaa sitten suorittaa erittäin huolella.

            EDIT: nimimerkillä kaol saattaisi olla uusi (käytetty) paisari autoosi.

            Comment

            • E-machines
              Newbiemmer
              • Jun 2010
              • 11
              • helsinki

              Originally posted by Ramzez View Post
              Paisari on kulutustavaraa E38:ssa. Kun selaat muutaman sivun taaksepäin tätä topikkia, niin huomaat, kuinka yleinen vika tuo on. Hiljattain itsellänikin tuli paisarin vaihto eteen. KL-varaosista orkkis paisari 70€. Korkki myös vaihtoon, vanha tuskin sopii uuteen! Itse en aluksi korkkia vaihtanut ja vaikka se siihen kyllä meni kiinni, niin puski siitä huolimatta nesteet pihalle korkista. Uuden paisarin mukana tulee mittatikku, muttei muuta, joten säilytä tasoanturi ja ilmaruuvi vanhasta. Tsekkaa myös se muovinen kulmaliitin sieltä syylarin toisesta päästä (TÄMÄ). Edellä mainittu osa tuppaa haurastumaan vanhetessaan ja alkaa vuotaa. Uusi 5€. Ilmaaminen kannattaa sitten suorittaa erittäin huolella.

              EDIT: nimimerkillä kaol saattaisi olla uusi (käytetty) paisari autoosi.
              kiitos neuvoista

              Comment

              • E-machines
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 11
                • helsinki

                tulipa tässä vielä mieleen että paljonko jäähdytys nestettä mahtaa autoon mennä? ja voiko käyttää punaista tai sinistä nestettä vai pitääkö pysyä vihreessä?

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by E-machines View Post
                  tulipa tässä vielä mieleen että paljonko jäähdytys nestettä mahtaa autoon mennä? ja voiko käyttää punaista tai sinistä nestettä vai pitääkö pysyä vihreessä?
                  Ainakin kasiin menee reilu 12 litraa nestettä, jos järjestelmä on täysin tyhjä. Eli kyllä sitä varmasti menee melko runsaasti kutoseenkin. Käy hakemassa Zeron 10 litran kanisteri Motonetistä. Se on halpaa ja toimii täysin seiskassa. On väriltään vihreää ja muista ostaa sitä raakana. Ja jos siellä järjestelmässä on ollut vihreät nesteet, niin turhaan niitä muutat sinisiksi ja jos punaisiksi muutat, niin sitten koko järjestelmä täytyy huuhdella perusteellisesti, koska punaista ei saa sekoittaa minkään muun nesteen kanssa keskenään.

                  Tyhjää sieltä syylarin ropusta loputkin nesteet pihalle, niin tuleepa ainakin vaihdettua nesteet samalla. Näin ainakin itse tein. Sitä lohkon roppua on turha lähteä ruuvailemaan, kun juoksuttamalla uutta nestettä senkin saa sieltä pois. Tietysti jos näin toimii, niin kannattaa olla pakkasmittari, jottei järjestelmään jää liian laihat seokset.

                  Comment

                  • Vesku1
                    Photographer
                    • Jun 2005
                    • 1401
                    • Haukipudas

                    Mielenkiinnosta kysely, ei nyt liity pelkästään seiskoihin, vaan mitä öljyjä olette sulloneet noihin 8-pannuihin (M62B44). Talvella vaihoin, eikä ennää ole mitää muistikuvaa mitä öljyä sinne laitoin. Shellin jotain BMW:n laatuluokittelemaa se oli kyllä. mitkä -W/ - W? Öljymerkki ja -"malli".

                    Samakai tuo mitä nuihin laittaa, vaan tentataan nyt muitaki

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Vesku1 View Post
                      Mielenkiinnosta kysely, ei nyt liity pelkästään seiskoihin, vaan mitä öljyjä olette sulloneet noihin 8-pannuihin (M62B44). Talvella vaihoin, eikä ennää ole mitää muistikuvaa mitä öljyä sinne laitoin. Shellin jotain BMW:n laatuluokittelemaa se oli kyllä. mitkä -W/ - W? Öljymerkki ja -"malli".

                      Samakai tuo mitä nuihin laittaa, vaan tentataan nyt muitaki
                      Suurin merkitys on öljynvaihtovälillä, ei niinkään öljyn merkillä ja laadulla. Tietysti mitä tahansa ei pidä tunkea koneeseen, muttei ne kalleimmatkaan öljyt aina aja asiaansa normaalikäytössä.

                      Esim. 10.000 km vaihtovälillä, mitä itse noudatan, olen käyttänyt Mobilin 0W-40 ölppää, mutta ajattelin vaihtaa 5W-40 Magnateciin, koska maksan tavallaan ominaisuuksista, joita en tarvitse, koska vaihdan öljyt niin usein. Jos öljyt vaihtaisi esim. 20.000 km välein, niin pysyisin Mobilissa tai vaihtaisin 0W-40 Edgeen. Mutta tärkeintä on muistaa, ettei vaihda sitä öljylaatua jatkuvasti. Se ei ole koneelle niin suotuisaa, vaikka nyt tuskin sitä rikkookaan, mutta esim. joskus käy niin, että vaihtaessa öljylaatua ja/tai merkkiä, niin motti alkaa syömään öljyä. Joten jos mielii vaihtaa laatua, niin kannattaa aluksi seurata sitä öljyn määrää.

                      Riippuen vaihtovälistä siis suosittelisin joko 5W-40 Magnatecia, 0W-40 Mobilia tai Castrollin Edgeä. Ja kasi syö sitä öljyä n. 8 litraa, joten kaksi neljän litran kannua mukaan kaupasta. Tosin itse olen ostanut eräästä tukkuliikkeestä 20 litran kanisterin tuota Magnatecia, kun litrahinta on silloin huomattavasti sopivampi ja sitä tulee laitettua pariin muuhunkin autoon. Öljyhän ei miksikään muutu, vaikka sitä tallin nurkissa vuoden tai pari säilöisikin.

                      Comment

                      • McBeast
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2007
                        • 2998
                        • Tallinn

                        5w-40 magnateccia itsekkin tuohon M60B40 koneeseen laittanut
                        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2540
                          • Kirkkonummi

                          Etupää hakee turhan hyvin uriin ja pientä tärinää on 100-110 km/h vauhdissa. Pitkittäisten tukivarsien pitäisi olla kyllä vaihdettu viim. 50tkm sisään, joten aivan varmuutta ei ole. Mikä muu saattaisi aiheuttaa moisia oireita?

                          Mitä muuta kannattaisi vaihtaa samalla eteen? Nyt vaihdettuja osia ovat raidetanko ja ohjausvaihde, alatukivarret, etukallistuksenvaimentimen korin kiinnityshelat jne.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Etupää hakee turhan hyvin uriin ja pientä tärinää on 100-110 km/h vauhdissa. Pitkittäisten tukivarsien pitäisi olla kyllä vaihdettu viim. 50tkm sisään, joten aivan varmuutta ei ole. Mikä muu saattaisi aiheuttaa moisia oireita?

                            Mitä muuta kannattaisi vaihtaa samalla eteen? Nyt vaihdettuja osia ovat raidetanko ja ohjausvaihde, alatukivarret, etukallistuksenvaimentimen korin kiinnityshelat jne.
                            Onko hiljattain tullut käytyä suuntauksessa? Oma seiska haki myös hieman urissa ja oli muutenkin jotenkin epämiellyttävä ajaa, mutta suuntauksen jälkeen kaikki nuo poistuivat. Reaktiotankojen väljyys aiheuttaisi tärinää jarruttaessa, samoin jarrut, jos ne olisivat kierossa tai jumissa, mutta joissakin tapauksissa olen kuullut, että nuo suorat alatukivarret saattaisivat aiheuttaa pientä tärinää, normaalissa ajossa. Raidetangonpäät on myös hyvä tsekata. Käytännössä myös tasapainon irtoaminen vanteesta voi hyvinkin aiheuttaa tärinää tasaisessa ajossa jarruttamatta.
                            Last edited by Ramzez; 16-07-2010, 00:27.

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2540
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Onko hiljattain tullut käytyä suuntauksessa? Oma seiska haki myös hieman urissa ja oli muutenkin jotenkin epämiellyttävä ajaa, mutta suuntauksen jälkeen kaikki nuo poistuivat. Reaktiotankojen väljyys aiheuttaisi tärinää jarruttaessa, samoin jarrut, jos ne olisivat kierossa tai jumissa, mutta joissakin tapauksissa olen kuullut, että nuo suorat alatukivarret saattaisivat aiheuttaa pientä tärinää, normaalissa ajossa. Raidetangonpäät on myös hyvä tsekata. Käytännössä myös tasapainon irtoaminen vanteesta voi hyvinkin aiheuttaa tärinää tasaisessa ajossa jarruttamatta.
                              Jarrutettaessa ei tapahdu noin yleensä ottaen muuta kuin vauhdin hidastuminen, siksi hiukan arveluttaa, että vika olisi vain reaktiotangoissa. Mutta se 100-110 km/h värinä taas ei muuta antaisi olettaa. Mutta onko E38 etupäässä jotain E32 ja E34 verrattuna "extraa", mikä pitäisi vaihtaa ns. samalla?

                              Etukallistuksenvaimentimen helat ovat Powerflexiä, mitä löytyy muualtakin alustasta - onko tästä laajempaa kokemusta? Ei muuten, mutta kaverin 1.4 TSI Skoda Octavia Combi meni kuin juna samoissa urissa joissa itse joutuu olemaan välillä jopa hereillä. Noloa.. vaikka 225:et ovatkin ajossa. Renkaat normi-16", alustassa OEM jouset & iskarit, uusittu n. 50tkm sitten. Ei siis tuuninkia muuta kuin nuo muutama Powerflexin puslat. Takana ei mitään ongelmia, ei kolise eikä klonksu - saisipa eteenkin saman. Vaikka onkin vanha ja neljännesmiljoona ajettu..
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                Jarrutettaessa ei tapahdu noin yleensä ottaen muuta kuin vauhdin hidastuminen, siksi hiukan arveluttaa, että vika olisi vain reaktiotangoissa. Mutta se 100-110 km/h värinä taas ei muuta antaisi olettaa. Mutta onko E38 etupäässä jotain E32 ja E34 verrattuna "extraa", mikä pitäisi vaihtaa ns. samalla?

                                Etukallistuksenvaimentimen helat ovat Powerflexiä, mitä löytyy muualtakin alustasta - onko tästä laajempaa kokemusta? Ei muuten, mutta kaverin 1.4 TSI Skoda Octavia Combi meni kuin juna samoissa urissa joissa itse joutuu olemaan välillä jopa hereillä. Noloa.. vaikka 225:et ovatkin ajossa. Renkaat normi-16", alustassa OEM jouset & iskarit, uusittu n. 50tkm sitten. Ei siis tuuninkia muuta kuin nuo muutama Powerflexin puslat. Takana ei mitään ongelmia, ei kolise eikä klonksu - saisipa eteenkin saman. Vaikka onkin vanha ja neljännesmiljoona ajettu..
                                Tunkkaa auto ylös ja tsekaa pyörä pyörältä, että tuntuuko välystä. Takana suht helppo selvittää välys, koska jos pyörä liikkuu klo 9 - 3, niin ylempi tukivarsi on väljä ja jos ajaessa montuista kuuluu "narinaa", niin narinahelat ovat todennäköisesti tiensä päässä. Edessä yleensä pyörän liikkuessa klo 9 - 3, reaktiotangoissa on välystä ja mahdollisesti suorissa alatukivarsissa. Jos taas pyörässä on välystä suhteessa kääntösuuntaan, niin raidetangonpäät voivat olla väljät.

                                Ei E38:ssa oikeastaan mitään erikoista ole alustassa, joten ei siellä loppupeleissä ole paljoa osia, jotka voivat aiheuttaa kuvailemaasi uraherkkyyttä.

                                Tässä nyt muutama vikadiagnoosi:

                                Etupäässä kolisee ---> reaktiotangoissa ja/tai suorissa alatukivarsissa välystä (voi olla muuallakin, mutta nuo yleisimmät)
                                Täristää voimakkaasti jarruttaessa, erityisesti 70 km/h kohdalla ---> reaktiotangoissa välystä ja/tai jarrut jumissa
                                Täristää jarruttaessa ja jarrupoljin soutaa ---> levyt kierossa
                                Täristää normaalissa ajossa jarruttamatta ---> rengas/renkaat epätasapainossa tai jarrut laahaavat
                                "Ujeltava" ääni normaalissa ajossa ---> pyörän laakeri/laakerit lopussa
                                Auto pompottaa montuissa tai tuntuu kuin metalli löisi metallia vasten kovassa montussa ---> iskari(t) lopussa
                                Hakee urissa ja/tai syö renkaita epätasaisesti ---> ohjauskulmat pielessä
                                Ratti vinossa ---> väljää tukivarsissa ja/tai väärät ohjauskulmat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎