Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by Ramzez View Post
    Kertokaas joku viisaampi, kun ajattelin nyt öljynvaihdon yhteydessä tsekata ne öljypumpun mutterit, niin onko öljypohjassa kaksi tiivistettä? Kysyin tänään ennakkoon KL-varaosista sitä öljypohjan tivaria, mutta kuulemma niitä on siellä kaksi?? Onko se varaosamyyjä käsittänyt jotain väärin, vai mikä on homman nimi, kun noista jenkkiohjeista saa sen käsityksen, että vain yksi tiiviste pitää vaihtaa. Ja mitkä mahtavat olla kiristysmomentit kullekin mutterille?
    Kaksi öljypohjaa, ylempi jonka vaihtoon pitää konetta kannatella sekä alempi joka on heti näkösällä ja helppo vaihtaa. Tämän kautta pääsee pumpulle myös käsiksi.
    Öljypohjan pultit tulevat 10Nm, kiristä tasaisesti.
    Pumpun ketjun kireys kannattaa samalla säätää ja lukita oikein.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      Originally posted by Supa View Post
      Kaksi öljypohjaa, ylempi jonka vaihtoon pitää konetta kannatella sekä alempi joka on heti näkösällä ja helppo vaihtaa. Tämän kautta pääsee pumpulle myös käsiksi.
      Öljypohjan pultit tulevat 10Nm, kiristä tasaisesti.
      Pumpun ketjun kireys kannattaa samalla säätää ja lukita oikein.
      Juuri näin ja helppo tehdä. Muistaa vain että vanhat tiivisteen jämät siitä öljypohjasta tarkasti pois ja uusi tilalle. Helppoa kuin heinän teko.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by Supa View Post
        Pumpun ketjun kireys kannattaa samalla säätää ja lukita oikein.
        Tyhmä kysymys, mutta kuinkas tuo tehdään? Ei ollut mainintaa ainakaan tuolla e38.org sivulla.

        EDIT: Ja mitkä olikaan ne itse pumpun kiristysmomentit?

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          Originally posted by Ramzez View Post
          Tyhmä kysymys, mutta kuinkas tuo tehdään? Ei ollut mainintaa ainakaan tuolla e38.org sivulla.

          EDIT: Ja mitkä olikaan ne itse pumpun kiristysmomentit?



          Siitä koko roskaan ohjeet
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Peltsii View Post
            Tämähän auttoi melkoisesti, kiitos!

            Kävin hakemassa Motonetistä Loctiten normaalia sinistä kierrelukitetta, vaihtoehtona olisi ollut joku järeä lukite, mutta ajattelin, että tulen toimeen tuolla normaalilla. Kai nyt joku sitten ilmoittaa, että olisi pitänyt olla sitä järeää lukitetta. Noh, eiköhän tuo toimi... Eikös se vika alunperin johtunut siitä, että tuo kierrelukite oli tehtaalta kokonaan unohtunut?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Originally posted by Ramzez View Post
              Tämähän auttoi melkoisesti, kiitos!

              Kävin hakemassa Motonetistä Loctiten normaalia sinistä kierrelukitetta, vaihtoehtona olisi ollut joku järeä lukite, mutta ajattelin, että tulen toimeen tuolla normaalilla. Kai nyt joku sitten ilmoittaa, että olisi pitänyt olla sitä järeää lukitetta. Noh, eiköhän tuo toimi... Eikös se vika alunperin johtunut siitä, että tuo kierrelukite oli tehtaalta kokonaan unohtunut?
              Siitä se johtuu että paikat joustaa, lukitteella vaan koitetaan auttaa asiaa. Samat pultit sieltä saa taas reilun kymmenen vuoden päästä kiristää
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Cell View Post
                Siitä se johtuu että paikat joustaa, lukitteella vaan koitetaan auttaa asiaa. Samat pultit sieltä saa taas reilun kymmenen vuoden päästä kiristää
                Pääasia että tulee kuitenkin nyt katsottua, niin ei tarvitse kulkea tuolla liikenteessä perse jäykkänä. Ajomäärä tällä hetkellä 205 tkm ja ei ole tietoa, onko niitä jo katsottu, kun aikanaan auto on tuotu Saksasta, jonka jälkeen suomalainen omistaja teki itse huollot, muttei tietenkään tehnyt mitään erillisiä selostuksia, että mitä on tehty ja milloin. Sittemmin auto vaihtoi omistajaa ja sen jälkeen minusta tuli auton omistaja. Itse olen autoni huoltanut myös, mutta sillä erotuksella, että pidän tarkkaa kirjaa siitä, mitä autolle on milloinkin tehty ja todisteena kuitti niitattuna lapun reunaan. Tiedä sitten jaksanko enää ikinä myydä koko autoa, mutta jos myyn, niin on ainakin ostajalle helpompaa, kun ei tarvitse arvuutella, mitä on tehty ja milloin.
                Last edited by Ramzez; 27-07-2010, 14:17.

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  Mistä kk/vm eteenpäin tuli facelift?
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    Originally posted by Bouma View Post
                    Mistä kk/vm eteenpäin tuli facelift?
                    Mallivuodesta 1999, eli 9/1998. Esisarjan facelifteja esiintyy jo keväästä 1998, jos auto on tällainen niin se näkyy yhtenä rivinä "varustelistassa". Eli on myös olemassa aitoja faceliftejä, jotka tehty ennen 9/1998, mutta ovat melko harvinaisia.



                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      Tässä oon tosiaan seiskan hankkimista miettiny kun sais vaan tuon oman auton ensin myytyä.

                      Olisko tuollainen seiska nyt sitten parempi olla M62b44 koneella ja steppilaatikolla? Eikös tuosta koneesta ole kaksi eri versioo, vääntöjä toisessa 420nm ja ilmeisesti faceliftissä 440nm, onko näissä jotain eroja?
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Bouma View Post
                        Tässä oon tosiaan seiskan hankkimista miettiny kun sais vaan tuon oman auton ensin myytyä.

                        Olisko tuollainen seiska nyt sitten parempi olla M62b44 koneella ja steppilaatikolla? Eikös tuosta koneesta ole kaksi eri versioo, vääntöjä toisessa 420nm ja ilmeisesti faceliftissä 440nm, onko näissä jotain eroja?
                        Kyllä tuo uudempi Vanos koneellinen (M62TUB44) on ainakin omasta mielestäni suositeltavampi vaihtoehto. Parempi vääntöalue ja polttoainetalous.
                        Miinuspuolena tuntuu olevan melkeen jokasessa koneessa dieselmäinen raksutus kuumana joka tulee vanoksista. Toimintaan ei vaikuta mitään mutta hieman saattaa häiritä. Tästä tietysti pääsee eroon vanosrempalla ja yleensä hiljentyy forte käsittelyllä sekä laadukkailla öljyillä.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • blacjack2
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 172
                          • Helsinki

                          E38 jarruista

                          Meneekö E32 etujarrut ja/tai jarrukilpi suoraan E38??
                          E38 728iA -97
                          EX- E34 518 -90
                          It's all about BMW

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Supa View Post
                            Kyllä tuo uudempi Vanos koneellinen (M62TUB44) on ainakin omasta mielestäni suositeltavampi vaihtoehto. Parempi vääntöalue ja polttoainetalous.
                            Miinuspuolena tuntuu olevan melkeen jokasessa koneessa dieselmäinen raksutus kuumana joka tulee vanoksista. Toimintaan ei vaikuta mitään mutta hieman saattaa häiritä. Tästä tietysti pääsee eroon vanosrempalla ja yleensä hiljentyy forte käsittelyllä sekä laadukkailla öljyillä.
                            Itse olen sitä mieltä, että facelift on parempi, mutta toisaalta se on myös jonkin verran kalliimpi. Kannattaa kuitenkin testata molemmat vaihtoehdot ja päättää sen pohjalta, kumman haluaa. Molemmat mallit omistaneena, voin kuitenkin väittää tietäväni jotain kummastakin versiosta. Prefaceliftin kulutuksen saa alemmas helposti siten, että vaihtaa kattien jälkeen virtaavamman putkiston. Kulutus putoaa yli litran sadalla. Prefaceliftejakin on kahta mallia, eli on M60 koneella ja M62 koneella. Tuo M62 kone tuli muistaakseni jossain ~6/96. Steppi tuli kokolailla samaan aikaan pois lukien V12, jossa se esiteltiin jo -95. Lapsentautejahan on aina sitä vähemmän, mitä uudemmasta mallista on kyse, vaikkakin mielestäni tuo M62 koneinen prefacelift on hyvä kompromissi. Halpa ostaa, luotettavammalla lootalla, kuin aiemmat ja ero varsinaiseen faceliftiin kuitenkin suht pieni (tämä on tietysti mielipide kysymys).

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              Originally posted by blacjack2 View Post
                              Meneekö E32 etujarrut ja/tai jarrukilpi suoraan E38??
                              Ei mene. E38:ssa on jo pienimoottoristenkin jarrulevyt jo sen verran isompia, ettei niitä voi käyttää, vaikka ne paikalleen sopisivatkin.
                              Jarrukilvet on puolestaan ihan erilaiset ja kiinnityspisteetkin eri paikoissa.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • Bouma
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 3108
                                • Tampere

                                Originally posted by Supa View Post
                                Kyllä tuo uudempi Vanos koneellinen (M62TUB44) on ainakin omasta mielestäni suositeltavampi vaihtoehto. Parempi vääntöalue ja polttoainetalous.
                                Miinuspuolena tuntuu olevan melkeen jokasessa koneessa dieselmäinen raksutus kuumana joka tulee vanoksista. Toimintaan ei vaikuta mitään mutta hieman saattaa häiritä. Tästä tietysti pääsee eroon vanosrempalla ja yleensä hiljentyy forte käsittelyllä sekä laadukkailla öljyillä.
                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Itse olen sitä mieltä, että facelift on parempi, mutta toisaalta se on myös jonkin verran kalliimpi. Kannattaa kuitenkin testata molemmat vaihtoehdot ja päättää sen pohjalta, kumman haluaa. Molemmat mallit omistaneena, voin kuitenkin väittää tietäväni jotain kummastakin versiosta. Prefaceliftin kulutuksen saa alemmas helposti siten, että vaihtaa kattien jälkeen virtaavamman putkiston. Kulutus putoaa yli litran sadalla. Prefaceliftejakin on kahta mallia, eli on M60 koneella ja M62 koneella. Tuo M62 kone tuli muistaakseni jossain ~6/96. Steppi tuli kokolailla samaan aikaan pois lukien V12, jossa se esiteltiin jo -95. Lapsentautejahan on aina sitä vähemmän, mitä uudemmasta mallista on kyse, vaikkakin mielestäni tuo M62 koneinen prefacelift on hyvä kompromissi. Halpa ostaa, luotettavammalla lootalla, kuin aiemmat ja ero varsinaiseen faceliftiin kuitenkin suht pieni (tämä on tietysti mielipide kysymys).
                                Kiitos vastauksista.

                                Mistäs noi alkaa pahiten ruostumaan eli mitkä paikat on hyvä tarkistaa huolellisesti ennen ostoa? Onko jotain muuta mikä on hyvä muistaa tarkistaa paikanpäällä?

                                Voi olla ettei rahkeet riitä ihan faceliftiin mutta jos ostaisi kuitenkin prefaceliftin M62B44 koneella olevan.:think
                                MB CLS-12 350CGI AMG

                                MYSTINEN.FI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎