Originally posted by kobluna
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
Näyttäisi olevan asetukset kunnossa ja tilaus voimassa. Onkohan mulla kuiteskin viimeisin päivitys vaikka karttaversio on 2022-4, mutta aluepäivitys 2025-2? En ole kertaakaan nähnyt mitään ilmoituksia päivityksistä.
-
Samat havainnot kun vaihtui G30 => i4. Etuovien toimintaa koitettiin korjata tiivisteiden vaihdolla mutta ei hirveästi muuttunut paremmaksi. Varsinkin kuskin oveen jäi melkoinen räsähdys kun se "normaalisti " laittoi kiinni.Originally posted by PAT_74 View PostKahden 5-sarjalaisen (F10 ja G30 LCI) jälkeen nyt muutaman kuukauden ajellut i4:lla. Laatuvaikutelma kaiken kaikkiaan jää 5-sarjasta ja niin kait sen pitääkin olla. Erityisesti ovista tulee melut selvemmin läpi ja ylipäätään ne ovet rämähtää aika ’halvasti’ kiinni. Mutta tämä on kyllä mielestäni parempi ajaa, varsinkin suuntavakaus on parempi. Täälläkin oikea C-pilari natisee, pitääpä viedä jossain vaiheessa korjattavaksi.
Sattuneesta syystä G30 ja tämä i4 oli pari kuukautta katoksessa yhtäaikaa ja eipä tullut juuri G30:lla ajettua ;o)
Leave a comment:
-
Kahden 5-sarjalaisen (F10 ja G30 LCI) jälkeen nyt muutaman kuukauden ajellut i4:lla. Laatuvaikutelma kaiken kaikkiaan jää 5-sarjasta ja niin kait sen pitääkin olla. Erityisesti ovista tulee melut selvemmin läpi ja ylipäätään ne ovet rämähtää aika ’halvasti’ kiinni. Mutta tämä on kyllä mielestäni parempi ajaa, varsinkin suuntavakaus on parempi. Täälläkin oikea C-pilari natisee, pitääpä viedä jossain vaiheessa korjattavaksi.
Sattuneesta syystä G30 ja tämä i4 oli pari kuukautta katoksessa yhtäaikaa ja eipä tullut juuri G30:lla ajettua ;o)
Leave a comment:
-
Muistelisin, että joku on i7:n osalta kertonut samasta ongelmasta. Ja siihen on ymmärtääkseni ratkaisuksi löydetty eri ajomoodin käyttö. Voisko sama toimia myös i4:ssa?Originally posted by OrgE60 View PostKummallinen on myös käytös liukkaalla tiepinnalla. Molemmissa autoissa minulla on ollut Continental Vikingcontact 8 renkaat. Tämän sähkärin olen saanut normaalissa tasaisessa 110km/h tuntinopeudessa moottoritiellä kahdesti sivuluisuun, jonka kyllä pystyin ajovakautuksen avulla hallitsemaan, mutta mitään vastaavaa en kokenut 6 vuoden omistusaikana F-läisellä, se kulki kuin juna sohjossa, jäällä tai ihan vain kuivalla. Lieneekö syynä sitten tuo roima "ylipaino" sähköautossa vai johtuisiko se F11:n pidemmästä akselivälistä, joka kyllä rauhoittaa menoa?
Leave a comment:
-
i4 on kuitenkin pykälää "pienempi" 5 sarjaan verrattuna niin yllätys ei liene on äänekkäämpi kuin F/G vitonen vaikkei mahdoton olekaan ja myös kyyti on huomattavasti kovemman oloista. Ikkunat ei omassa suhisseet kyllä olenkaan joten säädöstä lienee kiinni. Auto tosiaan on ketterän oloinen ja kääntyy sinne minne kuski haluaa mutta varjo puolena tulee tuo huomattava yliohjaus halukkuus varsinkin liukkaalla.
Leave a comment:
-
Tervehdys kaikille sähköautoilijoille. itsellenikin vaihtui pari kuukautta sitten i4M50 vm. 2024 (valmistettu 2023, VIN-koodattu 2024 malliseksi) ajettu 48 000km. Aikaisempi kulkine oli F11 535i xDrive vm. 2012. Tässä muutamia havaintoja ja vertailua tuohon edelliseen kulkineeseen, jolla oli vaihtohetkellä ajettu n. 120 000km.
Varmaan kaikille polttomoottorista sähköön vaihtaneille tulee ensimmäisenä havaintona mieleen teho ja vääntö. G26 on todellinen peto oli sitten kyseessä paikaltaan kiihdytys, ohitustilanne tai vain ihan normaali liikennevirrassa ajaminen. Toisena ainakin itselleni nousee auton käytös niin uraisella kuin mutkaisellakin tiellä, painon toki huomaa, mutta se on onnistuttu peittämään varsin hyvin. Auto kääntyy mutkaan ketterästi ja lähtee juurikin kuljettajan toivomaan suuntaan käskettäessä. Urat eivät ihmeemmin auton suuntaa muuta, vaan se kulkee vakaasti kuin se kuuluisa juna kiskoilla. Plussan puolelle menee myös auton "tankkaus". F11 hörppi bensaa keskimäärin 10l/100km ja se oli lähdettävä aina täällä syrjäkylillä erikseen tankkaamaan, tuon sähköauton lyö piuhan päähän kotona ja rahaa kuluu 100km:iin 2,5€, se saa hymyn huulille joka kerta.
Mutta sitten niitä outouksia ja kummallisuuksia. Sähköautosta sanotaan, että se on hiljainen, mutta ei kyllä tämä versio. Ikkunat vuotavat äänellisesti jopa enemmän kuin Z4 E85:n vaikka se on kangaskattoinen. Toistakymmentä vuotta vanha F11 peittoaa hiljaisuudessa tuon sähkärin mennen tullen. Autoissa on vielä itselläni sama rengastuskin, joten sekään ei voi siihen vaikuttaa. Toki kun tutkii G26:n tiivistyksiä tarkemmin, niin esim. vanhassa F11 oli kolminkertaiset ovitiivisteet karmillisilla laseilla, joten se jo varmasti merkkaa jotain. Sitten tieäänet, nastojen jäljiltä kevätkarkean asfaltin jyrinä kantautuu kabiiniin hyvin selvästi ja jopa tuntuu ohjauspyörässä, mitä ei huomannut F11 mitenkään. Ääni saattoi F-läisessä tunkea vaimeana jyrinänä läpi, mutta muuten autossa ei huomannut mitään verrattuna tähän uuteen.
Kummallinen on myös käytös liukkaalla tiepinnalla. Molemmissa autoissa minulla on ollut Continental Vikingcontact 8 renkaat. Tämän sähkärin olen saanut normaalissa tasaisessa 110km/h tuntinopeudessa moottoritiellä kahdesti sivuluisuun, jonka kyllä pystyin ajovakautuksen avulla hallitsemaan, mutta mitään vastaavaa en kokenut 6 vuoden omistusaikana F-läisellä, se kulki kuin juna sohjossa, jäällä tai ihan vain kuivalla. Lieneekö syynä sitten tuo roima "ylipaino" sähköautossa vai johtuisiko se F11:n pidemmästä akselivälistä, joka kyllä rauhoittaa menoa?
Yksi asia jonka luulin olevan hankalaa omaksua oli G26:n mittaristo, mutta sen kanssa tulin yllättävän nopeasti sinuiksi. Lisäksi järjestelmän kyky liittää puhelin osaksi auton tietojärjestelmää on kohtuu nopeaa ja käyttö erittäin sulavaa. Autossa on käyttöjärjestelmänä 8.0 ja en kaipaa kokeiltuani uudempaa 8,5 siinä olevia ominaisuuksia mihinkään. Lienee makuasia enemmänkin. Samoin 5 kameran järjestelmä auton ympärillä on oiva apu monessa tilanteessa.
Tässäpä näitä. Hyvää kevään jatkoa kaikille.
Leave a comment:
-
Linux/BSD-linkkiä odotellessa. Miksei sitä tiedostoa voi ladata ilman erillistä alustarajoitteista softaa? Älytöntä.Originally posted by Juize View PostEihän tuohon karttapäivitykseen Windows tietokonetta tarvitse ostaa, onhan connected drivessä linkki myös Macille (vähintään MacOS 10.14) karttojen BMW Download Manager:iin.
Leave a comment:
-
Eihän tuohon karttapäivitykseen Windows tietokonetta tarvitse ostaa, onhan connected drivessä linkki myös Macille (vähintään MacOS 10.14) karttojen BMW Download Manager:iin.
Leave a comment:
-
Mulla just päivittyi kartta ja vaikka perusversio näyttääkin jotain 2023-versiota, on päivitys sitten joku 2025-mukainen. Todennäköisesti mitään eroa ei ole eli en jaksa säätää tikun kanssa yhtään enempää vaan menen otana tulevalla.
Leave a comment:
-
Pitäisi sen päivittyä OTAna ja omassani päivittyykin. Onko sinulla (tietosuoja)asetuksista valittu automaattiset päivitykset päälle ja karttatilaus on voimassa?Originally posted by Hobbes View PostMikäs karttaversio muilla on käytössä? Auto näyttää, että olisi Europe Joy 2022-4. Connected Drive tarjoaa Europe Joy 2025-2 ja huoltoliikkeen mukaan uusin olisi Europe Joy 2025-1.
Ja miksi kartat ei päivity automaattisesti kun sellainen ominaisuus on käytössä? Pitääkö muka oikeasti ladata USB-tikulle?
Leave a comment:
-
Kartastopäivitysten totetuttaminen OTA-palveluna on järjestelmäautomaation kannalta vaativaa kymmenien gigatavujen kokoisista tiedostopaketeista johtuen, mutta loppukäyttäjän kannalta lähtökohtaisesti vaivattomampaa kuin esim. erillisten siirtomuistien avulla. Itsekin toivoisin päivitysten toimivan kuten suunniteltu, mutta tikkupäivityksin on toistaiseksi saanut tehtyä onnistuneesti. Tilanne todennäköisesti paranee nykyisestä nopeampien tietoliikenneyhteyksien yleistyessä. Edellä jätin huomioimatta, että jotkut tosiaan haluavat käyttää Windows-käyttöjärjestelmää, vaikka Macceja on ollut jo vuosien ajan saatavilla.
😎 2Leave a comment:
-
Sitäpä ihmettelenkin miksei ole pilvestä tipahtanut automaattisesti autoon. Ei se tikun kautta ihan noin vaikeaa ole kuin tuossa edellä maalaillaan, mutta toki toivoisi automaation toimivan.Originally posted by JaniLap View Post
Kartastoversio Joy 2025-2 on julkaistu ja saatavilla Connected Drive -palvelun kautta. Jos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
Leave a comment:
-
Eihän se vaikeaa ole. Ensin käyt ostamassa jostain muistitikun ja windows-tietokoneen ja opettelet käyttämään sitä. Lataat bmw:n sivuilta karttapäivitystyökalun ja opettelet käyttämään sitä. Lataat karttapäivityksen ja opettelet laittamaan sen tikulle. Sitten tikku autoon ja kädet ristiin, että päivitys toimii. Helppoa kuin heinänteko - siitäkään en tiedä mitään.Originally posted by JaniLap View PostJos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
😀 1Leave a comment:
Leave a comment: