Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Biaudimmer
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 26
    • Nurmijärvi

    Diesel on mun valinta. En välitä yhtään tankkaamisesta, vaikka vero onkin noissa kaiketi vajaat puolet dieselin verosta. Tulkitsin että 3.0 d (M57-TUD30) on ihan kelvollinen kone, mutta 5-vaihteinen automaatti (GM 5L40E) ei ole välttämättä kestävyydeltään paras, mutta menettelee normiajossa. Tuota automaattia on kuitenkin käsittääkseni X5, Z3, E46 ja E39 mallissa sekä monissa jenkeissä.

    Comment

    • MeisterW
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2017
      • 306
      • Uusimaa

      Tarkoitin juuri pre lci dieseliä 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla.
      E39 M5 2002
      E70 X5 3.0sd 2008
      E83 X3 3.0i 2005
      G21 330e

      Comment

      • Biaudimmer
        Newbiemmer
        • Oct 2006
        • 26
        • Nurmijärvi

        Originally posted by MeisterW View Post
        Tarkoitin juuri pre lci dieseliä 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla.
        Niin tuota, autoa en ehkä haluaisi manuaalina. Siinä on jotain samaa kuin käänteisesti prätkien kanssa. En välttämättä haluaisi automaattivaihteista prätkää.

        Comment

        • Torsti19
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 52
          • Tampere

          Ainoat harmitukset:
          - pyyhkijämekanismi väljä, pitää ääntä
          - puhallin kitisee satunnaisesti (taitaa olla kylmällä ja pienellä puhallinnopeudella)
          - radio kuuluu huonohkosti ja rds ei vaihda saman kanavan eri taajuudelle automaattisesti
          - ikkunat vetivät varsinkin kosteammilla syyskeleillä huuruun auto-asennossa. Raitisilmasuodattimen vaihdon, kosteudenpoistajapussin ja kuivempien kelien johdosta tilanne parantunut.
          - kuskin puoleinen peili ei taitu koria vasten (oli tiedossa jo ostettaessa)

          Lisäksi sporttiratti olisi parempi tuon ohutkehäisen, isohkon kolmipuolaisen tilalle. Comfort-jakkarat ovat laadukkaat, mutta näistä vanhoista puuttuu reisituen jatkopala ja niskatuesta se säädettävä pussi.

          Vähävikainen on ollut ajettuna kolmessa vuodessa 250 000 - 320 000 km. Etupyörän laakeri meni viime kesänä ja startti kuoli tänä talvena. Akku on vaihdettu ja jarruremppa tehty. Imusarjan läpät poistatin ostettuani auton ja öljyt vaihdeltiin automaatti- ja jakolaatikkoon. Moottoriöljyjä olen vaihdellut 15 tkm välein.

          Liukkailla ja lumikeleillä menee kuin juna ja tehoakin 3.0d:ssa (m57n2?) on ihan riittävästi. Tyytyväinen täytyy olla, vaikka fiilis kuskinpukilla onkin vähän kuin 90-luvulla.

          EDIT: eiku jaa, takaluukun mikrokytkin vaihdettiin, ei kontti auennut enää kuin avaimesta, tämäkin vika oli enemmän ja vähemmän päällä ostettaessa.
          Last edited by Torsti19; 10-03-2020, 15:16.

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 923
            • Sotkamo--Oulu

            Itsellä ollut 3,5 vuotta ( 228-330tkm) 2005 mallinen 2.0d manuaaliaskilla.



            Kokonaisuutena paras auto mikä minulla on ollut. Bemariksi hyvä ajettava, jämäkkä ja hiljainen maantiellä. Epäilen, että autoni on lastutettu, kun se on sen verran pirteä kaksilitraiseksi, mutta itse en ole lastuttanut. Kulutus maantiellä hyvinkin kohtuullinen pikkasen reilu 6l/100km. Kaupungissakaan ei mahdottomia syö, mutta painava auto soveltuu huonosti hieman kankean manuaalivaihteiston pariksi pyöritysajossa. Vaihdetta saa vaihtaa koko ajan.


            Omasta mielestä ollut vähävikainen, mutta ollut hyvällä pidolla ennen minunkin omistusta, joten se selittänee osan.



            Reilun sadan tonnin aikana vaihdettu

            - Takajouset ( Lesjöforsin HD jouset niin ei enää katkea päistä ja eivät ole kuitenkaan sietämättömän kovat, vaikkakin toki vakiota jämäkämmät)

            - Vesipumppu ja termostaatit sekä laturin hihna ja yksi ohjainrulla vaihdettu varmuuden vuoksi
            - Vasen moottorin kumityyny
            - Etuvalopolttimoita (H7) läjä
            - Lämmityslaitteen sähkövastus
            - Kiertovesipumppu vaihdettu yhdesti käytettyyn ja on uudestaan rikki tällä hetkellä ( ei kyllä juurikaan huomaa ajossa)

            - Kaksoismassa ja kytkin vaihdettu 250tkm kohdalla. Uusikin kaksoismassa on jo selkeästi hieman kulunut. Mielestäni pois vaihtamanikaan ei mahtanut olla enää alkuperäinen. Vaikuttaa vähän heikolta systeemiltä.

            - Reaktiotangot vaihdettu eteen pehmeiden sisäpään kumihelojen vuoksi

            - Kallistuksenvakaajan runkokumit vaihdettu eteen kun vakaaja kolisi. Alkanut taas kolista oikealta( vakaaja kulunut ohuemmaksi)

            - Koiranluu vaihdettu vasemmalle eteen.

            - Pitkittäistukivarsien etupäiden kumihelat vaihdettu taka-akselille
            - Jakolaatikon öljyt piti vaihtaa 3-4 kertaa, että neliveto alkoi pelata pehmeästi.

            - Muutamaan kertaan on sytytellyt vikavaloja ja testeri kertoo oikean etupyörän ABS-sensorin perusvälyksen olleen liian suuri... En ole korjannut kun vika on harvinainen
            - Vaihdoiin hehkun releen, mutta testeri valittaa edelleen hehkujen kunnosta. Hehkuttaa kuitenkin, joten mikä lie mielenhäiriö
            - CD-soitin meni rikki, joten vaihdoin tarvikeradion sen tilalle. Samalla sai Handsfreen ja bluetooth audion jne.

            - Sama perusominaisuus kuin E46:ssa eli vedet valuu ovipahvin välistä lattialle, jos ei itse liimaa sikaliimalla ovipahvin takana olevia solumuoveja takaisin kiinni.


            Muuten ei tule ihmeitä mieleen ainakaan nytten. Auto näyttää vastustavan hyvin ruostetta ja öljyjä olen vaihtanut 15tkm välein sekä ilmansuodatin, raikkari ja polttoainesuodatin kerran vuoteen yms. pientä hipistelyä
            Last edited by ockelbo4500; 11-03-2020, 20:57.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              Toi hehkurele boxin virtajohto vois olla syyllinen
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Biaudimmer
                Newbiemmer
                • Oct 2006
                • 26
                • Nurmijärvi

                No ni. Lankesin ostamaan X3 -07 3,0 d aut. Mielestäni sain huippuyksilön kunnoltaan. Korissa ei virheitä. Jotain pientä tekemistä on, kuten mm. öljyvuotoa koneen takana oikealla, perän sivustefa vuotaa ja penkinlämmittimen lämpöanturi rikki. Voimaa on vähän turhankin paljon. Varusteita ei ole kovin paljoa kun on suomiauto. Olikos asiantuntijoila vinkkejä ao. juttuihin:

                • Löydänkö varustelistausta jostain tähän?
                • Ohjaus on parkkipaikalla hieman raskas, ilmeisesti ei ole servotronicia, voiko säätää kevyemmäksi?
                • Onko kukaan vaihtanut penkinlämmittimen lämpöanturia? Ei taida saada erikseen:think
                • Mietin 10,25” androidia, tekeeköhän niillä mitään järkevää? Aux-input näyttää olevan autossa. Garminin navin jos saisi integroitua tuohon näyttöön, niin olis helppo seurata pönttötutkia ja matkaa.

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 923
                  • Sotkamo--Oulu

                  Varustelista pitäisi löytyä esim. tällä https://www.mdecoder.com/ kun syötät valmistenumeron lopun tuohon.



                  Servotronicin näkee toki varustelistasta. Jos on ja ohjaus raskas niin sitten se ei toimi. Itsellä joskus oireili hieman ja öljyjen vaihdolla parani mielestäni. Yhdellä tutulla tosin E39:stä paloi jokin ohjainboksin konkka tms. ja sitten servotronicci lakkasi toimimasta eli ohjaus oli paikoituksessa aina raskas.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • RistiKolmonen
                    Newbiemmer
                    • Mar 2014
                    • 29
                    • Oulu

                    Pitkästä aikaa täällä ja myöhässä sisään...

                    Oma 3.0sd lci 07
                    Ostohetkellä 03/2014 128tkm nyt 377tkm

                    Ainoat ”käskystä” vaihdetut osat koko omistushistorian aikana; katkenneet takajouset. Tyyppivika, kuten todettua. Ja jäykemmät laitoin. Alustan pitää tuntua perseessä. Toinen auto on perhekäyttöön...

                    Omaksi ja ”naapureiden” iloksi vaihdettua/tehtyä;

                    Alusta/voimansiirto
                    - etutolpat ja ”ne takajouset” jäykemmät
                    - powerflexit vakaajiin
                    - käytetty jakolaatikko ruotsista (toinen varalla, heikoin lenkki voimansiirrossa jos tehoa hakee)
                    - käytetty perä liettuasta (autovera, suosittelen)
                    - rättinivel kerran ja turhaan
                    - zf6hp vahvistus, konehuolto s, maaninka (sietää yli 1kN)

                    Moottori:
                    - ohjelmointi heti ostohetkellä 2014
                    - dpf tyhjäys
                    - läpät pois
                    Sittemmin;
                    - iso alum.cooleri (460*300*75)
                    - mittatilaus ahtimet
                    - r90 pumppu
                    - kaikki suuttimet vaihdettu
                    - downpipe rm motors
                    - egr delete kit
                    - perusmoottorin M57N2, ei avattu. Ei syö öljyä, eikä muitakaan nesteitä, ainoastaan kanssa-autoilijoiden (M3, M5, S - RS 3,4,5,6 ja 7, sekä erikoon MB AMG:t, Porschet ja mitänäitänyton) hermoja!

                    Kori:
                    - kesävanteet 20” alum (muuttuu 18, 19 tai 20” peltivanteiksi, kun nuo alum painaa niin paljon)
                    - ylimaalattu talvella 2020
                    - ”ei koskaan käytetty” takalasinpyyhin tyveä myöten poistettu
                    - irrotettava vetokoukku kalojen, kärryjen ja muiden vetämiseen, sekä oivana pusupuskurina toimimista varten

                    Teho;
                    - kesällä hymyilyttää, mutta talvella kieli kuivaa keskelle suuta ja häiritsee ajamista.
                    - tarpeetonta, mutta... (varttimaili syksyllä 2019: 12,83sek/172kmh)

                    Muut varusteet; Navi, Hud, ilmajouset, jne.
                    - niin mitkä?!?!

                    Kustannukset;
                    - tsabout toisen samanlaisen kipon verran, tai vähän sen yli tai alle
                    - jos saisin lantin jokaisesta esitetystä sormesta tai väläytetystä pitkästä, kääntyisi tulon puolelle

                    Kannattiko / kannattaako hankkia?
                    - Kyllä!

                    Ot: ainoa auto, mikä edes jollain tasolla kompensoisi nykyistä (jos merkissä pysytään), on Bmw X3 M competition! Ootappa kun katson? Ei nyt just satu olemaan, elleivät ilmaiseksi tarjoa.
                    Last edited by RistiKolmonen; 23-03-2020, 00:22.

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6324
                      • P-Pohjanmaa

                      Ylläoleva E83X3 on mun makuun, varmasti hämää teho kanssa autoilijat
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        Ylläoleva E83X3 on mun makuun,varmasti hämäää teho kanssa autoilijat

                        Oli tosi tykätty auto meilläkin tuo E83 3.0 DA ja seuraaja jatkaa samalla lailla
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Munanjatke
                          BTCF Member
                          • May 2014
                          • 170
                          • Keski-Suomi

                          Paljon on eturenkaan napamutterin kireys?
                          BMW X3 3.0SD 2007

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by Munanjatke View Post
                            Paljon on eturenkaan napamutterin kireys?
                            420Nm
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Munanjatke
                              BTCF Member
                              • May 2014
                              • 170
                              • Keski-Suomi

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              420Nm
                              Kiitos. Joutuu varmaan vähän jälkikiristämään kun loppu momenttiavaimesta asteikko. Täytyypä hommata vähän jatkoa että saa vielä vähän kireämmälle
                              BMW X3 3.0SD 2007

                              Comment

                              • Jannu-11
                                Newbiemmer
                                • Nov 2006
                                • 29
                                • Lemi

                                Vikakoodien suomennosta

                                Tervehdys,
                                Potilaana -08 2.0d n47. Seuraavat vikakoodit sain kun luin ja tarvitsen apuja mitä tässä pitäisi alkaa korjailemaan. Auto toimii eikä moottorin vikavalo pala

                                4C2E DDE control unit internal
                                4C29 DDE control unit internal
                                4C2F DDE control unit internal
                                4329 Fuel filter heating, activation
                                4A54 Glow plug, cylinder 2, activation HEHKU?
                                4BDA Fuel presupply-pressure control
                                4D03 Exthaust backpressure sensor
                                4C5E Particulate filter system
                                E83 X3-08
                                Ex. E36 320i Touring-96, E36 323i-95, E46 325xi-01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎