Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mäkki
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2010
    • 2190
    • Orimattila

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Ja 12 voltilla on haastavaa saada sanotaan nyt vaikka 10kw ulos.vesipumppu on yksinään useampi kilowatti ja visko vielä enemmän.
    Niin, paitsi että Craigin pumppujen maksimivirta on 10A
    #Ilmastoahdistus

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by jannmann View Post
      Ei paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.

      Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.

      Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.

      Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
      Jos niin pitkälle lähdetään että sähköinen vesipumppu tulee niin ei kai silloin enään ole ilmastointia paikoillaan? Siellä voisi olla mukava paikka moottorille.
      Suoraan en lähde mitään moottoria tuohon suosittelemaan.

      Viskoa tuolla ei varmaan kannata pyörittää. Sähköflektit nyt ovat sen verran näppärämpiä omine moottoreineen.

      Varmasti erillinen pumppu olisi se hii-tek versio tästäkin asiasta.
      Itse ainakin pyörittelen vielä hihnalla kampuran päästä.

      Comment

      • ike24
        BTCF Member
        • Mar 2011
        • 957
        • haapavesi

        Originally posted by jannmann View Post
        Ei paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.

        Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.

        Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.

        Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
        Kyllä sähkönen vesipumppu ois hyvä ratkaisu tohon moottoriin. En tiiä onko niinkään merkitystä normi ajossa. Itellä oli tarkotus sovitella tälle kesää mutta kansien viivästymisen takia jää enstalveen.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8258
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by Mäkki View Post
          Niin, paitsi että Craigin pumppujen maksimivirta on 10A
          Siinä tapauksessa se ei riitä kuin ehkä mopoautolle.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2694
            • .fi

            Löytyiskö joltain valmiita mittoja vastaavan tekemiseen?

            BMW-530-535-540-740-840-M60-M62-V8-PAS-Power-steering-pump-repair-kit

            Ko. setin hinnalla kuluineen yrittäisin mieluummin itse:think
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5258
              • Pirkkala

              Originally posted by Mäkki View Post
              Niin, paitsi että Craigin pumppujen maksimivirta on 10A

              Tarkoitan vakiota pumppua. Sen ottama teho on aika vaikea mitata mutta eri lähteet kertoo että kilowateista puhutaan.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Gedd
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 479
                • Tampere

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Ja 12 voltilla on haastavaa saada sanotaan nyt vaikka 10kw ulos.vesipumppu on yksinään useampi kilowatti ja visko vielä enemmän.
                Originally posted by jannmann View Post
                Ei vittu pojat.. Ootteko vielä tosissanne?
                Kerro toki lisää, onko paljonkin kokemusta siitä että sähköiset vesipumput ja sähköflektit eivät toimi?

                Ihan noin kuriositeettina, alkuperäisen vesipumpun akseliin liitettävä sähköinen vesipumppu on mun kokemuksien mukaan toiminut ihan helvetin hyvin, juurikin tuolla alle 10A kuormalla. Ja jäähdytettävää on ollut enemmän kun näissä M62 koneissa, ja hyötyjä on mitattu dynossa.

                Kerro nyt vielä että miksi ei oltaisi tosissamme?

                Jos alkuperäistä pumppua hyödyntää niin siihenhän on akselissa hihnapyörän kiinnitystä varten tietysti kierteet, siihen sovite väliin vaikka sorvaamolta ja siihen kiinni sähkömpumppu, sähköpumpun rungon ja alkuperäisen pumpun väliin tarvii vielä koneistaa jonkinnäköinen palikka jolla pumpun runko kiinnitetään paikalleen. Ei mitään rakettitiedettä, ja se vesi kyllä kiertää siellä ihan tarpeeksi tuollaisella, +70 litraa minuutissa.




                Eihän tuon pumpun suhteen tässä ole mitään muuta päänvaivaa kun viskon korvaaminen sähköflektillä joka on oma operaationsa ja alkuperäisen hihnan reititys kun välistä häviää hihnapyörä.

                Itse en tässä autossa viitsi nähdä vaivaa moisen eteen kun kyseessä ei ole mitenkään päin niin nopea auto että tekisi mieli radalle, mutta jos jollain on halu ja/tai tarve tuollaisen tekemiseen niin en näe moiselle mitään estettä vaikka puskista räävitäänkin aina kun autoon laittaa jotain mitä ei ollut alunperin tehtaalta tullessa
                Last edited by Gedd; 10-05-2015, 20:31.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by Gedd View Post
                  Kerro toki lisää, onko paljonkin kokemusta siitä että sähköiset vesipumput ja sähköflektit eivät toimi?

                  Ihan noin kuriositeettina, alkuperäisen vesipumpun akseliin liitettävä sähköinen vesipumppu on mun kokemuksien mukaan toiminut ihan helvetin hyvin, juurikin tuolla alle 10A kuormalla. Ja jäähdytettävää on ollut enemmän kun näissä M62 koneissa, ja hyötyjä on mitattu dynossa.

                  Kerro nyt vielä että miksi ei oltaisi tosissamme?

                  Jos alkuperäistä pumppua hyödyntää niin siihenhän on akselissa hihnapyörän kiinnitystä varten tietysti kierteet, siihen sovite väliin vaikka sorvaamolta ja siihen kiinni sähkömpumppu, sähköpumpun rungon ja alkuperäisen pumpun väliin tarvii vielä koneistaa jonkinnäköinen palikka jolla pumpun runko kiinnitetään paikalleen. Ei mitään rakettitiedettä, ja se vesi kyllä kiertää siellä ihan tarpeeksi tuollaisella, +70 litraa minuutissa.




                  Eihän tuon pumpun suhteen tässä ole mitään muuta päänvaivaa kun viskon korvaaminen sähköflektillä joka on oma operaationsa ja alkuperäisen hihnan reititys kun välistä häviää hihnapyörä.

                  Itse en tässä autossa viitsi nähdä vaivaa moisen eteen kun kyseessä ei ole mitenkään päin niin nopea auto että tekisi mieli radalle, mutta jos jollain on halu ja/tai tarve tuollaisen tekemiseen niin en näe moiselle mitään estettä vaikka puskista räävitäänkin aina kun autoon laittaa jotain mitä ei ollut alunperin tehtaalta tullessa
                  Hyvin sinäkin sisäistit ton mun jutun. Miksi vitussa mun pitäis pyörittää vakiota vesipumppua sähkömoottorilla (jollaista te kummatkaan ehdottajat että ole esittäneet) kun siihen tosiaan löytyy ihan toimivaksi todettuja pumppuja, esim. BMW omat sähkövesipumput... Ja vielä jotain visko pyöritettäis sillä samalla...
                  Onko sun mielestä irto vesipumppu huonompi ratkaisu kuin pyörittää jollain randon sähkömoottorilla vakiota?
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Onko sun mielestä irto vesipumppu huonompi ratkaisu kuin pyörittää jollain randon sähkömoottorilla vakiota? ... Ja vielä jotain visko pyöritettäis sillä samalla...
                    Siis juu ei tietenkään alkuperäistä viskoa pyörittää millään sähkömoottorilla vaan erillinen sähköflekti. Se alkuperäisen viskon akseli vaan on yksi hyvä paikka josta antaa vauhtia sille alkuperäiselle vesipumpulle.

                    Ei erillinen vesipumppu sen huonompi ole kunhan funtsii miten se vesi kiertää, alkuperäisellä pumpulla siitä ei tarvi murehtia.

                    Erillisellä pumpulla pääsee vähemmällä patentoimisella eli jos kierto toimii sillä niin antaa palaa, vaikka tuosta, noiden tuotteista hyviä kokemuksia:


                    Originally posted by jannmann View Post
                    vakiota vesipumppua sähkömoottorilla (jollaista te kummatkaan ehdottajat että ole esittäneet)
                    Vaikka ylläolevan linkin sivustolta mikä tahansa pumppu jonka akselin kiinnität auton oman pumpun akseliin, tyyli on vapaa ja avot, hyvin pyörii.
                    Last edited by Gedd; 10-05-2015, 21:24.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5258
                      • Pirkkala

                      Onkos asia näin että sähköpumpun tuotto jää reilusti vakiosta alemmalle tasolle? Bmw oem siemens onkohan luokkaa 400w? Jos vakio hihnavälitteinen ottaisi noin vähän, kukaan tuskin viitsisi edes mainita että tehoa enemmän vetäville pyörille. Davies graig mm. Kehuu muistaakseni aika merkittävilläkin säästöillä.

                      Summasummarum. Vakio hihnakäyttöinen pumppu on rakennettu siten että tyhjäkäynnillä tuotto riittää ja punarajalla tuottoa on jo ihan liikaakin??. Oletan että pumpun tuotto on aikalailla suoraan verrannollinen kierroslukuun, ellei pumppu kavitoi joka muuten ei myöskään ole mahdottomuus kovilla kierroksilla.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Gedd
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 479
                        • Tampere

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Onkos asia näin että sähköpumpun tuotto jää reilusti vakiosta alemmalle tasolle? Bmw oem siemens onkohan luokkaa 400w? Jos vakio hihnavälitteinen ottaisi noin vähän, kukaan tuskin viitsisi edes mainita että tehoa enemmän vetäville pyörille. Davies graig mm. Kehuu muistaakseni aika merkittävilläkin säästöillä.

                        Summasummarum. Vakio hihnakäyttöinen pumppu on rakennettu siten että tyhjäkäynnillä tuotto riittää ja punarajalla tuottoa on jo ihan liikaakin??. Oletan että pumpun tuotto on aikalailla suoraan verrannollinen kierroslukuun, ellei pumppu kavitoi joka muuten ei myöskään ole mahdottomuus kovilla kierroksilla.
                        Juuri näin, mekaaninen pumppu tuottaa kierroksista ja vähän pumpusta ja autosta riippuen ~25-250 litraa minuutissa, sähköpumppu tasaisesti koko ajan pumpusta riippuen ~70-140 litraa minuutissa.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Gedd, eikös noi linkkaamasi pumput ole juurikin kokonaisia pumppuja. Ei moottoreita pyörittämään vakiota vesipumppua.
                          Noissa ei taida olla mitään pwm amppia sisäänrakennuta kuten BMW: omissa on.
                          Eli ohjaaminen vaatii sellasen siihen väliin. Muuten ei onnistu.

                          Vedenkierrosta niitä mielipiteitä Alunperin kaipasinkin. Keskustelussa vaan suunta muuttui.
                          Oman järkeilyn mukaan sen pitäisi toimia niin kuin kirjoitin.

                          Kyllähän sähköisellä saadaan myös säädettyä sitä virtausta aina maksimista lähes nollaan.
                          Toki jos noi Ameriikan pojat lyö noi vaan kiinni suoraan 12volttiin ja antaa pumpun pyöriä kokoajan täysillä.. Se vaan ei vastaa sitä mitä ite pumpulta haen.
                          Last edited by jannmann; 11-05-2015, 01:06.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Gedd
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 479
                            • Tampere

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Gedd, eikös noi linkkaamasi pumput ole juurikin kokonaisia pumppuja. Ei moottoreita pyörittämään vakiota vesipumppua.
                            Noissa ei taida olla mitään pwm amppia sisäänrakennuta kuten BMW: omissa on.
                            Eli ohjaaminen vaatii sellasen siihen väliin. Muuten ei onnistu.

                            Vedenkierrosta niitä mielipiteitä Alunperin kaipasinkin. Keskustelussa vaan suunta muuttui.
                            Oman järkeilyn mukaan sen pitäisi toimia niin kuin kirjoitin.

                            Kyllähän sähköisellä saadaan myös säädettyä sitä virtausta aina maksimista lähes nollaan.
                            Toki jos noi Ameriikan pojat lyö noi vaan kiinni suoraan 12volttiin ja antaa pumpun pyöriä kokoajan täysillä.. Se vaan ei vastaa sitä mitä ite pumpulta haen.
                            Juurikin noin, pumppu pyörii kokoajan täysiä ja sitten kun on jäähdytetty tarpeeksi niin virrat tai katkaisija vaan pois päältä.

                            Niistä kokonaisista pumpuista nyppää siiven tai vaikka koko akselin mäkeen niin siinähän on hyvä, kestävä ja tarkoitukseen tehty sähkömoottori. En mitään yleismallista sauvasekottimen moottoria sinne meinannut.

                            Tuohon termari mäkeen ja lämpötila kohdilleen pumpun tehon säädöllä lähtisin sitten esim jollakin tämän tyyppisellä: http://daviescraig.com.au/product/ew...bo-part-no8807

                            Edit: Ja jos koneessa on jokin aftermarket moottorinohjaus niin voi ostaa tuon halvemman jossa ei ole säätöpaneelia mukana ja ohjata sillä moottorinohjauksella pumpun vauhtia.
                            Last edited by Gedd; 11-05-2015, 09:29.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Gedd View Post
                              Juurikin noin, pumppu pyörii kokoajan täysiä ja sitten kun on jäähdytetty tarpeeksi niin virrat tai katkaisija vaan pois päältä.

                              Niistä kokonaisista pumpuista nyppää siiven tai vaikka koko akselin mäkeen niin siinähän on hyvä, kestävä ja tarkoitukseen tehty sähkömoottori. En mitään yleismallista sauvasekottimen moottoria sinne meinannut.

                              Tuohon termari mäkeen ja lämpötila kohdilleen pumpun tehon säädöllä lähtisin sitten esim jollakin tämän tyyppisellä: http://daviescraig.com.au/product/ew...bo-part-no8807

                              Edit: Ja jos koneessa on jokin aftermarket moottorinohjaus niin voi ostaa tuon halvemman jossa ei ole säätöpaneelia mukana ja ohjata sillä moottorinohjauksella pumpun vauhtia.
                              Toi täysillä pyöriminen on kyllä taas ihan normaalia ameriikan poikien juttua.
                              Sillon menettää juurikin sen suurimman hyödyn mitä sähköisellä pumpulla saa.

                              Noi davies craigin pumput vaatii ilman tota paneelia aina sen pwm "vahvistimen" jotta ohjaus onnistuu. BMW:n omissa 200W ja 400W malleissa se on sisäänrakennettu. Eli niiden ohjaus onnistuu kunhan ecu vaan osaa ohjata pwm:mää.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • aae30
                                BTCF Member
                                • May 2010
                                • 2694
                                • .fi

                                Originally posted by jannmann View Post
                                BMW:n omissa 200W ja 400W malleissa se on sisäänrakennettu. Eli niiden ohjaus onnistuu kunhan ecu vaan osaa ohjata pwm:mää.
                                Mistä niiden pumppujen watit löysit?
                                Koitin itse eilen löytää datasheettiä esim. N52:sessa käytetystä pumpusta, löytämättä mitään:think

                                Taitaa toi oma e30 m6x saada käänteisen kierron (kahdella?) pumpulla, eli pumppaus kansien takaa sisään ja edestä ulos..
                                Tätä mulla tukee entuudestaan leikelty vesiputki kansien välillä, ja lämppärin turhuus kesäleluun.
                                Vielä kun löytäis sopivasti mitoitetun vesiventtiilin lämpöjen hallintaan termarin tilalle, ellei siihen jtn M10 termaria tms. saa toimimaan.
                                Sorry I'm Not Sorry
                                E34 540iA 93 sedan
                                E34 540iA 93 sedan
                                E39 530iA 00 touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎