Ei paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.
Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.
Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.
Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
Jos niin pitkälle lähdetään että sähköinen vesipumppu tulee niin ei kai silloin enään ole ilmastointia paikoillaan? Siellä voisi olla mukava paikka moottorille.
Suoraan en lähde mitään moottoria tuohon suosittelemaan.
Viskoa tuolla ei varmaan kannata pyörittää. Sähköflektit nyt ovat sen verran näppärämpiä omine moottoreineen.
Varmasti erillinen pumppu olisi se hii-tek versio tästäkin asiasta.
Itse ainakin pyörittelen vielä hihnalla kampuran päästä.
Ei paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.
Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.
Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.
Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
Kyllä sähkönen vesipumppu ois hyvä ratkaisu tohon moottoriin. En tiiä onko niinkään merkitystä normi ajossa. Itellä oli tarkotus sovitella tälle kesää mutta kansien viivästymisen takia jää enstalveen.
Kerro toki lisää, onko paljonkin kokemusta siitä että sähköiset vesipumput ja sähköflektit eivät toimi?
Ihan noin kuriositeettina, alkuperäisen vesipumpun akseliin liitettävä sähköinen vesipumppu on mun kokemuksien mukaan toiminut ihan helvetin hyvin, juurikin tuolla alle 10A kuormalla. Ja jäähdytettävää on ollut enemmän kun näissä M62 koneissa, ja hyötyjä on mitattu dynossa.
Kerro nyt vielä että miksi ei oltaisi tosissamme?
Jos alkuperäistä pumppua hyödyntää niin siihenhän on akselissa hihnapyörän kiinnitystä varten tietysti kierteet, siihen sovite väliin vaikka sorvaamolta ja siihen kiinni sähkömpumppu, sähköpumpun rungon ja alkuperäisen pumpun väliin tarvii vielä koneistaa jonkinnäköinen palikka jolla pumpun runko kiinnitetään paikalleen. Ei mitään rakettitiedettä, ja se vesi kyllä kiertää siellä ihan tarpeeksi tuollaisella, +70 litraa minuutissa.
Eihän tuon pumpun suhteen tässä ole mitään muuta päänvaivaa kun viskon korvaaminen sähköflektillä joka on oma operaationsa ja alkuperäisen hihnan reititys kun välistä häviää hihnapyörä.
Itse en tässä autossa viitsi nähdä vaivaa moisen eteen kun kyseessä ei ole mitenkään päin niin nopea auto että tekisi mieli radalle, mutta jos jollain on halu ja/tai tarve tuollaisen tekemiseen niin en näe moiselle mitään estettä vaikka puskista räävitäänkin aina kun autoon laittaa jotain mitä ei ollut alunperin tehtaalta tullessa
Kerro toki lisää, onko paljonkin kokemusta siitä että sähköiset vesipumput ja sähköflektit eivät toimi?
Ihan noin kuriositeettina, alkuperäisen vesipumpun akseliin liitettävä sähköinen vesipumppu on mun kokemuksien mukaan toiminut ihan helvetin hyvin, juurikin tuolla alle 10A kuormalla. Ja jäähdytettävää on ollut enemmän kun näissä M62 koneissa, ja hyötyjä on mitattu dynossa.
Kerro nyt vielä että miksi ei oltaisi tosissamme?
Jos alkuperäistä pumppua hyödyntää niin siihenhän on akselissa hihnapyörän kiinnitystä varten tietysti kierteet, siihen sovite väliin vaikka sorvaamolta ja siihen kiinni sähkömpumppu, sähköpumpun rungon ja alkuperäisen pumpun väliin tarvii vielä koneistaa jonkinnäköinen palikka jolla pumpun runko kiinnitetään paikalleen. Ei mitään rakettitiedettä, ja se vesi kyllä kiertää siellä ihan tarpeeksi tuollaisella, +70 litraa minuutissa.
Eihän tuon pumpun suhteen tässä ole mitään muuta päänvaivaa kun viskon korvaaminen sähköflektillä joka on oma operaationsa ja alkuperäisen hihnan reititys kun välistä häviää hihnapyörä.
Itse en tässä autossa viitsi nähdä vaivaa moisen eteen kun kyseessä ei ole mitenkään päin niin nopea auto että tekisi mieli radalle, mutta jos jollain on halu ja/tai tarve tuollaisen tekemiseen niin en näe moiselle mitään estettä vaikka puskista räävitäänkin aina kun autoon laittaa jotain mitä ei ollut alunperin tehtaalta tullessa
Hyvin sinäkin sisäistit ton mun jutun. Miksi vitussa mun pitäis pyörittää vakiota vesipumppua sähkömoottorilla (jollaista te kummatkaan ehdottajat että ole esittäneet) kun siihen tosiaan löytyy ihan toimivaksi todettuja pumppuja, esim. BMW omat sähkövesipumput... Ja vielä jotain visko pyöritettäis sillä samalla...
Onko sun mielestä irto vesipumppu huonompi ratkaisu kuin pyörittää jollain randon sähkömoottorilla vakiota?
Onko sun mielestä irto vesipumppu huonompi ratkaisu kuin pyörittää jollain randon sähkömoottorilla vakiota? ... Ja vielä jotain visko pyöritettäis sillä samalla...
Siis juu ei tietenkään alkuperäistä viskoa pyörittää millään sähkömoottorilla vaan erillinen sähköflekti. Se alkuperäisen viskon akseli vaan on yksi hyvä paikka josta antaa vauhtia sille alkuperäiselle vesipumpulle.
Ei erillinen vesipumppu sen huonompi ole kunhan funtsii miten se vesi kiertää, alkuperäisellä pumpulla siitä ei tarvi murehtia.
Erillisellä pumpulla pääsee vähemmällä patentoimisella eli jos kierto toimii sillä niin antaa palaa, vaikka tuosta, noiden tuotteista hyviä kokemuksia:
Onkos asia näin että sähköpumpun tuotto jää reilusti vakiosta alemmalle tasolle? Bmw oem siemens onkohan luokkaa 400w? Jos vakio hihnavälitteinen ottaisi noin vähän, kukaan tuskin viitsisi edes mainita että tehoa enemmän vetäville pyörille. Davies graig mm. Kehuu muistaakseni aika merkittävilläkin säästöillä.
Summasummarum. Vakio hihnakäyttöinen pumppu on rakennettu siten että tyhjäkäynnillä tuotto riittää ja punarajalla tuottoa on jo ihan liikaakin??. Oletan että pumpun tuotto on aikalailla suoraan verrannollinen kierroslukuun, ellei pumppu kavitoi joka muuten ei myöskään ole mahdottomuus kovilla kierroksilla.
Onkos asia näin että sähköpumpun tuotto jää reilusti vakiosta alemmalle tasolle? Bmw oem siemens onkohan luokkaa 400w? Jos vakio hihnavälitteinen ottaisi noin vähän, kukaan tuskin viitsisi edes mainita että tehoa enemmän vetäville pyörille. Davies graig mm. Kehuu muistaakseni aika merkittävilläkin säästöillä.
Summasummarum. Vakio hihnakäyttöinen pumppu on rakennettu siten että tyhjäkäynnillä tuotto riittää ja punarajalla tuottoa on jo ihan liikaakin??. Oletan että pumpun tuotto on aikalailla suoraan verrannollinen kierroslukuun, ellei pumppu kavitoi joka muuten ei myöskään ole mahdottomuus kovilla kierroksilla.
Juuri näin, mekaaninen pumppu tuottaa kierroksista ja vähän pumpusta ja autosta riippuen ~25-250 litraa minuutissa, sähköpumppu tasaisesti koko ajan pumpusta riippuen ~70-140 litraa minuutissa.
Gedd, eikös noi linkkaamasi pumput ole juurikin kokonaisia pumppuja. Ei moottoreita pyörittämään vakiota vesipumppua.
Noissa ei taida olla mitään pwm amppia sisäänrakennuta kuten BMW: omissa on.
Eli ohjaaminen vaatii sellasen siihen väliin. Muuten ei onnistu.
Vedenkierrosta niitä mielipiteitä Alunperin kaipasinkin. Keskustelussa vaan suunta muuttui.
Oman järkeilyn mukaan sen pitäisi toimia niin kuin kirjoitin.
Kyllähän sähköisellä saadaan myös säädettyä sitä virtausta aina maksimista lähes nollaan.
Toki jos noi Ameriikan pojat lyö noi vaan kiinni suoraan 12volttiin ja antaa pumpun pyöriä kokoajan täysillä.. Se vaan ei vastaa sitä mitä ite pumpulta haen.
Gedd, eikös noi linkkaamasi pumput ole juurikin kokonaisia pumppuja. Ei moottoreita pyörittämään vakiota vesipumppua.
Noissa ei taida olla mitään pwm amppia sisäänrakennuta kuten BMW: omissa on.
Eli ohjaaminen vaatii sellasen siihen väliin. Muuten ei onnistu.
Vedenkierrosta niitä mielipiteitä Alunperin kaipasinkin. Keskustelussa vaan suunta muuttui.
Oman järkeilyn mukaan sen pitäisi toimia niin kuin kirjoitin.
Kyllähän sähköisellä saadaan myös säädettyä sitä virtausta aina maksimista lähes nollaan.
Toki jos noi Ameriikan pojat lyö noi vaan kiinni suoraan 12volttiin ja antaa pumpun pyöriä kokoajan täysillä.. Se vaan ei vastaa sitä mitä ite pumpulta haen.
Juurikin noin, pumppu pyörii kokoajan täysiä ja sitten kun on jäähdytetty tarpeeksi niin virrat tai katkaisija vaan pois päältä.
Niistä kokonaisista pumpuista nyppää siiven tai vaikka koko akselin mäkeen niin siinähän on hyvä, kestävä ja tarkoitukseen tehty sähkömoottori. En mitään yleismallista sauvasekottimen moottoria sinne meinannut.
Edit: Ja jos koneessa on jokin aftermarket moottorinohjaus niin voi ostaa tuon halvemman jossa ei ole säätöpaneelia mukana ja ohjata sillä moottorinohjauksella pumpun vauhtia.
Juurikin noin, pumppu pyörii kokoajan täysiä ja sitten kun on jäähdytetty tarpeeksi niin virrat tai katkaisija vaan pois päältä.
Niistä kokonaisista pumpuista nyppää siiven tai vaikka koko akselin mäkeen niin siinähän on hyvä, kestävä ja tarkoitukseen tehty sähkömoottori. En mitään yleismallista sauvasekottimen moottoria sinne meinannut.
Edit: Ja jos koneessa on jokin aftermarket moottorinohjaus niin voi ostaa tuon halvemman jossa ei ole säätöpaneelia mukana ja ohjata sillä moottorinohjauksella pumpun vauhtia.
Toi täysillä pyöriminen on kyllä taas ihan normaalia ameriikan poikien juttua.
Sillon menettää juurikin sen suurimman hyödyn mitä sähköisellä pumpulla saa.
Noi davies craigin pumput vaatii ilman tota paneelia aina sen pwm "vahvistimen" jotta ohjaus onnistuu. BMW:n omissa 200W ja 400W malleissa se on sisäänrakennettu. Eli niiden ohjaus onnistuu kunhan ecu vaan osaa ohjata pwm:mää.
BMW:n omissa 200W ja 400W malleissa se on sisäänrakennettu. Eli niiden ohjaus onnistuu kunhan ecu vaan osaa ohjata pwm:mää.
Mistä niiden pumppujen watit löysit?
Koitin itse eilen löytää datasheettiä esim. N52:sessa käytetystä pumpusta, löytämättä mitään:think
Taitaa toi oma e30 m6x saada käänteisen kierron (kahdella?) pumpulla, eli pumppaus kansien takaa sisään ja edestä ulos..
Tätä mulla tukee entuudestaan leikelty vesiputki kansien välillä, ja lämppärin turhuus kesäleluun.
Vielä kun löytäis sopivasti mitoitetun vesiventtiilin lämpöjen hallintaan termarin tilalle, ellei siihen jtn M10 termaria tms. saa toimimaan.
Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan E34 540iA 93 sedan E39 530iA 00 touring
Comment