Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Calypsocoupe
    replied
    Originally posted by Kraftwerk View Post
    Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi.
    Hyvä pointti, meinaan öljytilavuus taitaa vaihdella todella paljon sen mukaan mikä öljypohja on käytössä. E-korin takavetopohja vetää mielestäni enemmän kuin 2 neljän litran kannua ja jotain huhuja on 6,5 litraisista tilavuuksista.

    Toinen selvittelyn arvoinen seikka voisi olla tehtaan "special featurena" N57:skaan lanseeraama öljynpaineen rajoitusventtiili, johon on lisätty liikkuvia osia jotta saadaan huomioitua öljynpaine suodattimen molemmin puolin.
    Last edited by Calypsocoupe; 07-01-2023, 19:44.

    Leave a comment:


  • sirkus
    replied
    Just hiljan vaihdettiin jakopäänosat -11 x5 3.0d n57 n. 230tkm oli menny. Ketju todella venynyt, mut laakereissa ja pumpussa ei mitään vikaa.

    Leave a comment:


  • Vmatti
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    mahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä
    Kiitos!

    Tarkoittanee:
    lämmitystä tyhjäkäynnillä ennen ajoa
    tai "lohkolämmitystä"
    tai webastoa
    tai kaikkia yhdessä
    vai jotakin muuta

    Onko webasto riittävä ilman vastusmodia?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Öljyt ja suodatin 10-15tkm välein. Ihme on jos laakerit narahtaa

    Start stop pois ja mahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä

    Leave a comment:


  • Vmatti
    replied
    Originally posted by Kraftwerk View Post
    Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.

    Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.
    Hyviä pointteja.
    Jos saisitte itse valita pelkästään kestävyyden kannalta niin miten ajaisitte N57 (tai yleensäkin) koneella uudesta lähtien?
    Eli lähinnä mitkä on ne asiat joihin itse voi vaikuttaa ratkaisevasti.
    Last edited by Vmatti; 07-01-2023, 15:41.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    replied
    Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.

    Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.
    Last edited by Kraftwerk; 07-01-2023, 14:25.

    Leave a comment:


  • Calypsocoupe
    replied
    Ehkä tän osien haalimisen vois lopettaa ja aloittaa hommat kun puolet näyttäs olevan kahteen kertaan ja pikkuketjujakin jo kolme. Näyttääkö jotain olennaista puuttuvan? Kuvan ulkopuolella huolto-osat ja kiertokankien pultit. Runkolaakeripukkien ja kytkinasetelman vastaavat pitää vielä hankkia. Vesi- ja alipaine/öljypumput tarpeen mukaan. Extrana muoviset vesilähdöt ja MAP.

    Edit: ketjunvaihtoon näyttäs olevan tuplaosat jos joku tarvii, samoin termari ja imusarjan tiivisteet.

    Edit2: 415tkm eikä mitään oireita.
    Last edited by Calypsocoupe; 19-01-2023, 00:23.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by buubaa View Post
    Aamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:think
    Ei tietenkään, eikä kukaan väittänytkään että 250tkm ja kone räjähtää.
    Vaan se on turvallinen kohta uusia ne ennen tuhoa.

    Tiedän eräänkin erittäin tehokkaan N57 jolla ajettiin pitkälle yli 400tkm ilman remonttia.

    Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokaisen huolto ja käyttö on ollut yksilöllistä, siksi jotkut kestää ja jotkut ei, mutta kuka haluaa kokeilla riskillä olisiko itsellä lottovoitto...

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    N47:skoissa saattaa haljeta sylinteri, et ei pelkäl jakopään laitol välttämättä miljoonaa mennä.

    Kaveril oli aikanaa 380tkm menty 730d n57 ja ohjelmoisen vielä ei sen aikana korkannu ainakaa, ohjelmoija sano vaa et on aika tukossa imusarja/imukanavat kun ei yli 300hp tullu.

    Oon miettiny noita lämmönvaihtajia koneenkylessä et jos ne ajaa paskoil/pitkäks vedetyil öljyil tukkoo ni saattaa alkaa ahistaa öljynsaantia ja vanhemmis koneis se jakokopan peltitiivisteen pinta karisee sinne öljynsekaa.
    Last edited by mige95; 05-01-2023, 18:57.

    Leave a comment:


  • buubaa
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Tuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.
    Aamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:think

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Tuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    En oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?

    Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.

    Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
    Tämä oliskin mukava tietää, mutta tuskin selviää koskaan. Onko N47 alakerrassa periaatteessa samat hilppeet samoilla välyksillä? Jos on, niin mistä
    johtuu että N47 ei tyypillisesti syö laakereita?

    Jos on eroa, niin mitä ja voisiko vaikuttaa N57 kovempaan kulumaan?

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Onko nää nyt sit paskoja loppuunajettuja 250 tkm ajettuina ilman jakopää- ja laakerijumppaa?
    No itse en ainakaan ostaisi. Omani ostin jo valmiiksi rikkinäisenä silloin on paljon järkevämpi kokonaisuus kun se että ostaa täydellä hintaa "ehjän" ja tekee heti monen tonnin remontin. Nyt olis kiikarissa kakkosautoksi f15 n57 niin ikään valmiiksi rikkinäisenä. Ei oo oikein mitään mieltä ostaa yli 20ke autoa johon pitää tehdä heti viidentonnin remontti. Toki tää mun auto politiikka on muutenkin vähän outoa ja vaimokin on jo oppinut ettei yleensä tuu edes muutaman päivään katsomaan sitä autoa talliin kun se ostaessa on usein miten kaikkea muutakuin valioyksilö. Mutta ei oo kyllä vuosikausiin tullut arvonalenemaakaan ollenkaan vaikka on kuitenkin jonkinhintaista kalustoa ollut. Nyt sprinterin seuraaja kans valmistumassa 2018 vuoden paku ja loppuhinta jäi nelinumeroiseksi

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    En oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?

    Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.

    Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
    Sen kun tietäis, samalle ennustajalle olis myös mersu piireissä käyttöä että miksi toinen om651 moottori kokeentotaalituhon 40tkm kohdalla ja toinen voi päästä 700tkm avaamatta. Mut melkein järjestään menee niistäkin laakerit tossa 300tkm nurkilla

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Onko nää nyt sit paskoja loppuunajettuja 250 tkm ajettuina ilman jakopää- ja laakerijumppaa?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎