Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    Originally posted by makkis View Post
    Mitä noita nyt on nähnyt niin ihan sama onko softailtu vai vakiona pidetty, ihan samalla tavalla ne on menny.
    Tai oikeastaan niillä softatuilla on ajettu pidemmälle, mut joka tapauksessa eroja ei mun kokemuksen mukaan ole.

    Ehdottomasti 200-250tkm välissä jakopää ja laakeriremontti ennakoivasti ni selviää yllätyksiltä.
    Ei nuo osat nykyään mitään kalliita ole kuitenkaan, alle tonnilla selviää jakopää ja laakeriremontista.
    Se on justiinsa näin. Itellä oli toi 30d vakiotehoinen ja 228tkm ajettu kun runkolaakeri pyörähti. Muutaman muunkin vakiotehoisen n57 pannun oon avannut. Se on muuten hauska miten porukka jaksaa vieläkin tarjota ketjupelkoisten N47 ostajille vaihtoehdoksi sitä "pomminvarmaa" kutosta. Neloseen riittää että tekee 200-250 välillä jakopään, kutoseen ehdottomasti myös laakeri remontti samalla kertaa. Itse vaihdoin myös öljypumpun.
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5266
      • Pirkkala

      En oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?

      Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.

      Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • mikron
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 2171
        • Himas

        Onko nää nyt sit paskoja loppuunajettuja 250 tkm ajettuina ilman jakopää- ja laakerijumppaa?
        F11 530dA xDrive M-sport -13
        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
        Ex: E38 740iA -98
        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
        Ex: E39 523i -96
        Ex: E34 520i -89

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          En oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?

          Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.

          Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
          Sen kun tietäis, samalle ennustajalle olis myös mersu piireissä käyttöä että miksi toinen om651 moottori kokeentotaalituhon 40tkm kohdalla ja toinen voi päästä 700tkm avaamatta. Mut melkein järjestään menee niistäkin laakerit tossa 300tkm nurkilla
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            Originally posted by mikron View Post
            Onko nää nyt sit paskoja loppuunajettuja 250 tkm ajettuina ilman jakopää- ja laakerijumppaa?
            No itse en ainakaan ostaisi. Omani ostin jo valmiiksi rikkinäisenä silloin on paljon järkevämpi kokonaisuus kun se että ostaa täydellä hintaa "ehjän" ja tekee heti monen tonnin remontin. Nyt olis kiikarissa kakkosautoksi f15 n57 niin ikään valmiiksi rikkinäisenä. Ei oo oikein mitään mieltä ostaa yli 20ke autoa johon pitää tehdä heti viidentonnin remontti. Toki tää mun auto politiikka on muutenkin vähän outoa ja vaimokin on jo oppinut ettei yleensä tuu edes muutaman päivään katsomaan sitä autoa talliin kun se ostaessa on usein miten kaikkea muutakuin valioyksilö. Mutta ei oo kyllä vuosikausiin tullut arvonalenemaakaan ollenkaan vaikka on kuitenkin jonkinhintaista kalustoa ollut. Nyt sprinterin seuraaja kans valmistumassa 2018 vuoden paku ja loppuhinta jäi nelinumeroiseksi
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              En oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?

              Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.

              Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
              Tämä oliskin mukava tietää, mutta tuskin selviää koskaan. Onko N47 alakerrassa periaatteessa samat hilppeet samoilla välyksillä? Jos on, niin mistä
              johtuu että N47 ei tyypillisesti syö laakereita?

              Jos on eroa, niin mitä ja voisiko vaikuttaa N57 kovempaan kulumaan?
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2220
                • Vantaa

                Tuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • buubaa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 140
                  • Lahti

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Tuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.
                  Aamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:think

                  Comment

                  • mige95
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 1173
                    • lahti

                    N47:skoissa saattaa haljeta sylinteri, et ei pelkäl jakopään laitol välttämättä miljoonaa mennä.

                    Kaveril oli aikanaa 380tkm menty 730d n57 ja ohjelmoisen vielä ei sen aikana korkannu ainakaa, ohjelmoija sano vaa et on aika tukossa imusarja/imukanavat kun ei yli 300hp tullu.

                    Oon miettiny noita lämmönvaihtajia koneenkylessä et jos ne ajaa paskoil/pitkäks vedetyil öljyil tukkoo ni saattaa alkaa ahistaa öljynsaantia ja vanhemmis koneis se jakokopan peltitiivisteen pinta karisee sinne öljynsekaa.
                    Last edited by mige95; 05-01-2023, 19:57.
                    -g20 330e
                    -e31 840ci sc
                    -e46 316i (m52tub25)

                    EX- f11 530d lci
                    Ex- f01 730d
                    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                    Ex: -06 e61 535d m-sport
                    Ex:-02 e39 530d manual
                    Ex -93 e34 520i

                    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                    M62tu ajoitustyökalut.
                    N47/n57 ajoitustyökalut.

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Originally posted by buubaa View Post
                      Aamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:think
                      Ei tietenkään, eikä kukaan väittänytkään että 250tkm ja kone räjähtää.
                      Vaan se on turvallinen kohta uusia ne ennen tuhoa.

                      Tiedän eräänkin erittäin tehokkaan N57 jolla ajettiin pitkälle yli 400tkm ilman remonttia.

                      Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokaisen huolto ja käyttö on ollut yksilöllistä, siksi jotkut kestää ja jotkut ei, mutta kuka haluaa kokeilla riskillä olisiko itsellä lottovoitto...
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Calypsocoupe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 2932
                        • EFNU

                        Ehkä tän osien haalimisen vois lopettaa ja aloittaa hommat kun puolet näyttäs olevan kahteen kertaan ja pikkuketjujakin jo kolme. Näyttääkö jotain olennaista puuttuvan? Kuvan ulkopuolella huolto-osat ja kiertokankien pultit. Runkolaakeripukkien ja kytkinasetelman vastaavat pitää vielä hankkia. Vesi- ja alipaine/öljypumput tarpeen mukaan. Extrana muoviset vesilähdöt ja MAP.

                        Edit: ketjunvaihtoon näyttäs olevan tuplaosat jos joku tarvii, samoin termari ja imusarjan tiivisteet.

                        Edit2: 415tkm eikä mitään oireita.
                        Last edited by Calypsocoupe; 19-01-2023, 01:23.
                        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                        Comment

                        • Kraftwerk
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2022
                          • 133
                          • Joensuu area

                          Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.

                          Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.
                          Last edited by Kraftwerk; 07-01-2023, 15:25.
                          F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                          Comment

                          • Vmatti
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2012
                            • 329
                            • Espoo

                            Originally posted by Kraftwerk View Post
                            Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.

                            Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.
                            Hyviä pointteja.
                            Jos saisitte itse valita pelkästään kestävyyden kannalta niin miten ajaisitte N57 (tai yleensäkin) koneella uudesta lähtien?
                            Eli lähinnä mitkä on ne asiat joihin itse voi vaikuttaa ratkaisevasti.
                            Last edited by Vmatti; 07-01-2023, 16:41.
                            F01 740D xDrive Individual LCI
                            Kawasaki H2SX SE

                            Exät:
                            F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                            Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                            "Trust your instincts, be yourself"

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5266
                              • Pirkkala

                              Öljyt ja suodatin 10-15tkm välein. Ihme on jos laakerit narahtaa

                              Start stop pois ja mahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Vmatti
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2012
                                • 329
                                • Espoo

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                mahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä
                                Kiitos!

                                Tarkoittanee:
                                lämmitystä tyhjäkäynnillä ennen ajoa
                                tai "lohkolämmitystä"
                                tai webastoa
                                tai kaikkia yhdessä
                                vai jotakin muuta

                                Onko webasto riittävä ilman vastusmodia?
                                F01 740D xDrive Individual LCI
                                Kawasaki H2SX SE

                                Exät:
                                F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                                Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                                "Trust your instincts, be yourself"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎