Originally posted by makkis
View Post
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Se on justiinsa näin. Itellä oli toi 30d vakiotehoinen ja 228tkm ajettu kun runkolaakeri pyörähti. Muutaman muunkin vakiotehoisen n57 pannun oon avannut. Se on muuten hauska miten porukka jaksaa vieläkin tarjota ketjupelkoisten N47 ostajille vaihtoehdoksi sitä "pomminvarmaa" kutosta. Neloseen riittää että tekee 200-250 välillä jakopään, kutoseen ehdottomasti myös laakeri remontti samalla kertaa. Itse vaihdoin myös öljypumpun.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
-
En oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?
Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.
Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Sen kun tietäis, samalle ennustajalle olis myös mersu piireissä käyttöä että miksi toinen om651 moottori kokeentotaalituhon 40tkm kohdalla ja toinen voi päästä 700tkm avaamatta. Mut melkein järjestään menee niistäkin laakerit tossa 300tkm nurkillaOriginally posted by Urpo_rotta View PostEn oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?
Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.
Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
No itse en ainakaan ostaisi. Omani ostin jo valmiiksi rikkinäisenä silloin on paljon järkevämpi kokonaisuus kun se että ostaa täydellä hintaa "ehjän" ja tekee heti monen tonnin remontin. Nyt olis kiikarissa kakkosautoksi f15 n57 niin ikään valmiiksi rikkinäisenä. Ei oo oikein mitään mieltä ostaa yli 20ke autoa johon pitää tehdä heti viidentonnin remontti. Toki tää mun auto politiikka on muutenkin vähän outoa ja vaimokin on jo oppinut ettei yleensä tuu edes muutaman päivään katsomaan sitä autoa talliin kun se ostaessa on usein miten kaikkea muutakuin valioyksilö. Mutta ei oo kyllä vuosikausiin tullut arvonalenemaakaan ollenkaan vaikka on kuitenkin jonkinhintaista kalustoa ollut. Nyt sprinterin seuraaja kans valmistumassa 2018 vuoden paku ja loppuhinta jäi nelinumeroiseksiOriginally posted by mikron View PostOnko nää nyt sit paskoja loppuunajettuja 250 tkm ajettuina ilman jakopää- ja laakerijumppaa?F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
Tämä oliskin mukava tietää, mutta tuskin selviää koskaan. Onko N47 alakerrassa periaatteessa samat hilppeet samoilla välyksillä? Jos on, niin mistäOriginally posted by Urpo_rotta View PostEn oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?
Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.
Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
johtuu että N47 ei tyypillisesti syö laakereita?
Jos on eroa, niin mitä ja voisiko vaikuttaa N57 kovempaan kulumaan?Jaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
Aamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:thinkOriginally posted by VilleP View PostTuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.
Comment
-
N47:skoissa saattaa haljeta sylinteri, et ei pelkäl jakopään laitol välttämättä miljoonaa mennä.
Kaveril oli aikanaa 380tkm menty 730d n57 ja ohjelmoisen vielä ei sen aikana korkannu ainakaa, ohjelmoija sano vaa et on aika tukossa imusarja/imukanavat kun ei yli 300hp tullu.
Oon miettiny noita lämmönvaihtajia koneenkylessä et jos ne ajaa paskoil/pitkäks vedetyil öljyil tukkoo ni saattaa alkaa ahistaa öljynsaantia ja vanhemmis koneis se jakokopan peltitiivisteen pinta karisee sinne öljynsekaa.Last edited by mige95; 05-01-2023, 19:57.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
Ei tietenkään, eikä kukaan väittänytkään että 250tkm ja kone räjähtää.Originally posted by buubaa View PostAamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:think
Vaan se on turvallinen kohta uusia ne ennen tuhoa.
Tiedän eräänkin erittäin tehokkaan N57 jolla ajettiin pitkälle yli 400tkm ilman remonttia.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokaisen huolto ja käyttö on ollut yksilöllistä, siksi jotkut kestää ja jotkut ei, mutta kuka haluaa kokeilla riskillä olisiko itsellä lottovoitto...Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
Ehkä tän osien haalimisen vois lopettaa ja aloittaa hommat kun puolet näyttäs olevan kahteen kertaan ja pikkuketjujakin jo kolme. Näyttääkö jotain olennaista puuttuvan? Kuvan ulkopuolella huolto-osat ja kiertokankien pultit. Runkolaakeripukkien ja kytkinasetelman vastaavat pitää vielä hankkia. Vesi- ja alipaine/öljypumput tarpeen mukaan. Extrana muoviset vesilähdöt ja MAP.
Edit: ketjunvaihtoon näyttäs olevan tuplaosat jos joku tarvii, samoin termari ja imusarjan tiivisteet.
Edit2: 415tkm eikä mitään oireita.Last edited by Calypsocoupe; 19-01-2023, 01:23.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.
Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.Last edited by Kraftwerk; 07-01-2023, 15:25.F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met
Comment
-
Hyviä pointteja.Originally posted by Kraftwerk View PostMikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.
Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.
Jos saisitte itse valita pelkästään kestävyyden kannalta niin miten ajaisitte N57 (tai yleensäkin) koneella uudesta lähtien?
Eli lähinnä mitkä on ne asiat joihin itse voi vaikuttaa ratkaisevasti.Last edited by Vmatti; 07-01-2023, 16:41.F01 740D xDrive Individual LCI
Kawasaki H2SX SE
Exät:
F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12
"Trust your instincts, be yourself"
Comment
-
Öljyt ja suodatin 10-15tkm välein. Ihme on jos laakerit narahtaa
Start stop pois ja mahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystäE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Kiitos!Originally posted by Urpo_rotta View Postmahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä
Tarkoittanee:
lämmitystä tyhjäkäynnillä ennen ajoa
tai "lohkolämmitystä"
tai webastoa
tai kaikkia yhdessä
vai jotakin muuta
Onko webasto riittävä ilman vastusmodia?F01 740D xDrive Individual LCI
Kawasaki H2SX SE
Exät:
F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12
"Trust your instincts, be yourself"
Comment
Comment