Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1046
    • Lumbriver

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

    Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

    Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
    On ollut jo kolmisen vuotta paikallaan, ilman viskoa ja ilmastoidun mallin sähköflektiä ohjaa muistaakseni 80 asteen anturi. Ei lämpöongelmia.
    Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
    Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
    Kauppakassina: Hyundai i30 -21
    -Raahe Connection-
    -Team Kärppä- limited edition

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11089
      • Oulu

      Originally posted by janne[l View Post
      Löysäksi ja takas momenttiin vedin omani. Ihan vaan silläkin jos olis athenan ulosvuotamisen saanu loppuun, mutta ei edelleen kusee hiukan jäähdytinnestettä pihalle. Ja mulla lämmöt pyörii samassa kun pazilla rautalohkolla. Heti jos käyttää paikallaan pidempään niin kipuaa kyllä päälle sadan. Toi nestekierto on kyllä todella hämärä m50 koneessa kun nostaa lämmöt noin korkeella vaikka syylärissä olis 70 asteista tarjolla ja sähkönen lisävesipumppu surraa. Heti kun antaa kierroksia ja mekaaninen pumppu alkaa pyöriä kovempaa, lämmöt lähtee laskeen. Eri kohdassa kantta/lohkoa lämmöthän voi olla vielä paljon korkeammatkin kun ei olen kuin tuo yksi anturi yhdessä kohtaa kantta. Urheilumielessä vois laittaa toisen anturin kannen takaosaan ja vertailla lämpöjä.
      Kyllä mulla on pysyy lämmöt vakaana vaikka pitempäänkin kävis paikallaan auto. Sen jälkeen kun otin käyttöön PWM ohjatun e39 flektin ja ecu pyrkii sitä ohjaamalla pitämään syyläristä ulostulevan nesteen alle 60 asteisena :think m52tu ja m54 koneissa on nyt kuitenkin parempi jäähdytinnestekierto ja sähköinen termari että semmosella saa vielä paremmin pelaamaan.

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

      Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

      Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
      Millä tavalla tehollista hyötyä :think Viinakone kannattaa ainakin pitää lämpimänä että se öljyn sekaan huuhtoutunu viina haihtuu pikapikaa pois sieltä.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5258
        • Pirkkala

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Kyllä mulla on pysyy lämmöt vakaana vaikka pitempäänkin kävis paikallaan auto. Sen jälkeen kun otin käyttöön PWM ohjatun e39 flektin ja ecu pyrkii sitä ohjaamalla pitämään syyläristä ulostulevan nesteen alle 60 asteisena :think m52tu ja m54 koneissa on nyt kuitenkin parempi jäähdytinnestekierto ja sähköinen termari että semmosella saa vielä paremmin pelaamaan.



        Millä tavalla tehollista hyötyä :think Viinakone kannattaa ainakin pitää lämpimänä että se öljyn sekaan huuhtoutunu viina haihtuu pikapikaa pois sieltä.


        Puhutaan aika marginaalisista asioista, hyötysuhteeseen se kuitenkin liittynee.
        Ihan kirjallisuudesta peräisin tieto että melko kylmällä termarilla kone antaa paremmat teholukemat.

        E85 käytössä varmaankin on järkevää ajaa ihan normitermarilla.

        Naulausherkkyys kasvaa mitä korkeammalla koneen lämmöt ovat. Mielenkiintoista olisi testata miten esim 15 asteen muutos lämmöissä alaspäin vaikuttaisi siihen, paljonko kone sietää ennakkoa

        Kun käyntilämpötilaa lasketaan, vähenee myös koneen ulospäin lähettämä lämpösäteily, joka ei myöskään ole paha asia.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

          Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

          Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
          Mulla on tuollainen BMW oem 80c termari omassa ja se on kyllä ollut hyvä hankinta

          Eikai muuten mutta antaa hieman pelivaraa lämpöjen suhteen, varsinkin kun on vesikiertonen ahdinkin kaverina.

          Normi +15 kelillä sen 86c lämmöt ja kummalla kaupungissa paikallaankin niin harvoin pamahtaa 100c rikki.

          Jäähdytystä äkkiä parantaa kyllä vaikka kuitupelillä jossa GTR style aukot. Saa sen kuuman ilman helvataan sieltä konehuoneesta
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • Arppa
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1046
            • Lumbriver

            Paljonko tuosta avaamattomasta m52b25 koneesta uskaltaa puristaa penkissä pihalle? Ihan mitään huipputehoja ei tarvi, mieluummin hyvin heräävä ja kohtuu sivistynyt käytös. Vai onko se Holsetilla toiveajattelua 😀

            Bensalla mennään ja 630cc suuttimet...
            Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
            Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
            Kauppakassina: Hyundai i30 -21
            -Raahe Connection-
            -Team Kärppä- limited edition

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1684
              • vihti

              Eikös ne m52 vakio kanget ollu vääntyny jo jossain 0.7 ahdoilla et ei hirveesti sitä enempää kannata paineistaa
              E39 523i Turbo

              Comment

              • rungo
                BTCF Member
                • Nov 2019
                • 88
                • Helsinki

                Tuplavanoksen solenoidi sinkkuvanossolenoidin tilalle.

                Pari kysymystä mikäli täällä olisi tarkempaa tietoa, pazi88:n video katsottu läpi joten projektihan etenee seuraavasti.
                https://www.youtube.com/watch?v=2IjBddEne4o

                1. Lyhennettään sinkkuvanoksen solenoidin "mäntää" niin paljon kuin pystyy

                2. Porataan sinkkuvanoksen öljynsyöttöreikä vastamaan tupalvanoksen reikää

                3. Laitetaan tuplavanokseen erikoispaksu o-rengas sekä kupari prikka o-renkaan ympärille, onko kellään tarkempia mittoja o-renkaalle sekä kupariprikalle ?

                4. Sinkkuvanoksen solenoidissa johto minkä perässä liitin kun taas tuplavanoksen solenoidissa suoraan liitin,ajattelin duunata tohon väli johdon niin tarvitse alkaa sen ihmeemmin kikkailemaan. Pysyykä napaisuus samana noissa? Eli tuplavanoksen pin 1 menee tohon m50 vanoksen johtosarjaan pin 1:seen ?

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  Mitenkä pitkälle on m50 non vanos venttiilikoneisto riittänyt vakiona. Pohjustan asiaan sen verran että itse rakennan m60b40 kansilla olevaa turbomoottoria jossa on samat hydrauliset venttiilinostimet kuin m50 moottoeissa ja tuplaventtiilijouset.
                  Koviin nostajiin pitää siirtyä rajuilla nokilla mutta en usko että sellaisia tarvitaan että saadaan mukavasti heräävä ahdin. Minkälaisilla nokilla ja ahtopaineilla ja rajoittimella olette todenneet vakio setupin vielä toimivan ja jos ette ole todenneet toimivaksi minkälaista reseptiä olisi venttiilikoneistoon?
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by MH motorsport View Post
                    Mitenkä pitkälle on m50 non vanos venttiilikoneisto riittänyt vakiona. Pohjustan asiaan sen verran että itse rakennan m60b40 kansilla olevaa turbomoottoria jossa on samat hydrauliset venttiilinostimet kuin m50 moottoeissa ja tuplaventtiilijouset.
                    Koviin nostajiin pitää siirtyä rajuilla nokilla mutta en usko että sellaisia tarvitaan että saadaan mukavasti heräävä ahdin. Minkälaisilla nokilla ja ahtopaineilla ja rajoittimella olette todenneet vakio setupin vielä toimivan ja jos ette ole todenneet toimivaksi minkälaista reseptiä olisi venttiilikoneistoon?
                    Rajut nokat -> käyttöalue siirtyy ylemmäs -> ahtimen herääminen siirtyy ylemmäs -> = ei rajuja nokkia.
                    Vakio nv venttiilikoneisto tuplaimunokilla 7000 rpm ja 1.7bar, ei ongelmia.
                    nv venttiilikoneisto + jäykemmät ulkojouset, enem 280 nokat. 7500rpm ja 1.85bar, ei ongelmia.

                    Ei siis mitenkään hirveän limitillä testailtua vakiosetuppia mutta ehkä jotain suuntaa antavaa.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Matuh
                      BTCF Member
                      • Apr 2013
                      • 3702
                      • Kouvola

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Rajut nokat -> käyttöalue siirtyy ylemmäs -> ahtimen herääminen siirtyy ylemmäs -> = ei rajuja nokkia.
                      Vakio nv venttiilikoneisto tuplaimunokilla 7000 rpm ja 1.7bar, ei ongelmia.
                      nv venttiilikoneisto + jäykemmät ulkojouset, enem 280 nokat. 7500rpm ja 1.85bar, ei ongelmia.

                      Ei siis mitenkään hirveän limitillä testailtua vakiosetuppia mutta ehkä jotain suuntaa antavaa.

                      No replacement for Displacement

                      Itellä m52 vakio koneiso mikä heikompi ja 7700rpm +1.8bar
                      Ei ongelmia. Eli ei tuokaan millään lailla viellä limitillä ole.

                      Jos siinä on samat 35mm hytikat, niin siihenhän voi tilata nuo VW kevyemmät Inat mitkä luvataan 8500rpm kestävän :think
                      E36 328i M50B30 turbo
                      Skoda vRS
                      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                      Comment

                      • ike24
                        BTCF Member
                        • Mar 2011
                        • 957
                        • haapavesi

                        Mä ajan m6x ja kiertää 8100rpm. Vakio hydnostajat. Jäykemmät jouset vaihdettu.

                        Comment

                        • janne[l
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 861
                          • Ylöjärvi

                          löyty rempan yhteydessä halkeama pakoseetistä imuseetiin. vesitilaan asti ei ole mennyt ja kynnellä ei tunnu mitään pykälää. Mitenkään tuo ei vielä ainakaan oireillut. Uskaltaako enään kiinni laittaa vai onko iso vaara että seeti tipahtaa ? 500km ajettu täydellisen kansirempan jälkeen niin ei huvittaisi roskiin heittää jos tuolla vielä ajelee. On nää kannet kyllä herkkiä halkeen
                          Last edited by janne[l; 13-08-2021, 11:02.
                          e46 330i cabriolet
                          e91 320d
                          e36 328 törpö

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            -----
                            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:27.

                            Comment

                            • MH motorsport
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 2301
                              • Turku

                              Vetäisin pikkasen vingulla auki ja kannen esilämmitys ja tigillä hitsaus
                              Autopalvelu MH-motor
                              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                              Maxxecu myynti ja asennus
                              www.mh-motor.fi
                              0503218217
                              Kulkineet:
                              E6 2000 touring
                              E6 2002 touring
                              E30 318is ///Mtechnic 2
                              E34 ///M5 nürburgring
                              E34 S62b50 turbo dct
                              E39 523i ///Msport
                              F30 320d

                              Comment

                              • Bemssi
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 872
                                • Kerkkoo

                                M50b25

                                Alkaa tuo turbobuumi olemaan itsellä ohi.
                                Missäköhän hinnoissa pyörii m50b25turbo tekniikat?

                                84mm wisecot, arp ylhäällä ja alhaalla, h profiili veivit, athenan paffi, laakeroitu ja kansi tehty täys perus remppa, kahdella imunokalla, hx40 super 16 pesällä, rewonmotorssin pakosarja, siemens deca 875cc ja mega ms1 ohjaa.

                                Penkitetty re85 460hp

                                Max 5000km ajettu

                                Jotenkin vaikea lähteä hinnoittelemaan, tämän takia kyselenkin täältä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎