Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    Originally posted by jussi_r View Post
    Mulla oli moottori ollut hetken vikatilassa yhden liittimen kontaktiongelman takia. DPF herjaili pahasti, ja pakkopoltoilla saatiin pientä apua tilanteeseen. Kuitenkin otin perjantai-iltana DPF:n irti, ja sitten pestiin sitä oikein urakalla. Tuntui, että saatiin about kaikki kakka ulos. Taisi myös auttaa kun auto antoi EPD Motorsportin penkissä tänään vakio-ohjelmalla 234hv/517Nm (tehtaan ilmoitus 231hv/500Nm). Nyt voisi sanoa DPF:n olevan aika hiton hyvässä iskussa, ja kilometrejä taas reilusti edessä.
    Hmmm... kertoisitko lisää? Miten pesit, ja millä liittimellä oli huono kontakti? Oliko sillä osuutensa DPF:n herjoihin? :think

    Comment

    • jussi_r
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1655
      • Nurmijärvi

      Originally posted by Anzafin View Post
      Hmmm... kertoisitko lisää? Miten pesit, ja millä liittimellä oli huono kontakti? Oliko sillä osuutensa DPF:n herjoihin? :think
      Huono kontakti oli ruiskupumpun määräventtiilillä. Koska kontakti oli huono (markan vika) ajoi auto itsensä vikatilaan, jolloin DPF:n poltto ei aktivoitunut (-> parin tonnin vika). Eli siis päätin pestä DPF:n vielä varsinaisen viankorjauksen jälkeen, vaikka alkaneet poltot olisivatkin voineet auttaa nekin.

      Pestiin ensin Fairylla ja kuumalla vedellä, ja sitten lopuksi vielä bräkleenillä. Kakan irtoamisen paras ketsuppiefekti nähtiin kun suihkutettiin sitä bräkleeniä tulopuolelta ja pidettiin se puoli alaspäin. Sitten kaadettiin spädärin suunnasta ämpärillä vettä tukkoiseen suodattimeen, painettiin putkeen kiinni tupolla tiivistetty paineilmapistooli, ja tuupattiin se ämpärillä kaadettu kuuma vesi paineella läpi. Yhteensä pestiin sitä kavereiden kanssa varmaan 3 tuntia, ja lopuksi oltiin suht' vakuuttuneita onnistumisestamme. Penkitys vahvisti pesun jälkeiset persdynoveikkaukset oikeiksi, ja nyt olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.
      Last edited by jussi_r; 28-02-2010, 18:02. Reason: täsmennys
      M3 Cabrio Individual
      530d GT xDrive
      GL420 CDI
      ZX-12R

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        Originally posted by jussi_r View Post
        Huono kontakti oli ruiskupumpun määräventtiilillä. Koska kontakti oli huono (markan vika) ajoi auto itsensä vikatilaan, jolloin DPF:n poltto ei aktivoitunut (-> parin tonnin vika). Eli siis päätin pestä DPF:n vielä varsinaisen viankorjauksen jälkeen, vaikka alkaneet poltot olisivatkin voineet auttaa nekin.
        Mitä vikakoodeja auto antoi?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3747
          • Kajaani

          Originally posted by jussi_r View Post
          Huono kontakti oli ruiskupumpun määräventtiilillä. Koska kontakti oli huono (markan vika) ajoi auto itsensä vikatilaan, jolloin DPF:n poltto ei aktivoitunut (-> parin tonnin vika). Eli siis päätin pestä DPF:n vielä varsinaisen viankorjauksen jälkeen, vaikka alkaneet poltot olisivatkin voineet auttaa nekin.

          Pestiin ensin Fairylla ja kuumalla vedellä, ja sitten lopuksi vielä bräkleenillä. Kakan irtoamisen paras ketsuppiefekti nähtiin kun suihkutettiin sitä bräkleeniä DPF-puolelta ja pidettiin se puoli alaspäin. Sitten kaadettiin spädärin suunnasta ämpärillä vettä tukkoiseen suodattimeen, painettiin putkeen kiinni tupolla tiivistetty paineilmapistooli, ja tuupattiin se ämpärillä kaadettu kuuma vesi paineella läpi. Yhteensä pestiin sitä kavereiden kanssa varmaan 3 tuntia, ja lopuksi oltiin suht' vakuuttuneita onnistumisestamme. Penkitys vahvisti pesun jälkeiset persdynoveikkaukset oikeiksi, ja nyt olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.
          Ok, kiitti...
          Olen tähän asti epäillyt suodattimen sisältävän jotain nukkaa ja muuta karhuvillaa ja pelännyt veden vaurioittavan sisuksia. Mutta ei ilmeisesti...

          Komppaan Clavurionia, millaisia vikakoodeja sait tuosta ruiskutuspumpusta?

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Clavurion View Post
            Mitä vikakoodeja auto antoi?
            Duoda noin. Siihenhän vaihdettiin moottori, ja sen jälkeen puutunut akku. Voit varmaan arvata, että niitä koodeja oli suhteellisen paljon. Tämä ratkaiseva määräventtiilin (päällä ollut) vika taisi olla 4302. Ongelman ratkaisi lopulta Laakkonen.

            Nyt näyttää viat olevan poissa, ja sikäli kun tilanne sellaisena pysyy, en valita.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Originally posted by jussi_r View Post
              Duoda noin. Siihenhän vaihdettiin moottori, ja sen jälkeen puutunut akku. Voit varmaan arvata, että niitä koodeja oli suhteellisen paljon. Tämä ratkaiseva määräventtiilin (päällä ollut) vika taisi olla 4302. Ongelman ratkaisi lopulta Laakkonen.
              Jep, niitä on varmaan ollut omiksi tarpeiksi. Ajoinkin takaa, antoiko suoraan koodin määräventtiililtä.

              Originally posted by Anzafin View Post
              Olen tähän asti epäillyt suodattimen sisältävän jotain nukkaa ja muuta karhuvillaa ja pelännyt veden vaurioittavan sisuksia. Mutta ei ilmeisesti...
              Liitekuvasta selviää DPF:n perusrakenne. Kennot ovat keraamia (piikarbidi), joissa platinapitoinen pinnoite katalyyttinä. Noiden pesuaineiden vaikutus katalyyttiseen pinnoitteeseen hieman epäilyttää. Miten lie toimivat pestyt sitten pitkässä juoksussa.
              Attached Files
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                Originally posted by Clavurion View Post
                Liitekuvasta selviää DPF:n perusrakenne. Kennot ovat keraamia (piikarbidi), joissa platinapitoinen pinnoite katalyyttinä. Noiden pesuaineiden vaikutus katalyyttiseen pinnoitteeseen hieman epäilyttää. Miten lie toimivat pestyt sitten pitkässä juoksussa.
                Katalyytti? Eikös BMW:n DPF:ssä ole aktiivinen puhdistustoiminto, eli regenerointi?



                Joka tapauksessa pestyistä taitaa olla jo jonkin verran kokemuksia, ja näin näppituntumalla sanoisin, että toimii yhtä hyvin kuin läpätön imusarja. Meillä on lähiaikojen projektina puukottaa yksi DPF auki, perehtyä sen sielunelämään ja tutkia miten se on parhaiten pestävissä. Mun tuoppi sanoo, että pesu on toimiva ratkaisu, ja ainakaan se ei tilannetta voi huonontaa.

                Pesu tuntihinnalla ulkopuolisella teettämällä taitaa kyllä tulla kalliimmaksi kuin tarvike-DPF.:think
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • kvt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 236
                  • Satakunta

                  Originally posted by al73 View Post
                  Mikäs firma(t) myy Suomessa noita Remuksen putkia ja pönttöjä?
                  Nuo nyt äkkiä tuli mieleen http://www.konig.fi/cms/etusivu/remus_putkistot.html ja http://www.isla.fi/
                  -12 F11 530Da

                  Comment

                  • al73
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 21
                    • Kajaani

                    Eipä käy Remuksen pöntöt. Ne on tarkoitettu vain autoihin, joissa ei ennestään DPF:ää ole. Eli niillä ei voi korvata alkuperäistä.

                    Asia kysytty 22.2.10 königiltä.

                    Eli taitaa vaihtoehdoiksi jäädä pesu tai uusi pönttö BMW -liikkeestä.:think

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      Originally posted by jussi_r View Post
                      Katalyytti? Eikös BMW:n DPF:ssä ole aktiivinen puhdistustoiminto, eli regenerointi?



                      Joka tapauksessa pestyistä taitaa olla jo jonkin verran kokemuksia, ja näin näppituntumalla sanoisin, että toimii yhtä hyvin kuin läpätön imusarja. Meillä on lähiaikojen projektina puukottaa yksi DPF auki, perehtyä sen sielunelämään ja tutkia miten se on parhaiten pestävissä. Mun tuoppi sanoo, että pesu on toimiva ratkaisu, ja ainakaan se ei tilannetta voi huonontaa.

                      Pesu tuntihinnalla ulkopuolisella teettämällä taitaa kyllä tulla kalliimmaksi kuin tarvike-DPF.:think
                      Aktiivinen regenerointihan näissä BMW:n laitoksissa on. Ohessa ote TIS:stä koskien tuota katalyyttiä.

                      The diesel particulate filter is porous (permeability approx. 50%) and treated with a platinum-based catalytic coating. The purpose of the coating is to reduce the ignition temperature for the soot particulates.
                      Eipä siinä, varmasti itsekin tuohon pesuun turvautuisin, jos DPF:n kanssa pitäisi taikinoida. Kritiikkini koski ainoastaan käytettyjä pesuaineita. Eli miten paljon ne "myrkyttävät" platinayhdisteitä (mm. rikki- ja fosforijäänteet).
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Eipä siinä, varmasti itsekin tuohon pesuun turvautuisin, jos DPF:n kanssa pitäisi taikinoida. Kritiikkini koski ainoastaan käytettyjä pesuaineita. Eli miten paljon ne "myrkyttävät" platinayhdisteitä (mm. rikki- ja fosforijäänteet).
                        Aika kovia pesuaineita jos platina pohjaista pinnoitetta jotenkin vaurioittaisi
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          Kävin tsekkailemassa sitä pömpeliä.
                          Minulla kun on pre-facelift eli 2004 niin suorastaan rikollisen helppo näyttäisi olevan irroittaa mokoma.

                          Comment

                          • Alpina E34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1122
                            • Masku

                            Onnistuisko tuohon ultraäänipesu? Töissä ainakin pestään isoja ahtoilmacoolereita ultralla, ja hyvin lähtee.
                            E34 Lenz 536ds -89

                            E34 osille tarve:
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                            Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                            Originally posted by T3
                            BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                            'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                            Comment

                            • takahiki
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 203
                              • home

                              Originally posted by jussi_r View Post
                              DPF herjaili pahasti, ja pakkopoltoilla saatiin pientä apua tilanteeseen.
                              Mistäs tuon pakko polton saa päälle, inpalla(ko) ilmeisesti ..

                              Comment

                              • Anzafin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 3747
                                • Kajaani

                                Originally posted by takahiki View Post
                                Mistäs tuon pakko polton saa päälle, inpalla(ko) ilmeisesti ..
                                Tämän haluaisin minäkin tietää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎