Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    OBD lukija kertoo kyllä että "regenerointi" sallittu. Siis näen kolme asiaa, regenerointi sallittu, pyydetty ja aktiivinen.. siis noiden joo/ei arvot. Tosin niinkuin sanoin, en koskaan ole nähnyt tuota omin silmin regenerointi aktiivinen=joo.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      Originally posted by jengstro View Post
      OBD lukija kertoo kyllä että "regenerointi" sallittu. Siis näen kolme asiaa, regenerointi sallittu, pyydetty ja aktiivinen.. siis noiden joo/ei arvot. Tosin niinkuin sanoin, en koskaan ole nähnyt tuota omin silmin regenerointi aktiivinen=joo.
      No polttaako se ollenkaan jos suodatin toimii vielä hyvin, ts. jos sen vaste ei ole riittävän iso... Tosin tuskin se 15 tkm kestää ennenkuin eka poltto alkaa...
      En kyllä huolestuisi asiasta vielä, vasta sitten kun takuuaika lähenee loppuaan.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by Clavurion View Post
        Ei ainakaan BMW:n dokumenteissa mainita mitään hehkujen aktivoinnista regeneroidessa.
        Tietyllä kilsoilla oli mulla mennyt 2kpl hehkuja ja täysin samoilla kilsoilla dpf herjat alkoivat. yritettiin poistaa dpf vikakoodia, mutta oli vika päällä eli ei onnistunut! Hehkut vaihdettiin ja dpf herjat hävisi taas täysin samoilla kilsoilla.

        mm. mersu, citroen, toyota käyttää hehkuja regeneroinnin avuksi ja antaa herjan myös dpf:stä jos hehkuja menee!
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          Originally posted by MajorDrake View Post
          No polttaako se ollenkaan jos suodatin toimii vielä hyvin, ts. jos sen vaste ei ole riittävän iso... Tosin tuskin se 15 tkm kestää ennenkuin eka poltto alkaa...
          En kyllä huolestuisi asiasta vielä, vasta sitten kun takuuaika lähenee loppuaan.
          Yksinkertaistetusti se hiukkassuodattimen puhdistuspoltto määräytyy siten,
          että joko järjestelmä tunnistaa suodattimen "riittävästi" täyttyneen, tai jokin, ohjelmaan määritelty pakkopolton normi täyttyy.
          Se voi olla jokin "todellinen", eli km-, tai polttoaineen määrä.
          Tai eri tekijöistä laskettu.

          Mikäli polttoon liittyvistä tekijöistä yksikään ei toteudu, tulee siitä jonkinlainen herja.
          Eli en oikeastaan huolehtisi, auto kertoo kyllä, jos on jotain.

          Epäilyttää kovin tuo hehkuteoria.
          Kuvittelisin, että pakokaasut saadaan lämpiämään ihan ylimääräisellä hapella ja "liian" myöhäisillä ruiskutuksilla.
          Melkolailla samoilla lääkkeillä olen omastani poltellut useammankin ahtimen piloille...
          Nämä on nähtävissä siellä ohjelmassakin, mutta täytyy kyllä sekin sanoa, etten koko hehkuasiaa ole edes miettinyt, saatikka ohjelmasta katsellut.
          ...Eli en uskalla kyllä tyrmätäkkään ajatusta.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            Jep jep, odotellaan lisää kilsoja... tohon hehkuihin, auto tosin ilmoittaa diagnostiikalla "regenerointi sallittu=joo", vaikkakin noi hehkujen vikakoodit on aktiiviset. Aika kuuma on sylinterissä kun siellä diesel syttyy palamaan, en usko että hehku tuo tohon mitään lisäarvoa.

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2195
              • kaustinen

              Kyllä BMW oma testeri sanoo, että hehkut tulee toimia regeneroidessa ja samoin imusarjan läpät suljetaan kun auto tekee tuota regenerointia. Eli kun autoissa on ollut ongelmaa dpf:n kanssa on testeri pyytänyt tarkistamaan hehkut ja että läpät on toiminnassa.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • pouri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 370
                • 06 area

                Originally posted by sirkus View Post
                Kyllä BMW oma testeri sanoo, että hehkut tulee toimia regeneroidessa ja samoin imusarjan läpät suljetaan kun auto tekee tuota regenerointia. Eli kun autoissa on ollut ongelmaa dpf:n kanssa on testeri pyytänyt tarkistamaan hehkut ja että läpät on toiminnassa.
                Entäs nämä uudemmat joista on poistettu läpät, mutta hiukkassuodatin löytyy. Aiheutuuko niissä jotain ongelmia puhdistuksen yhteydessä?
                Diesel, fuel of satin man

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  Originally posted by sirkus View Post
                  Kyllä BMW oma testeri sanoo, että hehkut tulee toimia regeneroidessa ja samoin imusarjan läpät suljetaan kun auto tekee tuota regenerointia. Eli kun autoissa on ollut ongelmaa dpf:n kanssa on testeri pyytänyt tarkistamaan hehkut ja että läpät on toiminnassa.
                  Mielenkiintoista. Kuitenkaan WDS:ssä tai TIS:n dokumenteissa ei ole mitään mainintaa hehkujen aktivoinnista regeneroinnin yhteydessä tai imusarjan läppien käytöstä muuten kuin puhtaasti kuormitustilanteen mukaan. :think
                  DPF Regeneration
                  Glow plug system
                  Swirl flaps
                  TIS: SI Techniques 18 02 03 062
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    ei pysty sanomaan miksei noista ole mitään mainintaa mut tosiasia on, että useammpia tapauksia on meillä ollut joissa dpf ei ole pelannut ja sekä isis että dis käskee tarkistamaan hehkut ja läpät. Nuo läpät nyt on kyllä jäänyt pois noissa tapauksissa mut aina niissä on ollut hehku vikaa jonka korjaaminen tosin ei ole saanut dpf toimimaan vaan on joko vaihdettu uus tai putsattu vanha. Tuo hehku yksikkö vika tuntuu olevan melko yleinen näissä. Ja sekä m57n että n2 koneisia e9 ja e6x autoja on tullut vastaan näissä dpf ongelmissa.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Originally posted by tuikku View Post
                      pakokaasut saadaan lämpiämään ihan ylimääräisellä hapella ja "liian" myöhäisillä ruiskutuksilla.
                      Muttamutta.. Eikös hapen kulkua koneeseen rajoiteta throttle valvella juuri polton aikana? Silloin käsittääkseni tehostetaan EGR-kierron osuutta entisestään, jolloin isompi osa ilmasta on vähähappista. En tiedä mitä tapahtuu niille ruiskutuksen osille jotka suoritetaan vasta varsinaisen palotapahtuman jälkeen (siis ne jotka syöttävät aina palamatonta polttoainetta pakosarjaan EGR:ää varten).

                      Tuo viimeisin olisi mielenkiintoista poistaa ruiskutusohjauksesta, eli M57:ssa vähenisi 4:sta 3:een ja M57TU2:ssa 7:sta 6:een per työtahti. Mielestäni se viimeinen ruiskutus on vain haitallinen kun EGR on poistettu tai minimiasetuksella.
                      ---

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        Niin mullakin hävisi dpf:n pysyvä vika kun vaihdoin hehkut, edelleen silti tekee useasti polttoja, mutta dpf vikoja ei muistissa näy! Hehkujen ollessa rikki niin herjasi liian usein tehtyä polttoa ja tukkeutuvaa hiukkassuodatinta.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Muttamutta.. Eikös hapen kulkua koneeseen rajoiteta throttle valvella juuri polton aikana? Silloin käsittääkseni tehostetaan EGR-kierron osuutta entisestään, jolloin isompi osa ilmasta on vähähappista. En tiedä mitä tapahtuu niille ruiskutuksen osille jotka suoritetaan vasta varsinaisen palotapahtuman jälkeen (siis ne jotka syöttävät aina palamatonta polttoainetta pakosarjaan EGR:ää varten).

                          Tuo viimeisin olisi mielenkiintoista poistaa ruiskutusohjauksesta, eli M57:ssa vähenisi 4:sta 3:een ja M57TU2:ssa 7:sta 6:een per työtahti. Mielestäni se viimeinen ruiskutus on vain haitallinen kun EGR on poistettu tai minimiasetuksella.
                          Ne läpät on kiinni vaan, kun moottorin kierrosluku on alle ~2500rpm luokkaa ja kaaupolkimella pyydetään vaan todella pientä rasitusta, tai voimaa.
                          Lamda-anturi mittaa sitä hiukkaspöntölle menevää hapen määrää, jonka täytyy olla riittävän suuri, että se riittää polttamaan kunnolla pöntössä olevan noen poikkeen.
                          Egr on täysin kiinni puhdistuspolton aikana, kierrätyskaasut viilentää pakokaasuja ja tässä tapauksessa ne täytyy saada nousemaan riittävästi, jotta ohjelma "uskoo" olosuhteiden niiltä osin olevan sopivat oikeanlaiselle ja todelliselle puhdistumiselle.

                          Puhdistuspoltolle on omat ahtopaineen pyyntikartat, joissa näkyy olevan "vakiota" enemmän painetta.
                          Silloin ei ole mitään järkeä rajoittaa läpillä ilman kulkua.
                          Ohjelma vaan varmastikkin tarkastaa, että läpät toimii ennen puhdistuspolttoa.

                          Kun koko hiukkasosio käännetään ohjelmasta "pois päältä", niin silloin kaikki siihen liittyvät toimet jälkiruiskutuksineen jää poikkeen.
                          Samalla voi sen koko kierrätyksenkin ottaa pois päältä.
                          Lopputuloksena on "vanhan mallin" diesel, jossa ei ole mitään saastevermeitä päällä.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by tuikku View Post
                            Ne läpät on kiinni vaan, kun moottorin kierrosluku on alle ~2500rpm luokkaa ja kaaupolkimella pyydetään vaan todella pientä rasitusta, tai voimaa.
                            En tarkoita imusarjan läppiä vaan throttle valvea joka on ennen imusarjaa, EGR:n edessä.
                            ---

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              En tarkoita imusarjan läppiä vaan throttle valvea joka on ennen imusarjaa, EGR:n edessä.
                              Juu, enpäs lukenut oikein tarkkaan.
                              Yhtäkaikki, auki sen pitää olla polton aikana.
                              Pakokaasuihin pitää saada lämpöä tosi paljon, että järjestelmä "hyväksyy" polton onnistuneeksi.
                              Eli paljon happea.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                Originally posted by tuikku View Post
                                Yhtäkaikki, auki sen pitää olla polton aikana.
                                Pakokaasuihin pitää saada lämpöä tosi paljon, että järjestelmä "hyväksyy" polton onnistuneeksi.
                                Eli paljon happea.
                                Vähintäänkin sekaisin tässä alkaa olla, kun WDS kuitenkin väittää seuraavaa.

                                A throttle valve is necessary for all diesel engines equipped with a particle filter system. The throttle valve chokes the intake air to ensure that the necessary increased exhaust-gas temperatures required for regeneration of the particulate filter are reached.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎