M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Mörökölli View Post
    No, jospa vaihtaisi varoiksi vielä senkin kun ehjiä antureita pitäisi tallissa olla.

    Saapahan senkin mahdollisuuden eliminoitua. Kampuran-anturi hajosikin viime kesänä mutta laitoin tilalle ehjän käytetyn, joten ihan mahdollista että se on taas sökönä.



    Ja nyt kun puheeksi tuli niin tänään auto sammui yhtäkkiä tyhjäkäynniltä, vaikka onkin muuten ihan nätisti käynyt.
    Eiköhän se vika sit siltä suunnalta löytyne.

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Joskus aiemmin törmäsin vastaavaan, kun kampuran asentotunnistin oli sökö. Muuten toimi mainiosti, mutta kaasua polkaistessa huomasi tosiaan normaalia pidemmän viiveen kierrosten nousussa...

    No, jospa vaihtaisi varoiksi vielä senkin kun ehjiä antureita pitäisi tallissa olla.

    Saapahan senkin mahdollisuuden eliminoitua. Kampuran-anturi hajosikin viime kesänä mutta laitoin tilalle ehjän käytetyn, joten ihan mahdollista että se on taas sökönä.

    Originally posted by O-Peksi View Post
    ... ja auto sammui ihan satunnaisesti moottorijarrutuksella. Ja moottori oli tosiaan M52B28.
    Ja nyt kun puheeksi tuli niin tänään auto sammui yhtäkkiä tyhjäkäynniltä, vaikka onkin muuten ihan nätisti käynyt.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Mörökölli View Post
    ...

    Heti ilmaantui toinen ongelma, vastaa hieman huonosti tyhjäkäynniltä kaasuun ja lähtee huonosti käymään. Käy tyhjää kyllä nätisti ja kierroksilla tuntuisi toimivan. Potkaisee välillä mystisesti hieman imusarjaan takaisin startatessa. Vikavalo palaa myös silloin tällöin. Ei ole nyt mahdollisuutta heti päästä koodienlukuun niin olisiko arviota mikä tuollaista voisi tehdä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen seisottamista.
    Joskus aiemmin törmäsin vastaavaan, kun kampuran asentotunnistin oli sökö. Muuten toimi mainiosti, mutta kaasua polkaistessa huomasi tosiaan normaalia pidemmän viiveen kierrosten nousussa, ja auto sammui ihan satunnaisesti moottorijarrutuksella. Ja moottori oli tosiaan M52B28.

    Leave a comment:


  • ttw
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Voisi olettaa että liike osallistuisi korjaukseen, ootko kysynyt heidän mielipidetää asiaan?
    Liikkeen kanta asiaan oli "käytetty auto ja vanhakin vielä, ei voi mitään."

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by ttw View Post
    Hurjat 2kk kerinnyt olla kun liikkeestä ostin.
    Voisi olettaa että liike osallistuisi korjaukseen, ootko kysynyt heidän mielipidetää asiaan?

    Leave a comment:


  • ttw
    replied
    Nonni, nyt se sitten tapahtui jo toisessa BMW:ssäni.
    Kannentiiviste ei tykkää nimittäin enää tiivistää hirveen hyvin, tekee painetta ja öljyt & nesteet sekasin.

    Onko kellään kokemusta minkä hintaluokan rempasta puhutaan, pitää kysellä noi paikalliset läpi tässä ensiks. Itselläni ei ole aikaa saatika erikoistyökaluja eikä oikein kiinnostustakaan ruveta.

    Näin offtopiccina, pitäis varmaan hommata se V12 taas, siinä ei ollut koskaan mitään. tuon 180tkm ajetun "helmen" kanssa ei ole ollut kuin harmia. Hurjat 2kk kerinnyt olla kun liikkeestä ostin.

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    M52B28 automaatilla antoi muutama viikko sitten nokan anturista vikakoodia, vaikka auto oli ihan ajokunnossa, ja kävi nätisti. Vikavalo vaan paloi silloin tällöin. Muita koodeja ei ollut. En ehtinyt sitä anturia heti vaihtaa ja auto jäi ajosta seisomaan 2 viikoksi. Tämän jälkeen ei enää lähtenyt käymään ollenkaan. . No, nyt vaihdoin anturin ehjään ja sain runsaan starttaamisen jälkeen auton käymään. Autoa sahattiin melkoisesti käymään silloin heti seisottamisen jälkeen rikkinäisellä anturilla, kun kotiin pääseminen oli vaakalaudalla.

    Heti ilmaantui toinen ongelma, vastaa hieman huonosti tyhjäkäynniltä kaasuun ja lähtee huonosti käymään. Käy tyhjää kyllä nätisti ja kierroksilla tuntuisi toimivan. Potkaisee välillä mystisesti hieman imusarjaan takaisin startatessa. Vikavalo palaa myös silloin tällöin. Ei ole nyt mahdollisuutta heti päästä koodienlukuun niin olisiko arviota mikä tuollaista voisi tehdä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen seisottamista.

    Leave a comment:


  • Jontsu00
    replied
    Originally posted by mika68 View Post
    Ensimmäisenä liuoitinta konehuoneeseen ja öljypohjaan. Perään painepesuria ja kuivumisen jälkeen kone käyntiin. Sitten vaan tarkkailet mistä kohtaan alkaa kastumaan, näin varmistat vuotopaikan!
    Yksi mahdollinen vuotokohta vanoksen ja lohkon välinen tiiviste.:think
    Juu täytyy tutkia tarkemmin tuota vielä, mutta aika varmasti se tuolta suodattimenjalalta tulee, ja siihen on tiivisteet tulossa. Jossei sillä lopu, niin tutkitaan lisää.

    Originally posted by Magirus View Post
    Omaan E39:siin vaihdoin tuossa tovi sitten juurikin tuon suodattimen jalan tiivisteen. Purin edestä ilmanputsarin sekä laturin niin sopi hyvin tulemaan pois. Kasatessa tointaa kattoo tuon jalan kiinnityspulttien(muistaakseni 6kpl) momentti niin ei ainakaan kierteet mene lohkosta. Omassa alkoi myös heti perään vuotaa tuo vanoksen öljyputki (suodattimen jalan puoleinen banjoliitin alkoi pyöriä letkussa.) Tämän selvitin sillä että yhdestä varaosamoottorista purin letkun pois ja käytin paikallisessa hydraulitarvikeliikkeessä puristuttamassa liittimet paremmin. Uutta ei tohtinu ostaa kun tiskillä hintaa ois kertyny 68e. Toisaalta, prikat tointaa samalla uusia ehdottomasti. Olivat omassakin jo aika länässä kun alumiinia ovat ja helposti muokkaantuu kirittäessä..

    Omassa muuten loppui nostajien nakutus lämmänä kokonaan ja kylmänäkin hiljaisempi, eli varmasti oli vaikutusta öljynpaineisiin/kiertoon tuolla öljysuodattimen jalan tiivisteellä.
    Selvä homma, kiitokset tästä. Tuota letkua tutkin myös, mutta ei ainakaan päälleppäin näkyny mitään vuotoja siinä. Tiivisteet on tulossa, ja nuo prikat.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by squier View Post
    Onko muita mahdollisia imuvuodon aiheuttajia M52B28 moottorissa kuin haitariletkut, separaattori osineen ja tyhjäkäynnin säätimen letkut? Onko tässä moottorissa imusarjassa niitä tulpattuja lähtöjä, joiden tulpat voisivat olla rikki. Ei ainakaan peilin kanssa silmään osunut.
    Suhisee tyhjäkäynnillä selvästi jostain, kunnes kaasuläppää hiukan avaa vain onko normaalia? Myös paukuttelee putkessa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä.

    Suurimmat imuvuodot ainakin korjattu, adaptaatiot tällä hetkellä kuitenkin:

    add1: 1 multiply1: -11
    add2: 15 multiply2: -1

    roughness arvot menee jännästi, 4, 5, 6 näyttää nollaa 1 ja 3 n. 400 ja 2 seilaa 600 ja 1500 välillä.

    Ota tästä nyt selvää, ideoita?
    Ota imusarja pois ja uusi kaikki tiivisteet, samalla näet onko tulpattuja lähtöjä.

    Leave a comment:


  • squier
    replied
    Onko muita mahdollisia imuvuodon aiheuttajia M52B28 moottorissa kuin haitariletkut, separaattori osineen ja tyhjäkäynnin säätimen letkut? Onko tässä moottorissa imusarjassa niitä tulpattuja lähtöjä, joiden tulpat voisivat olla rikki. Ei ainakaan peilin kanssa silmään osunut.
    Suhisee tyhjäkäynnillä selvästi jostain, kunnes kaasuläppää hiukan avaa vain onko normaalia? Myös paukuttelee putkessa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä.

    Suurimmat imuvuodot ainakin korjattu, adaptaatiot tällä hetkellä kuitenkin:

    add1: 1 multiply1: -11
    add2: 15 multiply2: -1

    roughness arvot menee jännästi, 4, 5, 6 näyttää nollaa 1 ja 3 n. 400 ja 2 seilaa 600 ja 1500 välillä.

    Ota tästä nyt selvää, ideoita?

    Leave a comment:


  • Jube
    replied
    Originally posted by *makke* View Post
    Paljonko tommosen m52b25 pitäs kulutella automaatin kanssa? Ajo lähinnä lyhyttä pyörimistä, tuntuu että m50 ja s50 menee pienemmällä
    12-15l/100km
    Puhepuolellahan ne menee aina pienellä mutta todellinen kulutus vanhalla automaatti Bemarilla lyhyessä ajossa talvikelillä ei ole eikä kuulu ollakkaan 5l/100km

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    Paljonko tommosen m52b25 pitäs kulutella automaatin kanssa? Ajo lähinnä lyhyttä pyörimistä, tuntuu että m50 ja s50 menee pienemmällä , manuaaleja molemmat tosin.

    Ja mistä lähetään liikenteeseen, jos ruvetaan osia vaihtamaan? Imuvuodot tarkastettu ja kone toimii muuten moitteetta.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Jontsu00 View Post
    Onko kukaan tällä foorumilla joutunut vaihtamaan noita tiivisteitä/letkua tai tekemään kyseistä patenttia noille pakkastulpille?
    Omaan E39:siin vaihdoin tuossa tovi sitten juurikin tuon suodattimen jalan tiivisteen. Purin edestä ilmanputsarin sekä laturin niin sopi hyvin tulemaan pois. Kasatessa tointaa kattoo tuon jalan kiinnityspulttien(muistaakseni 6kpl) momentti niin ei ainakaan kierteet mene lohkosta. Omassa alkoi myös heti perään vuotaa tuo vanoksen öljyputki (suodattimen jalan puoleinen banjoliitin alkoi pyöriä letkussa.) Tämän selvitin sillä että yhdestä varaosamoottorista purin letkun pois ja käytin paikallisessa hydraulitarvikeliikkeessä puristuttamassa liittimet paremmin. Uutta ei tohtinu ostaa kun tiskillä hintaa ois kertyny 68e. Toisaalta, prikat tointaa samalla uusia ehdottomasti. Olivat omassakin jo aika länässä kun alumiinia ovat ja helposti muokkaantuu kirittäessä..

    Omassa muuten loppui nostajien nakutus lämmänä kokonaan ja kylmänäkin hiljaisempi, eli varmasti oli vaikutusta öljynpaineisiin/kiertoon tuolla öljysuodattimen jalan tiivisteellä.

    Leave a comment:


  • mika68
    replied
    Originally posted by Jontsu00 View Post
    Minkälainen hommma vaihtaa m52b28 koneeseen kampiakselin stefa? Ilmeisesti hihnapyörän pultti on tiukassa, ja tarvisi jonkunlaisen pidätystyökalun, että saa pultin oikeaan kireyteen? Minkälainen työkalu?

    Mitä kaikkea pitää purkaa edestä, jos hommaan rupeaa?

    Ja kysytäänpä tässä samalla, että onko tuolla jotain yleisiä paikkoja mistä tuo vois vuotaa öljyä muutakun kampiakselin stefa? Näyttäisi että koneen etuosasta se vuotaa, ja mahdollisesti edestäpäin katsottuna oikealta puolelta konetta.


    Kuvat siis otettu kuskinpuolelta. Nuo hammastangon luona olevat putket ja oikeastaan koko sen seutu on öljynen, mutta mistä se pääsisi valumaan tuonne?
    Löysin jotain juttua, että vois tulla tuolta suodattimelta/sen "jalasta". Mikä siellä rupeaa vuotamaan, ja onko ainoa korjaus hankkia uusi jalka vai?

    Nosturille eijoo nyt mahdollisuuksia, joten tutkittu ihan maavaralla, joka ei mitenkään helppoa ole matalan auton kanssa.
    .....
    Last edited by mika68; 14-09-2012, 10:08.

    Leave a comment:


  • Jontsu00
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Öljynsuodatimen jalkaan voi vaihtaa tiivisteen, eikä vuoto välttämättä vaadi koko jalan vaihtoa. Stefojen lisäksi tuolla lailla voi vuotaa esim. öljypohjan tiiviste tai öljytikun putken tiiviste öljypohjassa (tämä tosin moottorin takaosassa). Myös vanoksen öljyletku voi vuotaessaan kastella moottorin etuosan.

    Kun moottorista purkaa hieman apulaitteita ja muoveja, niin kyllä sen vuotokohdan pitäis aika hyvin olla paikallistettavissa ihan silmämääräisesti...

    EDIT: Kuvien perusteella vuoto on melko paha. Kannattaa laittaa nopeasti kuntoon.
    Jeps, vuottaa suhteellisen paljon. Onneksi tuli katsottua öljyt, hyvä että tikku enää kastui. :S

    Tuo stefan alue näyttää kyllä sen verran kuivalta, että ite veikkaan tällä hetkellä tuota öljynsuodattimen jalkaa.


    Aikalailla samasta paikasta näyttää tuossakin vuotavan öljy, joten tuon suodattimen jalan tiiviste, tuo vanoksen öljyletku, ja nuo "pakkastulpat" lähtee kyllä ensimmäisenä syyniin.

    Onko kukaan tällä foorumilla joutunut vaihtamaan noita tiivisteitä/letkua tai tekemään kyseistä patenttia noille pakkastulpille?

    Leave a comment:

Working...
X