No, jospa vaihtaisi varoiksi vielä senkin kun ehjiä antureita pitäisi tallissa olla.
Saapahan senkin mahdollisuuden eliminoitua. Kampuran-anturi hajosikin viime kesänä mutta laitoin tilalle ehjän käytetyn, joten ihan mahdollista että se on taas sökönä.
Ja nyt kun puheeksi tuli niin tänään auto sammui yhtäkkiä tyhjäkäynniltä, vaikka onkin muuten ihan nätisti käynyt.
Joskus aiemmin törmäsin vastaavaan, kun kampuran asentotunnistin oli sökö. Muuten toimi mainiosti, mutta kaasua polkaistessa huomasi tosiaan normaalia pidemmän viiveen kierrosten nousussa...
No, jospa vaihtaisi varoiksi vielä senkin kun ehjiä antureita pitäisi tallissa olla.
Saapahan senkin mahdollisuuden eliminoitua. Kampuran-anturi hajosikin viime kesänä mutta laitoin tilalle ehjän käytetyn, joten ihan mahdollista että se on taas sökönä.
Heti ilmaantui toinen ongelma, vastaa hieman huonosti tyhjäkäynniltä kaasuun ja lähtee huonosti käymään. Käy tyhjää kyllä nätisti ja kierroksilla tuntuisi toimivan. Potkaisee välillä mystisesti hieman imusarjaan takaisin startatessa. Vikavalo palaa myös silloin tällöin. Ei ole nyt mahdollisuutta heti päästä koodienlukuun niin olisiko arviota mikä tuollaista voisi tehdä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen seisottamista.
Joskus aiemmin törmäsin vastaavaan, kun kampuran asentotunnistin oli sökö. Muuten toimi mainiosti, mutta kaasua polkaistessa huomasi tosiaan normaalia pidemmän viiveen kierrosten nousussa, ja auto sammui ihan satunnaisesti moottorijarrutuksella. Ja moottori oli tosiaan M52B28.
Nonni, nyt se sitten tapahtui jo toisessa BMW:ssäni.
Kannentiiviste ei tykkää nimittäin enää tiivistää hirveen hyvin, tekee painetta ja öljyt & nesteet sekasin.
Onko kellään kokemusta minkä hintaluokan rempasta puhutaan, pitää kysellä noi paikalliset läpi tässä ensiks. Itselläni ei ole aikaa saatika erikoistyökaluja eikä oikein kiinnostustakaan ruveta.
Näin offtopiccina, pitäis varmaan hommata se V12 taas, siinä ei ollut koskaan mitään. tuon 180tkm ajetun "helmen" kanssa ei ole ollut kuin harmia. Hurjat 2kk kerinnyt olla kun liikkeestä ostin.
M52B28 automaatilla antoi muutama viikko sitten nokan anturista vikakoodia, vaikka auto oli ihan ajokunnossa, ja kävi nätisti. Vikavalo vaan paloi silloin tällöin. Muita koodeja ei ollut. En ehtinyt sitä anturia heti vaihtaa ja auto jäi ajosta seisomaan 2 viikoksi. Tämän jälkeen ei enää lähtenyt käymään ollenkaan. . No, nyt vaihdoin anturin ehjään ja sain runsaan starttaamisen jälkeen auton käymään. Autoa sahattiin melkoisesti käymään silloin heti seisottamisen jälkeen rikkinäisellä anturilla, kun kotiin pääseminen oli vaakalaudalla.
Heti ilmaantui toinen ongelma, vastaa hieman huonosti tyhjäkäynniltä kaasuun ja lähtee huonosti käymään. Käy tyhjää kyllä nätisti ja kierroksilla tuntuisi toimivan. Potkaisee välillä mystisesti hieman imusarjaan takaisin startatessa. Vikavalo palaa myös silloin tällöin. Ei ole nyt mahdollisuutta heti päästä koodienlukuun niin olisiko arviota mikä tuollaista voisi tehdä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen seisottamista.
Ensimmäisenä liuoitinta konehuoneeseen ja öljypohjaan. Perään painepesuria ja kuivumisen jälkeen kone käyntiin. Sitten vaan tarkkailet mistä kohtaan alkaa kastumaan, näin varmistat vuotopaikan!
Yksi mahdollinen vuotokohta vanoksen ja lohkon välinen tiiviste.:think
Juu täytyy tutkia tarkemmin tuota vielä, mutta aika varmasti se tuolta suodattimenjalalta tulee, ja siihen on tiivisteet tulossa. Jossei sillä lopu, niin tutkitaan lisää.
Omaan E39:siin vaihdoin tuossa tovi sitten juurikin tuon suodattimen jalan tiivisteen. Purin edestä ilmanputsarin sekä laturin niin sopi hyvin tulemaan pois. Kasatessa tointaa kattoo tuon jalan kiinnityspulttien(muistaakseni 6kpl) momentti niin ei ainakaan kierteet mene lohkosta. Omassa alkoi myös heti perään vuotaa tuo vanoksen öljyputki (suodattimen jalan puoleinen banjoliitin alkoi pyöriä letkussa.) Tämän selvitin sillä että yhdestä varaosamoottorista purin letkun pois ja käytin paikallisessa hydraulitarvikeliikkeessä puristuttamassa liittimet paremmin. Uutta ei tohtinu ostaa kun tiskillä hintaa ois kertyny 68e. Toisaalta, prikat tointaa samalla uusia ehdottomasti. Olivat omassakin jo aika länässä kun alumiinia ovat ja helposti muokkaantuu kirittäessä..
Omassa muuten loppui nostajien nakutus lämmänä kokonaan ja kylmänäkin hiljaisempi, eli varmasti oli vaikutusta öljynpaineisiin/kiertoon tuolla öljysuodattimen jalan tiivisteellä.
Selvä homma, kiitokset tästä. Tuota letkua tutkin myös, mutta ei ainakaan päälleppäin näkyny mitään vuotoja siinä. Tiivisteet on tulossa, ja nuo prikat.
Onko muita mahdollisia imuvuodon aiheuttajia M52B28 moottorissa kuin haitariletkut, separaattori osineen ja tyhjäkäynnin säätimen letkut? Onko tässä moottorissa imusarjassa niitä tulpattuja lähtöjä, joiden tulpat voisivat olla rikki. Ei ainakaan peilin kanssa silmään osunut.
Suhisee tyhjäkäynnillä selvästi jostain, kunnes kaasuläppää hiukan avaa vain onko normaalia? Myös paukuttelee putkessa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä.
Suurimmat imuvuodot ainakin korjattu, adaptaatiot tällä hetkellä kuitenkin:
add1: 1 multiply1: -11
add2: 15 multiply2: -1
roughness arvot menee jännästi, 4, 5, 6 näyttää nollaa 1 ja 3 n. 400 ja 2 seilaa 600 ja 1500 välillä.
Ota tästä nyt selvää, ideoita?
Ota imusarja pois ja uusi kaikki tiivisteet, samalla näet onko tulpattuja lähtöjä.
Onko muita mahdollisia imuvuodon aiheuttajia M52B28 moottorissa kuin haitariletkut, separaattori osineen ja tyhjäkäynnin säätimen letkut? Onko tässä moottorissa imusarjassa niitä tulpattuja lähtöjä, joiden tulpat voisivat olla rikki. Ei ainakaan peilin kanssa silmään osunut.
Suhisee tyhjäkäynnillä selvästi jostain, kunnes kaasuläppää hiukan avaa vain onko normaalia? Myös paukuttelee putkessa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä.
Suurimmat imuvuodot ainakin korjattu, adaptaatiot tällä hetkellä kuitenkin:
add1: 1 multiply1: -11
add2: 15 multiply2: -1
roughness arvot menee jännästi, 4, 5, 6 näyttää nollaa 1 ja 3 n. 400 ja 2 seilaa 600 ja 1500 välillä.
Paljonko tommosen m52b25 pitäs kulutella automaatin kanssa? Ajo lähinnä lyhyttä pyörimistä, tuntuu että m50 ja s50 menee pienemmällä
12-15l/100km
Puhepuolellahan ne menee aina pienellä mutta todellinen kulutus vanhalla automaatti Bemarilla lyhyessä ajossa talvikelillä ei ole eikä kuulu ollakkaan 5l/100km
Paljonko tommosen m52b25 pitäs kulutella automaatin kanssa? Ajo lähinnä lyhyttä pyörimistä, tuntuu että m50 ja s50 menee pienemmällä , manuaaleja molemmat tosin.
Ja mistä lähetään liikenteeseen, jos ruvetaan osia vaihtamaan? Imuvuodot tarkastettu ja kone toimii muuten moitteetta.
Onko kukaan tällä foorumilla joutunut vaihtamaan noita tiivisteitä/letkua tai tekemään kyseistä patenttia noille pakkastulpille?
Omaan E39:siin vaihdoin tuossa tovi sitten juurikin tuon suodattimen jalan tiivisteen. Purin edestä ilmanputsarin sekä laturin niin sopi hyvin tulemaan pois. Kasatessa tointaa kattoo tuon jalan kiinnityspulttien(muistaakseni 6kpl) momentti niin ei ainakaan kierteet mene lohkosta. Omassa alkoi myös heti perään vuotaa tuo vanoksen öljyputki (suodattimen jalan puoleinen banjoliitin alkoi pyöriä letkussa.) Tämän selvitin sillä että yhdestä varaosamoottorista purin letkun pois ja käytin paikallisessa hydraulitarvikeliikkeessä puristuttamassa liittimet paremmin. Uutta ei tohtinu ostaa kun tiskillä hintaa ois kertyny 68e. Toisaalta, prikat tointaa samalla uusia ehdottomasti. Olivat omassakin jo aika länässä kun alumiinia ovat ja helposti muokkaantuu kirittäessä..
Omassa muuten loppui nostajien nakutus lämmänä kokonaan ja kylmänäkin hiljaisempi, eli varmasti oli vaikutusta öljynpaineisiin/kiertoon tuolla öljysuodattimen jalan tiivisteellä.
Minkälainen hommma vaihtaa m52b28 koneeseen kampiakselin stefa? Ilmeisesti hihnapyörän pultti on tiukassa, ja tarvisi jonkunlaisen pidätystyökalun, että saa pultin oikeaan kireyteen? Minkälainen työkalu?
Mitä kaikkea pitää purkaa edestä, jos hommaan rupeaa?
Ja kysytäänpä tässä samalla, että onko tuolla jotain yleisiä paikkoja mistä tuo vois vuotaa öljyä muutakun kampiakselin stefa? Näyttäisi että koneen etuosasta se vuotaa, ja mahdollisesti edestäpäin katsottuna oikealta puolelta konetta.
Kuvat siis otettu kuskinpuolelta. Nuo hammastangon luona olevat putket ja oikeastaan koko sen seutu on öljynen, mutta mistä se pääsisi valumaan tuonne?
Löysin jotain juttua, että vois tulla tuolta suodattimelta/sen "jalasta". Mikä siellä rupeaa vuotamaan, ja onko ainoa korjaus hankkia uusi jalka vai?
Nosturille eijoo nyt mahdollisuuksia, joten tutkittu ihan maavaralla, joka ei mitenkään helppoa ole matalan auton kanssa.
Öljynsuodatimen jalkaan voi vaihtaa tiivisteen, eikä vuoto välttämättä vaadi koko jalan vaihtoa. Stefojen lisäksi tuolla lailla voi vuotaa esim. öljypohjan tiiviste tai öljytikun putken tiiviste öljypohjassa (tämä tosin moottorin takaosassa). Myös vanoksen öljyletku voi vuotaessaan kastella moottorin etuosan.
Kun moottorista purkaa hieman apulaitteita ja muoveja, niin kyllä sen vuotokohdan pitäis aika hyvin olla paikallistettavissa ihan silmämääräisesti...
EDIT: Kuvien perusteella vuoto on melko paha. Kannattaa laittaa nopeasti kuntoon.
Jeps, vuottaa suhteellisen paljon. Onneksi tuli katsottua öljyt, hyvä että tikku enää kastui. :S
Tuo stefan alue näyttää kyllä sen verran kuivalta, että ite veikkaan tällä hetkellä tuota öljynsuodattimen jalkaa.
Aikalailla samasta paikasta näyttää tuossakin vuotavan öljy, joten tuon suodattimen jalan tiiviste, tuo vanoksen öljyletku, ja nuo "pakkastulpat" lähtee kyllä ensimmäisenä syyniin.
Onko kukaan tällä foorumilla joutunut vaihtamaan noita tiivisteitä/letkua tai tekemään kyseistä patenttia noille pakkastulpille?
Leave a comment: