M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JJT
    replied
    Originally posted by spottti View Post
    Jeps. Mutta vaikuttaako ö.korkin aukaisu "normaalisti" käyttäytyvässä moottorissa tyhjäkäyntiin?
    Lämpimällä koneella tyhjäkäynti "notkahtaa" ja alkaa käydä vähän epätasaisemmin.

    Leave a comment:


  • spottti
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    M52 pitää olla pieni alipaine kun korkin avaa ja pitää siinä huulilla, jos on reilu eikä jaksa kahdella sormella oikein nostaa korkkia niin separaattorin kalvo rikki todennäkösesti.
    Jeps. Mutta vaikuttaako ö.korkin aukaisu "normaalisti" käyttäytyvässä moottorissa tyhjäkäyntiin?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    M52 pitää olla pieni alipaine kun korkin avaa ja pitää siinä huulilla, jos on reilu eikä jaksa kahdella sormella oikein nostaa korkkia niin separaattorin kalvo rikki todennäkösesti.

    Leave a comment:


  • spottti
    replied
    Originally posted by Spiddu View Post
    Mullakin tourinki teki tuota viime kesänä heittely tosin puuttui. Jostain luin että saattaisi johtua vuotavasta venakopan tiivisteestä.
    Muuten varmaan voiskin olla, mut tuntuu et venakopassa on alipaine kun koittaa käydessä aukaista korkkia. Mut eihän sen periaatteessa pitäs vaikuttaa, koska silloinhan sinne ei voi muodostua alipainetta jos tiiviste vuotaa? :think
    Ei sillä, ettenkö vois painella marmorille ja pyytää kaikki letkut mitä vaan löytää. Mut sen verran tiukahkoa tällä hetkellä, että pitäs täsmäiskulla saada toi hoitumaan.

    EDIT: Niin kun imuputki on vaihdettu, eikä vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Spiddu
    replied
    Originally posted by spottti View Post
    Täällä taas.
    Aikaisemminkin kysellyt tätä täällä, mut kysytäänpä vielä kertaalleen aihetta sivuten. Ongelmana siis se tuttu tyhjäkäynnin heittely, joka alkaa melkein heti kun termostaatti on auennut.
    Sen verran olen huomannut että käynnissä kun aukaisee öljykorkin, niin tyhjäkäynti putoaa hieman. Näin ainakin kylmänä, kun moottori käy normaalisti.
    Tänään taas käynti heitti, niin aukaisin ö.korkin, ja kas ongelma loppui. Eli vaikuttais huohotinletkulta. Toista kertaa en vielä päässyt kokeilemaan, että oli varmaan vahinko.
    Sit tullaan itse kysymykseen. Eli osaisiko joku sanoa suoraan huohotinletkun, minkä tukkoisuus saattais aiheuttaa tuon? Tai ainakin infota listaa, mitä letkuja tulee laittaa tilaukseen. Kun eivät ainakaan KL:stä osanneet antaa äkkiseltään kuin noi alla mainitut...
    IMM:n ja imusarjan välinen putki on vaihdettu, kuten myös tyhjäkäyntimoottorilta imuputkeen tuleva letku ja imuilman lämpötunnistin.

    Moottorina siis M52b28.
    Mullakin tourinki teki tuota viime kesänä heittely tosin puuttui. Jostain luin että saattaisi johtua vuotavasta venakopan tiivisteestä.

    Edit: eikun mähän vaihdoin haitarikumit ynnämuut vuosi sitten talvella.

    Leave a comment:


  • spottti
    replied
    Täällä taas.
    Aikaisemminkin kysellyt tätä täällä, mut kysytäänpä vielä kertaalleen aihetta sivuten. Ongelmana siis se tuttu tyhjäkäynnin heittely, joka alkaa melkein heti kun termostaatti on auennut.
    Sen verran olen huomannut että käynnissä kun aukaisee öljykorkin, niin tyhjäkäynti putoaa hieman. Näin ainakin kylmänä, kun moottori käy normaalisti.
    Tänään taas käynti heitti, niin aukaisin ö.korkin, ja kas ongelma loppui. Eli vaikuttais huohotinletkulta. Toista kertaa en vielä päässyt kokeilemaan, että oli varmaan vahinko.
    Sit tullaan itse kysymykseen. Eli osaisiko joku sanoa suoraan huohotinletkun, minkä tukkoisuus saattais aiheuttaa tuon? Tai ainakin infota listaa, mitä letkuja tulee laittaa tilaukseen. Kun eivät ainakaan KL:stä osanneet antaa äkkiseltään kuin noi alla mainitut...
    IMM:n ja imusarjan välinen putki on vaihdettu, kuten myös tyhjäkäyntimoottorilta imuputkeen tuleva letku ja imuilman lämpötunnistin.

    Moottorina siis M52b28.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Joo kyllä se M52 anturi voi olla rikki ja olla antamatta vikakoodia, signaali on ihan kuralla mutta kun yhteys ei ole poikki niin toimii miten sattuu eikä anna vikakoodia.

    Noi tuntuu olevan vaihtokunnossa kaikista näillä ikävuosilla, pelkästään täällä on vaihdettu repullinen M52 antureita ja kaikki olleet vielä alkuperäisiä tehdasasenteisia. Molemmat anturit vielä hajoaa lähes samaan aikaan, korkeintaan vuosi kaks eroa. Voitaneen olettaa että elinikä on siis 10-15v, vähän kuin laturillakin 250-300tkm

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Pysyy lähes aina, joskus saattaa sammahtaa mutta harvoin. Käy vähän huonosti tyhjää ja heti kun hipaisee kaasuun niin röpeltää ensin hetken. Isoilla 3000rpm--> kierroksilla toimii lähes normaalisti. Inpassa näkyy vaan kampuran tiedon kohdalla yks ja sama lukema kokoajan kun vika on päällä.
    Tuo kaasuun vastaamattomuus olis helposti selitettävissä sillä, ettei ecu saa tarpeeksi nopeasti tietoa moottorin kasvavasta kierrosluvusta = toimii pelkän nokan anturitiedon varassa. Emt, selventäkööt joku viisaampi, jos näin on, niin ei tartte ite mutuilla enempää.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Pysyykö auto siis käynnissä, kun vika on päällä? Mietin vaan, että voisko toi moottori toimia esim. pelkän nokan asentotunnistimen tiedolla.:think Periaatteessa varmaan voi, jos sytytysennakko menee kiinteäksi/melko karkealle säädölle ja bensan ruiskutuskin on suurinpiirtein kohdallaan jonkun kiinteän kartan mukaan. Kierroslukutiedonhan tuosta nokaltakin saa, melko hitaasti päivittyvänä tosin.
    Pysyy lähes aina, joskus saattaa sammahtaa mutta harvoin. Käy vähän huonosti tyhjää ja heti kun hipaisee kaasuun niin röpeltää ensin hetken. Isoilla 3000rpm--> kierroksilla toimii lähes normaalisti. Inpassa näkyy vaan kampuran tiedon kohdalla yks ja sama lukema kokoajan kun vika on päällä.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Itsellä samanlaista vikaa kuin edellämainittu, sammuu välillä tyhjäkäynniltä ja antaa kampuran tunnistimen vikakoodiksi. Kun "vika" on päällä niin inpa ainakin näyttää että kampuran anturi ei anna minkäänlaista tietoa eculle tai mihin ikinä se nyt meneekään. Menee ohi kun käynnistää auton uusiksi. Tämä siis M52
    Pysyykö auto siis käynnissä, kun vika on päällä? Mietin vaan, että voisko toi moottori toimia esim. pelkän nokan asentotunnistimen tiedolla.:think Periaatteessa varmaan voi, jos sytytysennakko menee kiinteäksi/melko karkealle säädölle ja bensan ruiskutuskin on suurinpiirtein kohdallaan jonkun kiinteän kartan mukaan. Kierroslukutiedonhan tuosta nokaltakin saa, melko hitaasti päivittyvänä tosin.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Toi M50 anturi muutenkin hajoaa miun kokemusten perusteella pikkasen eri tavalla. Eli joko kerrasta pimeäksi, tai sit tulee noita satunnaisia sammuiluja. Huonoa kaasuun vastaavuutta sen sijaan ei ole ikinä tullut M50 tapauksessa vastaan. Sehän voi olla, että M52 tosiaan pystyy "nilkuttamaan" pahastikin pätkivällä anturitiedolla. Cell:illä esim. saattais olla faktojakin aiheesta? Ainakin M50-koneen anturi on erilainen triggeröinnin komponenttien osalta, verrattuna tuohon M52-anturiin.
    Itsellä samanlaista vikaa kuin edellämainittu, sammuu välillä tyhjäkäynniltä ja antaa kampuran tunnistimen vikakoodiksi. Kun "vika" on päällä niin inpa ainakin näyttää että kampuran anturi ei anna minkäänlaista tietoa eculle tai mihin ikinä se nyt meneekään. Menee ohi kun käynnistää auton uusiksi. Tämä siis M52

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Mörökölli View Post
    Jännä homma, mulla on nyt tässä M52:ssa mennyt kolme pyörimisanturia reilun puolen vuoden sisään, käytettyjä tosin mutta kuitenkin.


    M50:eissä mulla ei muistaakseni ole vuosien aikana mennyt ainuttakaan pyörimisanturia. Olisiko sitten hyvää tai huonoa tuuria jomman kumman asian kohdalla..
    Toi M50 anturi muutenkin hajoaa miun kokemusten perusteella pikkasen eri tavalla. Eli joko kerrasta pimeäksi, tai sit tulee noita satunnaisia sammuiluja. Huonoa kaasuun vastaavuutta sen sijaan ei ole ikinä tullut M50 tapauksessa vastaan. Sehän voi olla, että M52 tosiaan pystyy "nilkuttamaan" pahastikin pätkivällä anturitiedolla. Cell:illä esim. saattais olla faktojakin aiheesta? Ainakin M50-koneen anturi on erilainen triggeröinnin komponenttien osalta, verrattuna tuohon M52-anturiin.

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    No hyvä, että vehkeet pelaa taas! Yleensä tulee itellä mieleen aina ekana toi kampuran asentotunnistin, niin tyrkytän sitä melkein joka paikkaan. Vasta tosin vaihdettiin turhaan yhteen M52:een toi tunnistin, kun vika olikin bensapumpussa.

    Jännä homma, mulla on nyt tässä M52:ssa mennyt kolme pyörimisanturia reilun puolen vuoden sisään, käytettyjä tosin mutta kuitenkin.


    M50:eissä mulla ei muistaakseni ole vuosien aikana mennyt ainuttakaan pyörimisanturia. Olisiko sitten hyvää tai huonoa tuuria jomman kumman asian kohdalla..
    Last edited by Mörökölli; 25-01-2012, 18:30.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Mörökölli View Post
    No sieltähän se löytyi. Nyt toimii.


    Hoksasin samalla että ei se nokan anturi ollutkaan mennyt sen "huonommaksi" seisottaessa, vaan juurikin tuo kampurananturi oli kuollut sillä aikaa. Ja kun molemmat oli rikki niin se ei tietenkään käynnistynyt. Kuitenkin kun vaihdoin nokananturin ehjään niin auto suostui taas käynnistymään, vaikka kampiakselin asentotieto olikin vajaavainen, ilmeisesti jollakin nilkutusmoodilla. Asiaan enemmän vaikuttava ja uusi vika oli siis kampiakselin anturissa, eikä tuossa nokananturissa.


    Kiitos O-peksille ajatuksista, vaikka olisi tuo kyllä pitänyt itsellekin tulla mieleen. Koska kun tarkemmin asiaa muistelin niin kesällä oireet olivat juurikin samanlaisia, en vaan jostain syystä uskonut siihen vikaan, vaan ajattelin nokka-anturin hajonneen lopullisesti.
    No hyvä, että vehkeet pelaa taas! Yleensä tulee itellä mieleen aina ekana toi kampuran asentotunnistin, niin tyrkytän sitä melkein joka paikkaan. Vasta tosin vaihdettiin turhaan yhteen M52:een toi tunnistin, kun vika olikin bensapumpussa.

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Eiköhän se vika sit siltä suunnalta löytyne.
    No sieltähän se löytyi. Nyt toimii.


    Hoksasin samalla että ei se nokan anturi ollutkaan mennyt sen "huonommaksi" seisottaessa, vaan juurikin tuo kampurananturi oli kuollut sillä aikaa. Ja kun molemmat oli rikki niin se ei tietenkään käynnistynyt. Kuitenkin kun vaihdoin nokananturin ehjään niin auto suostui taas käynnistymään, vaikka kampiakselin asentotieto olikin vajaavainen, ilmeisesti jollakin nilkutusmoodilla. Asiaan enemmän vaikuttava ja uusi vika oli siis kampiakselin anturissa, eikä tuossa nokananturissa.


    Kiitos O-peksille ajatuksista, vaikka olisi tuo kyllä pitänyt itsellekin tulla mieleen. Koska kun tarkemmin asiaa muistelin niin kesällä oireet olivat juurikin samanlaisia, en vaan jostain syystä uskonut siihen vikaan, vaan ajattelin nokka-anturin hajonneen lopullisesti.

    Leave a comment:

Working...
X