Noin pienissä momenteissa on hyvä olla oikeesti hyvä momenttiavain. King toolin pakkaama pikku 1/4" avain mikä on itellä heittää ainakin sen 3Nm ja jos yritttää m6 pulttia kiristää 10Nm niin venyy vaan
Sensijaan Würthin avain on ollut todella tarkka, voi olla tosin että mulle on vaa osunu vähä huono kappale kingin avaimesta
Näin se on, kyllä hyvät työkalut on enemmän sijoitus kuin rahan tuhlausta.
Onko järvenpään lähistöllä foorumilaista joka on halukas vaihtamaan nuo vanoksen o-renkaat viikonpäästä vloppuna? mielellään semmonen joka on aikasemminki vaihtanut
Id.4
ex: Toyota avensis
Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
ex:Audi a6 avant 1.8t
ex: Suzuki gsx-r750 k6
ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
ex: e36 320 coupe -93
Onko järvenpään lähistöllä foorumilaista joka on halukas vaihtamaan nuo vanoksen o-renkaat viikonpäästä vloppuna? mielellään semmonen joka on aikasemminki vaihtanut
MOI
Tänään kanssa vaihtaa täräytin emännän 325i M54 mottiin uudet vanos tiivisteet. Auto on 00 loppuvuoden mallia ja 220tkm ajettu.
Vanos tiivisteet olivatkin yllättävän hyvässä kunnossa moniin muihin vastaaviin tapauksiin verrattuna.
Tiivisteet olivat vielä alkuperäiset ja niissä oli jopa vielä "kumintuntua" jäljellä.
Ilman muuta kannattaa uusia samalla vanosyksikön - sylinterikannen välinen tiiviste, sekä venttiilikopan tiiviste.
Samalla vaihdoin vielä huohotin separaattorin kaikkine putkineen, ja putsasin kaasuläppäkotelon sekä joutokäyntisäätimen.
Imusarjan pässä oleva tulppa kannattaa myöskin tarkistaa, useasti se halkeaa kyljestä auki ja imee ilmaa.
Parannusta tuli, em remppojen jälkeen, joutokäynnillä moottori ei enään huopaa kierroksia ylös-alas niin kuin aiemmin,
sekä liikkeelle lähtö sujuu ilman kengurumaista hyökäilyä. Eli suosittelen myöskin kyseistä remppaa kaikille muillekkin samoista käynti oireista kärsiville
Täälläkin vaihdettu Vanoksen O-renkaat Beisanin tuotteisiin. Auto E39 525i -02, eli M54B24 mosa. Tiivisteet tuli noin 1,5 viikossa.
Oli samalla eka oikea BMW-remppa ja hyvin meni. Hankalin homma oli jumittuneen viskon mutterin aukominen.
Ennen O-renkaiden vaihtoa katseltiin avaimen perusteella auton tietoja Metro-Autossa ja muistaakseni autoon olisi mahdollisesti vaihdettu takuuaikana kanteen koko vanos-patti. Tehty siis Saksan päässä merkkikorjaamolla kun mittarissa ollut ~100tkm. Nyt 190tkm mittarissa ja oli patti vaihdettu tai ei, nyt oli kaikki tiivisteet aika kovia. Ei ainakaan enää yhtään elastisuudesta voi puhua.
Rempan jälkeen alkoi alkoi toimia pikkuhiljaa paremmin ja paremmin niinkuin odottaa saattoi. Nyt ~150km ajon jälkeen selkeästi enemmän sitkeyttä tyhjäkäynnin tuntumassa. Jaksaa liikkua pienillä kierroksilla paljon paremmin ja sitkeämmin ilman suurempia kaasunpainalluksia.
Toki sitten remppaa tehdessä tuli havaittua että moniurahihnat valmiita, saa repiä kohta taas viskoa irti...
OT:
- Mitä jäähdytinnestettä näissä oletuksena, alulohko? Onko näissä jo punaista käytetty? Nyt pistin varuiksi vaan vettä sisään.
- Hihnojen kiristimet jousikuorimitteisia, sopivalla lenkillä vaan kevittää kiristintä ja hihnat pois? Tarviiko rullia tai kiristimiä vaihtaa?
- Riittääkö pelkkä viskon/flektin irroittaminen hihnojen vaihtoon vai kannattaako purkaa koko flektinkotelo pois?
Toki sitten remppaa tehdessä tuli havaittua että moniurahihnat valmiita, saa repiä kohta taas viskoa irti...
OT:
- Mitä jäähdytinnestettä näissä oletuksena, alulohko? Onko näissä jo punaista käytetty? Nyt pistin varuiksi vaan vettä sisään.
- Hihnojen kiristimet jousikuorimitteisia, sopivalla lenkillä vaan kevittää kiristintä ja hihnat pois? Tarviiko rullia tai kiristimiä vaihtaa?
- Riittääkö pelkkä viskon/flektin irroittaminen hihnojen vaihtoon vai kannattaako purkaa koko flektinkotelo pois?
Itse vaihdon tuon vanos rempan yhteydessä molemmat moniurahihnat, sekä laturin hihnaan laturin kiristin rullan joka löyty merkkiliikkeestä. Ja sen toisen kiristin rullan joka piti hakea varaosaliikkeestä, koska merkkiliike tarjoaa tuohon hydraulista kiristäjää ja siinä on se rulla erilainen. (hydraulinen kiristäjä n.240€ + rulla niin oisko yht. +300€) Varaosaliikkeestä rulla laakereineen 19,50€ made in germany
Ne hihnat lähhtee ihan vaan 16mm hylsällä kun vääntää kiristimestä ja siellä on semmoset korvakot joden läpi voi työntää jotain sokaksi.
Hihnan irroittamalla selviää onko kiristinpyörät vaihtokunnossa.
Last edited by Mad_Mike; 19-09-2011, 14:58.
Reason: lukihärö
- Hihnojen kiristimet jousikuorimitteisia, sopivalla lenkillä vaan kevittää kiristintä ja hihnat pois? Tarviiko rullia tai kiristimiä vaihtaa?
- Riittääkö pelkkä viskon/flektin irroittaminen hihnojen vaihtoon vai kannattaako purkaa koko flektinkotelo pois?
Samanmallisesta vaihtanut äskettäin hihnat. Kiristinrullat ovat torx ja olikohan numero 50? En muista
Hihnoja vaihtaessa ei tarvitse purkaa mitään muuta kuin "pohjamuovi", pujottamalla hihna sinne menee. Kahdestaan kun tekee säästyy hermot, toinen yläpuolelta ja toinen alhaalta
Vanos rempasta vaikka sen verran vielä että itse en käyttänyt momenttiavainta muuta kuin "kuusiokolotulppien" kiristämiseen, nekin taisin pistää vain ensin 40Nm ja sitten 45Nm. Suoraan en uskaltanut kiristää ohjeen 50Nm kun tuntui niin pirun paljolta.
Vääräkätiset torxit laittelin ihan vaan käsivaralla varovasti 1/2" räikällä, 8Nm on niin säälittävän vähän ja ruuvin rakennekin sellainen että ei ihme tosiaan jos noita napsuu poikki. Ja kun ovat vielä vääräkätiset niin eipä ne taida itsestään lähteä löystymään?
Sama homma viskon mutterissa, kovin tiukkaan ja moneen kertaan en sitäkään naputellut kiinni.
Uusia osia laitoin o-renkaiden lisäksi vain venakopan ja tulppien tiivisteet sekä 15kpl venakopan muttereiden tiivisteitä. Kaikki vanhat olikin ihan koppuraa, kuten myös tosiaan kaikki vanoksen O-renkaat
Lisäksi ostin ne pari tiittiä flektin koteloon mutta vanhat otin sievästi irti ja käytin uusiksi.
Nippaa syyläriin en ostanut, kuten en myöskään vanoksen tasotiivistettä, oli hyväkuntoinen minullakin ja uudestaan käytettävissä. Huolellisesti ja vähän vaan Wurthin DP300:sta vanoksen tiipparin kanssa sekä samaa tavaraa myös puolikuiden tienoille/venakopan molempiin päihin.
Ajattelin tässä kanssa ruveta vanoshuoltoa tekemään, mutta en omista paypal tiliä joten ajattelin jos joku olisi tilaamassa sieltä lähiaikana kanssa itselleen niin saisi samalla tulemaan ilman omaa paypalia. Jollain tähän kiinnostusta?
Comment