Originally posted by TJJ
View Post
M54 vanos remontti
Collapse
X
-
Voi se olla tietty vanoskin. Rattle kittiä en laittanut, kun täällä joskus mietittiin, että sillä voi mennä laakerointi liiankin tiukaksi? Täytyy kuunnella noita ääniä ja odotella vanos-tiivisteiden sisäänajautumista, jos tuo muuttuu vielä. Uusin juuri molemmat hihnat ja kaikki kiristäjät ja rullat, joten ne on nyt ainakin hiljaiset.
-
Et samalla laittanut Vanokseen rattle repair kit -sarjaa? Myös hihnojen rullat voi rallattaa, minulla hiljeni moottoritila aika merkittävästi kun vaihdoin ilmastoinnin kiristimen ja hihnan. Tosin joku vielä kitisee hetken aikaa kylmänä, kuulostaisi tulevan ohjaustehostimen pumpun kohdalta, mutta voi myös olla hihnankiristin tai välipyörä.Originally posted by Bomb5 View PostMulla taitaa vieläkin kuulua joskus käynnistyksen jälkeen rallatusta, vaikka tuon jousen vaihdoin. Veikkaan nostajia.
Leave a comment:
-
Mulla taitaa vieläkin kuulua joskus käynnistyksen jälkeen rallatusta/kilkatusta, vaikka tuon jousen vaihdoin. Veikkaan nostajia.Originally posted by Dani View PostTäytyy mun kans vaihtaa nuo ku oma rallattaa käynnistyksen yhteydessä 1-2sek. just sen verran että kuulee.Last edited by Bomb5; 14-07-2012, 23:39.
Leave a comment:
-
Katos joo, hyvä kun huomasit. Korjasin tuohon aiempaan postiinkin oikean linkin.Originally posted by TJJ View PostVäärä/liian lyhyt linkki, ainakin minulla tuo menee kiveniskemien korjaamiseen. Tämä on oikea:
http://www.forums.bimmerfest.com/sho...d.php?t=552536
Tänään tuli taas käytyä ajelemassa pari pätkää, että saisi liikettä vanos-tiivisteille. Vaihdosta matkaa nyt noin 150 km. Edelleen kone käy siistimmin kuin ennen remonttia. Oon yrittäny kiihdytellä ja pumpata kaasua, että saisi nopeammin tuon sisäänajon tehtyä. Koko ajan pientä parannusta havaittavissa, tai sitten vain kuvittelen...
Leave a comment:
-
Väärä/liian lyhyt linkki, ainakin minulla tuo menee kiveniskemien korjaamiseen. Tämä on oikea:Originally posted by Bomb5 View PostTäällä lisää aiheesta: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=5525
Last edited by TJJ; 14-07-2012, 22:19.
Leave a comment:
-
Täytyy mun kans vaihtaa nuo ku oma rallattaa käynnistyksen yhteydessä 1-2sek. just sen verran että kuulee.
Leave a comment:
-
Joo, laitoin just nuo osat 2-4. Se jousi on jotain 3 euroa ja tiivisterengas euron. Kallein osa on se alumiininen mäntä, jotain 25 euroa, kun se on hieman monimuotoinen osa. Sitä ei ole pakko vaihtaa, mutta vaihdoin senkin, niin ei tartte miettiä. Oli sen pinnassa kulumisjälkiä verrattuna uuteen. Osa 1 vain 32-millisellä auki, n. 0,5 dl tulee öljyä. Uudet osat tilalle ja momenttiin. Laitoin jotain 70 Nm, kun M54. Laahaimien vaihto on sitten eri juttu, tää on helppo. Täällä lisää aiheesta: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=552536Originally posted by melkir View PostHieman offtopiccina voitko laittaa tuon kiristimen numeron ja hieman tietoa miten se vaihdetaan? Eikös näissä ole muuten useampia noita kiristimiä?
Oma pirssi mielestäni 1-2 sek rallattaa kylmäkäynnistyksessä ja jos tuon helposti vaihtaisi niin voisi taas nukkua yönsä paremmin :think
Edit: Hmm, onko se sittenkin näin helppoa: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/32/65 Eli pultti auki ja vaihdetaan osat 2-4? Eihän tuossa voi ajoitus mennä pieleen tai muuta?Last edited by Bomb5; 14-07-2012, 23:22.
Leave a comment:
-
Hieman offtopiccina voitko laittaa tuon kiristimen numeron ja hieman tietoa miten se vaihdetaan? Eikös näissä ole muuten useampia noita kiristimiä?Originally posted by Bomb5 View PostKetjun kiristinjousi oli myös halpa ja nopea vaihtaa. Vanha jousi oli n. 2.5 mm uutta lyhyempi. Näistä on myös raportoitu, että voi hiljentää koneen ääntä.
Oma pirssi mielestäni 1-2 sek rallattaa kylmäkäynnistyksessä ja jos tuon helposti vaihtaisi niin voisi taas nukkua yönsä paremmin :think
Edit: Hmm, onko se sittenkin näin helppoa: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/32/65 Eli pultti auki ja vaihdetaan osat 2-4? Eihän tuossa voi ajoitus mennä pieleen tai muuta?Last edited by melkir; 14-07-2012, 14:55.
Leave a comment:
-
Ylihuolto sai yliotteen ja tallissa tuli harrasteltua 3 päivää paikkoja puunaten. Vanoksen tiivisteet vaihtuivat venakopan tiivisteen, vesipumpun, termarin, moniurahihnojen, kiristimien ja ketjun kiristinjousen lisäksi 127tkm ajettuun 530i:hin. Uudet öljytkin tuli laitettua.
Kilometrejä pitää vielä saada lisää, mutta nyt 30 km jälkeen voi jo sanoa, että tyhjäkäynti tasottui, eikä auto tärise enää juurikaan. Koneen ääni myös tasoittui, hiljeni ja täsmentyi ajossa ja kiihdytyksissä. 3 tonnin kohdalla on tosin edelleen jonkinmoinen tehopiikki. Ehkä tuo poistuu vielä ja vääntö alhaalla lisääntyy? Remonttia tehdessä tuli puhdisteltua kaikki liittimet ja paikat huolellisesti. Pakonokan anturi oli purkaessa lievä yllätys, kun sen kiinnitysreikä oli todella likainen ja liittimen kontaktit uivat öljyssä. Saattoi selittää satunnaiset lievät nykimiset / alavääntöjen puutteet. Täytyy nyt vain ajella ja toivoa hieman lisää alavääntöjä, kun tiivisteet asettuvat. Vanos-männät olivat orkkistiivisteillä aika väljät, imupuolen mäntä hieman väljempi kuin pakopuolen.
Ketjun kiristinjousi oli myös halpa ja nopea vaihtaa. Vanha jousi oli n. 2.5 mm uutta lyhyempi. Näistä on myös raportoitu, että voi hiljentää koneen ääntä.Last edited by Bomb5; 13-07-2012, 23:23.
Leave a comment:
-
Nyt on purettu ja tutkittu tuo 50tkm sitten korjattu Vanos. Beisanin tiivisteet olivat yhä täysin kunnossa, solenoidit toimii ja niiden männät myös. Vertasin myös noita kahta Vanosta, toisessa siis oli alkuperäiset tiivisteet, taisi olla 100tkm ajettu. Imupuolella tiivisteissä ei ollut paljonkaan eroa mutta pakopuolella Beisanin tiivisteet jaksoi pitää männän paikallaan jousesta huolimatta. (tuo siis silloin kun sylinterin reiät tukki)
Laitan nyt kuitenkin tuon toisen Vanoksen autooni uusilla Beisanin tiivisteillä. Ainakin se on sisältä hienomman näköinen kuin tuo öljymössöstä ruskeaksi muuttunut alkuperäinen... Olisi pitänyt tilata Vanos rattle repair kit, sen olisi tuossa samalla asentanut. Mutta onpahan joku tekosyy tehdä huolto taas joskus uudestaan.
Venttiilikanteen tulevaa huohottimen putkea irrottaessa jäi siitä koko mutkaosa käteen, repesi siis irti loppuputkesta
Melkoisen rapeassa kunnossa tuntui olevan (tuo osa siis kuitenkin on vaihdettu uuteen eristettyyn malliin muutama vuosi sitten) ja näytti myös kuin olisi ollut tuosta kohdasta osittain irti jo pidempään. Mutta tuskin tuonkaan korjaaminen minun autossa mihinkään vaikuttaa...
Leave a comment:
-
Väljät ovat tuossa minun vara-Vanoksessakin, mutta toisen männän tiivisteet kuitenkin riittää pitämään männän paikallaan (vaikka sitä painaa alaspäin) kun sen männän sylinteriin tulevan öljyputken tukkii. Toisessa, jossa on jousi, öljyputken tukkiminen ei riitä kumoamaan jousen voimaa. Mutta en tiedä miten tuo toimii, siis onko jousen voimaa edes tarkoitus kumota öljynpaineella. Täytyy testailla eri variaatioita...Originally posted by jouskari318is View PostSen verran voi vahvistaa tuosta ongelman "todellisuudesta" että kun avasin vanoksen niin ne männät olivat kyllä väljät tuntuiset ja alkuperäiset O-renkaat olivat kuin muovia eli sen puolesta ongelma on kyllä olemassa.
Leave a comment:
-
Sen verran voi vahvistaa tuosta ongelman "todellisuudesta" että kun avasin vanoksen niin ne männät olivat kyllä väljät tuntuiset ja alkuperäiset O-renkaat olivat kuin muovia eli sen puolesta ongelma on kyllä olemassa.Originally posted by mijuko View PostOnkos noita muuten mitenkään todellisuudessa tutkittu?
Etteivät todellisuudessa paljastu "placebo O-renkaiksi"
Se että miten suuria ongelmia tuo tiivistysongelma aiheuttaa taitaa sitten vaihdella autosta ja sen tarkkailijasta
Mutta tällä hetkellä 400 km matka-ajoa takana ja ensimmäistä kertaa pariin vuoteen pääsin alle 7l matka-ajossa, ja toisaalta mitään negatiivista vaikutusta tiivisteiden vaihdosta ei ole ainakaan vielä tullut.
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View PostYlihuoltaminen jatkuu, joten täytyypä tehdä lähiaikoina myös uusi Vanos-remontti (edellisestä 4 vuotta/50tkm) ja tutkia koko Vanos kunnolla. Minulla on yksi Vanos varalla ja yhdet käyttämättömät Beisanin tiivisteetkin on jossain. Joten puran molemmat osiksi, tutkin millaisessa kunnossa Beisanin tiivisteet nyt ovat ja vertailen solenoidien ja solenoidien alla olevien venttiilien toimintaa yms.
Voihan jopa olla, että toisella kerralla tuolla remontilla on jotain vaikutustakin. Vitsi, vitsi, ei se kuitenkaan minun autossa vaikuta mihinkään...
Onkos noita muuten mitenkään todellisuudessa tutkittu?
Etteivät todellisuudessa paljastu "placebo O-renkaiksi"
Leave a comment:
-
Ylihuoltaminen jatkuu, joten täytyypä tehdä lähiaikoina myös uusi Vanos-remontti (edellisestä 4 vuotta/50tkm) ja tutkia koko Vanos kunnolla. Minulla on yksi Vanos varalla ja yhdet käyttämättömät Beisanin tiivisteetkin on jossain. Joten puran molemmat osiksi, tutkin millaisessa kunnossa Beisanin tiivisteet nyt ovat ja vertailen solenoidien ja solenoidien alla olevien venttiilien toimintaa yms.
Voihan jopa olla, että toisella kerralla tuolla remontilla on jotain vaikutustakin. Vitsi, vitsi, ei se kuitenkaan minun autossa vaikuta mihinkään...
Leave a comment:
-
Nyt on e39iin tehty tuo tiivisteiden vaihto, vaihdoin samalla venttiilikopan tiivisteet. Aikaa meni reilu 6h, josta melkein tunti meni tuulettimen kanssa taistellessa kun ei ollut sopivaa kiintolenkkiä ja piti tehdä työkalu jolla sai pidettyä nokkapyörää paikoillaan. Mutta muuten meni kyllä juuri kuten Beisanin ohjeissa. Jo nyt muutaman kymmenen kilometrin jälkeen moottorin toiminta on jotenkin tasaisempaa alakierroksilla ja kylmänä ei esiintynyt pientä nykimistä mitä aiemmin. Saas nähdä vaikuttaako kulutukseen ...
Tiivisteet muuten tuli Beisanilta viikossa, eli hyvin ripeää oli toiminta.
Leave a comment:
Leave a comment: