Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sallamunnah
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 14
    • Etelä-Suomi

    Osaisikokohan tässä ketjussa joku auttaa?

    Moottori M54B22 ja automaatti. "Ongelmana" on liikkeelle lähdettäessä ja ajaessa kaasua lisätessä (vähänkin enemmän vedätettäessa) erikoinen jotenkin orastavasti peltisen/resonoivan/kurnuttavan tuntuinen ääni konehuoneesta. Ääni ei ole kovinkaan kova mutta selvästi havaittavissa (emäntä ei kuule mitään erikoista ), eikä sitä ilmene tasakaasulla ajettaessa.

    Korjaamolla tulivat aluksi siihen tulokseen, että olisi nokkaketjun kiristin vaihdon tarpeessa. Noh, tuon vaihto ei asiaan auttanut. Nyt tilasivat sitten näitä vanoksen tiivisteitä.

    Liittyvätkö nuo tiivisteet kuinka tuohon nokkaketjun kiristimeen vai ovatko erillinen asia? onko muilla kokemuksia tähän, että voisivatko nuo tiivisteet auttaa? Tätä viestiketjua luettuani tuntuu että vanos jutut liittyy enempi tehottomuuteen tms kulkuun kuin niinkään tällaiseen outoihin ylimääräisiin ääniin?

    Huono ja ympäripyöreä kuvaus, mutta tulisiko kenelläkään mitään tähän liittyen mieleen?

    Comment

    • Macinaggio
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 119
      • Espoo

      Originally posted by sallamunnah View Post
      Osaisikokohan tässä ketjussa joku auttaa?

      Moottori M54B22 ja automaatti. "Ongelmana" on liikkeelle lähdettäessä ja ajaessa kaasua lisätessä (vähänkin enemmän vedätettäessa) erikoinen jotenkin orastavasti peltisen/resonoivan/kurnuttavan tuntuinen ääni konehuoneesta. Ääni ei ole kovinkaan kova mutta selvästi havaittavissa (emäntä ei kuule mitään erikoista ), eikä sitä ilmene tasakaasulla ajettaessa.

      Korjaamolla tulivat aluksi siihen tulokseen, että olisi nokkaketjun kiristin vaihdon tarpeessa. Noh, tuon vaihto ei asiaan auttanut. Nyt tilasivat sitten näitä vanoksen tiivisteitä.

      Liittyvätkö nuo tiivisteet kuinka tuohon nokkaketjun kiristimeen vai ovatko erillinen asia? onko muilla kokemuksia tähän, että voisivatko nuo tiivisteet auttaa? Tätä viestiketjua luettuani tuntuu että vanos jutut liittyy enempi tehottomuuteen tms kulkuun kuin niinkään tällaiseen outoihin ylimääräisiin ääniin?

      Huono ja ympäripyöreä kuvaus, mutta tulisiko kenelläkään mitään tähän liittyen mieleen?
      Minulla on M54B30:ssä samanlainen ääni ja se kuuluu vedätyksen lisäksi myös koneella jarruttaessa jossain 1500-1800 rpm paikkeilla. Vähän kuin moottrin päällä olevat muovit resonoisivat tms. Vanosremppa n. 10tkm sitten ei ääntä poistanut. Ei taida olla mitään vakavaa...

      Comment

      • sallamunnah
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 14
        • Etelä-Suomi

        Originally posted by Macinaggio View Post
        Minulla on M54B30:ssä samanlainen ääni ja se kuuluu vedätyksen lisäksi myös koneella jarruttaessa jossain 1500-1800 rpm paikkeilla. Vähän kuin moottrin päällä olevat muovit resonoisivat tms. Vanosremppa n. 10tkm sitten ei ääntä poistanut. Ei taida olla mitään vakavaa...
        Autosi lienee manuaali? Itsellä automaatti, joten kovin kummoisia moottorijarrutuksia ei pysty tekemään, eli ääntä ei "mootorijarrutuksessa" kuulu. Ääni tosin alkaa juuri kutakuinkin noilla kierroksilla. Jatkuuko ääni sinulla kuinka ylös kierroksissa? Itselläni mielestäni loppuu jossain 4000 paikkeilla. Tosin ääni saattaa hävitä muuhun meteliin?

        Oletko saanut hyviä arvauksia äänen lähteestä? Äänen orastavasti kurnuttavasta luonteesta amatööri-ajatukseni on, että voisiko se johtua imupuolen häikistä?

        OT: voikohan tänne foorumille lisätä videoita, jos tuota ääntä saisi taltioitua tikitaalisesti...

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          Originally posted by sallamunnah View Post
          Autosi lienee manuaali? Itsellä automaatti, joten kovin kummoisia moottorijarrutuksia ei pysty tekemään, eli ääntä ei "mootorijarrutuksessa" kuulu. Ääni tosin alkaa juuri kutakuinkin noilla kierroksilla. Jatkuuko ääni sinulla kuinka ylös kierroksissa? Itselläni mielestäni loppuu jossain 4000 paikkeilla. Tosin ääni saattaa hävitä muuhun meteliin?

          Oletko saanut hyviä arvauksia äänen lähteestä? Äänen orastavasti kurnuttavasta luonteesta amatööri-ajatukseni on, että voisiko se johtua imupuolen häikistä?

          OT: voikohan tänne foorumille lisätä videoita, jos tuota ääntä saisi taltioitua tikitaalisesti...
          Ei kun minulla on automaatti. Jos 100km/h (2100 rpm) nopeudessa nostaa tossun polkimelta, niin minulla kyllä turbiinilukko pitää ja kone jarruttaa manuaalin tapaan tältä istumalta muistellen noin 1800 rpm asti, jolloin juuri ehtii lyhyesti kurauttaa. Kiihdyttäessä ääni kuuluu välillä 1500-1800 rpm ja taitaa olla voimakkaampi kuumalla koneella. En oikein usko imuääneksi, kun kuuluu tosiaan konejarrutuksessakin, mutta pakoputkiston resonointia se voisi olla.

          EDIT: Kun rupesin oikein miettimään niin voisi hyvinkin olla muuttuvapituuksisen imusarjan realoem:ssä osan 7 (sulkuläppä) resonanssiääntä. Äänihän on enemmän muovinen kuin metallinen.
          Last edited by Macinaggio; 17-08-2011, 13:07.

          Comment

          • Ape
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 474
            • Savonlinna

            Nyt ois nuo o-renkaat saatu tilattua, niin mitäs sieltä marmorilta pitikään hakea? Tuo beisansystemssin sivuilla oleva listahan tais olla vähän liioiteltu. Ainakin venttiilikopan tiiviste ja se vanos pahkan tiiviste mut vieläkö muuta kannattaa vaihtaa samalla?
            Id.4
            ex: Toyota avensis
            Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
            ex:Audi a6 avant 1.8t
            ex: Suzuki gsx-r750 k6
            ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
            ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
            ex: e36 320 coupe -93

            Comment

            • mijuko
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 951
              • ۩□□۩

              Originally posted by Ape View Post
              Nyt ois nuo o-renkaat saatu tilattua, niin mitäs sieltä marmorilta pitikään hakea? Tuo beisansystemssin sivuilla oleva listahan tais olla vähän liioiteltu. Ainakin venttiilikopan tiiviste ja se vanos pahkan tiiviste mut vieläkö muuta kannattaa vaihtaa samalla?
              Miehän otin ne 2kpl T-30 ruuvia varalta... halpoja nippeleitä kun viittis vaan ite tehä ton rempan
              Last edited by mijuko; 17-08-2011, 21:32.

              Comment

              • John Doe
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 119

                Originally posted by mijuko View Post
                Miehän otin ne 2kpl T-30 ruuvia varalta... halpoja nippeleitä kun viittis vaan ite tehä
                Ja kun ohjeita ei kuitenkaan jakseta lukea tarkasti ennen operaatiota, niin näitä kyseisiä ruuveja avatessa kannattaa muistaa, että ne ovat vasenkätisellä kierteellä...

                Comment

                • sallamunnah
                  Newbiemmer
                  • Aug 2011
                  • 14
                  • Etelä-Suomi

                  Originally posted by sallamunnah View Post
                  Osaisikokohan tässä ketjussa joku auttaa?

                  Moottori M54B22 ja automaatti. "Ongelmana" on liikkeelle lähdettäessä ja ajaessa kaasua lisätessä (vähänkin enemmän vedätettäessa) erikoinen jotenkin orastavasti peltisen/resonoivan/kurnuttavan tuntuinen ääni konehuoneesta. Ääni ei ole kovinkaan kova mutta selvästi havaittavissa (emäntä ei kuule mitään erikoista ), eikä sitä ilmene tasakaasulla ajettaessa.
                  Asiaa tässä tutkailtua ja youtubestakin vanos-videoita kuunneltua (ja katseltuakin) tuntuu tämä kurnutus kuulostavat tuolta vanoksesta tulevalta (vanos rattle).

                  Näin ollen ja varmaan muutenkin nuo vanoksen tiivisteet pitäsi vaihtaa. Joku aikaisemmissa viesteissä epäili tuon beisanin vanos rattle repair kitin hyötyä ja sitä että siitä voisi olla jopa jotain haittaakin? Huomaako vanoksen avattua selvästi että tuo repair kitti olisi syytä asentaa? Siis jos sen hommaisi samalla kun tilaa beisanilta nuo muut vanosremontti osat.

                  Voiko tuolla vanoksen huollattamattomuudella rikkoa jotain, eli jos ajelisi vain ja antaisi vanoksen rallatta ja toimia miten toimii. Sinänsä en ole auton tyhjäkäynnissä, alaväännössä tai missään muussakaan huomannut mitään outoa (ei kylläkään mitään vertailupohjaa). Ainoa mikä tuntuu kohtuu kovalta on auton ajotietokoneen keskikulutus 11 L satasella. Ajo on nurkka-ajoa, onko paljon? Auto siis automaatti ja M54B22.

                  Onkos porukoilla ollut ongelmia tuon mekaanisen tuulettimen irroituksessa? Onko tarvittu jotain erikoistyökaluja?

                  Tätä on tässä ketkussa kyselty mutta en ole oikein yhtään varsinaista vastausta nähnyt:
                  Elikkäs onko joku teettänyt tämän vanosremontin jossain korjaamolla (ilman mitään kaverihintoja tms erikoishinnoittelua), paljon on maksanut työ ja osat?

                  Tekisköhän joku Tampereella näitä? Varmaan ainakin beisanin osat pitäisi tilata ite remppaan etukäteen?

                  Comment

                  • DohDoh
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 333
                    • 60°23′10″N, 23°07′30″E

                    Originally posted by John Doe View Post
                    Ja kun ohjeita ei kuitenkaan jakseta lukea tarkasti ennen operaatiota, niin näitä kyseisiä ruuveja avatessa kannattaa muistaa, että ne ovat vasenkätisellä kierteellä...
                    Ja muuten katkeaa sitten todella helposti. Ruuvin malli on itsestään jo erittäin heikon näköinen kun kannan ja kierteen välissä on huomattavasti ohuempi kohta.
                    Itsellä toinen ruuvi napsahti poikki todella helposti joten suosittelen, että ennen operaatiota käy tilaamassa ainakin yhden varalle tai mielummin vaikka molemmat.

                    Comment

                    • mijuko
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 951
                      • ۩□□۩

                      Originally posted by DohDoh View Post
                      Ja muuten katkeaa sitten todella helposti. Ruuvin malli on itsestään jo erittäin heikon näköinen kun kannan ja kierteen välissä on huomattavasti ohuempi kohta.
                      Itsellä toinen ruuvi napsahti poikki todella helposti joten suosittelen, että ennen operaatiota käy tilaamassa ainakin yhden varalle tai mielummin vaikka molemmat.
                      Ja taitaa olla halvin mahdollinen nippeli tässä rempassa
                      Venakopantiivisteen ja öljynvaihto samaan remppaan:think

                      Comment

                      • Jka
                        BTCF Member
                        • Sep 2009
                        • 214
                        • jyväskylä

                        Ei sitä ruuvia kuulu/tarvitse kiristää hampaat irvessä Joo öljyt ja venttiikopan tiiviste. Sitä vanos yksikön tiivistettä ei tarvi uusia vaikka se siellä Beisanin ohjeissa on. Itellä ainakin oli hienossa kunnossa se.

                        Tuuletin irtoo kun ottaa ison avaimen siihen ja sit pienellä metalliesineella lyö ko. avainta muutamia kertoja, siinä sitten on kans vas kätiset kierteet.
                        E70 X5 4.8i
                        ex: E46 325Ci

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          Vaihdoin singlevanos M52:een tiivisteet, heti huomattua:
                          -tyhjäkäynti tasoittui, ja 500-1500rpm kierroksilla selvästi enemmän voimaa. Liikkeellelähdöt vaivattomampia, sekä ei enään kone tärähdä kun laittaa ilmastoinnin päälle tyhjäkäynnillä. En tosin teidä mistä johtuu että käy paremmin tyhjää, eihän vanos ole tuolloin päällä. Katsellaan sisäänajon jälkeen lisää, mutta jo nyt vaikutukset ovat sellaiset että kannattaa vaihtaa!

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Originally posted by Perlenbacher View Post
                            Vaihdoin singlevanos M52:een tiivisteet, heti huomattua:
                            -tyhjäkäynti tasoittui, ja 500-1500rpm kierroksilla selvästi enemmän voimaa. Liikkeellelähdöt vaivattomampia, sekä ei enään kone tärähdä kun laittaa ilmastoinnin päälle tyhjäkäynnillä. En tosin teidä mistä johtuu että käy paremmin tyhjää, eihän vanos ole tuolloin päällä. Katsellaan sisäänajon jälkeen lisää, mutta jo nyt vaikutukset ovat sellaiset että kannattaa vaihtaa!
                            Ei tuota selitä mikään muu kuin että vanos olisi jumahtanut ennakkoasentoon tyhjäkäynnillä, muutenhan tuo on-off tyyppinen vanos ei voi tyhjäkäyntiin vaikuttaa.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • DohDoh
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 333
                              • 60°23′10″N, 23°07′30″E

                              Originally posted by Jka View Post
                              Ei sitä ruuvia kuulu/tarvitse kiristää hampaat irvessä Joo öljyt ja venttiikopan tiiviste. Sitä vanos yksikön tiivistettä ei tarvi uusia vaikka se siellä Beisanin ohjeissa on. Itellä ainakin oli hienossa kunnossa se.

                              Tuuletin irtoo kun ottaa ison avaimen siihen ja sit pienellä metalliesineella lyö ko. avainta muutamia kertoja, siinä sitten on kans vas kätiset kierteet.
                              Beisanin mukaan 8 Nm, mutta kun ei kestänyt valitettavasti tuollaista. Mutta jokainen saa tehdä omat päätöksensä missä kohtaa säästää.

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Originally posted by DohDoh View Post
                                Beisanin mukaan 8 Nm, mutta kun ei kestänyt valitettavasti tuollaista. Mutta jokainen saa tehdä omat päätöksensä missä kohtaa säästää.
                                Noin pienissä momenteissa on hyvä olla oikeesti hyvä momenttiavain. King toolin pakkaama pikku 1/4" avain mikä on itellä heittää ainakin sen 3Nm ja jos yritttää m6 pulttia kiristää 10Nm niin venyy vaan
                                Sensijaan Würthin avain on ollut todella tarkka, voi olla tosin että mulle on vaa osunu vähä huono kappale kingin avaimesta
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎